Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tror ni?  (läst 24357 gånger)

MickeN

• Jämtland
SV: Vad tror ni?
« Svar #20 skrivet: 10 feb-11 kl 12:15 »
att du inte satsar på köttkor istället då?  för du måste ha minst 300 får för att du ska kunna försörja dig på det. Jag själv funderade på får från början men jag har valt att börja med köttdjur istället av rasen hereford :)

Gälfwan

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 10 feb-11 kl 12:41 »
att du inte satsar på köttkor istället då?  för du måste ha minst 300 får för att du ska kunna försörja dig på det. Jag själv funderade på får från början men jag har valt att börja med köttdjur istället av rasen hereford :)

Går inte köttproduktionen sämre än mjölken? Skulle iofs vara mindre jobb och mindre investeringar. Men när jag tänker "köttptoduktion" ser jag bara ilskna tjurar framför mig! ;D Tror inte jag skulle våga.

Gälfwan

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 10 feb-11 kl 12:50 »
Hade jag varit som du så hade jag satsat på fåren ist f kor. Gamla stallar är inget att ställa in kor i, de är tungjobbade och åbäkiga och inte särskilt trevliga. Dessutom hade jag varit tveksam till hur bra mjölkmaskiner mm fungerar efter att ha stått stilla i många år. Det är ett stort ansvar att ta på sig själv utan att ha ngr förkunskaper. Kan bli alldeles för dyrt för att det ska kunna gå att genomföra.

Tror mycket mer på får som framtidsnäring. Det är idag en växande marknad med både lammkött och kanske även fårmjölk (i form av ost mm). Dessutom betydligt mindre resursslukande, både ang foder och areal. Börja med några få redan nu, så kan du få en känsla för hur det funkar.  :D Lycka till!!

Mjölkutrustningen måste köpas ny isf. Vilket skulle vara den största investeringen kan jag tänka mig.
Ladugården i sig är faktiskt inte allra värst. 220 i takhöjd, fönster på 3 sidor (sammanlagt 8 fönster), lucka i taket på foderbordet för nedkast av grovfoder och kraftfoder, utgödsling så det är bara att skrapa ner i ett hål i golvet osv.
Men det lutar nog åt att börja med fåren och känna efter ang korna om ett tag.

Gälfwan

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 10 feb-11 kl 12:55 »
Ja, jag önksar jag kunde komma med glada hurrarop och tycka att du naturligtvis ska satsa på 150 kor och 2 robotar.
Men jag kan inte förmå mig.

Jag har flera mjölkbönder häromkring som är i just den storleken, och jag ser hur de sliter dygnet runt för att få ihop det. Och har man kor i den mängden, då finns ingen chans att få in pengar från annat håll, för den tiden finns inte. Korna måste få 100% uppmärksamhet, och ,man måste vara väldigt intresserad, för att få det att gå ihop.

Nä, titta då hellre på fåren. Skissa på en ny hall, ljus och luftig där du kan få ett trevligt klimat för dina får.

Rik lär du inte bli, men möjligen mindre fattig än om du satsar på kor.

Jag skapade inte tråden för att få medhåll och ryggdunkar, men det handlar inte om 150 kor och 2 robotar i första steget, det är bara en dröm om vars jag skulle kunna vara om säg 10-15 år.
Just nu handlar det om 22 kor och 100 får.
Jag uppskattar alla åsikter!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #24 skrivet: 10 feb-11 kl 13:16 »
Jag skapade inte tråden för att få medhåll och ryggdunkar, men det handlar inte om 150 kor och 2 robotar i första steget, det är bara en dröm om vars jag skulle kunna vara om säg 10-15 år.
Just nu handlar det om 22 kor och 100 får.
Jag uppskattar alla åsikter!

Satsa då på de 100 fåren och se till att ha ett halvtidsjobb utanför gården. Med pengarna från skogen så kan du kanske få till en bra fårhall i befintlig/a byggnad/er och en bra anläggning med smidig utfodring och ett enkelt sätt att mocka ur. Det borde också räcka till beg traktor och beg. redskap för att ta in grovfoder. Men, börja för allt i världen med ca 10 tackor så du vet vad du har att vänta när 100 tackor ska lamma nästan samtidigt.  :D Kolla också upp vilka slakterier i din närhet som vill ha lamm och vilka tider på året de vill ha in dem. Höstlamm brukar vara ganska kört på de flesta ställen eftersom det är på hösten som alla andra vill slakta sina lamm. Alternativet är ju att sälja själv men, det kan vara svårt att få avsättning för så många lamm.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lina W

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 10 feb-11 kl 13:17 »
Om du inte har någon erfarenhet alls av kossor, så gå 20 veckors jordbruksutbildning på Nordvik. Den är bra!
http://www.naturbruk.net/utbildningar/jordbruk_20v_distans.html
Sen får du jobb på någon mjölkgård, jobba där ett tag och sen funderar du på om du vill ha mjölkkor. Förlåt om jag låter hård med det fruktansvärt mycket jobb med mjölkkor och det krävs stor kunskap för att få bra mjölk och ha friska djur. Det är dessutom svårt att få det att gå runt. + att du alltid är bunden till tider och har du så lite kor är det omöjligt att ha råd med avbytare för att kunna vara ledig någon dag.
Många gånger krävs det nästan att man är två om saker att ordnas/lagas på gården. Jag är själv en tjej som arbetat på olika mjölkgårdar och har en man som är uppvuxen men mjölkkor så jag har bra koll.

Vidare, hur tänkte du med foder? Ska du ta allting själv behöver du bra maskiner, ska du leja Maskinringen eller köpa allt foder?

Skulle jag vara du skulle jag sluta ut att satsa på mjölkkor utan hellre satsa på får eller köttdjur. De kräver mindre jobb och framförallt inte lika tidsbundet, alltså kan du jobba utanför gården ibland. De går att ha ute på lösdrift, billigare byggnader.

Men gå en riktigt utbildning först för att lära dig hur djur funderar och hur de ska skötas! För med okunskap kan det bli mycket tok som vanvård och sjuka djur.

Det kom fler inlägg under tiden jag skrev.

Köttdjur är inte alls ilskna tjurar utan trevlig lugna djur som får gå med sin kalvar. Vi har hereford på gården, de är riktigt trevliga. Tro det är lättare ekonomiskt med köttdjur än mjölk. Mjölk kräver så mycket mer kunskap och skötsel.

Arbetar du utanför gården idag?
« Senast ändrad: 10 feb-11 kl 13:40 av Lina W »
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Znibban

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 10 feb-11 kl 13:19 »
Om du inte har någon utbildning eller erfarenhet så rekommenderar jag dig varmt!!!!att ta jobb i ett kostall.
Då får du känna på hur det är att gå upp och mjölka varje morgon kl 4.00  :P
Det är ju mycket att tänka på, mycket man måste veta.
Det är inte för inte som dina grannar slutat med sina koverksamheter.
Mjölkkvoter...tar mejeriet emot nya besättningar...
Du behöver prova på och få erfarenhet. Inte minst med kalvningar och sjukdomar. Hur sköter man mastiter? hur gör man när djuren får trumsjuka. salmonella.....

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #27 skrivet: 10 feb-11 kl 13:31 »
Går inte köttproduktionen sämre än mjölken? Skulle iofs vara mindre jobb och mindre investeringar. Men när jag tänker "köttptoduktion" ser jag bara ilskna tjurar framför mig! ;D Tror inte jag skulle våga.

Finns ett koncept på betesbaserad köttproduktion som är väldigt okrävande gällande investeringar som en gård utanför Stockholm håller på att dra igång. De har anammat metoder utvecklade av bonden Joel Salatin i USA. Jag har läst tre av hans böcker, you can farm, salad bar beef och pastured poultry profits som jag rekommenderar varmt om du är intresserad av metoder sin inte kräver allt för dryga banklån (http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=joel+salatin&title=joel+salatin&fromproduct=False) och som är bra för naturen och dessutom, potentiellt, ger snabb avkastning. Det finns även gratismaterial i samma anda här: http://holisticmanagement.org/store//page15.html. Det sista är manualer i hur man får bra ekonomi i betande djur typ. Salatin hävdar att han tjänar 4000-5000 dollar per tunnland (acre) genom att intensivbeta marken kontrollerat med flera olika djurslag och sälja direkt till konsument. :)

Lite inspiration:
FRESH (part 3)

Occam's Grazer (Trailer)

Organic Farming - Pastured Poultry, How to

Bra inlägg om Salatin med fler filmer: http://alternativportalen.wordpress.com/2010/02/02/polyface-farms-kottproduktion-pa-ett-trevligt-satt/
« Senast ändrad: 10 feb-11 kl 14:26 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Vurre

« Svar #28 skrivet: 10 feb-11 kl 16:01 »
Jag tror att du skulle få svårt att sköta både mjölkkor och får samtidigt under lammningen. Du skulle inte få sova mer än några timmar i sträck i flera veckor och eftersom allting jävlas så bryter säkert väsentliga delar av mjölkningsutrustningen ihop samtidigt som det blir strömavbrott.

Har du däremot får och dikor är det fortfarande ett jävla slit, men du slipper mjölkningen. Dessutom är det bra för hagarna att kombinera olika betesdjur.
snus? vad är priset på en pris?

Gälfwan

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 11 feb-11 kl 00:14 »
Nu har jag funderat och skissat lite till och kommit fram till att jag skulle kunna göra om ladugården till en lösdrift för 15 dikor. Inte så lönsamt kanske men jag får ju träning i att ta hand om kor iallafall om jag ska satsa på mjölk i framtiden. Dessutom blir investeringen minimal!
Jag antar att köttras är det smartaste valet? Då är väl både tjur- och kvigkalvarna eftertraktade.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 feb-11 kl 00:38 »
Jag har också svårt att se att 22 kor skulle inbringa så värst mycket pengar men jag ser det även som lärdom inför att ta hand om en större besättning iom att jag inte har nån större erfarenhet.
Där jag tänkte börja att ha fåren ryms det bara runt 100 st. Iofs kan jag ju bygga fårstall även där de 22 korna eventuellt skulle stå.
Hmm, klurigt att veta vad som blir bäst! Känner lika stark dragning till båda produktionsgrenarna så att välja med hjärtat går inte heller.  ;)
Som jag ser det, så tycker jag att du ska satsa på fåren först och eventuellt ha ett fåtal "utbildningskreatur". Har man koll och ordning på får, så ger det pengar. Kreatur är lite värre, men inte helt hopplöst ändå

edde_1

« Svar #31 skrivet: 11 feb-11 kl 11:14 »
Klart du ska satsa på korna, spelar ingen roll att du inte med fler än 22. Du kommer ju igång med låg insats så det är bara att köra.
Har en bekant utan lantbruksanknytning som fick en kviga när han fyllde 30, idag 15 år senare äger han flera lantbruksfastigheter har 300 dikor och har 800 slaktdjur.
Så det spelar ingen roll vad man börjar med, har man bara intresse och drivkraft är allt möjligt.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #32 skrivet: 11 feb-11 kl 12:42 »
Som jag ser det, så tycker jag att du ska satsa på fåren först och eventuellt ha ett fåtal "utbildningskreatur". Har man koll och ordning på får, så ger det pengar. Kreatur är lite värre, men inte helt hopplöst ändå

Låter vettigt. Det är nästan så man blir sugen själv.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 12 feb-11 kl 12:14 »
Klart du ska satsa på korna, spelar ingen roll att du inte med fler än 22. Du kommer ju igång med låg insats så det är bara att köra.
Har en bekant utan lantbruksanknytning som fick en kviga när han fyllde 30, idag 15 år senare äger han flera lantbruksfastigheter har 300 dikor och har 800 slaktdjur.
Så det spelar ingen roll vad man börjar med, har man bara intresse och drivkraft är allt möjligt.

Jag är lite inne på din linje oxå,, dessutom så ger 22 mjölkkor mer än 100 tackor.

Det är i första hand ditt eget intresse som ska avgöra din inriktnig, men 22 kor och 100 får så borde du få lite inkomster, lägg till köttuppfödning och Eu-bidrag.

Du nämner inget om vilka maskiner du har, eller vad som finns på gården, tex finns det plansilo? skulltork? andra foderförvaringar?

Finns det gödselplatta? eller urinbrunn?

Har du 22kor så måste du ha rörmjölkning med hellst 4 mjölkorgan,  du kan då mjölka 4 kor åt gången.
Såg en bonde som ska sälja sin mjölkanläggning, att köpa in begagnad rörmjölkning det skulle jag ha gjort om der bara rör sig om 22 kor. ( den kan ju klara fler)

Du har lån på 1/3 av fastigheten, det som är intressant för dig är ju inte bara de 550,000kr som kommer in, hur ser det ut för övrigt på skogen? hur många m3 är slutavverknings bar inom de närmaste åren?? eller måste du vänta 10 år innan nästa avverkning?? kan du om det kniper ta ut 500,000kr till?? ( har du 100ha gammelskog så sitter du bra till)

du kan ha rätt i att det inte behövs förprövning om du bara reparerar, men jag tror att det såsmåningom blir olagligt att ha uppbundna djur, så det gäller att du håller en låg investerings nivå.

Jag hade nog valt 22 mjölkkor + 100 får,  av 22 kor får du dessutom 22 kalvar årligen, troligen 50% tjur 50% kvigkalvar, de som du inte behöver för egen rekrytering(6), kan du föda upp till slaktdjur, de kan ju beta med fåren oxå, så det blir inget extra jobb där, men pengar kommer de att ge.

Du får göra en bidrags kalkyl på tex 8000 liter mjölk och ko+ 100 fårtackor + 16 kalvar som föds upp till  slakt.( 6 till rekrytering)

Du nämner att du har 16 ha åker, är det inkl bete? eller har du tillgång till naturbeten oxå?

Du behöver mer än 16 ha för att gå runt med eget foder, till stallperioden behöver du ca 60 ton ( 275) dagar endast till dina mjölkkor, om du gödslar och tar 2 skördar på arealen så kan du i princip dubbla din grovfoderproduktion.( 6 ton/ha)

Har du stödrätter till din åkermark?  med bra stödrätter och olika bidrag kan du komma upp till ca 4000kr/ ha i bidrag/år.

Om du vill smygstarta, köp kvigkalvar från bra avkastande mjölkkor, föd upp och seminera dem.

Hmm sist men inte minst, du har plats för 22 mjölkkor, men jag undrar har du plats för kalvar, ungdjur, kvigor som ska kalva in?? i ladugården?

Friskt vågat är hälften vunnit, låna böcker på bibblan och läs tills du slocknar! så gjorde jag, så jag vet att det går, ta hjälp av grannar och var aldrig rädd för att be om hjälp.

Jag startade med 12 mjölkkor 20 ungdjur, spannmjölkning en cementskyffel som enda utgötsling, det gick det med,

Gälfwan

• Ångermanland
« Svar #34 skrivet: 13 feb-11 kl 08:08 »
Det finns gödselplatta som dock är sprucken och måste lagas, urinbrunn finns också.
Hötork finns men det är där jag planerar att ha fåren så den försvinner ju. Hade tänkt köra på plastade rundbalar.
Maskinerna är uråldriga allihop tyvärr men det finns traktor, plog, harv, vändare, strängläggare osv men det är nog inte hållbart att tro att man skulle kunna bruka några större arealer med dessa maskiner. Kommer nog att kunna köpa foder av grannbönder.
Det finns 25 båsplatser varav 19 är runt foderbordet och 6 kring väggarna, 3 kalvbås, 1 sjukbox/kalvningsbox. Måste kanske bygga nått nytt till ungdjurena inser jag nu.
Har inga naturbeten, 16 ha åker är allt jag har men ska försöka köpa till mer, iaf arrendera. Men jag har nog stödrätter till alla åkrarna.
Skogen har jag ingen kolla på men det finns säkert mer att ta där.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #35 skrivet: 13 feb-11 kl 08:37 »
*hundöra*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens?

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 13 feb-11 kl 08:55 »
Skogen har jag ingen kolla på men det finns säkert mer att ta där.

Ehh, Va?

Har du nyss flyttat dit?  Du har 100 ha skog och nyss tagit ner virke för 550 000 men har ingen koll på om där finns mer?

Gälfwan

• Ångermanland
« Svar #37 skrivet: 13 feb-11 kl 09:09 »
Ehh, Va?

Har du nyss flyttat dit?  Du har 100 ha skog och nyss tagit ner virke för 550 000 men har ingen koll på om där finns mer?

Ha ha, förstår att det låter märkligt! Flyttade hit i somras, det är mitt barndomshem å pappa å virkesföreningen har bättre koll än jag. ;)

hayproducer

• Jämtland
« Svar #38 skrivet: 13 feb-11 kl 15:16 »
Hehe, förstod att det var en föräldragård ;D

Jag skulle försöka att få in så många mjölkkor som möjligt i kostallet, försök att arrendera en grannladugård för din rekrytering, allternativt så kan kanske en granne föda upp dina kvigor??

Jag antar att det har varit plats för 19 mjölkkor och 6 kvigor + kalvar då i eran ladugård? kan du med enkla medel utöka koantalet inom befintlig byggnad så är det guld värt. att ha 25 mjölkor utan dyra investeringar, kan ju i allafall i uppstarten vara minst lika bra som att va skylldig 3 mille för 45kor!!

Att köpa in 20 dräktiga kvigor som ska kalva in samtidigt,och mjölkas in, är inte det lättaste, ibland får man lov att vara 2 när en kviga ska mjölkas in. ( det är väl här som pappa kommer med i bilden) ;D

Om du köper kvigkalvar som du föder upp och seminerar så hinner du ju lära känna dina djur, det går lättare med inmjölkningen oxå. Du kan ju oxå köpa in ett gäng tjurkalvar som du föder upp.

köper du in ensilage till dina kor så har du ju plötsligt 16 ha som du kan beta eller skörda till fårfoder eller till kalvar, ungdjuren mår bättre på torrt hö än på ensilage.

Har du ingen annan byggnad där du kan hysa in fåren?? Jag skulle nog utnyttja de resurser som fanns till att börja med, Du kanske tilloch med kan bygga ett nytt fårhus för en del utav dina skogspengar?? logen där torken finns är ju guld värd.
Har du inga andra lador? kanske det går att flytta ihop 2-3 lador gavel mot gavel, och på så sätt få ett billigt husrum för fåren?

Hur tog din pappa in höet? pressade han höbuntar eller använde han hökanon och självlastarvagn?

Hur länge har ladugården varit ur drift? är koplatserna stora nog för Låglandskor(SLB)?? de mjölkar bäst och är enligt mig lättsammast att mjölka in, SRB kor kan var griniga, hmmm

Mät bredden och längden på koplatserna och  fråga farsan vilka kor han hade, och om det var kortbås eller långbås som han hade?

Jag tycker nog att det verkar som att du har goda förutsättningar för att bli både mjölkbonde och fårbonde, du är ju även uppvuxen på en boongård, fanns det djur när du var liten?

Att laga gödselplattan kan väl inte va hela världen, eller?

Hur är det med mjölkkvoterna om du ska ha mjölkkor? I Sverige har vi väl gott om dessa tror jag, vi utnyttjar så att säga inte hela våran tilldelade kvot från Eu.

Man ska inte underskatta gamla maskiner om de är välskötta ;)

Tänk på att du kan vara berättigad till startstöd 250,000kr, du kan även va berättigad till investeringsbidrag, det är väl för Dalarna Jämtland och Ångermanland upp till 50% av kostnaden.

MickeN

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 13 feb-11 kl 22:14 »
Hayproducer!

Ska det bli olagligt att ha uppbundna djur!?
Är det inte att man, inte får bygga upp för uppbundna efter 2012?

Jag har en gammal ladugård som det har varit uppbundna mjölkkor i va tänkt att använda den när jag startar upp min produktion för köttdjur men är det ingen mening att börja med det då eftersom det skabli förbjudet? är det lika bra att bygga om på en gång då elr?

:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser