Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?  (läst 15716 gånger)

Elcyion

  • Inlägg: 85
    • Uppland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #20 skrivet: 20 feb-11 kl 23:19 »
Jag kan använda "bestraffning" för att akut stoppa ett agerande. Men för mig är det ett betyg till mig själv som dålig hundförare. Hade jag varit med, läst av hunden och situationen hade jag kunnat förebygga problemet.
Exempel på sådana situationer: Inte kattsäker hund försöker äta upp min katt. Men där har jag missat att katten ligger på en stol och inte hunnit med att gå in och styra upp det innan.
Men en bestraffning är aldrig en långsiktig lösning (för mig). Det är nödbromsen.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

evel

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #21 skrivet: 20 feb-11 kl 23:19 »

Grunden är ju att veta vad du har för hund.
I mitt fall handlade det om en orädd, kaxig terrier. Jag är inte rädd för orädda hundar, men skulle aldrig gå nära en rädd hund.
Även djur markerar med "våld", skulle min hund naffsa min unge i fingrarna på ett aggresivt sätt skulle jag inte bara ryta i ordentligt utan fundera på att kanske göra mig av med hunden.
Är det däremot så att ungen just kladdat med köttfärs.. ja då äre ju en annan sak.

En hund lär sig hela tiden. Men man kan inte gå och ignorera dåligt beteende när det kan innebära en fara för andra i längden. Det om något är ansvarslöst.


Har inte sagt någonting om att ignorera ett problem.
Har man en problematik så tränar man med det, med positiv förstärkning. Att bara bestraffa när hunden gör fel och sedan inte göra någonting mer är det som är ansvarslöst.

* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #22 skrivet: 20 feb-11 kl 23:24 »

Har inte sagt någonting om att ignorera ett problem.
Har man en problematik så tränar man med det, med positiv förstärkning. Att bara bestraffa när hunden gör fel och sedan inte göra någonting mer är det som är ansvarslöst.

Jag tror de flesta av oss är inne är inne på samma spår.
Som ovanstående skrev så är det ett akut agerande.
Jag jobbade självklart konstant med min hunds beteende efter det som hände.
Varje dag fick han sitta innan han fick mat och jag kunde sedan då och då ta matskålen för att sedan ge tillbaka den. Samma med ben. Han fick öva "släpp" och gav frivilligt ifrån sig benet och fick det sen tillbaka med massa beröm.


Jag var otroligt noga med just den saken pga av att jag ar syskonbarn och min mamma har hund. Skulle ett barn lyckas komma åt min hund när denna har ett ben får det inte hända att an skyddar det. Nu lyckades jag väldigt bra och han blev den tåligaste barn hunden någonsin.

Jag valde dock att avliva honom 2009 när han efter epilepsianfall blev otrygg och rädd och en dag markerade mig på armen när jag försökte hjälpa honom upp när han just haft ett anfall och försökte resa sig i panik. Jag klarade inte av att se min trygga modiga hund lida på det sättet så han fick tas bort.

evel

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #23 skrivet: 20 feb-11 kl 23:40 »
Jag tror de flesta av oss är inne är inne på samma spår.
Som ovanstående skrev så är det ett akut agerande.
Jag jobbade självklart konstant med min hunds beteende efter det som hände.
Varje dag fick han sitta innan han fick mat och jag kunde sedan då och då ta matskålen för att sedan ge tillbaka den. Samma med ben. Han fick öva "släpp" och gav frivilligt ifrån sig benet och fick det sen tillbaka med massa beröm.


Jag var otroligt noga med just den saken pga av att jag ar syskonbarn och min mamma har hund. Skulle ett barn lyckas komma åt min hund när denna har ett ben får det inte hända att an skyddar det. Nu lyckades jag väldigt bra och han blev den tåligaste barn hunden någonsin.

Jag valde dock att avliva honom 2009 när han efter epilepsianfall blev otrygg och rädd och en dag markerade mig på armen när jag försökte hjälpa honom upp när han just haft ett anfall och försökte resa sig i panik. Jag klarade inte av att se min trygga modiga hund lida på det sättet så han fick tas bort.


Tråkigt att höra  :(

Min första hund var en omplaceringsdvärgschnauzer med en massa problematik... Det mesta arbetade vi bort, men sedan fick han epelepsi och jag upplever också att han "tappade" en massa som vi arbetat med så länge.

Håller också med Elcyion (igen) en bestraffning eller hårdhänt fysisk "stoppande" är acceptabelt som just ett nödstopp. Men som sagt ingenting man ska ta till vana att göra "alltid" när situationer uppkommer.
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #24 skrivet: 20 feb-11 kl 23:45 »

Tråkigt att höra  :(

Min första hund var en omplaceringsdvärgschnauzer med en massa problematik... Det mesta arbetade vi bort, men sedan fick han epelepsi och jag upplever också att han "tappade" en massa som vi arbetat med så länge.

Håller också med Elcyion (igen) en bestraffning eller hårdhänt fysisk "stoppande" är acceptabelt som just ett nödstopp. Men som sagt ingenting man ska ta till vana att göra "alltid" när situationer uppkommer.

Tråkigt att höra.
Epilepsi är väldigt vanligt. Jag har ägt 2 hundar. Ena blev bara 2 år andra blev 4. Epilepsi bägge gånger. :/
Är ärligt livrädd för att köpa hund igen. Det var så fruktansvärt jobbigt..

Jag tycker det där gäller alla djur.
Hästar kör jag samma med. Man blir ibland tvungen att ta i för att det är akut.
Jag lider dock när jag ser de som jämt och ständigt slår sin häst hårt på bogen eller i magen för minste lilla :(

Sen kan "hårdhandskar" vara att spela på hundens rädslor.
Hunden är ju ett flockdjur. Jag kör stenhårt på att om hunden springer utom synhåll när jag har den lös i skogen tex så gömmer jag mig.
Det är den som ska hålla koll på mig (flockledaren) inte jag på den.
Brukar inte ta många sekunder innan huden panikslaget letar efter mamma :)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #25 skrivet: 20 feb-11 kl 23:45 »
Det visar sig ju om inte annat av Grönavågens inlägg... Bestraffning fungerar för stunden, men eftersom de inte LÄRT sig någonting så återkommer ju problematiken?
Var skrev jag att jag bestraffade??????

Hårdhandskar menar jag på att avsluta ett inte önskat beteende och detta gäller enbart mina huskys.

Eva-Lisa

  • Inlägg: 651
  • Älskar att drömma
    • Småland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #26 skrivet: 21 feb-11 kl 02:48 »
Hårdhandskar eller bestraffning gör man för att få stopp på ett akut problem som någon före skrev, men sen måste man jobba hårt för att få bort beteendet, tex ge hunden mer aktivering, annan aktivering.
Sen är min erfarenhet att hundar har en trots vid 8 mån och hanar är ofta lite svårare än tikar.
Får man inte rätt på den så fortsätter den och när sista testet (ofta vid 2 år) så kan du ha en livsfarlig hund för dej själv.
Klarar man inte hunden själv så anser jag att man ska omplacera den, man hjälper varken hunden eller sej själv med att förstöra den mer.
Sen ska man tänka sej nooooga för OM man ska skaffa ny hund och i så fall VAD för hund.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #27 skrivet: 21 feb-11 kl 03:08 »
Kan inte påstå att jag jobbat hårt efter att jag satte ner foten, fortfarande inga bråk.

Eva-Lisa

  • Inlägg: 651
  • Älskar att drömma
    • Småland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #28 skrivet: 21 feb-11 kl 04:15 »
Jag menade inte att vara hårdhänt när jag skrev arbeta hårt.
Jag var kanske lite otydlig.
Jag får t ex arbeta hårt med att stärka självförtroendet på mitt lilla aspelöv som jag haft i 1 månad.
Det var så jag menade
« Senast ändrad: 21 feb-11 kl 04:18 av Eva-Lisa »

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #29 skrivet: 21 feb-11 kl 12:53 »
Ni som förespråkar gammeldags metoder och pratar om ert märkliga ledarskap osv verkar ju inte ha förstått att en hund (eller vadsom egentligen) inte lär sig någonting av en bestraffning, fysisk eller ej. Därför är den ju alltid onödig.
Man ska inte vara auktoritär gentemot sin hund, man ska vara en auktoritet! Så enkelt är det, men det tar såklart längre tid att uppfostra hundar med positiv förstärkning. Men då sitter det önskade beteendet i också, även när ni vänder ryggen till.

Att bita en hund i örat då han säger "Du, det här är mitt ben och jag litar inte riktigt på att du låter mig ha det ifred."  är ju så fel man bara kan göra. Vad tror du hunden får för förtroende för dig då? "Vad var det jag sa..." och så morrar den kanske ännu högre nästa gång. Eller markerar i armen vid annat tillfälle...

Att en hund som har ont kan bita ifrån är inte heller ett dugg konstigt.

Alfarullning (det heter väl så när man lägger hunden på rygg?) är ju faktiskt ett efterblivet agerande som bara är så jävla konstigt för hunden.

Och som vi vet... Det finns inte alfadjur i hund- eller vargflockar. Bara föräldradjur.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #30 skrivet: 21 feb-11 kl 15:46 »
Applåder till dej Dräng, håller med dej till 100 %, man blir ju mörkrädd över hur mycket gamla metoder som fortfarande folk tror på.......................
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #31 skrivet: 21 feb-11 kl 16:21 »
Ni som förespråkar gammeldags metoder och pratar om ert märkliga ledarskap osv verkar ju inte ha förstått att en hund (eller vadsom egentligen) inte lär sig någonting av en bestraffning, fysisk eller ej. Därför är den ju alltid onödig.
Man ska inte vara auktoritär gentemot sin hund, man ska vara en auktoritet! Så enkelt är det, men det tar såklart längre tid att uppfostra hundar med positiv förstärkning. Men då sitter det önskade beteendet i också, även när ni vänder ryggen till.

Att bita en hund i örat då han säger "Du, det här är mitt ben och jag litar inte riktigt på att du låter mig ha det ifred."  är ju så fel man bara kan göra. Vad tror du hunden får för förtroende för dig då? "Vad var det jag sa..." och så morrar den kanske ännu högre nästa gång. Eller markerar i armen vid annat tillfälle...

Att en hund som har ont kan bita ifrån är inte heller ett dugg konstigt.

Alfarullning (det heter väl så när man lägger hunden på rygg?) är ju faktiskt ett efterblivet agerande som bara är så jävla konstigt för hunden.

Och som vi vet... Det finns inte alfadjur i hund- eller vargflockar. Bara föräldradjur.

Det där låter jättefint men jag tror inte det är hundra procent riktigt :/
Uppfostran och träning ska så klart ske utan våld eller bestraffning. Men när ett beteende uppkommer som kan vara farligt för andra, speciellt om det beteendet från hundens sida är ett test så måste man sätta ner foten.
En ledare i en hundflock eller vargflock måste också ibland visa sig dominant. Både genom kroppsspråk och beteende. Men det innebär ju inte att man ska skrämma eller hota hunden.
Sen är det otroligt olika från hund till hund.

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #32 skrivet: 21 feb-11 kl 16:52 »
Det där låter jättefint men jag tror inte det är hundra procent riktigt :/
Uppfostran och träning ska så klart ske utan våld eller bestraffning. Men när ett beteende uppkommer som kan vara farligt för andra, speciellt om det beteendet från hundens sida är ett test så måste man sätta ner foten.
En ledare i en hundflock eller vargflock måste också ibland visa sig dominant. Både genom kroppsspråk och beteende. Men det innebär ju inte att man ska skrämma eller hota hunden.
Sen är det otroligt olika från hund till hund.

Vad är det som inte är hundra procent riktigt?

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #33 skrivet: 21 feb-11 kl 17:04 »
Vad är det som inte är hundra procent riktigt?

Att man aldrig ska använda dominans/hårda metorder och att det inte finns alfadjur utan enbart föräldradjur.

Jag är inte ute efter att starta debatt eller motsäga någon men jag tycker man måste vara öppen för att alla hundar både pga ras och individ är olika.
Jag förespråkar absolut inte våld mot djur, att skada ett djur finns inte i mig. Men att på ett passande sätt verkligen sätta ner foten behövs ibland.
Även om jag håller med en som skrev tidigare att det är ett bevis på att man själv felat tidigare och att man måste jobba, med positiv förstärkning på det som orsakar det oönskade beteendet.

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #34 skrivet: 21 feb-11 kl 17:18 »
Citat från: Dräng
Vad är det som inte är hundra procent riktigt?

att det inte finns alfadjur utan enbart föräldradjur.

Det behövs ingen debatt här huruvida det finns naturliga varg och hundflockar har alfadjur eller ej. En flock är uppbyggd som en familj, inte som en armé. Så är det bara helt enkelt. Det spelar ingen roll vilken "skola" man använder, att använda termen alfadjur är felaktigt. Alla moderna forskare säger föräldradjur, eftersom det helt enkelt inte finns någon Alfa. Och då faller ju en hel del teorier om ledarskap... Det är väl därför vissa envisas med att fortfarande använda uttryck som "alfa". Det eller att man inte är uppdaterad inom området.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #35 skrivet: 21 feb-11 kl 17:21 »
Det behövs ingen debatt här huruvida det finns naturliga varg och hundflockar har alfadjur eller ej. En flock är uppbyggd som en familj, inte som en armé. Så är det bara helt enkelt. Det spelar ingen roll vilken "skola" man använder, att använda termen alfadjur är felaktigt. Alla moderna forskare säger föräldradjur, eftersom det helt enkelt inte finns någon Alfa. Och då faller ju en hel del teorier om ledarskap... Det är väl därför vissa envisas med att fortfarande använda uttryck som "alfa". Det eller att man inte är uppdaterad inom området.

Jag är inte särskilt uppdaterad när det gäller forskning kring hund, men läser allt jag kommer över om varg och hundar.
Speciellt under de år jag hade min pitbul.
Som jag förstått det så är det inte ovanligt att en ledare byts ut inom en flock om ledaren blir för gammal, skadad etc.
Då är ju den nya ledaren inte förälder?
Jag tror inte det finns nån likhet mellan militär och hundflockar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #36 skrivet: 21 feb-11 kl 17:29 »
P.g.a en diskussion jag hörde då det talades kring att man aldrig får använda "våld"= säga ifrån fysiskt ...svårt att beskriva i text, men alltså inte spöa, våldslå eller misshandla, utan mer grabba ta i "på riktigt" och hårt knuffa hunden........att det i vissa "svåra" fall kan vara nödvändigt för att få hunden att förstå allvaret i situationen.

Några få tyckte att det kunde vara berättigat med extremfall, som är "farliga för folk"......medans andra menade att det aldrig är okej att vara fysisk mot hunden.

Vad tycker ni? är det alltid fel med hårdhandskarna......eller finns det vissa hundar som behöver den hanteringen för att gå att vara kring?
Tror inte att man egentligen någonsin behöver använda våld mot sin hund. Vi är människor och kan förutse vad som kan eller eventuellt kommer att hända och avleda innan.
Uppkommer en situation där man tappat greppet så kan det innebära att man förorsakar hunden smärta och det är nog inte skadligt om smärtan kommer exakt samtidigt som det oönkade beteendet - men det är svårt. Och vitsen med att klippa till är ju att hunden ska koppla betendet till obehaget - gör den inte det så har den fått smäll "helt i onödan". Att skälla, sura och koppelrycka hunden efteråt är helt förkastligt och meningslöst i uppfostrande syfte. Hunden blir osäker och rädd.
Hundar som "är farliga för folk" och där man inte kan komma tillrätta med beteendet ska man inte ha kvar - det slutar aldrig lyckligt.
Hundar är olika som individer en del är "hårda" andra "mjuka" och de hårda är åtminstone skenbart mer hårdföra men jag tror inte att det egentligen är så utan som människa får man appellera till det goda, det oförbehållsamma och den goda viljan hos hunden.
Nu blev jag valpsugen igen  ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #37 skrivet: 21 feb-11 kl 17:50 »
Läs Alfasyndromet av Anders Hallgren t.ex. Det gick även något program på SVT för någon vecka sedan där en professor i etnologi pratade om det här, tyvärr hittade jag det inte på SVT Play nu. Är det någon som vet vad jag menar?

När flocken gör en sak är det en hund som bestämmer, när dom gör något annat kan det vara någon annan som bestämmer, de har helt enkelt inte någon "alfa" som är ledaren. Den som är mest lämpad för uppgiften de har för sig leder gruppen just då. De har inte auktoritärer utan auktoriteter. Att hävda rangordning bland djurflockar är att likna dem vid militär. Där finns det rangordning som alltid ska följas, så är inte fallet här.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #38 skrivet: 21 feb-11 kl 17:57 »
Läs Alfasyndromet av Anders Hallgren t.ex. Det gick även något program på SVT för någon vecka sedan där en professor i etnologi pratade om det här, tyvärr hittade jag det inte på SVT Play nu. Är det någon som vet vad jag menar?

När flocken gör en sak är det en hund som bestämmer, när dom gör något annat kan det vara någon annan som bestämmer, de har helt enkelt inte någon "alfa" som är ledaren. Den som är mest lämpad för uppgiften de har för sig leder gruppen just då. De har inte auktoritärer utan auktoriteter. Att hävda rangordning bland djurflockar är att likna dem vid militär. Där finns det rangordning som alltid ska följas, så är inte fallet här.

Hm, ja det är ju helt annat än jag själv fått lära mig. Låter jäkligt intressant, ska ta och se om jag kan hitta det där SVT programet.

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #39 skrivet: 21 feb-11 kl 18:17 »
Det var ett seminarium eller liknande som filmades och sändes på SVT... Fan att jag inte kommer på vad det heter, Anders Hallgren talade också...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser