Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  två tikar som triggar varann eller vad som nu händer  (läst 13797 gånger)

vispan81

• -
två tikar som triggar varann eller vad som nu händer
« skrivet: 21 mar-11 kl 21:07 »
Vi har två hundar, tikar, båda 2 år gamla, skiljer 4 månader ca.
Den ena är ganska ny här hemma och vi har haft henne i några månader.
Det som hör till saken är att vi försöker få dessa att inte slåss då dom hittar på saker att slåss om.
vi har försökt vänja dom tillsammans genom flockpromenad och sen släppa tillsammans. Har gått bra ändå tills nånting löser ut och de flyger ihop. Nångång var det en leksak, nångång en bortglömd smörgås, nångång fatta vi inte ens vad som hände fråns det hände.
Har läst och hört så många olika sätt vi ska göra på att jag börjar känna mig smått skitzofren typ :(
Så för att spä på detta, fråga jag även på ett sånt här forum och ser om det kommer några vettiga svar.
Ena hunden är jaktlabrador/Wachtel och den andra Jämte/Laika.
Var och för sig är dom hur bra som helst, dock har j/w en jäkla energi och är svår att trötta ut.
J/L är äldst och nyast i hemmet men är lugnare, förutom när nåt löser ut bråken.
Det har gått bra utan munkorg och även med, men det händer oftast nåt varje gång som triggar. Vi har bara inte fattat vad!
Anledningen till munkorgen nu är att det en av gångerna blev bett som ledde till veterinär och för att spara lite på ekonomin, låter munkorg som en bra idé tills framöver.
Tror ni att det kanske lugnar sig när dom mognat färdigt eller det är kört, eller vi ska fortsätta sakta men säkert och vänja steg för steg?

hälsn förvirrad hundägare

Vargerik

• Gäst
SV: två tikar som triggar varann eller vad som nu händer
« Svar #1 skrivet: 21 mar-11 kl 21:25 »
Munkorg. Nu kan det säkert vara olika, min erfarenhet säger att två tikar aldrig "hittar sin plats" som två hundar gör. Hela tiden går tikarna och psykar varann med signaler vi människor inte uppfattar och utan synbar anledning eller förvarning ryker dom ihop i syfte att döda varann. Dyrt som fan. Hänt mig två gånger.
Aldrig mer..

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 mar-11 kl 21:37 »
Finns bra böcker av Fennel, tex:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153440161][url]http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153440161[/url]
Biblan har åxå.
Funkar. Hon varken slåss eller skriker.
Annars tror jag ni hamnar i Ståkkålmarn's profetia. Hundspråk är det som gäller. Hårda ord eller glada tillrop gör ingen nytta.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

SoleSan

• Jag är stark, när jag orkar...
    • Uppland
    • www.vitalarevovve.blogg.se
« Svar #3 skrivet: 21 mar-11 kl 21:59 »
Vissa tikar har väldigt svårt att komma sams,särskilt så jämnåriga... Jag har haft båda dera, just nu har jag mor och dotter och där modern är tio år och dottern två o ett halvt. Det är inga stora problem, lite smågnabb ibland... Mitt råd är att antingen sterilisera en ev. båda eller låta en flytta och ta in yngre eller äldre hund. Var också extra observant på hundarnas signaler till varandra och bryt direkt. unvik ben leksaker och stresssituationer tex. när du kommer hem eller vid hundmöten, ignorera hundarna i början och hälsa på dom lite senare. Aktivera gärna en och en med spår, sök, drag och dyl. som inte triggar utan kräver tankeverksamhet. Lycka till 

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 24 mar-11 kl 00:56 »
Som det låter o efter min egna erfarenhet så kan jag nog säja att det är dömt att misslyckas .
Har haft samma problem o det går illa ....om du ska testa kastrering så gör det på bägge inte en .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 mar-11 kl 07:08 »
Det där pratet om att det skulle vara så hopplöst att ha tikar tillsammans är ju inte på nåt sätt nån allmän sanning. Vi har 7 tikar, och det är aldrig några svåra bråk. Att det nån gång händer att dom säger till varandra är ju inget konstigt, så är det ju i alla grupper av levande varelser. I en vargflock t.ex är det ju inget konstigt att tikar lever tillsammans utan tvärtom en förutsättning för att flocken ska leva vidare.

En gång, har vi fått placera om en hund, och då var förutsättnigarna precis lika som för trådstartaren. Det är för nära i ålder, och dom har svårt att göra upp rangordningen. Vid 2 år är dom fortfarande i sista mognadsfasen, så om du orkar hålla ut nåt år till så kanske det kan lösa sig. Annars är det omplacering som gäller. Och det är inte för din skull, utan för hundens.

Idalun

• Småland
« Svar #6 skrivet: 24 mar-11 kl 08:18 »
Finns bra böcker av Fennel, tex:
[url]http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153440161]http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153440161][url]http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153440161[/url]

Rekommenderar oxå Fennel!
Hon beskriver enkla övningar som är utvecklade med utgångspunkt från vargflocken och som är enkla att använda själv.

Hoppas att ni hittar en lösning så att ni alla kan leva i harmoni. Lycka till!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 24 mar-11 kl 13:28 »
Det där pratet om att det skulle vara så hopplöst att ha tikar tillsammans är ju inte på nåt sätt nån allmän sanning. Vi har 7 tikar, och det är aldrig några svåra bråk. Att det nån gång händer att dom säger till varandra är ju inget konstigt, så är det ju i alla grupper av levande varelser. I en vargflock t.ex är det ju inget konstigt att tikar lever tillsammans utan tvärtom en förutsättning för att flocken ska leva vidare.

En gång, har vi fått placera om en hund, och då var förutsättnigarna precis lika som för trådstartaren. Det är för nära i ålder, och dom har svårt att göra upp rangordningen. Vid 2 år är dom fortfarande i sista mognadsfasen, så om du orkar hålla ut nåt år till så kanske det kan lösa sig. Annars är det omplacering som gäller. Och det är inte för din skull, utan för hundens.

Självklart kan man ha tikar i hop men inte sånna tikar .
Jag har haft dessa problem själv o då hade jag dotter mor och mormor i samma flock .Det hjälpte inte ! Krigen blev tillslut på liv och död .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #8 skrivet: 12 sep-11 kl 01:01 »
Att 2 st. jämngamla tikar bråkar beror oftast på att dom är av samma rang. Därför man som köpare helst ska ha en lite mer dominant & en mindre dominant. Jag tror att Du har det problemet att Du har 2 st. jämnrankade tikar vilket gör att det blir bråk. Går att träna bort men tar lång tid & mycket tålamod & lättast om man är 2 st. människor, en för var hund & har dom kopplade när man gör den övning jag tänkte på som kan göra att dom kan vara närmare & närmate varandra utan att bråka.

Sedan saker som ska vara självklara är deras egna bäddar, deras egna leksaker, låt korgarna få vara på olika ställen så dom slipper ligga brevid varandra om det inte är det dom vill, men allt går att lära bort i dåliga beteenden.

Har själv tränat problemhundar & det kan ta tid & mycket tålamod, men det mesta går att lösa.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 12 sep-11 kl 22:02 »
Visst går det mesta att lösa.
Jag har oxå jobbat mkt med problemhundar men just när det kommer till två tikar av samma rang som redan börjat kriga ...
Visst du kan ha det som jag hade i många år , dela på dom när man inte har full koll .
Men bara det är ett helvete i sej .
Jag har levt med tre lika stora tikar av samma rang ( alla mkt dominanta) inte hjälpte det att det var mormor, mor o dotter som växte upp i hop .
Inget hjjälpte , vi testade precis allt , tom att bugga skyddsutrustning på dom o sen släppa dom på ett stort neutralt utrymme .

Dom slogs tills dom föll i hop av utmattning bägge två ,,vilade en stund för att sen försöka att bita i hjäl varandra igen ..

Det gick inte!
Så alla går ej att träna!

JonasWess

• Närke
« Svar #10 skrivet: 13 sep-11 kl 13:12 »
Visst går det mesta att lösa.
Jag har oxå jobbat mkt med problemhundar men just när det kommer till två tikar av samma rang som redan börjat kriga ...
Visst du kan ha det som jag hade i många år , dela på dom när man inte har full koll .
Men bara det är ett helvete i sej .
Jag har levt med tre lika stora tikar av samma rang ( alla mkt dominanta) inte hjälpte det att det var mormor, mor o dotter som växte upp i hop .
Inget hjjälpte , vi testade precis allt , tom att bugga skyddsutrustning på dom o sen släppa dom på ett stort neutralt utrymme .

Dom slogs tills dom föll i hop av utmattning bägge två ,,vilade en stund för att sen försöka att bita i hjäl varandra igen ..

Det gick inte!
Så alla går ej att träna!

Låter som extrema hundar i detta fall, men det mesta går att träna bort. Handlar bara inte om att man ska släppa ihop dom hur som helst utan få dom att rikta sin uppmärksamhet på andra saker än varandra tex, godis som man kan belöna med då man tränar.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 13 sep-11 kl 13:38 »
Japp extrema men alla tre var då extrema .
Avledande hade vi jobbat med i flera år .
Vi jobbade med dom i tre år!!

JonasWess

• Närke
« Svar #12 skrivet: 13 sep-11 kl 14:22 »
Japp extrema men alla tre var då extrema .
Avledande hade vi jobbat med i flera år .
Vi jobbade med dom i tre år!!

Ja låter som ni jobbat en del med dom, men har ni testat att få dom att sitta brevid varandra en bit ifrån varandra fast få dom att ignorera varandra, det är på ett sånt sätt man får träna hundarna för att få dom att fatta att om man sköter sig & är snäll får man mat eller godis.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 13 sep-11 kl 14:30 »
Ja självklart o det funkade bara om dom inte rörde sej. Vi var tvungna att ha total kontroll!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 13 sep-11 kl 14:30 »
Ja självklart o det funkade bara om dom inte rörde sej. Vi var tvungna att ha total kontroll!

JonasWess

• Närke
« Svar #15 skrivet: 13 sep-11 kl 14:37 »

Okej,men sedan ska det bli närmare & närmare, så att dom kan sitta brevid varandra utan att göra något. Detta är lättast att göra om man är flera människor som håller en varsin hund.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 14 sep-11 kl 21:25 »
Okej,men sedan ska det bli närmare & närmare, så att dom kan sitta brevid varandra utan att göra något. Detta är lättast att göra om man är flera människor som håller en varsin hund.

Jösses va du e trögfattad , vi (7pers i familjen ) jobbade med det i tre år varje dag hela tiden men det gick inte ! Jag har lärt mej att träna hundar från en av säpos hundtränare ,jag har tagit hand om aggresiva o farliga hundar i 20 år o jobbat med dom .Jag kan o jag vet !

Till trådskaparen : Ibland går det bara inte , ibland kan man träna bort , ibland får man inse att dom kommer att slita varandra i stycken .

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #17 skrivet: 15 sep-11 kl 09:17 »
Jag tycker ni är otroligt uthålliga som kan ha hundar i åratal och jobba hårt med att träna dem att tåla varandra. Jag tror ju att det ofta lyckas till sist men vilket jobb och kan man vara helt lugn någonsin när det är så. Undrar om inte det bästa för hundarna är att slippa strida. Hundägande tycker jag ska vara lugnt och trevligt, jag skulle nog inte orka om jag hade hundar som inte tålde varandra, då skulle jag antagligen försöka omplacera om jag inte lyckades få dem att gilla varandra på kanske några månader.
Åsenfår, hundar och katter

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 15 sep-11 kl 13:45 »
Problemet i mitt fall var just att jag älskade min gamla tik så mkt , mannen o sambon den yngsta tiken .
Modern la jag ut hos en fodervärd tillslut .

Men jag visste ju att min äldre tik inte hade så många år kvar i livet o ville ge henne dom i hennes hem .
Hon dog 31okt 2010 så nu är ju problemet löst i mitt hushåll.

JonasWess

• Närke
« Svar #19 skrivet: 16 sep-11 kl 16:46 »
Jösses va du e trögfattad , vi (7pers i familjen ) jobbade med det i tre år varje dag hela tiden men det gick inte ! Jag har lärt mej att träna hundar från en av säpos hundtränare ,jag har tagit hand om aggresiva o farliga hundar i 20 år o jobbat med dom .Jag kan o jag vet !

Till trådskaparen : Ibland går det bara inte , ibland kan man träna bort , ibland får man inse att dom kommer att slita varandra i stycken .

Tack för den!! Tycker jag var väldigt onödigt!!

Jag har jobbat med problemhundar med kanske inte under så lång tid som Du påstår att du jobbat med det, men har jobbat i ca 5 år. Jag har aldrig fått en enda hund att inte tycka om andra hundar.

Jag sa ALDRIG att alla går det att träna bort på, men dom flesta hundar går det att träna bort på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 4 användare
Nataks, Tur-Johan, Lilla hagen, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser