Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tror ni?  (läst 24369 gånger)

Gälfwan

• Ångermanland
SV: Vad tror ni?
« Svar #40 skrivet: 13 feb-11 kl 23:17 »
Min pappa har jag inte mycket hjälp av, jag få klara mig själv. Dels är han allergisk och asmatiker och dels är han nog inte intresserad. Det var farfar som hade djuren och pappa var nog bara tvungen att hjälpa till under uppväxten.
Ladugården har stått tom sen slutet av 80-talet.

Att arrendera en ladugård till till ungdjuren kanske kan vara ett alternativ. Bra tips!
Det vore ju bäst om jag kunde bygga nytt till fåren och spara hötorken som den är då självlastarvagn och hökanon och allt finns kvar men det kostar ju en slant att bygga nytt får hus, men samtidigt är det ju vad jag hade tänkt göra förr eller senare så det kanske är lika bra att göra det på en gång. Men samtidigt kan jag få tag på torrhö av en närheten som tar in och säljer.
Båspallen i ladugården är 180 cm på ena sidan och 170 cm på den andra. Båsbredden tänkte jag justera till 125 cm. Det ska vara godkända mått vad jag förstått?

Pozzo

• Dalarna
« Svar #41 skrivet: 14 feb-11 kl 01:25 »
Hej!

Först och främst! Var glad åt dina drömmar, de är fullständigt levande för dig och en viktig del av dig.

Men...

Att starta med 22 kor och enbart 16 hektar åker är ekonomiskt och arbetsmässigt ett riskprojekt (skulle vilja använda ordet självmord faktiskt). För att få ekonomi på mjölproduktion är det A och O att få ett mycket bra och samtidigt billigt grovfoder. Det får du bara om du producerar den själv. Med 16 hektar har du möjligtvis bete till dina kor men inte tillräckligt för att få ihop en växtföljd som garanterar dig nog med grovfoder (och spannmål).

Arbetsmässigt är 22 kor ingen dans på rosor, man behöver dock inte gå upp kl. 4.00 på morgonen, men ensam lär du inte få mycket tid över att diska, sköta bokföring, plöja, och framför allt genomföra nya satsningar. Mina föräldrar lade av med mjölkkorna för fem år sedan. De hade 30 års vana, över 40 hektar mark, en mycket fin besättning och de var två.

Kor är enligt mig som är uppväxt med dem på nära håll en utav de finaste djur som människan kan hålla domesticerade. Men för att dina drömmar ska realisera sig så som de ter sig i ditt huvud bör du drömma ända fram till att du sätter dig med räknedosan. Då är det bara en sak som gäller: Kill your darlings. Med tanke på att mjölkpris och annat går upp och ned och du har i stort sett bara en kund att sälja din vara till är det nödvändigt att vara hård.

Det finns egentligen bara två sätt att komma igång med ett jordbruk: Satsa stort som satan (6-7 miljoner) eller smyga igång med ett jobb på sidan om för att sedan se vilken sorts produktion som ger någon avans. Skillnaden ligger också i vad man producerar bulk (=mängd) eller nischade produkter.

Mitt råd: Börja med att satsa på ett antal får. Ett år med dem ger dig inblick i en hel del grundläggande saker när det gäller djurskötsel. Gå gärna utbildningen samtidigt om du orkar. Blir en tacka eller lamm sjuk och måste tas bort är det inte lika stort avbräck som en mjölkko. Lär dig maskiner och växtodlingen. Det ger dig en bra grund för att odla ditt eget foder senare när du satsar större och du vet då också vilket skick maskinparken är.

Skulle vilja lyfta ytterligare ett varningens finger här. Gamla maskiner är ofta vansinnigt farliga, efter år av slitage (30-40 år traktorer och vagnar eller 10-20 år andra maskiner) är alla delar potentiella projektiler. Hempul med nygjorda hål, uppbundna detaljer osv kanske var en bra lösning för din farfar som visste om allt och visste när han skulle ducka. Men du ska inte sätta livet till i hövändaren för att säkerhetsanordningarna är utslitna.

Fördelen med får är att man kan samtidigt som man levererar en mängd till slakteriet kan man ta återtag och därigenom sälja ett antal lamm till privata kunder. Med kvalité på köttet och ekologisk produktion kan du ta ut fyra gånger så mycket för köttet hos privata kunder. Du har även en del andra biprodukter, såsom skinn (ull ger ingenting om du inte vidareförädlar själv) och uthyrning av djur för betning av marker. Fördelen är även att de tål att hållas i enklare byggnader (faktiskt mår de sämre av att hållas i täta ladugårdar än i ett utrymme med tre väggar) men de ska ha gott om grovfoder för att kunna äta ordentligt och hålla värmen.

Hör av dig om du vill ha fler råd kring får. Eller om du vill veta mer om mjölkningens glädjeämnen (och sorger).

/E
"E fango e il mondo" - Och dy är världen,
Giacomo Leopardi - Ur "Canti" 1831

Existens?

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 14 feb-11 kl 07:00 »
Tack Pozzo för ett rationellt och sunt inlägg. Jag kan faktiskt inte förstå de som rekommenderar att sätta upp med 22 kor.. Ett sånt oändligt slit för minimal lön. Och som sagt, med köpt foder och framförallt, som varje djurbonde vet, köpt grovfoder, så lär lönen utebli helt.

Gälfwan

• Ångermanland
« Svar #43 skrivet: 14 feb-11 kl 07:58 »
Tack Pozzo för ett rationellt och sunt inlägg. Jag kan faktiskt inte förstå de som rekommenderar att sätta upp med 22 kor.. Ett sånt oändligt slit för minimal lön. Och som sagt, med köpt foder och framförallt, som varje djurbonde vet, köpt grovfoder, så lär lönen utebli helt.

Jag vet att det är önsketänkande att man skulle kunna få det att gå runt men det är ändå svårt att släppa det. Men nu ska jag försöka rikta in mig på fåren.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #44 skrivet: 14 feb-11 kl 08:17 »
Bra inlägg Pozzo.
Det är lätt att få en romantisk bild hur det är att ha mjökkor. Har flera vänner i samma ålder som har satsat på mjölkkor och de har det inte lätt. Både en som börjat från början med liten besättning och en som köpt en större gård.

Om ladugården stått tom den 80 talet är det med största sannolikhet ganska tung jobbat och hur mycket kommer det att kosta innan en sån enkel sak som att utgödslingen går igen, har du kunskap att skruva sånt?

Och du verkar inte ha så stor kunskap om djur? Utbildning eller erfarenhet är ett måste annars kan mycket gå på tok.
Bra mjölk är svårt att producera, det är inte bara att mjölka. Foder, avel, ljuverhälsa mm.

Vad gör du idag? Kan du fortsätta att jobba medans du bygger upp?

Tycker absolut att du ska satsa men bra att du tänker efter.

Ser att du hör hemma i Ångermanland. Vart exakt? Vill du inte skriva det här så skicka ett PM. Känner många bönder i Ångermanland som du kan ha hjälp av.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Gälfwan

• Ångermanland
« Svar #45 skrivet: 14 feb-11 kl 09:02 »
Jodå, jag tycker nog jag har stor kunskap om djur men inte just om mjölkkor. ;) Men den kunskapen kommer jag nog att få nu på jordbruksutbildningen jag ska gå.
Jag har inget jobb idag så jag vill inte smygstarta utan jag vill dra igång en heltidsverkssamhet på en gång.
Jag bor i Örnsköldsvik.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #46 skrivet: 14 feb-11 kl 12:13 »

Jag kan bara hålla med! Fåren känns som ett så mycket sundare alternativ. Om kor känns som en dröm så skaffa en eller två vid sidan om fåren och handmjölka och känn efter utifrån det. Vi har får och köper den största delen av fodret och det är också dit största delen av inkomsterna går så det är rent ut sagt ett kasst alternativ. Vet inte hur det är med kor men, häst brukar man ju grovt räkna med att man behöver 1 ha per djur för att täcka både bete och grovfoderproduktion. Jo visst beror det på mark och avkastning mm men, det ger kanske en liten fingervisning om vad som behövs. Motsvarande för får är 8 tackor per ha.

Ska du bygga nytt eller om så se till att få det så lättjobbat som det bara går. Allt man gör för hand sliter på kroppen rejält. Kanske inte första åren men, sen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hayproducer

• Jämtland
« Svar #47 skrivet: 14 feb-11 kl 15:22 »
Nästan så att man blir mörkrädd när man läser visa svartmålares inlägg!! här i tråden :o

Att starta med en nybyggd ladugård för 6 miljoner tror jag inte på, om man inte har flera års erfarenhet som mjölkbonde.
Men att tro att en "handfull" fårskock ska rädda tillställningen är lika illa det.

Att sedan vissa personer upplever vissa arbeten som tunga och slitsamma kan för andra personer gå som en dans.
(Jag har mjölkat 70 kor med 6 organ morron och kväll + utfodring, det är jobbigt om man är ensam, obs! uppbundna djur).
Men med 4 organ och 22 kor, haha inte en suck att det är jobbigt, man kan lungt jobba i sin egen takt.

Det finns de här på forumet som skriver att inte ens 350 får ger en acceptabel lön,(arbete 120%) hur ska då en handfull näve med får ge en inkomst??

En mjölkningsanläggning med ex 4 mjölkorgan ger en morronmjölkning på ca 36minuter, lägg till utfodring och mockning ströning och lite annat pyssel ( ge småkalvar mjölk och dylikt) så blir det ca 1,5 timmes jobb på morronen för 22 kor.

Om man tycker att det är förmycket arbete , ja då ska man nog inte syssla med jordbruk överhuvudtaget.

Lägg till 1,5 timmar på kvällen och det blir 3 timmar, lägg till kvig och tjuruppfödning  på ca 2 timmar per dag och det blir totalt 5 timmar per dag, 7 dagar i veckan! = 35 timmar i snitt, fler timmar tillkommer beroende på foder logistik.

Det finns lösnigar på alla problem, du har traktor, en del redskap, du har aktiva bönder i din närhet, har du frågat dessa om ni på ett eller annat sätt kan samarbeta?

Dvs du köper in en maskin som passar in i hela maskinkedjan tilsammans med de andra bönderna, sedan hjälps ni åt med skörden.
Skörden handlar trots allt bara om ett par intensiva veckor på sommaren, ska det va så svårt?

I en grannby finns det inte mindre än 5 aktiva bönder, fyra av dessa har mjölkkor, 3 av dessa har mindre än 30 kor.

De tre mindre mjölkbönderna kör samverkan, med maskiner och de har det så vitt jag har hört det bra, ska föressten hem till en nu i helgen.

Ska man nu ändå köpa grovfoder, ja då tror jag att det är lättare att räkna hem en vinst med mjölkkor än med får, fåren ger inte alls så mycket som man tror, det krävs mängder utav får.

22 kor och skulldfri, dessutom med skog, är inte dåligt gämfört med 45 kor och kanske 5 miljoner i skuld.

Dessutom så är nyckeln till framgång att man är nogrann vad gäller växtodling, avel, utfodring, det är lättare att få 10,000kg/ko mjölk från en liten besättnig än från en stor.

Ett krav är att köpa kvigor från högavkastande kor, det duger inte att köpa grannens ko bara för att den är billig.

Med de förutsättningar som trådskaparen har så hade inte jag tvekat en sekund på mjölkkor, men givetvis ska man följa sitt eget intresse.

Men att nystarta med 350 får är svårare och jobbigare än 22 mjölkkor + rekrytering och med lite köttuppfödning.

En annan fördel med mjölk är att man får utbetalning 12 ggr per år, + avräkningar på utslagskor och slaktdjur.

Att man har kött, mjölk, potatis hemma på gården är oxå värt pengar.

Så en uppstart med 22kor eller om möjligt 25 kor + rekrytering, köttdjur från egen besättning + får i den mängd som får plats i befintliga byggnader,är vad jag hade startat med,tillgång på mark kan va en begränsning!

Mjölkproduktion 25 kor * 10,000kg * 2,50 =625,000kr (krävs nogrannhet !! men möjligt ja, men inte första året,)
köttproduktion 19 st *200kg * 30kr=114,000kr
Utslagskor 6 st * 250kg * 30kr =45,000kr
Eu - bidrag 40 ha * 4500kr =180,000kr

Total omsättning =964,000kr

500 tackor +1000 lamm =1500 djur = ca 800,000 kr i omsättnig.
Eu bidrag 180,000kr

Obs! jag hade inte tid att kolla de faktiska avräkningspriserna för kött och mjölk, krav godkännt ger mera.
Obs  denna kalkyl är inte komplett, och kan inte ligga tillgrund för investeringar,hmmm
nogranna bidragskalkyler kan du säkert göra, detta är svårt när man inte vet alla förutsättningar???

Vad har du tex för traktor?? har den frontlastare? har den balklämma? finns slåtterkross , och dyngspridare? hmm
Synd att du bor för långt bort för samverkan!!

Hur som haver så ska det bli intresant att följa dig, oberoende av vad du sattsar på :)

Jag vet inte hur länge det är tillåtet att ha uppbundna kor ???? löjlig lag är det i alla fall.

Pozzo

• Dalarna
« Svar #48 skrivet: 14 feb-11 kl 21:28 »
Hej Gälfwan!

Givetvis ska du inte släppa dina drömmar. De är det viktigaste av alltihopa. Det var det som var min poäng i min förra inledning.

Jag tror heller inte att någon av de andra "svartmålarna" är några människor som tror det värsta om allt och vill att du ska släppa dina drömmar. Snarare tvärt om. Jag tror att de flesta, liksom jag, skulle glädja sig med dig om allt gick vägen, men eftersom satsningar av det här slaget binder upp kapital och gör att man ofta inte får ut det man satsar om man skulle behöva avbryta är det riktigt gjort av dig att ta råd och fundera noga på vilket SÄTT du når fram till dina drömmars mål.

Jag hoppas att du hittar ett sätt att komma igång som inte utsätter dig för alltför höga risker när det gäller ekonomi, arbetsbelastning och stress. Och framför allt, jag hoppas att du inte får för dyra lärpengar dvs misstag man gör när man inte är proffs på saker och ting.

Sök mer kunskap, råd och inspiration.
Håll huvudet bland molnen men fötterna i myllan.
Lycka till!!
/E

Existens?

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 15 feb-11 kl 07:38 »
Nästan så att man blir mörkrädd när man läser visa svartmålares inlägg!! här i tråden :o

Så en uppstart med 22kor eller om möjligt 25 kor + rekrytering, köttdjur från egen besättning + får i den mängd som får plats i befintliga byggnader,är vad jag hade startat med,tillgång på mark kan va en begränsning!

Mjölkproduktion 25 kor * 10,000kg * 2,50 =625,000kr (krävs nogrannhet !! men möjligt ja, men inte första året,)
köttproduktion 19 st *200kg * 30kr=114,000kr
Utslagskor 6 st * 250kg * 30kr =45,000kr
Eu - bidrag 40 ha * 4500kr =180,000kr

Total omsättning =964,000kr

500 tackor +1000 lamm =1500 djur = ca 800,000 kr i omsättnig.
Eu bidrag 180,000kr

Jo, jag förstår att du tycker vi svartmålar. Men jag vill hellre ge en realistisk bild av verkligheten än glädjekalkyler som skickar in en 28-årig tjej i ett livslångt slit utan lön.

Du gör det ju lite enkelt för dig när du bara tittar på omsättningen, det låter ju fint att det kommer in 900 000 om året. Men tittar man lite på de uträkningar som finns om produktionskostnad för mjölk så ligger den runt 2,50, dvs precis där du satte avräkningspriset, vilket iofs är för lågt, runt 3 kronor bör man ju kunna räkna med, så nån 50-öring blir det ju över, dvs 125 000 vid en topp-produktion om 10 000 kg per ko och år. Detta är ju också nåt som långt ifrån alla klarar, många ligger kanske runt 8000 kg per år och ko, och då rasar hela uträkningen.
Sen är det fantastiskt vilka eu-stöd ni måste ha där uppe i norr... Jag har gårdstödet + ekologisk odling och kommer då upp i ca 2800 per hektar.

Sen var ju din uträkning om tiderna lite rolig..du sa att det inte tar sån tid att sköta 22 kor, men räknar sen ut att det blir 7 timmar per dag, dvs nästan en heltid..sen ska ju resten av gården skötas också, och då är vi lätt uppe i 12 timmar per dag, 7 dar i veckan, dvs 84 timmars veckoarbetstid. Är det verkligen det du vill rekommendera?

Tillägg.
Det hade varit en helt annan sak om det vore 50 ha god, väl samlad, mark runt gården, så man kunde vara självförsörjande på det mesta av fodret. Då kunde man ta in både ensilage och spannmål till relativt låga kostnader och få en betydligt bättre bild.

http://brakemrad.se/ImageVault/Images/id_1773/scope_128/ImageVaultHandler.aspx
« Senast ändrad: 15 feb-11 kl 09:34 av Existens? »

hayproducer

• Jämtland
« Svar #50 skrivet: 15 feb-11 kl 12:42 »
Mjölkpriset ligger nog närmare 3,50 kr kilot, ja du har helt rätt att 10,000kg kommer man inte upp i som nystartad, som du säger så är 8000kg/ko mer rimligt.

Du förstod nog inte min uträkning på arbetstid i lagården, 3 timmar gäller för mjölkladugården
Och 2 timmar per dag gäller arrenderad ladugård för kvigor och köttproduktion

Det ger som jag sa 5 timmar per dag, ta det gånger 7 DAGAR i veckan och det blir 35 timmar i veckan. ink lö+sö.

Lägg till arbetstimmar för logistik och min uträkning var inte så illa.

Vart skrev jag att det tar 7 timmar per dag???

Det blir inga 12 timmar per dag, den saken är klar.

8000kg/ ko *3,50 = 28,000 kr *25 kor = 700,000 kr per år? som du ser så ligger jag helt rätt i min överslagsberäkning.

Produktionskostnaden på 2.50kr/kg vad står den för?? är det ink nybyggd ladugård?
Poängen för henne är att starta upp till en låg kostnad i befintliga byggnader, och på så sätt hålla kostnader nere.
Gärna sammarbete med grannar, jag nämde oxå arealen, 40 ha, hur vet du att den inte är arronderad??

Anta att hon köper grovfoder 10 kg per ko (25st) gånger 275 dagars stallperiod gånger 1,5 kr/kg =103,125 kr
det ska vägas mot inkomsten på 700,000kr minus grovfoder 100,000kr = 600,000 kr över till kraftfoder och andra kostnader.

Nä Jag vill inte lura in henne i ett livslångt lidande!! det handlade ju för henne att uppfylla en dröm om att bli bonde!
Hon har samma dröm som min son som är inne på samma linje, gissa om jag stöttar honom!!
Han har investerat hela sitt sparkapital, men han är inte ledsen, han skiner i kapp med solen, fast besluten att lyckas.

Hon behöver investera i en begagnad rörmjölkningsanläggning, investera i 25 kvigkalvar, säkert lite mera oxå,
Hon har 500,000kr som kapital, om hon investerar 300,000-400,000kr av dessa pengar, så ser inte jag det som hela världen om hon ger upp efter 3-4 år och säljer. har hon 2 ladugårdar full med djur, så ger ju det oxå pengar om hon nu vill avveckla sin bonde karriär!

Tycker du det är mer ekonomi i att bygga nytt för 300 får tackor?? tror du det ger mera än korna??  inte en chans!!

Hon har en fodertorkanläggning på 10*20 meter den skulle kunna hysa in 110 tackor, med lamm jag brukar räkna grovt på inkomster med ca 500kr per tacka, det skulle ge henne 60,000kr per år i inkomst från tackorna, kan hon leva på det?? 60,000kr.

Att bygga ett nytt fårhus för 300tackor med lånade pengar ger inga stora inkomster.

Har man 500 tackor kan det gå med nyinvesteringar, men då har du jobb för 2.

När det gäller mjölkkorna så gäller det att ha låga kostnader, och det har hon, hon har ju redan ladugården gratis, men man behöver ju inte springa iväg och köpa en ny traktor för en miljon som många andra bönder gör så fort det regnar in lite pengar.

När det gäller Eu.bidragen så har du ju 300kr på vallstödet, och 2700kr/ha i kompensationsbidraget  här i jämtland, det
 ger ju 3000kr/ha, lägg till gårdsstödet på upp imot 2000kr/ ha så har du ju 5000kr/ha i Eu-stöd.
Detta förutsätter att man har djurenheter som svarar mot den areal i ha som man söker för.
1 ko räknas som en djurenhet
1 får tacka endast 0,15, men det krävs med får endas 80% av en djurenhet, så 5,33 tackor ger 1 djurenhet.

Brukar man 40ha åker,så är ju målsättningen att man har djurenheter som motsvarar den arealen för att man ska få ut fullt kompensationsstöd för brukad areal.

40ha = 40 kor, eller andra djur, beroende på ålder
40ha *80% = 32ha* 5,33 = 170 fårtackor för fullt komp bidrag för 40ha

Så för min del råder det inget tvivel om vad jag skulle ha sattsat på! men gärna köttprotuktion som sidoinkomst!

När det gäller att använda gamla jordbruksmaskiner så gäller det ju att förstå hur de ska användas! jag ser ingen som helst fara i att använda gamla maskiner om de är servade och hela!

Det är inte de stora inkomsterna som gör dig rik! det är de små utgifterna!

Kan hon hålla en hög produktion, med små utgifter, så klarar hon det galant.

Den stora prövningen kommer när hon ska mjölka in 25 nykalvade kvigor, då måste hon ha hjälp ;D
men vägen dit är ju bara en transportsträcka 8)

Existens?

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 15 feb-11 kl 13:02 »
Ja, jag missade nån timme på din arbetstidsuträkning, jag ser det nu. Men ändå så ska ju även resten av gården skötas, så att det blir 60-70 timmar i veckan, ser jag inte som nåt konstigt.  Och det är här som arronderingen kommer in, kan man ha åkrarna samlade så sparar man ju betydligt med timmar och framförallt diesel.

Jag är helt med på att det kan gå med låga kostnader, men därom vet ju varken du eller jag hur det ser ut just här, eller?

Det är inte jag som räknat ut produktionskostnaden för mjölk, det är den gängse uträkningen. Och den måste ju ligga i närheten av sanningen, för så fort mjölkpriset går ner mot 2,70 så fylls ju tidningarna av mjölkbönder som inte får det att gå runt.. Alla kan väl inte bara hitta på?

Charlotte

• -
« Svar #52 skrivet: 15 feb-11 kl 13:15 »
 Jag är faktiskt inne på Hayproducers linje...
Hur många av er som rekommenderar får och halvtidsjobb har provat på att sköta hundra tackor ensam och samtidigt jobba borta 50 procent?
För man kan räkna ut att det är just när man ska jobba som saker händer så att man behövs hemma...
 Jag har sån tur att jag driver gården ihop med min far som numera är pensionerad och på den tiden han fortfarande jobbade så jobbade jag mycket kvällar så vi gick ofta "omlott" med varandra så det inte blev tomt länge här hemma.
 Och ni skriver att marknaden skriker efter lammkött... Vad hjälper det när marknaden ändå inte betalar för köttet?!? Det låter himla bra med köttlådeförsäljning osv, men det tar också tid... Frågan är om det i slutändan inte tar lika lång tid som att sköta 22 mjölkkor.
Om mjölkkor är drömmen varför ska man då satsa på får eller dikor ???
  Om jag vore TS så skulle jag först och främst kolla upp detta med möjligheten att arrendera/köpa mer mark, fast för den delen så finns det ganska mycket grovfoder att köpa i dagsläget, nackdelen är att man mister EU-stöden (det är ju därför "storbönderna" kapar åt sig all mark och sedan måste sälja foder). I alla fall är det så här uppe i "Vall-land", kanske läget är lika i Ångermanland?
                                         Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hayproducer

• Jämtland
« Svar #53 skrivet: 15 feb-11 kl 13:56 »
Det är vikigt att komma ihåg att i din produktionskostnad på 2,50 öre/kg mjölk så ingår både lön och båsplattskostnad!!med avskrivningar och hela köret.

Hon har ju ingen kostnad för sina båsplattser, ladugården står ju tom och skriker efter mjölkkor, ingen avskrivningskostnad blir det heller, just därför så blir ju hennes kalkyler gynsamma.

Näväl, säg att hon investerar 550,000kr i 25 kor +6 dräktiga kvigor + beg rörmjölkning + takhängd rälsvagn för utfodring+ mjölktank, som jag ser det så är det en vettig investering.

Om hon nu ledsnar efter en 4-5 år så är ju inte loppet kört eller hur??  kolla här.

Hon har 25 kor + rekrytering, hon har 30 2 åriga tjurar, hon har 30 1 åriga tjurar, hon har 25 livkalvar.
så här kan det bli när hon avvecklar och säljer ut sina inventarier.

25 kor * 300kg * 30kr/kg = 225,000kr
30 tjur *300kg * 30kr/kg = 270,000kr
30 tjur *150kg *30kr/kg =  135,000Kr
25 livkalvar                     =    25,000kr
         summa summarum = 655,000kr  men sedan är ladugården tom :'(
säljer hon i september så har hon även 200,000kr i eu-stöd!
dessutom så har hon utnyttjat minst 3 månaders bete med lägre foderkostnad ;D hur många sköna slantar blir det?

Dessutom så sitter hon på 100 ha skog!!  anta att medelförådet är 150m3/sk det blir 100*150*400kr = 6,000,000kr
Hon sitter alltså på en bankbok värd 6 miljoner + 655,000kr för sålda inventarier, ändå så får jag bannor för att jag skickar in henne till ett liv i misär??

Kan inte hon bygga upp ett livskraftigt företag med dessa förutsättningar, då kan ingen annan göra det heller.

Existens?

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 15 feb-11 kl 15:20 »
Nej, hon har goda förutsättningar, ingen tvekan.  Men jag satt också på 7000 meter skog när jag började, och jag vet hur fort det tar på skogen när man börjar plocka för att investera i djur och liknande. Och man får ju bara ett försök, skogen är borta sen och kommer inte tillbaka i detta livet.
Och det är säkert så att korna är bättre än får, där håller jag med, just med tanke på den jämna inkomsten.  Det är arbetsbelastningen jag vill framhäva. Jag har en granne här, en ensam kvinna som drivit gården själv nu de senaste 20 åren, dessförinnan tillsammans med sin far. Hon är 55 nu och går här kutryggig som en gammal 80-årig gubbe. De första 20 åren mjölkade dom med spann och handmockade, sen satte hon in rörmjölkning och utgödsling för de sista 20 åren. De 25 korna slutade hon med när hon blev nersparkad och låg i gödselrännan när en granne turligt nog fick för sig att hälsa på.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #55 skrivet: 15 feb-11 kl 16:50 »
Ja det är alltid olyckligt när det händer olyckor, visst finns det risker, men jag undrar om inte det är en ganska stor risk att sätta sig i en bil oxå??

Jag personligen är ju som ni märker mer inne på linjen att stötta och ge råd hellre än att stjälpa!
Men det är ju även rätt att ta med risker, allt kan ju hända, men vi behöver bönder, den saken är klar.
Jag tillhör kategorin som aldrig skulle köpa importerat kött från argentina, det spelar inger roll om de så skulle kasta köttet efter mig när jag lämnade affären.

Frågan är ju mer hur kan vi hjälpa henne om hon nu vill bli bonde, vad ska hon satsa på?

Jag är ju inne på Mjölkkor, men det finns ju möjlighet för TS att söka startbidrag på 250.000 kr hon kan även ansöka om 50% investeringsbidrag.

Säg att hon kalkylerar med 25 mjölkkor + nötkött, 450,000kr av skogspengar går dit. ( 100.000kr kvar) av skogspengar.
Därutöver sattsar hon med hjälp utav startbidrag på 250.000kr + 50% investeringsbidrag på att bygga en ny fårhus  ;D
för 400 får.

Vad kostar en sådan byggnad?? 600,000kr??  jag vet inte, men om den gör det så kostar den ju bara hälften minus 250,000kr  ;)
Den kostar då i eget kapital då endast 50.000kr :o
( den verksamheten skulle hon bygga upp vid sidan om Mjölkkorna.)
Nu har hon jobb så det räcker? frågan är nog om inte det skulle bära sig för henne att anställa en gubbe eller??

25 mjölkkor + nötkött och 400 får, det liknar mer en arbetsplats för 2 personer.

Givetvis måste detta finslipas i sömmarna för att gå ihop.

Var ut och kollade på JBV:s hemsida, sam - internet har öppnats igen, Ö-vik tillhör området där vallstöd och kompbidraget utgår med det högsta beloppet, tyvärr verkar det som att de har stulit mera pengar till det så kallade landsbyggds programmet.

Stödområde 1-3 ger 300kr vall + 2000 kr i tillägg om man har djurenheter som motsvarar arealen.

Den stora frågan är hur många ha åkermark finns ledigt i området?
Det är ju inte ovanligt att storbönder arrenderar upp 50ha mer än de behöver, för att komma åt bidragen, att sedan skogen är full med ufo - ägg verkar ingen bry sig i.

En annan fråga är mjölk kvoterna?? vad kostar de?
Är stödrätterna fortfarande gilltiga? de måste användas minst vartannat år!
Många frågor är det

Men jobben växer inte på träd, och hur kul är det att gå till ett 7-4 jobb som man inte trivs med??

Pozzo

• Dalarna
« Svar #56 skrivet: 16 feb-11 kl 00:08 »

När det gäller råd och stöd är det nog snarare uppmaningar att söka fakta kring stödrätter, tillgång på åkermark att köpa/arrendera, inventera maskinparken, konkreta investeringskostnader osv som vi ska ge henne om vi nu vill hjälpa henne.

Hayproducer: Det du skissar upp är verkligen en bra start. Visst sitter hon på pengar som kan hålla nere investeringskostnaderna, men din skiss bygger på ett antal antaganden.

1. Det är inte säkert att skogen innehåller ett medelförråd om 150 m3sk. Och gör det det är det inte säkert att dessa 15000 m3sk går att omvandla till intäkter när hon behöver det.

2, Det är inte säkert att det finns mer mark att köpa/arrendera, för övrigt brukar en hög stödnivå gå hand i hand med höga arrendepriser.

3. Det är inte säkert att det finns bönder som vill samverka.

4. Startbidrag förutsätter att du håller igång verksamheten i minst tre (fem?) år. Om du inte gör det blir du återbetalningsskyldig.

5. Jag vet inte vilka slaktpriser ni har i Västernorrland, men på SLS så låg de toppklassade kropparna denna vecka på ca 28 kronor. Det är INTE några uttjänta mjölkkor som ger de priserna.

Du skriver att det är inte de stora intäkterna du blir rik på utan de må utgifterna, helt rätt, ändå ser jag inte att du tar upp några utav de löpande utgifter hon har att räkna med i din kalkyl.
Räntor, amorteringar, löpande investeringar, foder, drivmedel, reparationer, arrenden, veterinärkostnader, nödslakt, lön (det ingår i omsättningen), arbetsgivaravgifter, moms och skatter och mycket, mycket mer. En del av dessa utgifter är högre när man är ny i gamet, tyvärr.

Jag förstår också att du gärna ser att hon fixar det här, liksom jag, men det jag vill skicka med henne är att med begränsade erfarenheter och kunskap är det svårt att köra igång en så pass avancerad verksamhet som en mjölkgård är från scratch. Det är inte omöjligt, men det är bättre att hennes satsningar går hand i hand med kunskap och praktiskt erfarenhet än med siffror i en kalkyl.

Denna satsning kanske kan ligga ett par år fram i tiden då hon fått gå utbildning, mjölkat en del på andra gårdar, fått praktisk kunskap kring vallodling, mjölkning, kalvning, ekonomi, sett över sin skogsbruksplan. Kort sagt gjort sig redo för uppgiften.

Att en handfull tackor skulle ge henne underlag för en heltidssysselsättning är ett grovt missförstånd, men med dessa djur skulle hon kunna få lite egen erfarenhet kring brunstcykler, lammning, sjukdomsbilder, beteshygien och betesplanering och inte minst djurhållningens ekonomi. Detta utan att dra igång stora investeringar som innebär att man till mångt och mycket binder kapital i byggnader som man sedan inte kan få tillbaka, knappt ens om man säljer gården.

Det kanske finns saker att göra i skogen om hon vill ha sysselsättning? Ofta finns det ett rejält röjningsberg att ta tag i om generationsväxlingen hoppat över en generation. Det ger kanske inte så mycket i pengar, men utan de dyra investeringarna kan hennes privatekonomi kanske gå ihop sig. Kompletterar hon sedan med studier, avbytarmjölkning som ger både pengar och erfarenhet (och definitivt inget 7-4 jobb) och de stöd som hennes 16 ha ger kanske hon kan hålla igång tills hon är redo för en större satsning.
Dessutom kommer tiden med röjsågen att ge rejält med kosing i ett längre perspektiv, fast det hänger ju på att hon vet vad hon gör när hon röjer...

Som sagt, kunskap och erfarenhet, tillsammans med välavvägda satsningar.
Leta mer kunskap, vänd dig till folk som kan, skog och lantbruk och ekonomi, läs och pröva. Jag är övertygad om att du lyckas med det du vill och drömmer om, det är bara att om du ger den tid så kan den bli bättre än du tänkt dig den, helt annorlunda och mycket stabilare och tryggare. Det är bättre att din satsning dröjer en tid och sedan lyckas istället för att du i din iver drar igång saker och ting som det sedan tar dig sju svåra år och sju bedrövelser innan du får det på rull.

Om du vänder dig till LRF Konsult eller någon annan konsultbyrå, se till att du får någon som verkar engagerad. Jag fick en karl som satt och fipplade med ett excel-ark som innehöll kalkyler som var ett antal år gamla och som inte alls var anpassade för mina planer och produktion, sedan skickade han en faktura på två timmar á 1 100 spänn plus moms. Synd att man är så senfärdig ibland, annars hade jag tagit min mapp och gått efter en kvart.

Till Hayproducer och andra "glädjespridare": Skulle jag verkligen svartmåla skulle jag nog ta upp det faktum att det inte är säkert att vi får ha kvar EU-stödet i sin nuvarande utformning. Men eftersom jag inte är ute efter det låter jag bli.... ;-)

Hur som helst Gälfwan...
Lycka till!!

/E

hayproducer

• Jämtland
« Svar #57 skrivet: 16 feb-11 kl 00:20 »
Hayproducer!

Ska det bli olagligt att ha uppbundna djur!?
Är det inte att man, inte får bygga upp för uppbundna efter 2012?

Jag har en gammal ladugård som det har varit uppbundna mjölkkor i va tänkt att använda den när jag startar upp min produktion för köttdjur men är det ingen mening att börja med det då eftersom det skabli förbjudet? är det lika bra att bygga om på en gång då elr?

:)

Det är olika beroende på om du har certifierad ekologisk produktion eller inte tror jag, vad som gäller för konventionell odling och uppfödning har jag inte fått klämm på!!

Eko odling får väl ha bundna till 2013 om man kan rasta djuren några ggr per vecka tror jag är inte säker på vad som gäller där.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #58 skrivet: 16 feb-11 kl 01:03 »
Jag är faktiskt inne på Hayproducers linje...
Hur många av er som rekommenderar får och halvtidsjobb har provat på att sköta hundra tackor ensam och samtidigt jobba borta 50 procent?
För man kan räkna ut att det är just när man ska jobba som saker händer så att man behövs hemma...
 Jag har sån tur att jag driver gården ihop med min far som numera är pensionerad och på den tiden han fortfarande jobbade så jobbade jag mycket kvällar så vi gick ofta "omlott" med varandra så det inte blev tomt länge här hemma.
 Och ni skriver att marknaden skriker efter lammkött... Vad hjälper det när marknaden ändå inte betalar för köttet?!? Det låter himla bra med köttlådeförsäljning osv, men det tar också tid... Frågan är om det i slutändan inte tar lika lång tid som att sköta 22 mjölkkor.
Om mjölkkor är drömmen varför ska man då satsa på får eller dikor ???
  Om jag vore TS så skulle jag först och främst kolla upp detta med möjligheten att arrendera/köpa mer mark, fast för den delen så finns det ganska mycket grovfoder att köpa i dagsläget, nackdelen är att man mister EU-stöden (det är ju därför "storbönderna" kapar åt sig all mark och sedan måste sälja foder). I alla fall är det så här uppe i "Vall-land", kanske läget är lika i Ångermanland?
                                         Mvh
                                      Charlotte
Helt rätt Charlott, det är när man ska ut på uppdrag som det händer något med djuren, så att jobba utanför det gäller bäst om man är 2 och en kan stanna hemma hos djuren.

Jag skulle tro att det överlag så finns det inte många ha lediga nu för tiden, storbönderna arrenderar upp all mark, även om de inte behöver.
Anledningen är att de kan anställa fölk för Eu- bedragen och på ta ledigt själv.

Jag känner en fårägare som har Ca 350 får, men de har nog 130 ha åker ink bete detta ger ju 585,000kr i eubidrag ;D en annan fårfarmare jag känner hon har " bara" 100 tackor, men hon har ca 80 ha åker det ger ju 360,000kr i bidrag :D

För bidragspengarna kan man ju anställa folk på heltid.

Om TS kan arrendera upp 80 ha sedan har hon 25 mjölkkor + köttuppfödning, så får hon ett bra liv med en heltids anställd.

Men jag misstänker att marken är det stora problemet, som vanligt.

Jag känner en som brukar nästan 100ha, inga djur har han, jobbar utanför och har växtodling bara, men hans grannar vill åt hans mark?? de ska ju leva på jordbruket säger de ??? de är riktigt stora bönder, fina traktorer som glänser i solen,hehe

hayproducer

• Jämtland
« Svar #59 skrivet: 16 feb-11 kl 01:56 »
Pozzo, jag har medvetet utelämnat kostnader, därför att det är helt omöjligt att förutse alla kostnader, för de är många!!
Jag vill inte heller göra en komplett kalkyl, hon måste givetvis räkna och bestämma själv.

Jag har antaganden precis som du, och eftersom du inte bryr dig om bidragen så misstänker jag att du inte lever eller är tänkt att leva på dina djur, om du nu har det??

Att driva ett jordbruk idag utan att räkna med Eu-stöden är inte det idioti??  Hela jordbruks sektorn bygger ju på det!

Slaktpriserna går upp och ned, har du eko odling så är det högre, gäller mjölken oxå.

Nu ville ju TS ha ett heltids jobb med sitt jordbruk, och då räcker inte en näve får, inte ens 300 får räcker till ekonomiskt, om du inte har stödrätter och eu-stöd, det är det som är sanningen!!! ju mera areal och stöd du har dessto bättre för dig ekonomiskt.

I mina antaganden så har jag oxå påpekat att det "kan" se ut så här!! faktum är att det är väldigt stor skillnad på mindre lyckade bönder, och på duktiga bönder!!

Jordbruksverket har sänkt vissa bidrag, det är sant, men vallodlingen ger fortfarande ca 2300kr ha lägg till stödrätterna på det.

Får man fråga varför du inte vill ha Eu-bidrag??

Visst jag kanske är en glädjespridare, men jag är säker på att TS är gammal nog att söka fakta både här och där!!

Men en uppstart men någon form utav smygstart med ett fåtal djur, det tar jag avstånd ifrån.
Det är totalt värdelöst att köpa 2 kor och sitta och handmjölka dessa kor, det tar nästan lika lång tid som att mjölka 22kor.
Det är oxå många fasta avgifter som är lika oberoende om man har 2 eller 22 kor.

20 fårtackor kan man ha om båda arbetar heltid utanför jordbruket, som hobby,ska man leva på dem så är det ingen vits.

Just det faktum att hennes gård var i drift fram till 1980, och var utrustad med både urinbrun gödselplatta och hötork och en ladugård för 22 mjölkkor visar att hennes farfar var seriösa jordbrukare, 22 kor för 30 år sedan det var inte lite det?

det är en djungel av regler med att driva jordbruk idag, det gällar att hålla koll på allt, gå in på jordbruksverket, gör en miljöhusesyn hmm den avskräcker nog många, vet flera som anlitar konsulter för att fixa husesyn och sam-ansökan!

Under de förutsättningar som jag tycker att hon ska starta upp, då kan hon anställa en rutinerad Bonde ;D

En fråga till Ts, vem har brukat marken under de senaste åren?? är det en bonde som nu är gammal och ska lägga av?? han kanske har mark att arrendera ut??

Är det en aktiv bonde som nu brukar marken, ja då blir han nog förbannad om du tar tillbaka marken,hmm får man anta!

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser