Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda ätliga växter - nu jädrans gäller det!  (läst 77989 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: Vilda ätliga växter - nu jädrans gäller det!
« Svar #60 skrivet: 22 apr-11 kl 18:08 »
Bra tänkt :D..... men eftersom jag planterar i ren hästgödsel blir det nog lite väl bra o:) ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

K@rin

• Närke
« Svar #61 skrivet: 22 apr-11 kl 18:49 »
Blanda i degspadet till bröd.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #62 skrivet: 22 apr-11 kl 18:55 »
Eller gör nässelöl! Har aldrig provat själv dock.....

Jennyt

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 22 apr-11 kl 19:06 »
Aha..... nu börjar det likna något..... nån som vet hur man gör ???...... låter som om maken skulle bli nöjd och jag oxå för den delen o:) :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #64 skrivet: 22 apr-11 kl 19:21 »
Googla på nettle bear. Har nämligen bara hört om det från engelska vänner.

Måste sätta en sats själv.......

eldaren

• det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
« Svar #65 skrivet: 27 apr-11 kl 08:44 »
Nässel-öl! Det lät ju väldigt spännande! Synd bara att jag har så dåligt med nässlor hemma...
Berätta hur det blev, ni som testat/tänker testa!
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

Iskristall

• Västerbotten
« Svar #66 skrivet: 27 apr-11 kl 13:29 »
Fny och Granbackstove!
Jag bor i centrala Uppsala men hänger gärna med om ni ska ut och plocka (eller bara sitta och fika och snacka)!! :) Jag har körkort och bil ifall vi vill ta oss längre ut. Känner till några skogsstigar kring Vängetrakten där jag hade häst förut som nog ska vara fina.
Försökte få igång något liknande för ett år sen eller två här omkring i trakterna men det rann ut i sanden.

Hör gärna av er - jag är på!  ;D
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #67 skrivet: 28 apr-11 kl 11:22 »
Fny och Granbackstove!
Jag bor i centrala Uppsala men hänger gärna med om ni ska ut och plocka (eller bara sitta och fika och snacka)!! :) Jag har körkort och bil ifall vi vill ta oss längre ut. Känner till några skogsstigar kring Vängetrakten där jag hade häst förut som nog ska vara fina.
Försökte få igång något liknande för ett år sen eller två här omkring i trakterna men det rann ut i sanden.

Hör gärna av er - jag är på!  ;D

Ja det vore ju inte helt fel att få sällskap nån gång!

Jag har för övrigt varit mycket produktiv här, varit ute i trädgården och grävt upp maskrosor. Kokade rötterna grundligt, kokade även små fina blad en liten stund med lite salt, samt plockade alla små blomknoppar... Som jag stekte i smör tillsammans med tomat. Åt det hela med ett stekt ägg. Eller ja, allt gick inte ner tyvärr. Rötterna smakade riktigt illa, huuuu! :-X Bladen gick helt klart bättre att äta men jag kan inte påstå att det var gott. :-\ De smörstekta knopparna däremot var goda!  :D Sådana kan jag helt klart tänka mig att äta igen. Undrar om bladen blir godare om man steker dem lite kort på samma sätt... humm...

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #68 skrivet: 28 apr-11 kl 11:31 »
Funderar på om det lilla onda jag känner i magen är inbillning eller om magen inte tyckte om maskrosbladen... :-\

pålle

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 28 apr-11 kl 11:40 »
Funderar på om det lilla onda jag känner i magen är inbillning eller om magen inte tyckte om maskrosbladen... :-\
Har aldrig hört att man ska äta dom .

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #70 skrivet: 28 apr-11 kl 11:52 »
Har aldrig hört att man ska äta dom .

Jorå, maskrosblad är ätliga och används på flera håll i världen i sallader mm.  :-[

pålle

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 28 apr-11 kl 12:00 »
Jorå, maskrosblad är ätliga och används på flera håll i världen i sallader mm.  :-[
Oki det var något nytt för dom smakar ju illa beskt vad ja kommer i håg  får väll prova i gen . :)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #72 skrivet: 28 apr-11 kl 12:20 »
Den lilla antydningen till magont försvann kvickt, så ingen allergisk reaktion mot maskrosorna! :-[

eldaren

• det enkla är det bra
    • Ångermanland
« Svar #73 skrivet: 28 apr-11 kl 12:54 »
Om man sätter tex en hink uppochner över maskrosorna ett tag, så att bladen bleknar, så är de inte alls lika beska längre! ;)
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #74 skrivet: 28 apr-11 kl 13:04 »
Om man sätter tex en hink uppochner över maskrosorna ett tag, så att bladen bleknar, så är de inte alls lika beska längre! ;)

Intressant tips! Men tyvärr är det inte så lockande att ha trädgårn full av uppochnervända hinkar... så skoj är det inte med maskrosor!  :P

eldaren

• det enkla är det bra
    • Ångermanland
« Svar #75 skrivet: 28 apr-11 kl 13:14 »
Förvisso! Men principen är bra: gör det mörkt för dem ett tag. Du kanske har eller vet något ställe där det växer gott om maskrosor och där det inte är så noga med hur det ser ut? Där kan du täcka ett område med svart plast, tidningar, halm, mossa... etc. Istället för att skaffa hundrafemti hinkar ;)

Gronavagen

• Uppland
« Svar #76 skrivet: 28 apr-11 kl 13:50 »
Tog du bort strängen på bladen?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #77 skrivet: 28 apr-11 kl 16:31 »
Maskrosvin  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Iskristall

• Västerbotten
« Svar #78 skrivet: 28 apr-11 kl 21:35 »
Maskrosvin  ;D

Först läste jag maskro-svin (istället för maskros-vin) och tänkte "Det var ju elakt sagt om föregående"... Haha, dumma lilla jag.
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #79 skrivet: 28 apr-11 kl 21:52 »
Hahahahah ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare
LimJans, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser