Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstig räv-beteende?  (läst 15447 gånger)

Just_me

• Småland
Konstig räv-beteende?
« skrivet: 11 mar-11 kl 21:05 »
Jag postar tråden här eftersom det är hönsen jag är orolig för.

Inatt kom den gigantiska räven tillbaka igen! Vaknade av att hunden skällde som besatt i hallen.
Den har tagit en höna tidigare men efter att ha förstärkt dörren till hönsgården har vi inte förlorat fler.

Sist den var tillbaka sprang jag ut, då stod den intill hönsgården och den sprang inte iväg när jag kom utan stirrade på mig tills jag tjoade och viftade med armarna, då trava den iväg lite sakta och försvann.

Nu stod den mitt i trädgården när jag öppnade dörren. (Hunden sprang upp och gömde sig i sovrummet *suck*)
Men den här gången började den "fräsa" nästan som en katt när jag försökte skrämma iväg den.
Slutade med att jag kastade en sopkvast som jag har stående vid ytterdörren efter den och då sprang den iväg.

Det som oroar mig är att den kändes väldigt aggressiv, den kröp ihop och väste/fräste och backade inte ett steg trotts att jag tjoade och sparkade i väggen.

Är det här "normalt" beteende hos en räv!?

Den är väldigt fin, stor och har blank och tjock päls. Nån skabbräv är det verkligen inte..

Behöver jag vara orolig? :/ Kan rävar anfalla människor?

Vi kommer ha en 1 åring som bor här snart, nu har man förstås aldrig barn i den ålder ute ensam men det känns ändå olustigt...  :-\

Dalton

• Dalsland
SV: Konstig räv-beteende?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 21:28 »
Jag tror inte att det är någon fara, den var ju tvungen att testa om det räckte med att bara fräsa. Den blev väl lite överrumplad av ditt beteende och visste inte riktigt vad den skulle göra. En sopkvastslängande, tjoande människa som sparkar i väggar är ju inte varje dag man ser. ;)

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 21:34 »
Jag tror inte att det är någon fara, den var ju tvungen att testa om det räckte med att bara fräsa. Den blev väl lite överrumplad av ditt beteende och visste inte riktigt vad den skulle göra. En sopkvastslängande, tjoande människa som sparkar i väggar är ju inte varje dag man ser. ;)

Haha, nä det är sant förstås!
Tyckte det var så konstigt bara, där jag bodde i Sverige var det mycket rävar, men så fort de ens anade att en människa var nära stack de.

Sen trodde jag rävar morrade eftersom de är lik hundar men tydligen inte :P

dbs

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 mar-11 kl 21:41 »
Haha, nä det är sant förstås!
Tyckte det var så konstigt bara, där jag bodde i Sverige var det mycket rävar, men så fort de ens anade att en människa var nära stack de.

Sen trodde jag rävar morrade eftersom de är lik hundar men tydligen inte :P
en räv skäller ju inte som en hund häller. :)

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 12 mar-11 kl 08:11 »
Skjut ;D

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 12 mar-11 kl 08:16 »
Skjut ;D

Ja de e många som vill leka gud !

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 12 mar-11 kl 08:17 »
Gud finns inte ;D

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #7 skrivet: 12 mar-11 kl 08:35 »
Jag håller faktiskt med Nilsegården, en räv som inte backar för en människa är inte helt frisk. Vi hade en räv som uppförde sig nästan som Just_me:s räv och den fick dom skjuta för tillslut så tappade den respekten för människorna och började anfalla allt som rörde sig tyvär, och den såg helt frisk ut men den hade nog blivit påkörd så att den blivit "galen" :-\
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

SecretQ

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 12 mar-11 kl 08:43 »
Gud finns inte ;D

Var och en är salig på sin tro  ;D          Gud för mig betyder någon som tror sig vara för mer än andra........

SecretQ

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 12 mar-11 kl 08:46 »
Ta med dig hunden ut ..........       våra husrävar ser jag dagligen runt och i hagarna, hundarna låter dem inte komma för nära  ;D

dbs

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 mar-11 kl 08:47 »
Jag håller faktiskt med Nilsegården, en räv som inte backar för en människa är inte helt frisk. Vi hade en räv som uppförde sig nästan som Just_me:s räv och den fick dom skjuta för tillslut så tappade den respekten för människorna och började anfalla allt som rörde sig tyvär, och den såg helt frisk ut men den hade nog blivit påkörd så att den blivit "galen" :-\
Ock många galna jägare.  ;D

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #11 skrivet: 12 mar-11 kl 09:03 »
Ock många galna jägare.  ;D

Det kan jag hålla med om ;D, men jag har ju som sagt dåliga erfarenheter av närgångna rävar :-\
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

dbs

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 mar-11 kl 09:18 »
Det kan jag hålla med om ;D, men jag har ju som sagt dåliga erfarenheter av närgångna rävar :-\
skulle kunna tänka mig att såna rävar är mer äller mindre halvtama för dom har blive matade sånt häder tyvärr sen när dom blir sköns mogna så  blir dom anorluda i betendet det vet ja för ja hadde som barnen tam räv som just blev farlig sin om tid .

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 mar-11 kl 09:32 »
Det där kan inte vara normalt rävbeteende. Tror, som pålle, att den här räven på ett eller annat sätt lärt sig att lätt komma åt mat där det finns människor.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 12 mar-11 kl 09:41 »
skulle kunna tänka mig att såna rävar är mer äller mindre halvtama för dom har blive matade sånt häder tyvärr sen när dom blir sköns mogna så  blir dom anorluda i betendet det vet ja för ja hadde som barnen tam räv som just blev farlig sin om tid .
Exakt.
Problemet är att folk inte kan låta bli att mata rävungar när dom hittar ett rävgryt i närheten av bebyggelse.
Jag har sett helt tama rävungar som man kunde klappa medan dom åt mat ur handen.

Dessa rävar blir sedan ett stort problem för hönsägare, alergiker mm då dom är helt orädda.
Så oftast slutar det med att dom skjuts bort helt enkelt.

Den tama rävfamiljen som jag såg vart sedan så tam att dom låg i trädgårdsmöblerna hos olika folk på dagarna och vilade.
Problemet var då att en av familjerna var hyperalergiska mot päls i närområdet.
Så ungarna kunde inte vara i sandlådan, uteplatsen mm för där var rävungarna och lekte samtidigt.
Så till slut fick jag uppdraget som skyddsjägare att ta bort dom.

Just_me

• Småland
« Svar #15 skrivet: 12 mar-11 kl 16:13 »
Jag ringde hem till en gammal bekant i Sverige, han sa samma sak.
Storleken tyder nog på att den fått bra med mat under uppväxten, jag har helt serriöst aldrig sett en sån stor räv!!

Att ha hunden ute är inte att tänka på, hon är livrädd... Det är min sambos hund också och hon ser henne som en bebis som behöver skyddas från omvärlden  ::)
Så jag får inte lov att "skrämma henne igen"!

Jag är  orolig att den ska ta katterna också, min hankatt är dum-lat och skulle nog inte komma undan en räv. Är de brist på mat tar de ju katter ibland...

Jag tycker det är obehagligt när vilda djur beteer sig konstigt, speciellt rovdjur. Om det är en hona kan hon kanske lära beteendet till nästa kull också. Känns inte alls bra.

Ska höra med kommun här vad de tycker. Kanske är bäst att skjuta bort.

fauve

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 mar-11 kl 16:19 »
En trängd och skrämd räv kan bete sig sådär som försvar mot det som tränger den, så det i sig är inget märkligt beteende alls med tanke på händelsen som du beskrivit den faktiskt.

De rävar vi skjutit i vinter här runt gården har alla varit i fin kondition, bra hull och päls eftersom det finns gott om gnagare efter fjolårets gnagarinvasion i skog och mark så det är heller inget märkligt med fina rävar i god kondition på vintern. Det är faktiskt märkligare om man träffar på en mager och eländig räv än en som är i gott skick  ;)

Just_me

• Småland
« Svar #17 skrivet: 12 mar-11 kl 16:22 »
En trängd och skrämd räv kan bete sig sådär som försvar mot det som tränger den, så det i sig är inget märkligt beteende alls med tanke på händelsen som du beskrivit den faktiskt.

De rävar vi skjutit i vinter här runt gården har alla varit i fin kondition, bra hull och päls eftersom det finns gott om gnagare efter fjolårets gnagarinvasion i skog och mark så det är heller inget märkligt med fina rävar i god kondition på vintern. Det är faktiskt märkligare om man träffar på en mager och eländig räv än en som är i gott skick  ;)

Den kändes inte trängd, men då har jag förstås bara hundbeteende att jämföra med.
Jag stod liksom i dörröppningen och den hade helt fritt att springa ut på åkrarna runt huset.
Men jag har tänkt på att den kan ha fällt nått byte och inte vill överge det i första taget.
Eftersom hunden skällde som besatt måste ju nått ha låtit, så det kan vara så.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 12 mar-11 kl 18:48 »
är räven fullt frisk så kommer den inte åter på väldigt länge efter att du kastat saker efter den... kommer den tillbaka så har den förmodligen nån skada som gör att den inte kan jaga riktigt och söker mat invid husen..kan ju oxå vara så att den blivit matad av snälla människor(idioter)...
är den sjuk går den lätt in i en fälla..är den frisk får du skjuta bort den.. är man djurvän så kan man skrämma bort den...
Fjäderfän och kaniner

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 12 mar-11 kl 19:33 »
Jag är  orolig att den ska ta katterna också, min hankatt är dum-lat och skulle nog inte komma undan en räv. Är de brist på mat tar de ju katter ibland...

Jag tycker det är obehagligt när vilda djur beteer sig konstigt, speciellt rovdjur. Om det är en hona kan hon kanske lära beteendet till nästa kull också. Känns inte alls bra.

Ska höra med kommun här vad de tycker. Kanske är bäst att skjuta bort.
Du behöver nog inte vara rädd för katterna.
Under mitt snart 50-åriga liv så har jag hört att rävar tar katter. Men jag känner ingen som har fått sin katt rävdödad och då har alla katter här ute på landet.
Vi har själva 4 stycken stallkatter och rävar runt gården pga höns och lamning just nu och det är inga problem.
En katt är tuff och det vet räven.  ;)

Din räv betede sig inte konstigt. Utan helt normalt. Det finns inget konstigt med att den fräste. Kanske kände den sig så trygg att den helt enkelt tordes försöka förvara sitt revir. Som råkade vara ditt revir vilket räven inte förstått. Kanske var den halvtam pga dessa idioter till djurvänner som gör så att man tvingas skjuta bort deras små leksaker.

Så det är inget fel på räven enligt mig. Men om det återkommer till ditt revir så får du välja om du skall plocka bort den eller ej.
Här plockar vi bort dom som blir för närgångna till vårt revir.

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 2 användare
fall, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser