Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elfel på Toyota *suck*  (läst 5477 gånger)

Just_me

• Småland
Elfel på Toyota *suck*
« skrivet: 27 feb-11 kl 09:40 »
Har en toyota celica med "grodlysen" som blivit lite knasig :/
Ena lyset fälls upp och ner, upp och ner av sig själv hela tiden. Lampan funkar heller inte trots att den är nybytt. Dessutom stängs den inte helt när man stänger av  lysena. Den fälls bara ner delvis och fastnar där.
Jag har gått igenom kablar och elände, inget som är trasigt, kan det vara själva motorn till lysten som är trasig? Går det att laga såna eller åtminstånde mäta om den fungerar på något sätt?
Har en ohm-meter men är inte så insatt i hur den används mer än till att mäta batteriet och kolla att saker är ordentligt jordade :/

Sen har volvon fått fnatt. Lagade det, gick jättebra. Men nu har lambdasonden gått sönder och trotts att jag inte hittar något lekage i avgassystemet längre så låter det som om jag inte skruvat åt riktigt fram vid motorn/grenröret. Låter fruktansvärt högt och skallrar som om något sitter löst. Har försökt hitta var ljudet kommer ifrån, känns nästans om om det är själva motorn som låter.
Kan en trasig lampdasond få det att låta så?

Förlåt för många frågor men nästa helg ska Volvon besiktas och vi reser ända från Norge så jag måste få ordning på den! Är rätt desperat nu. Ska ut och se om jag får loss lamdasonden, sitter ju som berget den där :(

Tännlappen

• -
SV: Elfel på Toyota *suck*
« Svar #1 skrivet: 27 feb-11 kl 14:44 »
Varför tror du lambdasonden är sönder på volvon? Börja med att täppa till läckorna på avgaset.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 27 feb-11 kl 14:55 »
nu är det några år sedan som jag skruvade med Celicas grodögon.
Men om inte jag minns fel så skall det vara stöm på hela tiden och det är jorden som slår till och ifrån.

I min bil så byglade jag över från det fungerande ljuset för att få det at fungera tillslut.
Har för mig att mitt tändes men gick inte upp.

Nu åker jag en 94 celica så jag slipper grodögonen. ;)

Just_me

• Småland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-11 kl 16:37 »
Varför tror du lambdasonden är sönder på volvon? Börja med att täppa till läckorna på avgaset.

den är uppskrapad där sladdarna går in i lambdasonden och lamda-tecknet lyser i bilen. Sen dör den om du inte håller höga varv, så var den int einnan jag började fixa avgassystemet :/
Tror jag slarvat i hanteringen och inte hållit koll på att lamdasonden inte ska slå i eller skrapas mot golvet etc.

Rosten:
Ska ta och kolla jordkablarna en gång till då, satt de direkt från motorn som fäller upp och ner grodlysena?
Ja just nu vill jag bara bygga om den så jag slipper de där skitlysena.. Hehe

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 27 feb-11 kl 21:55 »
den är uppskrapad där sladdarna går in i lambdasonden och lamda-tecknet lyser i bilen. Sen dör den om du inte håller höga varv, så var den int einnan jag började fixa avgassystemet :/
Tror jag slarvat i hanteringen och inte hållit koll på att lamdasonden inte ska slå i eller skrapas mot golvet etc.

Rosten:
Ska ta och kolla jordkablarna en gång till då, satt de direkt från motorn som fäller upp och ner grodlysena?
Ja just nu vill jag bara bygga om den så jag slipper de där skitlysena.. Hehe

Om motorelektronikvarningslampan ("lambdalampan" på Volvo-språk) lyser, så ta inte för givet att det beror just på lambdasonden. Läs av felkoder (jag antar att du har en 700 eller 900-serie, ca 1989-95, då gör man det med diagnoslådan som sitter långt bak till vänster i motorrummet, det finns anvisningar och felkodslistor på många Volvoforum på nätet). Kom ihåg att läsa av för både insprutnings- och tändsystem, det är två skilda styrenheter men båda tänder samma varningslampa i händelse av fel.
Om det finns avgasläckage mellan motorn och lambdasonden kan det leda till att avgaserna blir utspädda med luft innan de når fram till lambdasonden och då fungerar inte regleringen som den ska, vilket kan leda till felkoder. Om inget synligt verkar löst så kan avgasläckaget bero på t ex trasig grenrörspackning eller trasig packning i flänsen mellan grenrör och främre avgasrör. Sprucket grenrör kan också förekomma. Likaså läckage mellan fläns och främre avgasrör pga dåliga svetsfogar. Om förvärmningsmanteln har suttit lös och skramlat på främre avgasröret kan den nöta hål med tiden.

Nu vet jag inte hur det är gjort med elmanövreringen av strålkastarna på just Toyota Celica, men det måste ju finnas någon anordning som kan köra motorn fram respektive back beroende på om strålkastarna ska upp eller ner. Det finns säkert ett relä någonstans, och dessutom några gränslägesbrytare som känner av när mekanismen har gått till ändläget. Allt det kan antingen vara inbyggt i elmotorerna eller sitta separat någonstans, jag föreslår att du börjar att studera elschema och verkstadshandbok för bilen, för att reda ut hur det hela är tänkt. Det hela brukar vara gjort på ungefär samma sätt som styrning av centrallåsmotorer, servomotorer för värmespjäll mm.

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-11 kl 22:42 »
Om motorelektronikvarningslampan ("lambdalampan" på Volvo-språk) lyser, så ta inte för givet att det beror just på lambdasonden. Läs av felkoder (jag antar att du har en 700 eller 900-serie, ca 1989-95, då gör man det med diagnoslådan som sitter långt bak till vänster i motorrummet, det finns anvisningar och felkodslistor på många Volvoforum på nätet). Kom ihåg att läsa av för både insprutnings- och tändsystem, det är två skilda styrenheter men båda tänder samma varningslampa i händelse av fel.
Om det finns avgasläckage mellan motorn och lambdasonden kan det leda till att avgaserna blir utspädda med luft innan de når fram till lambdasonden och då fungerar inte regleringen som den ska, vilket kan leda till felkoder. Om inget synligt verkar löst så kan avgasläckaget bero på t ex trasig grenrörspackning eller trasig packning i flänsen mellan grenrör och främre avgasrör. Sprucket grenrör kan också förekomma. Likaså läckage mellan fläns och främre avgasrör pga dåliga svetsfogar. Om förvärmningsmanteln har suttit lös och skramlat på främre avgasröret kan den nöta hål med tiden.

Nu vet jag inte hur det är gjort med elmanövreringen av strålkastarna på just Toyota Celica, men det måste ju finnas någon anordning som kan köra motorn fram respektive back beroende på om strålkastarna ska upp eller ner. Det finns säkert ett relä någonstans, och dessutom några gränslägesbrytare som känner av när mekanismen har gått till ändläget. Allt det kan antingen vara inbyggt i elmotorerna eller sitta separat någonstans, jag föreslår att du börjar att studera elschema och verkstadshandbok för bilen, för att reda ut hur det hela är tänkt. Det hela brukar vara gjort på ungefär samma sätt som styrning av centrallåsmotorer, servomotorer för värmespjäll mm.

Jag plockade bort lambdasonde när jag såg att en av sladdarna var avnött, inte helt men det stack ut fransar av koppartråd.
Just nu är jag ganska desperat eftersom bilen ska besiktigas på lördag och vi reser långt för det. Kostar en hel del i bensinpengar.
Så det blir en lambdasond från biltema imorgon och så byter vi och ser om nått händer.
Det som oroar mig är det vansinnigt höga ljudet från motorn, kan inte för mitt liv förstå vad det är. Nästan som om det smullit hål på grenröret eller nått, vet inte om det ens är möjligt.
Startade den i mörkret och lyste med ficklampa både under bilen och i motorutrymmet. Inge avgaser (förutom bakre ljudämparen där svettsen måste ha gjort hål. Ska förska spackla igen det imorgon med kemisk metallpasta.)

Celican, jag känner mig bara dummare ju mer jag kollar. Hittade en lång sladd som gick från den vänstra motorn till den högra och sen tror jag, vidare till batteriet i bilen till plusspolen (?) Det är trångt, mycket sladdar och alla är dragna under balken fram så det var riktigt svårt att se.
Den hade nån konstig lösning mitt i, som en genomskinlig plastklämma i form av... ja, en damsko? Såg ut som en sko till en docka med klack, i vit/genomskinlig plast. Var ärgat och jäkligt så jag klippte av den och satte ihop sladdarna med vanlig "koppling" och värmde krymp-plast över. Efter jag gjorde det fungerade lampan och den vickar inet upp och ner, än i alla fall. Får se när sambon kört till och från skolan om det håller i sig.
Mycket inderligt i alla fall.. Inser att jag avskyr elektronik.

Finns det någon bra bok/text på nätet om grundläggande bilelektronik?
Ska jag fortsätta skruva på bilar mpste jag nog lära mig ordentligt.

Ska kolla i volvo-boken om hur man läser av felkoder! Har hört det förr men aldrig gjort det. Vet att man kan göra det på celican med men på instrumentbrädan. På den har jag ett långt register med prickar man ska kunna läsa av...

Tack återigen!
Vänta bara till jag har gård och traktor, då kommer  jag skriva gråtande varje gång den går sönder  :-[

Tännlappen

• -
« Svar #6 skrivet: 27 feb-11 kl 23:37 »
Ingen utom du vet vad för Volvo har,årsmodell och dylikt. Har du en årsmodell 91 eller nyare finns det en chans att det är en bil med Reginasystem,känns igen på en fyrkantig tändspole som sitter vid vänster fjäderbenstorn. Har du det så har nog inte Biltema någon sond till den. Är skadan på sladden högt upp kan du försöka fixa ihop det,krympslang över reparationen.Har du en sond med tre sladdar,en svart,två vita eller grå så är dom till förvärmningen av sonden,den svarta signal. Efter lagningen kan du mäta så sonden funkar någorlunda med en multimeter inkopplad på signalkabeln,den med spadkontakt bara dra tillbaks gummit på den,koppla plus på multimetrn dit,minus på multimetern till batteriets minuspol som är en god jordpunkt. Med motorn igång ska du se hur späningen pendlar mellan ca 0,1 till 0,9 volt i snabb takt,kan vara svårt att uppfatta beroende på vilken multumeter man har men pendla ska det annars är sonden slut. Är det avgasljud du hör så försök att avskärma blåset från fläkten,känn sedan med handen om du känner avgasblåset,läckan.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 27 feb-11 kl 23:38 »
Jag har sett en hel del handböcker och läroböcker om bil-el men jag vet inte om jag vågar rekommendera någon särskild. De jag känner till som verkligen är bra, är så gamla att den som ska meka med dagens halvgamla bilar inte har så mycket nytta av dem.

Tännlappen

• -
« Svar #8 skrivet: 28 feb-11 kl 00:56 »
Det du behöver lära dig först och främst är hur du använder en multimeter,ska gå att hitta instruktioner om det på nätet om man ids söka. När det gäller gamla Volvo är det lätt att hitta info hur man med rätt stor säkerhet mäter upp givarna=man behöver inte köpa reservdelar i onödan. Lätt lödkunskap är inte heller helt fel om det saknas,många reläer går att löda om,ofta sprickor i lödningarna.Elscheman går oftast att ladda ner över tänd och bränslesystem till Volvo. Möjlighet att köpa verkstadsböcker kan finnas också t.ex hos Volvobutikerna där dom säljer reservdelar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 28 feb-11 kl 11:08 »
En möjlighet som kan rekommenderas om man befinner sig i fildelningsvärlden och har gott om hårddiskutrymme, är att tanka hem verkstadshandbokssamlingarna Alldata och Autodata. Alldata är mer komplett men har ganska varierande kvalitet på informationen, Autodata är mer inriktat på uppgifter som behövs vid rutinjobb (t ex anvisningar för kamremsbyte och framvagnsinställning).

Just_me

• Småland
« Svar #10 skrivet: 01 mar-11 kl 00:59 »
Tack för era tips!
Jag skruvade av lambdasonden, fick veta att det kanske skulle gå att löda ihop sladdarna men det skulle aldrig hålla.
De hade en på biltema osm passar, dyrt blev det men den ska tydligen vara av hyffsad kvalite och bör hålla några år enligt han jag köpte den av.
Hade chefsutbildning hela kvällen idag, så min sambo skruvade dit lambdasonden! (helt sjukt, hon gör aldrig sånt!) Men hon vågade inte starta bilen ifall hon gjort fel, så jag får kolla imorgon.

Ska ladda ner nått ang. multimetern. Ska också kolla om jag får ner Alldata och autodata.
Jag laddade ner ett program en gång, ett gammalt volvo-verkstadssystem... Men man var tvungen att ställa om datum i datorn för att få det att fungera så jag vågade inte, ska kanske ta ner det igen... Ska tydligen vara bra med sprängskisser och kopplings-scheman i den.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 01 mar-11 kl 01:10 »
Det Volvo-informationssystem (VADIS) som har cirkulerat i fildelningssvängen har ganska magert med information om 700-900-serien, men det är desto mer användbart för modernare Volvobilar (sent 90-tal och framåt).

Kom ihåg att ALDRIG löda kablar till en lambdasond. Den tar skada av flussmedelsångor som kryper längs kablarna. Om man måste skarva (t ex på Biltemalambdasonder som bara har 1-2 dm kabel) så är det skarvhylsor och kabelskotång som gäller (eller i yttersta nödfall, tvinna ihop eller använda sockerbitar).
En annan viktig sak är att aldrig olja eller fetta in elanslutningarna.

Just_me

• Småland
« Svar #12 skrivet: 01 mar-11 kl 01:15 »
Det Volvo-informationssystem (VADIS) som har cirkulerat i fildelningssvängen har ganska magert med information om 700-900-serien, men det är desto mer användbart för modernare Volvobilar (sent 90-tal och framåt).

Kom ihåg att ALDRIG löda kablar till en lambdasond. Den tar skada av flussmedelsångor som kryper längs kablarna. Om man måste skarva (t ex på Biltemalambdasonder som bara har 1-2 dm kabel) så är det skarvhylsor och kabelskotång som gäller (eller i yttersta nödfall, tvinna ihop eller använda sockerbitar).
En annan viktig sak är att aldrig olja eller fetta in elanslutningarna.

Oj, då var det tur jag inte följde det rådet!
Jag använder mig alltid av skarvhylsor och krypplast efter att ha slarvat lite en gång och startat brand i bilen :/

Vadis var det nog det hette ja. Hm, min volvo är en 945 årsm: 91-. Inge turbo.
Typiskt att int evadis var nått då, lät så bra när jag läste om det.

Har också en bensinvärmare att laga i volvon med (ingen kupé eller motorvärmare), letar just nu efter gamla manualer så hojta gärna om ni känner till nått om dem.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 01 mar-11 kl 01:21 »
Vad är det för märke och modell på värmaren? Jag har manualer för ett par Webastomodeller (WP1021 och BBW46).

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 01 mar-11 kl 01:22 »
Vad är det för märke och modell på värmaren? Jag har manualer för ett par Webastomodeller (WP1021 och BBW46).

Ska kolla om det står något på den imorgon! Man kan ju hoppas att det är någon liknande i alla fall :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 02 mar-11 kl 20:45 »
När det gäller bensinvärmare som är fabriksmonterade på Volvo finns det en del verkstadshandböcker på http://www.240.se/service/ , fick jag just reda på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser