Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundjävel som kissar o bajsar inne  (läst 16245 gånger)

Häxan

• Västergötland
Hundjävel som kissar o bajsar inne
« skrivet: 29 jul-06 kl 19:39 »
Hunden får beröm då den kissar å bajsar ute. Trots detta kissar o bajsar hon inne.
Det spelar ingen roll hur mycket utevistelse hon får, hundfan envisas.
Önskar endast svar ifrån seriösa hund-kännare.

Häx

Anna Ho

• Östergötland
Re:Hundjävel som kissar o bajsar inne
« Svar #1 skrivet: 30 jul-06 kl 08:03 »
Om jag va hund  och fick jag det bemötandet/ordvalet/inställningen av min matte/husse, skulle jag oxå protestera genom att göra inne :o

/Anna

Man kallar inte sina bästa vänner "hundjävel" och "hundfan", inte i min värld iaf, mer respekt än så färtjänar de verkligen >:(

(Flåt, har inte med ämnet att göra, men jag blir så illa brörd.)
« Senast ändrad: 30 jul-06 kl 10:18 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Alva

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jul-06 kl 09:23 »
Håller med om att de epiteten inte vittnar om kärlek till djuret precis....
Min erfarenhet är den att ett djur som kissar eller bajsar inne har problem av något slag och dessa problem faller tillbaka på djurägaren. Något i djurets livssituation fungerar inte.
Stress , för lite kärlek/uppmärksamhet, ingen stimulans i form av motion och/ eller mental stimulans.
Du har ju ett flertal småbarn och en del andra djur. Kanske är det så att du tagit på dig för många levande varelser och inte har den tid som behövs för att kunna tillfredställa allas behov ?
Många som bor på landet tror att det räcker att släppa ut hunden i trädgården så motionerar den sig själv. Så fungerar det inte ! Den behöver MINST en timmes promenad  om dagen, själv tycker jag att tre timmar är ett minimum.
Mental stimulans behöver inte vara så märkvärdigt. Söka godis. öppna paket med godis i. enklare uppgifter som hunden finner roliga. Och som man efterhand kan göra mer o mer komplicerade. Sen beror det naturligtvis på ras. Olika raser har olika behov. Och det finns alltid möjlighet att leta upp information om rasens behov via tex internet.

Kan inte låta bli att lite elakt undra varför du inte använder din påstådda telepatiska förmåga till att kommunicera lite med din hund också ?
Likaså begriper jag inte att du inte förstår att det inte är ok att djuren "rymmer"... Dels kan de utsättas för olika former av fara, trafiken tex. Dels kan de fördärva för andra. odlingar osv.

Den här typen av "frihetstänkande" fungerar sällan särskilt väl med djur som sedan generationer är domesticerade, inte heller fungerar det om man bor så att man har vägar och grannar.
Både farligt och respektlöst. Och  ofta en konstruktion av dem som inte orkar ta itu med djurens verkliga behov.
Ett virrigt flumkoncept grundat på romantiska föreställningar om "något naturligt" .....
Hade det konceptet fungerat hade du inte haft några problem med din hund .
En hund som mår bra kackar inte i eget bo. Det gör inte de flesta vilda djur heller för den delen.
Jag vill minnas att du tidigare berättat att ett av dina sätt att uppfostra hunden varit att köra dess nos skiten.
Det visar tydligt att du inte har en aning om hur man fostrar en hund och jag känner en sorg i mitt hjärta när jag läser det du skriver om henne !

Anthea

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jul-06 kl 09:54 »
Jag kan inte annat än hålla med ovanstående svar, men vill också tillägga att det kan vara något fysiskt fel och att man kanske borde låta en veterinär titta på henne.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 30 jul-06 kl 09:56 »
Det är ofta man känner så inför Häx inställning till levande varleser. Både mäniskor och djur.

Alva

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jul-06 kl 10:13 »
Helt rätt, glömde det där med veterinär. Antagligen för att jag utan att "veta" är så övertygad om att det är psykiskt...

Vill i detta sammanhang återigen tipsa om Hittehund.nu
Just nu har de semesterstängt för första gången sedan de startade. Välbehövlig sådan skulle jag tro.
De har en fantastisk ideell verksamhet. De skräddarsyr omplaceringar av hundar och i viss mån katter. Följer upp och samarbetar med veterinär, hundpsykologer och andra som kan behövas för att rätta till de eventuella skador eller brister som djuret åsamkats.
Det är inte enbart misshandlade eller vanvårdade djur som omplaceras, det finns ju andra orsaker till att det ibland behöver ske. De söker också ständigt bilburna volontärer. Ifall någon känner sig manad.
Du kan också ställa upp som fosterhem för akuta fall i väntan på att rätt familj hittas.
Och naturligtvis bidra ekonomiskt om du kan. De har en verksamhet i Stockholm som går ut på att dela ut mat till hemlösas eller alkoholister/narkomaners hundar. Ett sätt som används för att skapa kontakt och för att därigenom möjligen kunna samtala fram en vilja att omplacera sin hund. Som ju faktiskt inte behöver vara oälskad för att ägaren inte fungerar socialt.
Ett seriöst handhavande av engagerade människor , jag rekommenderar dem varmt....

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 30 jul-06 kl 10:24 »
Skönt att det inte bara va jag som ragerade på ordvalet/inställningen, trodde att jag skulle bli hängd av er andra :-*

Nåt fel är det ju oftast med/på en vuxen hund som gör inne, antingen fysiskt eller psykiskt, precis som ni andra varit inne på.

Eller så är det så enkelt att ägaren varit för "lat" från början och aldrig brytt sej om att visa var det är rätt att göra ifrån sej, det brukar ju inte vara så himla svårt att få hundar rumsrena om man lägger lite energi på det när valpen är liten.

/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 jul-06 kl 11:45 »
Känns som en repris på denna tråd.

Alva

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 jul-06 kl 12:28 »
Så sant Vitis, gick tillbaka och kollade den tråden.
Alltså har ingenting hänt på ett halvår.!
Trots goda råd som skulle hjälpt om man utfört hälften av dem.
Kanske borde du Häxan ta kontakt med Hittehund för en omplacering av dina hundar och sedan avstå från att skaffa fler... För i ärlighetens namn så tycker inte jag att du verkar klara av att tillfredställa dina hundars grundläggande behov och troligen skulle de kunna få det bättre någon annanstans hos någon som har lust och ork att göra det som är nödvändigt.
DET FINNS INGA MIRAKULÖSA GENVÄGAR SOM INTE INBEGRIPER DITT DAGLIGA ENGAGEMANG I DJUREN.

Lena A

« Svar #9 skrivet: 30 jul-06 kl 15:06 »
Vore intressant att höra Häxans svar på alla synpunkter. Annars är min åsikt att om man inte kan ta hand om sina djur ska de omplaceras till bättre hem.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 30 jul-06 kl 15:58 »
Det går inte att säga vad som fungerar på alla hundar.
Hundar är lika mycket individer som oss själva.

Jag tog över en schäfer tik som var 5 år för några år sedan. Hon var inte rumsren och ingenting jag försökte med hjälpte. Till sisst insåg jag att hon var nervös över att behöva umgås med oss hela tiden så jag byggde en egen hundgård till henne i anslutning till garaget, satte in en hundlucka i väggen ut till hundgården och en ifrån garaget och in i huset. Nu bor hon ensam i garaget med fri tillgång till hundgård och oss andra (katter, hundar, barn och vuxna) som "bor" på övervåningen.
Hon delar dock väldigt sällan vårat umgänge utan trvs bäst i garaget. Jag har inte hittat någon avföring inne hos henne sedan jag byggde ett eget boende till henne.
Men som sagt...det fungerade för henne, det kan behövas helt andra lösningar för andra hundar som har problem.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Neta

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 31 jul-06 kl 10:19 »
Ja, snälla du det finns bara två vägar att förändra/förbättra situationen för dina hundar: antingen börjar du engagera dig i dem och inser att de har behov av både kontakt, kärlek och fostran eller så placerar du om dem!
För hundarnas skull är nog det sistnämnda det bästa!
Varken barn eller djur fostrar sig själva utan behöver både kärlek och omsorg. Bara din rubrik gör att detta är inte din grej! Ge sjutton i att skaffa djur om du inte klarar att ta hand om dem på ett bra sätt!

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #12 skrivet: 31 jul-06 kl 11:45 »
fem saker som får mig att kräkas.
1. magsjuka
2. för mycket karuseller
3. blanda öl vin och sprit
4. gungiga båtresor
5. personer som häxan

Anna.D

« Svar #13 skrivet: 10 aug-06 kl 20:19 »
för hundens bästa tycker jag nog att du ska överväga att lämna i väg hunden till någon som har lust och ork att ta i tu med problemet./Anna :)

Pinglan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 aug-06 kl 00:03 »
Eftersom jag också "gjort fel" & förstärkt felaktiga beteenden ... så har jag insett att man måste "tänka om"  ??? varför händer detta  :-\
Precis som någon skrev - varje problem måste lösas på sitt unika vis....
Det egentliga problemet är att ju mer "man" (jag ::)) befäst ett beteende ... ju svårare är det att ändra.
Är uppväxt i ett lantbruk & har alltid "haft hand med djur" ... flyttade hemifrån och hade två ljuvliga katter (enligt mig och andra ;D)
Skaffade hund, lika ljuvlig - men med andra tendenser också .... Skulle bestämma över allt ... möjligtvis inte mig ... men det var det enda undantaget (enligt honom, men han lärde sig förstå såsmåningom)
Var rumsren när han kom, började kissa i vardagsrummet efter 3 veckor ...
Hur lösa ? "inget hjälpte" ... På frågan VARFÖR; Djur kissar där de kissat tidigare - eftersom det luktar rätt där och kanske för att förstärka den gamla doften  (även om vi har andra åsikter ;))
Min lösning som jag fortfarande är stolt över var lika enkel som effektiv = gjorde ett markeringsträd precis utanför stugan genom att torka kiss och lägga pappret där jag ville att det skulle kissas ... => efter en vecka av "åtgärd"var problemet borta...
Revirskällande på andra hundar tog längre tid, och där gjorde jag galet ... men det "försvann" = blev till en godtagbar nivå .... men han kunde fortfarande som nästan 14 åring (10 år efter "lösningen") titta på mig för att få godis på promenaden (1-2 ggr / vecka) .... då fattade jag att han hade varit väldigt sugen att skälla på den hunden vi mött .... mao godis & "åh titta vilken fin hund" ::)
Haft problem med kissande katt ... från augusti till maj... men det verkar ha upphört ? :-\
Lösningen ? mer uppmärksamhet, lagom med aktiviteter (blir nervös av att åka bil och när jag packar) promenad med kattbur runt huset (vågar tyvärr inte gå ut än - efter att hon börjat våga det på landet var jag lycklig, men då fick hon stryk av en katt ... och efter 2 omgången så vill hon inte ut ... inte ens i trappuppgången eller ur buren på gräsbacken ... trots att jag sitter där ...) och förhindrad att kissa (stängd dörr) så lukten inte skall finnas att slentrian kissa på.

Visserligen har jag aldrig uttryckt mig som "trådens början" om min katt eller hund ...  :-X men "sagt saker" :-X & förstår förtvivlan som ligger bakom uttrycket ... det är så jobbigt ...
Det viktigaste är ju att undvika skapa,orsaka eller förstäka beteenden man inte vill att djuren skall göra .... för det tror jag vi alla kan vara bra på emellanåt ....
om man inte har möjlighet att klura lösningar och aktiviteter är det bäst att djuren omplaceras eller avlivas ....
tror inte ens att det behöver vara "ngt fel" på djurägaren .... ibland passar man inte lika självklart ihop & ibland förstärker man beteenden så det nästan inte går att lösa ....
Jag har varit kaxig & trott att det berott på mig ... att jag haft ljuvliga djur .... men djuren är ju en egen individ ....  :o
Bara att "inse"  :-[ det tog mig många år ....
Jag älskar min goa katt  :-* även om hon är den märkligaste (& "vaksammaste") katt som jag någonsin träffat ....

....tipset med "hundpsykolog" är inte att förakta - om du orkar...
Har en kompis som fnyst åt dem tidigare (eftersom hon själv var så kunnig) ... men som alternativ till avlivning (han var omplacerad till henne, så det var inte akuellt igen) så prövade hon ... och efter många timmars slit är både hon och hunden mkt respektfullare mot varandra ...

Lycka till - och glöm inte ... det viktigaste är inte att "vara perfekt" .... utan "tillräckligt bra"
Perfekt är bara ett fåtal .... vi andra får nöja oss med att för det mesta vara ok ...  :-[

Lusa

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 aug-06 kl 15:21 »
att härma, envisas och göra saker i protest existerar inte i hundens värld.
smärta/sjukdom/dåligt ledarskap/tristess/ingen mental el fysisk stimuland är saker som leder till stress.. eller dålig hederlig rumsrenhetsträning. Har du varit konsekvent?

släpper ni bara ut hunden som får vara ute om dagarna för sig själva, eller går du promenader med dem?
 det är för mina hundar STOR skillnad. dom rastar inte sig själva i trädgården utan kan ligga ute hela dagen, när vi går på promenad så bajsas det.

är det en liten valp eller en vuxen hund?

« Senast ändrad: 14 aug-06 kl 15:37 av Lusa »

Lusa

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 aug-06 kl 15:30 »
efter att ha läst din tidigare tråd så verkar det inte särskilt konstigt att dina hundar bajsar inne!
Du aktiverar dom inte, inte ens promenader! den ena hunden bor i pannrummet om nätterna och det är inte särskilt smart att gnugga nosen i bajset eftersom hunden inte kopplar varför du gör så. en otrevlig händelse som knappast stärker förtroendet till dig.

börja stärka hundens självförtroende (gå promenader, lite träning, nya platser/nya dofter, gör saker som hunden är BRA på, där det ges tillfälle för beröm, så ska du se att inlärningen går enklare och bandet mellan er stärks.
Gå promenad, gå tills hunden kissar/bajsar, för det gör den förr eller senare. Om du planerar in rastningarna morgon och kväll så kommer dom nog börja göra sina behov på dom tiderna, då har du kontroll på kissandet
« Senast ändrad: 14 aug-06 kl 15:45 av Lusa »

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser