Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tror ni?  (läst 24356 gånger)

Gälfwan

• Ångermanland
Vad tror ni?
« skrivet: 09 feb-11 kl 09:28 »
Jag bor på en jordbruksfastighet på ca 120 ha, varav 16 ha är åker.
På gården finns en gammal ladugård och en äldre maskinpark.
Har lån på gården motsvarande 1/3 av gårdens värde samt 550 000 på väg in för en avverkning.

Tanken är att börja med mjölkkor i den gamla ladugårdsdelen. Ryms dock bara 22 kor där vilket är lite lite och så måste dom stå uppbundna.
Men det är bara tänkt som en "uppstart" som skulle vara några år för att sedan bygga om till lösdrift för många fler kor.
I den gamla hölon på 10*20 m tänkte jag bygga för lammproduktion. Får ju in bra många får där.

Skulle ni våga satsa om ni var jag?
Jag har ingen utbildning och inte mycket erfarenhet men jag planerar att gå en utbildning inom det närmaste året.
Att vara bonde är något som jag alltid kännt skulle passa mig men jag har aldrig vågat tro att jag skulle kunna...

Har ju pengar från avverkningen till att renovera ladugården samt inköp av djur och mer åkermark.
Men folk lär ju tro att jag blivit galen! Är 27 år och kvinna och fördomarna lär väl hagla.

Snälla, ge mig er syn på saken!

Suresh

• -
SV: Vad tror ni?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-11 kl 13:49 »
För att kunna svara på den frågan måste man veta vad du vill uppnå och vad du inte vill riskera.

Gälfwan

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 09 feb-11 kl 16:28 »
För att kunna svara på den frågan måste man veta vad du vill uppnå och vad du inte vill riskera.

Sant!
Jag vill kunna leva på jordbruket. Men jag vill ju inte riskera att bli skuldsatt för livet så jag har 3 delmål.
Första delmålet är det jag beskrivit. Starta upp i den befintliga ladugården med låga investeringskostnader.
Andra delmålet är att bygga om ladugården till en lösdrift för ca 65-70 kor med mjölkgrop, ev robot. Samt att till fåren uppföra en ny oisolerad lösdriftsbyggnad på ca 20-40 m till ca 300 får.
Tredje delmålet är att bygga en helt ny lösdriftsladugård till 140 kor med 2 robotar.
Så ser mina drömmar ut iallafall! =)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 09 feb-11 kl 20:13 »
Jag hade valt att börja med antingen det ena eller det andra. Eftersom 22 kor inte känns som det kan vara lönsamt så hade jag satsat på fåren istället. 300 får räcker ju gott för en person.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gälfwan

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 09 feb-11 kl 20:36 »
Jag hade valt att börja med antingen det ena eller det andra. Eftersom 22 kor inte känns som det kan vara lönsamt så hade jag satsat på fåren istället. 300 får räcker ju gott för en person.

Jag har också svårt att se att 22 kor skulle inbringa så värst mycket pengar men jag ser det även som lärdom inför att ta hand om en större besättning iom att jag inte har nån större erfarenhet.
Där jag tänkte börja att ha fåren ryms det bara runt 100 st. Iofs kan jag ju bygga fårstall även där de 22 korna eventuellt skulle stå.
Hmm, klurigt att veta vad som blir bäst! Känner lika stark dragning till båda produktionsgrenarna så att välja med hjärtat går inte heller.  ;)

Vurre

« Svar #5 skrivet: 09 feb-11 kl 21:01 »
Om du bara har 16 ha åker undrar jag varifrån du tänker ta fodret.
snus? vad är priset på en pris?

Gälfwan

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 09 feb-11 kl 21:39 »
Om du bara har 16 ha åker undrar jag varifrån du tänker ta fodret.

Som jag skrev så planerar jag att köpa till en hel del åkermark alternativt arrendera.
Det är ju självklart nånting som man måste fixa i första hand så man inte står där med en ladugård i tipp topp skick men inte har möjlighet att köpa in djur för att man inte har tillräckligt med mark.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 feb-11 kl 07:13 »
Nu har du ju inte sagt nåt om hur lånen är idag, men eftersom du sa att du har skulder på 1/3 av gårdens värde, bor i Ångermanland och har 550 000 på väg in från en avverkning..så skulle jag tippa att dina lån är högst begränsade idag?

I det läget hade jag tvekat betydligt att dra på mig såna skulder som det kommer att innebära i det sista av stegen du hade i planerna.  jag är inte heller så säker på att det alls går att göra som du tänkt. Vad har det varit i lagårn innan? Kanske måste den förprövas för att kunna sätta in kor, och då vet jag inte ens om det är tillåtet att bygga för uppbundna djur.
Sen, om man nu tänker sig att satsa, så förespråkar jag ju att man drar på lite direkt. Att gå med 22 kor några år är ju inget som kommer att 'lagra in' en massa pengar, utan när du ska igång med steg 2 så kommer du likväl få låna igen. Då kan man likaväl dra på från början och försöka bygga för en lönsamhet.
Jag har själv gjort misstaget att satsa halvhjärtat, nu är mina kostnader iofs större än dina, men resultatet blir att ens fasta kostnader äter upp all lönsamhet, och det blir aldrig pengar över att satsa vidare. Därför är det viktigt att skapa lönsamhet direkt.
I din sits hade jag definitivt skippat korna och i så fall satsat på fåren. Låga investeringar, och en marknad som ropar efter lammkött. Men se då till att satsa på en ras som ger fler lamm och bra med kött. Vill man dra in pengar är det tyvärr inte läge att vara nostalgisk.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 10 feb-11 kl 07:28 »
Borja med att betala av alla lan. Da slipper du oroa dig for skulder och banker. Sedan borjar du med du har nu, utan att renovera och investera. Ta ett ar och kan in dig. Lana ett par kor och kanske en tjurkalv, lana eller kop en liten flock far och se vad som passar dig bast och vad som fungerar bast pa din gard. Efter ett ar vet du vad du vill satsa pa och hur mycket renoveringar du behover. Forhoppningsvis kan du gora alla renoveringar pa egen hand, spika, hamra, saga och satta upp gardesgardar maste du ju anda lara dig nagon gang, sa varfor inte nu? Har din gard tillrackligt med vatten for storre mangder djur? Finns det bra vagar? Nara till slakthus? Etc etc.

Se till att du har atervaxten sakrad nu pa en gang bara, dvs. nyplantering efter avverkningen och vallsadd dar du tanker ta foder.

Det ar supermycket bara att lara sig skorda vall och hanter ho och annat. Lat forsta aret ga till det. Ev. overskott av bjorkved och halm kan du ju salja. Om du far in gott med pengar pa det kan du ju gora det ett par ar for att bli riktigt bra pa det. Da hinner din lilla lilla djurbesattning foroka sig ocksa. Ett par kalvar och ett dussin extra far, istortesett kostnadsfritt sager man ju inte nej till.

En annan viktig sak ar att du hinner baka kakor att charma dina grannar med. Bra grannar och bra kamrater kommer du att behova mycket av!

Vad du an gor, renovera inte i onodan, lagg inte ut pengar i onodan, tag inga lan i ondodan!

Jag har kompisar i Alaska och norra Kanada som driver egna gardar nu. For 10 ar sedan borjade dom med nagra hektar egen mark, lanade djur och ett talt att sova i. Med andra ord, de borjade med i stort sett nollbudget.

Det gar, bara man ar beredd att ta det lugnt i borjan, inte ta sig vatten over huvudet.   

Gälfwan

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 10 feb-11 kl 08:04 »

Det har varit mjölkkor där innan och vad jag kan utläsa från JBVs hemsida så ska jag inte behöva förpröva då det gäller mer reparation/underhåll och inte någon förändring i planlösningen.
Behöver inte låna i första steget så jag tänkte att då borde det väl inte gå minus iallfall? Men det kanske det gör... Måste sätta mig ner och räkna på det hela. Svårt bara att hitta siffror på allting!
Det är kanske klokast att bara satsa på fåren.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 10 feb-11 kl 08:53 »
Ett par kor kan du ju kosta pa dig! Som hobby, inte minst. Det kan ju lugnt ga med forlust aven utan lan och investeringar, bredband, mobil, telefon, el, bransle, bilforsakringar, etc. allt sadant kostar ju pengar!

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 feb-11 kl 09:31 »
Det är ju dom senare stegen i din planering som kommer att kosta. Ett aktuellt pris per koplats nu är 67 000 kr. En lagård för 100 kor kostar alltså 6,7 miljoner att bygga. Visst kan man snåla och greja själv, men det ger ju en fingervisning om vilka oerhörda kostnader det är. Till det kommer ju roboten för ett par miljoner..

http://allan.jbt.slu.se/pressrum/media/dokument/KostnJaktTrimma.indd.pdf

Sen bara en liten kommentar till Tokyos förslag om att betala av alla lånen. Det är jätteskönt att betala in lån,  men... Du kan inte ta skogspengarna och bara betala in alla lån..då kommer du att få en mycket obehaglig skattechock..

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 10 feb-11 kl 09:37 »
Existens, du är klok du!

Vi har ju får här. Började med gotlandsfår för en 5 år sen tror jag nu. Började i liten skala och utökade besättningen efter hand. Nu har vi ca 90 tackor och det är för många för de byggnader vi har idag inte utrymmesmässigt men, hanteringsmässigt. Fick inte sålt livdjur i höstas och stod med dem över vintern=dyrt. Fick köpa in mycket extra hösilage och beslöt att inte betäcka tackorna (mer än ett par) eftersom det går åt dubbelt så mycket foder när de är dräktiga och har lamm (innan betet kommer igång). Vi har gått jätteback de åren vi haft djuren. Målet var att de skulle gå på plus ifjol men, då var det livdjuren som skulle stått för de pengarna. Så här i efterhand hade det varit bättre att ta ett mindre lån och bygga ett mindre fårhus så fåren kunde fodras inne och man kunde mocka ut bädden med hjälp av traktor. Det hade underlättat enormt och jag tror inte det blivit dyrare. Bara svinnet på hösilaget hade nog kunnat halveras med en ordentlig utfodringsränna.  :) Ja, det är lätt att vara efterklok.

Men, kan bara se hur kostnaderna springer iväg med 22 kor som ju äter enorma mängder och som är känsligare och kanske då drar på sig större kostnader. En ko som bli sjuk och måste tas bort är ju en mycket stor kostnad. Vi har en mjölkbonde en bit härifrån och de har 50 kor uppbundna. De jobbar banne mig dygnet runt året runt och är då tre i familjen som jobbar med det. Varav två är pensionärer och har fast inkomst i form av pension. Att ha 22 kor är ju lika mycket jobb nästan och jag vet inte ifall fler än du själv ska jobba med det? De har inte råd att plocka in avbytare på 50 kor så frågan är hur det blir på 22?

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 feb-11 kl 09:53 »
Viktigast av allt: Ett par höns kan man läsa på lite om och sen skaffa och lära sig efterhand. En liten näve fårskallar kan det väl funka med också. Men att dra igång en jätteapparat, låna, bygga, ha MÄNGD och MÅSTA få vinst för att inte krascha, det är vansinne utan att känna till djuren och veta vad man ger sig in på.

Utbildning SEN.. det låter jättebra. Men hur, när du ska hålla igång en gård med en massa djur?  ???

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 feb-11 kl 10:03 »
Det finns en liten detalj också i 22-kors-stadiet... Finns det nån som vill hämta mjölken? Det är inte på nåt vis självklart numera att ett mejeri åker 3 mil för att hämta en mjölkskvätt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 10 feb-11 kl 10:14 »
Viktigast av allt: Ett par höns kan man läsa på lite om och sen skaffa och lära sig efterhand. En liten näve fårskallar kan det väl funka med också. Men att dra igång en jätteapparat, låna, bygga, ha MÄNGD och MÅSTA få vinst för att inte krascha, det är vansinne utan att känna till djuren och veta vad man ger sig in på.

Utbildning SEN.. det låter jättebra. Men hur, när du ska hålla igång en gård med en massa djur?  ???

Så sant Lotta! Några höns och ett par få och t om en ko eller två kan man ro runt även ifall man har heltidsjobb på annat håll. Under ett år eller två så lär man sig hur djuren fungerar och vet hur och vad man kan satsa på. Vi började med 3 tackor med lamm. På sensommaren samma år köpte vi 4 tackor till. Bara de inköpen var dyra och tillkom allt som behövdes till.

Gälfwan

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 10 feb-11 kl 10:50 »
Det finns en liten detalj också i 22-kors-stadiet... Finns det nån som vill hämta mjölken? Det är inte på nåt vis självklart numera att ett mejeri åker 3 mil för att hämta en mjölkskvätt.

Jag tror det skulle gå bra. Bor endast 1 mil från närmaste stad och mjölkbilen har släpet uppställd 2 km härifrån.

Gälfwan

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 10 feb-11 kl 11:01 »
Jag ska jobba med det själv hade jag tänkt, förutom vid slåttern då såklart. På heltid, har inget annat jobb så...
Angånde vattnet så har vi både kallkälla och borrat vatten som har försörjt 2 byar med ca 10 ladugårdar tidigare. Nu är alla ladugårdarna tomma tyvärr.
Har bra vägar kring gården och slakteri finns 6 mil bort.
Utbildningen ska jag förhoppningsvis börja nu och läsa fram till jul. Har en handfull jordbrukskunniga i min närhet att rådfråga.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #18 skrivet: 10 feb-11 kl 11:20 »
Hade jag varit som du så hade jag satsat på fåren ist f kor. Gamla stallar är inget att ställa in kor i, de är tungjobbade och åbäkiga och inte särskilt trevliga. Dessutom hade jag varit tveksam till hur bra mjölkmaskiner mm fungerar efter att ha stått stilla i många år. Det är ett stort ansvar att ta på sig själv utan att ha ngr förkunskaper. Kan bli alldeles för dyrt för att det ska kunna gå att genomföra.

Tror mycket mer på får som framtidsnäring. Det är idag en växande marknad med både lammkött och kanske även fårmjölk (i form av ost mm). Dessutom betydligt mindre resursslukande, både ang foder och areal. Börja med några få redan nu, så kan du få en känsla för hur det funkar.  :D Lycka till!!

Existens?

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 feb-11 kl 11:31 »
Ja, jag önksar jag kunde komma med glada hurrarop och tycka att du naturligtvis ska satsa på 150 kor och 2 robotar.
Men jag kan inte förmå mig.

Jag har flera mjölkbönder häromkring som är i just den storleken, och jag ser hur de sliter dygnet runt för att få ihop det. Och har man kor i den mängden, då finns ingen chans att få in pengar från annat håll, för den tiden finns inte. Korna måste få 100% uppmärksamhet, och ,man måste vara väldigt intresserad, för att få det att gå ihop.

Nä, titta då hellre på fåren. Skissa på en ny hall, ljus och luftig där du kan få ett trevligt klimat för dina får.

Rik lär du inte bli, men möjligen mindre fattig än om du satsar på kor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser