Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda ätliga växter - nu jädrans gäller det!  (läst 77993 gånger)

Amouricas

• Västergötland
SV: Vilda ätliga växter - nu jädrans gäller det!
« Svar #40 skrivet: 14 apr-11 kl 15:48 »
Öronmärker för senare behov :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #41 skrivet: 14 apr-11 kl 21:21 »
Ni som är duktiga på både växter och kameror - kan Ni inte göra den här tråden till en minikurs?  Jag skulle titta på bilderna och sen gå ut och kolla om jag begripit!  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

eldaren

• det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
« Svar #42 skrivet: 15 apr-11 kl 15:05 »
Jo, det vore roligt. Vet inte riktigt hur jag jobbar i sommar, eventuellt blir det fjällen hela sommaren. Om inte jobbet sätter käppar i hjulet kommer jag gärna.

Mjölkörtsmärgen är riktigt god, lite blandning mellan ärtor och äpplen om man äter den rå.

"Kan man äta sånt" av Inger Ingmansson är inte heller en dum bok.
Annars känns det som att det finns bra mycket mer amerkanska och brittiska böcker på ämnet. Fast det är klart, de är ju några fler.

I år ska jag framförallt gå loss på lavar efter att ha sett vad Noma gör med dem.

I fjällen hela sommarn! Det låter nåt, det. :D Fast jag hoppas att du ändå kan vika lite tid åt att vara här ::) Du får gärna höra av dig när du vet hur det blir :)

I Umeå hittade jag massor med kirskål när jag bodde där, i Göteborg med, men här har jag aldrig sett det...

Det ska tydligen finnas, men det är inget man vanligtvis ser. Jag ska kika ordentligt i år om jag kan hitta det någonstans.

Eftersom den har en tendens att sprida sig hejdlöst så fort den får chansen kanske man inte borde "importera"... Annars kan du få några plantor av mig så har du fullt upp sedan ;D  8)
(Kärsen, som den också kallas, lär vara införd till landet av munkarna för länge sedan och spreds till befolkningen för att den lär ska ha någon bra effekt på någon sjuklighet som jag nu inte minns. Sedan har den spritt sig kopiöst av sig själv...)

Björkblad ska vara lite urindrivande, säger de. Jag har kommit på att om man plockar bladen när de är alldeles ny, innan det har regnat, så smakar de som mest: de är litet klibbiga då. De passar då inte bara till att krydda snapsen med, som de flesta redan vet, utan att även krydda maten med! I vissa rätter blir det mycket gott, tycker jag. Kanske någon redan provat det, men är en egen idé som slog väl ut. Och i så små mängder som det då rör sig om är det ingen fara för vätskebrist i kroppen, för de smakar så mycket. Det finns så mycket ute som man kan smaksätta med fast man inte tänker på det, det är roligt att kunna hitta kryddor ute här och inte bara använda exotiska grejer från avlägsna länder. Snart skördetid!! :D
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #43 skrivet: 15 apr-11 kl 18:38 »
Björkblad är nog laxerande också, om jag förstått rätt.  Men saven ...  så god så man vill dricka upp den ...  8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #44 skrivet: 15 apr-11 kl 18:41 »
Bilder och beskrivningar för den som är osäker på en växt:

http://linnaeus.nrm.se/flora/

pålle

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 15 apr-11 kl 18:46 »
Björkblad är nog laxerande också, om jag förstått rätt.  Men saven ...  så god så man vill dricka upp den ...  8)
aj då det trodde ja att man skulle :D

supertramp

• Södermanland
    • Min blogg
« Svar #46 skrivet: 18 apr-11 kl 14:16 »
Nu har jag plockat nässlor, men ser att det är små hål i bladen som att nåt har käkat lite på dem, vi har mycket mördarsniglar här, kan det vara dem, och kan man ändå torka dem.
När nu nässlorna är så små torkar jag stjälkarna med, eller ska man inte göra så, och så en sista fråga, ska de sköljas innan man torkar dem ???

härlig tråd!
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

christelle

• Blekinge
« Svar #47 skrivet: 18 apr-11 kl 15:55 »
Nu har jag plockat nässlor, men ser att det är små hål i bladen som att nåt har käkat lite på dem, vi har mycket mördarsniglar här, kan det vara dem, och kan man ändå torka dem.
När nu nässlorna är så små torkar jag stjälkarna med, eller ska man inte göra så, och så en sista fråga, ska de sköljas innan man torkar dem ???

härlig tråd!
Finns det inga kryp på bladen är de ok - tror inte mördarsniglarna äter nässlor. Stjälkarna går bra att använda och helst ingen sköljning - det lakas ut så mycket smakämnen. Ta av/klipp av dem ovanför jordstammen så brukar det inte följa med någon jord försåvitt det inte precis regnat :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

daltös

• Dalarna
« Svar #48 skrivet: 18 apr-11 kl 16:06 »
den här tråden vill jag läsa mer i senare  ;D

esten

• -
« Svar #49 skrivet: 18 apr-11 kl 16:12 »
Jag säger tvätta det ni tar in .
Än är det väl mest harmlösa inälvsparasiter ni kan få men .
Sigelbajs kan innehålla levande parasiter som ni får i er .
Jag lever med dvärgbandmasken hos mig så allt tvättas och kramas , ser jag snigelskit på så slänger jag oftast . Men om det bara är lite kan jag skrapa av och tväätta och gnugga .

Även torka och frysning motstår dessa parasiter så det hjälper inte utan tvätta !!

christelle

• Blekinge
« Svar #50 skrivet: 19 apr-11 kl 10:16 »
Jag säger tvätta det ni tar in .
Än är det väl mest harmlösa inälvsparasiter ni kan få men .
Sigelbajs kan innehålla levande parasiter som ni får i er .
Jag lever med dvärgbandmasken hos mig så allt tvättas och kramas , ser jag snigelskit på så slänger jag oftast . Men om det bara är lite kan jag skrapa av och tväätta och gnugga .

Även torka och frysning motstår dessa parasiter så det hjälper inte utan tvätta !!
Med all respekt för din oro så tycker jag det är oerhört svårt att som självhushållare tvätta och krama allt som plockas i naturen - blåbär, lingon, svamp, jordgubbar, etc. Det kan nog gömma sig en och annan mikrob även i det mest vältvättade blåbäret. Och när man självplockar kan man ju iaf inspektera det man äter innan det kommer i kroppen och det är nog mer än vad som görs när personer anställda och kanske ackordsavlönade plockar bär eller annat ???
Fast jag är väl luttrad - en underbar vårdag 1986 gick jag med mina småttingar i trädgården och vi plockade maskrosor till sallad, nässlor till soppa och rabarber till mellispaj. Dagen efter meddelades att Tjernobyl läckt ut radioaktiva ämnen över Sverige- ämnen som vare sig syns, luktar eller smakar. Det var förfärligt :'(

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #51 skrivet: 19 apr-11 kl 10:20 »
En liten bild på vacker smörgås: harsyra på hembakt bröd...

pålle

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 19 apr-11 kl 10:21 »
Med all respekt för din oro så tycker jag det är oerhört svårt att som självhushållare tvätta och krama allt som plockas i naturen - blåbär, lingon, svamp, jordgubbar, etc. Det kan nog gömma sig en och annan mikrob även i det mest vältvättade blåbäret. Och när man självplockar kan man ju iaf inspektera det man äter innan det kommer i kroppen och det är nog mer än vad som görs när personer anställda och kanske ackordsavlönade plockar bär eller annat ???
Fast jag är väl luttrad - en underbar vårdag 1986 gick jag med mina småttingar i trädgården och vi plockade maskrosor till sallad, nässlor till soppa och rabarber till mellispaj. Dagen efter meddelades att Tjernobyl läckt ut radioaktiva ämnen över Sverige- ämnen som vare sig syns, luktar eller smakar. Det var förfärligt :'(
Skulle man bry sig om allt då kan man nog lägga sig ner för gått det  har ia i alla fall inte ja lust med än

pålle

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 19 apr-11 kl 10:22 »
Smarrit

christelle

• Blekinge
« Svar #54 skrivet: 19 apr-11 kl 10:42 »
mm, mer sånt ;D

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #55 skrivet: 19 apr-11 kl 11:54 »
Kaveldun går att äta, både "cigarrerna" och rötterna. Själva cigarren skall vara omogen, så grön som möjligt när den plockas. Roten rä tydlien krispig och påminner om bambuskott. Jag har själv inte provat än men planerar att göra det.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #56 skrivet: 21 apr-11 kl 19:25 »
*bokmärkersidan*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

K@rin

• Närke
« Svar #57 skrivet: 21 apr-11 kl 20:56 »
Har plockat och provat en del genom åren, kirskålspaj, nässelsoppa och the, rölleka, the på blåbärsblad. I år blir det att torka mycket nässlor både till mig och kaninen, plocka älgört mot vinterns förkylningar och njuta av ramslöken jag "importerat" till trädgården. Ska förresten prova det där med smörstekta maskrosor också det lät gott, dem har jag annars gjort vin på.

Att träffas och plocka samt laga tillsammans låter kul men ni bor ju så långt bort...

Ha det gott därute alla naturälskare!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 22 apr-11 kl 17:36 »
idag har jag varit lite produktiv apropå denna tråden. Mjölkört ligger på tork till vinterns te-bryggning. Åsså har jag ångkokt nässlor och stoppat i frysen. Kvar har jag vattnet som blev efter ångkokningen..... brunt och nässeldoftande..... vad hade ni gjort av detta guld???..... frysa in i iskuber och hotta upp roibos-teet???..... göra soppa på???.... använda som buljong???...... ge mig justa tips :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #59 skrivet: 22 apr-11 kl 18:04 »
idag har jag varit lite produktiv apropå denna tråden. Mjölkört ligger på tork till vinterns te-bryggning. Åsså har jag ångkokt nässlor och stoppat i frysen. Kvar har jag vattnet som blev efter ångkokningen..... brunt och nässeldoftande..... vad hade ni gjort av detta guld???..... frysa in i iskuber och hotta upp roibos-teet???..... göra soppa på???.... använda som buljong???...... ge mig justa tips :-*
Gödselvatten!

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 3 användare
Galaxie, LimJans, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser