Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pasta Pasta Pasta  (läst 3688 gånger)

Djinn

• Gäst
Pasta Pasta Pasta
« skrivet: 04 apr-11 kl 13:21 »
Hej!

Har en fundering. Framåt vår-sommar kanske man har turen att få ett överflöd av ägg, och för mig vore det då naturligt att göra pasta för hela årets förbrukning.

Fråga 1: Torkar man pastan kokt eller okokt? Jag har alltid inbillat mig att den ska torkas okokt, men insett att jag egentligen inte har nån aning.

Fråga 2: Blir pasta på Dinkel så bra som jag inbillar mig att det ska bli?

Fråga 3: Är det någon som har koll på hur mycket näringsvärdet försämras vid torkning-lagring?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Pasta Pasta Pasta
« Svar #1 skrivet: 04 apr-11 kl 16:48 »
Inte svaret du söker, men färskpasta som fått torka lite (så den känns torr på ytan), går utmärkt att frysa. Sen kokar man den fryst och den smakar som färskpasta. Funkar också på pasta med fyllning.

Djinn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 apr-11 kl 16:54 »
 :) Ja, jag vet. Men frysa vill jag inte. En frys kostar ström. :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 04 apr-11 kl 16:59 »
Torka den okokt. Och ja, pasta på dinkel blir utmärkt. Dinkel har lite mer protein än vanligt vete och det ger en bra konsistens.

Djinn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 apr-11 kl 17:02 »
Torka den okokt. Och ja, pasta på dinkel blir utmärkt. Dinkel har lite mer protein än vanligt vete och det ger en bra konsistens.

Har du koll på hållbarheten som torkad? TACk för hjälpen!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 04 apr-11 kl 17:08 »
Har du koll på hållbarheten som torkad?

Nej - min blir aldrig liggande särskilt länge. Och jag har mycket ägg i degen, det borde ju korta ned hållbarheten en hel del. Men pasta på bara vatten + mjöl borde ju hålla nästan hur länge som helst (fast ägg-pasta är ju hemskt mycket godare  :))

Djinn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 apr-11 kl 17:11 »
Nej - min blir aldrig liggande särskilt länge. Och jag har mycket ägg i degen, det borde ju korta ned hållbarheten en hel del. Men pasta på bara vatten + mjöl borde ju hålla nästan hur länge som helst (fast ägg-pasta är ju hemskt mycket godare  :))

Ja, mycket. Och hela poängen är ju att ta tillvara ett överskott av ägg. :)

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #7 skrivet: 25 apr-11 kl 23:40 »
Jag tror det funkar utmärkt att torka din egna pasta med ägg i. Finns ju köpepasta som är torkad som innehåller ägg, och inte har de någon kort hållbarhet?
Enligt Zetas hemsida plus någon annan random sida jag hittade, ska det gå bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser