Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda ätliga växter - nu jädrans gäller det!  (läst 77992 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: Vilda ätliga växter - nu jädrans gäller det!
« Svar #100 skrivet: 30 maj-11 kl 21:01 »
Jag googlade fram ett..... och valde det starka o:) Det fanns ett annat med ingefära.... lät oxå spännande :P

4,5kg nässlor
22,7 liter vatten
10 citroner skal och saft
2,27 kg turbinadosocker
0,45 kg vitt socker
148g. vinsten
44,5g. bakjäst

Kok nässlorna 15min. och sila av vätskan över resterande ingredienser (utom jästen) låt svalna till fingervarmt och strö över jästen. Lägg en handduk över hinken och lät stå över natten.

Dag två, lägg på ett lock med sånt där rör ( vad det nu heter) Låt stå i 3-4 dagar.

Häll sedan över på flaskor eller fat. Låt stå i minst 7 dagar innan du dricker.

-Måtten är konstiga eftersom vi översatt från de engelska måtten. Och vinsten lyckades jag inte få tag på. Gubben gick in en sån där bryggar-affär och hon var klart skeptisk till bakjästen och sålde istället på honom en påse ölbryggningsjäst.

Nu ikväll när jag skulle komma igång hade jag självklart leta efter det där sockret ( ett mörkt socker på bilden) ..... så man tager vad man haver.... lite råsocker, lite farinsocker, lite muskovadosocker..... åsså vitt socker upp till. Jag hade givetvis inte tillräckligt, så det får helt enkelt gå med 4hg. mindre än i receptet..... Jag tänker..... man bryggde väl öl innan digitalvågen uppfanns ;)..... åsså får vi väl se hur det blir med jästen..... det här är sannerligen spännande ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Iskristall

• Västerbotten
« Svar #101 skrivet: 30 maj-11 kl 21:07 »
Jennyt:
Sjukt spännande! Håll oss uppdaterade! :) Hur smakar det? Är det som lager, mörkt öl, eller ale? (eller som cider?) :)
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

kanka

• Västerbotten
« Svar #102 skrivet: 30 maj-11 kl 21:12 »
Ska testa så snart jag kan, nässlor finns det ju hur mycket som helst av här,
 så nån nytta kan man ju få av dem.

Tack för receptet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #103 skrivet: 30 maj-11 kl 21:25 »
Just nu ser det mörkare ut än jag trodde..... som lite klent kaffe ungefär...det jag häller av från kastrullen är nog mer som en ale i färgen, men så är det ju en del mörkt socker som jag gissar bättrar på färgen .... åsså luktar det FANTASTISKT :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

christelle

• Blekinge
« Svar #104 skrivet: 30 maj-11 kl 22:58 »
Just nu ser det mörkare ut än jag trodde..... som lite klent kaffe ungefär...det jag häller av från kastrullen är nog mer som en ale i färgen, men så är det ju en del mörkt socker som jag gissar bättrar på färgen .... åsså luktar det FANTASTISKT :P
Det här var riktigt spännande  ;D Håll oss uppdaterade - blir det gott ska jag prova  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #105 skrivet: 02 jun-11 kl 19:00 »
Nu har jag startat en sats kimchi på målla, ängssyra och lite kirskål. Smakrapport kommer om några dagar.  :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #106 skrivet: 02 jun-11 kl 19:19 »
Va e det ???.... Kimchi alltså ???

Ang. öletså puttrar det..... och vet ni vad..... det luktar faktiskt öl :o..... jag har nog inte haft några förhoppningar om just en öl-upplevelse..... mer en ....tja.... alkoholhaltig dryck ::)..... men nu tänds ett litet hopp ändå ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #108 skrivet: 02 jun-11 kl 19:38 »
TACK..... äntligen..... jag såg någon TV-kock göra något liknande vid något tillfälle, men kom inte ihåg vad det hette och har inte kunnat hitta något recept..... det blir ju perfekt för höstens syrningar :D

..... tror bestämt det var Tina.... och hon halverade ett salladskålhuvud och hällde saltlagen i det halva huvudet..... sedan rullade hon ihop det HÅRT och tog gladpack om.... åsså låg det i kylen några dagar.....hmmm..... om jag inte minns fel .... tittade sådär med ett öga ::)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #109 skrivet: 04 jun-11 kl 13:49 »
Nu har jag startat en sats kimchi på målla, ängssyra och lite kirskål. Smakrapport kommer om några dagar.  :)

Kimchin har syrat i rumstemperatur i två dagar och nu ska den in i kylen. Första provsmakningen verkar mycket lovande!!!  :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #110 skrivet: 08 jun-11 kl 00:39 »
Idag har vi tappat upp ölet. Nu ska det stå på flaska en vecka innan det går att det är dax att smaka.... oxå mycket lovande

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #111 skrivet: 08 jun-11 kl 01:29 »
Vilka spännande grejer ni håller på med!  ;D Blir sugen jag med, på att prova något nytt.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #112 skrivet: 08 jun-11 kl 07:38 »
Idag har vi tappat upp ölet. Nu ska det stå på flaska en vecka innan det går att det är dax att smaka.... oxå mycket lovande

Mycket spännande!
Häftig färg också.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #113 skrivet: 08 jun-11 kl 10:16 »
Jag tycker oxå färgen e häftig..... just nu väldigt grumligt, men det blir väl som ett färsköl kan jag tro. Vi kunde ju inte hålla oss utan att smutta lite, för att få ett hum om vad som komma skall. Just nu e det väldigt sött, fruktigt och med en tydlig smak av nässla. Något mittemellan öl och cider..... eller så.

Jag går redan och funderar på vad jag skulle kunna utveckla det hela med.... och jag småfunderar på bagerivört..... det skulle kunna ge en rundare smak åt det hela..... men jag får väl se om det går tt få fram så här års ::)

Spännande e det sannerligen ;D

kanka

• Västerbotten
« Svar #114 skrivet: 09 jun-11 kl 19:59 »
Jennyt, Jag undrar hur länge du jäste ölet och om jäsningen stannat av eller när du tappade
upp det på flaska.
Jag har en laddning på gång och det bubblar som ( ska inte skriva vad jag tänkte  :-[ )
Det bubblar väldigt ofta alltså  :).
Tänker mig att om jag tappar det på flaska när det har den här farten så lär väl väggarna
bli nersprutade.

Hälsningar från torpet

Jennyt

• Västergötland
« Svar #115 skrivet: 09 jun-11 kl 20:33 »
Ja, just det här funderar vi på just nu oxå ::)...... Vi har ju tappat upp det hela på flaska dag 7 ( enligt jästanvisningarna) men igår hade vi folk över och kunde ju inte hjälpa att vi började pladdra om våra flaskor i källaren. Upp med en flaska och bjöd laget runt för ett utlåtande. Unisont enades vi om att vårt öl behöver jäsa mer. Nu e frågan om det till viss del fortsätter jäsa på flaskan, eller om det avstannar helt ??? Isåfall behöver vi nog korka av alltihop och låta det stå några dagar till. Vi har enats om att låta det stå på flaskorna en vecka. Smaka av och sedan ta ställning.

Om jag förstått det hela rätt, så beror ju kolsyran på att jäsningen inte är helt färdig. Att vi bedömmer att vårt öl inte är färdigt beror på att det är för sött. Smaka på din bryggd och se vad du tycker. Jag har ju egentligen nollkoll på det här med ölbryggning, så vi testar friskt ;)

Kul att fler försöker sig på nässelölet :D ..... vad har du använt för jäst?

kanka

• Västerbotten
« Svar #116 skrivet: 09 jun-11 kl 22:37 »
Jag tog vanlig bakjäst, mitt är inte så sött men lite beskt och så mycket kolsyra att det killar i näsan.
Men det har helt klart en eftersmak av jäst.
Nu tänker jag inte tappa upp det medan det bubblar på detta viset.
Ska bli väldigt spännande att smaka slutresultatet.
Min brygd har också övergått till rosa från grönbrunt  ???

Hälsningar från torpet

Jennyt

• Västergötland
« Svar #117 skrivet: 10 jun-11 kl 14:10 »
rosa ??? .....hihihi.... låter väldigt....hmmmm.... annorlunda ;D

Du ska nog avvakta tills jästsmaken ger sig, och om det fortfarande smakar jäst när det slutat bubbla, kanske du kan pyts i lite mer socker, så att jästen förbrukas så att säga. Det ska bli riktigt spännande att se skillnaderna på våra försök :D

kanka

• Västerbotten
« Svar #118 skrivet: 10 jun-11 kl 20:26 »
Här har det tvärslutat med bubblandet, så jag funderar om jag ska låta det bara stå eller tappa om det.
Kollade på en sida som jag hittade och man kunde tydligen göra vilket som. Om jag får tid
tror jag att jag provar tappa om det, annars får det stå en vecka eller så.
Hoppas ölet passar till Lövvattnets superduper goda korv  ;D
Känner snålvattnet rinna redan vid tanken.

Hälsningar från torpet

Jennyt

• Västergötland
« Svar #119 skrivet: 10 jun-11 kl 20:51 »
hehehe :P :P :P :P

Här blev det ändrade planer. När jag kom ner i källaren igår kände jag en lustig doft av öl ??? ..... en flaska hade exploderat :o ..... blev till att kork upp alltihop och hälla tillbaka i jäshinken. Nu får det stå där tills det är mindre sött. Håller tummarna för en dunderbrygd ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 3 användare
Galaxie, LimJans, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser