Eftersom jag också "gjort fel" & förstärkt felaktiga beteenden ... så har jag insett att man måste "tänka om"

varför händer detta

Precis som någon skrev - varje problem måste lösas på sitt unika vis....
Det
egentliga problemet är att ju mer "man" (jag

) befäst ett beteende ... ju svårare är det att ändra.
Är uppväxt i ett lantbruk & har alltid "haft hand med djur" ... flyttade hemifrån och hade två ljuvliga katter (enligt mig och andra

)
Skaffade hund, lika ljuvlig - men med andra tendenser också .... Skulle bestämma över allt ... möjligtvis inte mig ... men det var det enda undantaget (enligt honom, men han lärde sig förstå såsmåningom)
Var rumsren när han kom, började kissa i vardagsrummet efter 3 veckor ...
Hur lösa ? "inget hjälpte" ...
På frågan VARFÖR; Djur kissar där de kissat tidigare - eftersom det luktar rätt där och kanske för att förstärka den gamla doften (även om vi har andra åsikter
)Min lösning som jag fortfarande är stolt över var lika enkel som effektiv = gjorde ett markeringsträd precis utanför stugan genom att torka kiss och lägga pappret där jag ville att det skulle kissas ... => efter en vecka av "åtgärd"var problemet borta...
Revirskällande på andra hundar tog längre tid, och där gjorde jag galet ... men det "försvann" = blev till en godtagbar nivå .... men han kunde fortfarande som nästan 14 åring (10 år efter "lösningen") titta på mig för att få godis på promenaden (1-2 ggr / vecka) .... då fattade jag att han hade varit väldigt sugen att skälla på den hunden vi mött .... mao godis & "åh titta vilken fin hund"

Haft problem med kissande katt ... från augusti till maj... men det verkar ha upphört ?

Lösningen ? mer uppmärksamhet, lagom med aktiviteter (blir nervös av att åka bil och när jag packar) promenad med kattbur runt huset (vågar tyvärr inte gå ut än - efter att hon börjat våga det på landet var jag lycklig, men då fick hon stryk av en katt ... och efter 2 omgången så vill hon inte ut ... inte ens i trappuppgången eller ur buren på gräsbacken ... trots att jag sitter där ...)
och förhindrad att kissa (stängd dörr) så lukten inte skall finnas att slentrian kissa på.
Visserligen har jag aldrig uttryckt mig som "trådens början" om min katt eller hund ...

men "sagt saker"

& förstår förtvivlan som ligger bakom uttrycket ... det är så
jobbigt ...
Det viktigaste är ju att undvika skapa,orsaka eller förstäka beteenden man inte vill att djuren skall göra .... för det tror jag vi
alla kan vara bra på emellanåt ....
om man inte har möjlighet att klura lösningar och aktiviteter är det bäst att djuren omplaceras eller avlivas ....
tror inte ens att det behöver vara "ngt fel" på djurägaren .... ibland passar man inte lika självklart ihop & ibland förstärker man beteenden så det nästan inte går att lösa ....
Jag har varit kaxig & trott att det berott på mig ... att jag haft ljuvliga djur .... men djuren är ju en egen individ ....

Bara att "
inse"

det tog mig många år ....
Jag älskar min goa katt

även om hon är den märkligaste (& "vaksammaste") katt som jag någonsin träffat ....
....tipset med "hundpsykolog" är inte att förakta - om du orkar...
Har en kompis som fnyst åt dem tidigare (eftersom hon själv var så kunnig) ... men som alternativ till avlivning (han var omplacerad till henne, så det var inte akuellt igen) så prövade hon ... och efter många timmars slit är både hon och hunden mkt respektfullare mot varandra ...
Lycka till - och glöm inte ... det viktigaste är inte att "vara perfekt" .... utan "tillräckligt bra"
Perfekt är bara ett fåtal .... vi andra får nöja oss med att för det mesta vara ok ...