Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?  (läst 15723 gånger)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #40 skrivet: 21 feb-11 kl 18:26 »
Hm, ja det är ju helt annat än jag själv fått lära mig. Låter jäkligt intressant, ska ta och se om jag kan hitta det där SVT programet.

Googlade lite.. vad i hela hel*ete är det jag ser. En dockusåpa med hundar? Som ska röstas ut??
OT men blev lite chockad :s

Såg att han var omskriven men hittade inte det som SVT sände! Men hittar säkert  nått jag kan läsa om honom.

ThinaA

  • Inlägg: 161
    • Västergötland
    • HjulTantens hemsida
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #41 skrivet: 21 feb-11 kl 18:59 »
jag har åsikten att alfa syndromet inte heller existerar bland hästar.där har de olika uppgifter beroende på individ.
Disability is an attitude

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #42 skrivet: 21 feb-11 kl 19:10 »
Man upptäcker att fler och fler djurarter inte har rangordning som man sedan länge trott. Eftersom de förr gjorde de mesta studierna på djur i fångenskap, där är det ju annorlunda. T.ex. vargflockar på djurparker osv. (Dessutom har det att göra med hur god tillgången på mat osv är, ju svårare förhållanden desto större risk för rangordning.)

pålle

  • Gäst
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #43 skrivet: 21 feb-11 kl 20:31 »
jag har åsikten att alfa syndromet inte heller existerar bland hästar.där har de olika uppgifter beroende på individ.
kan bara instämd med dig där.

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #44 skrivet: 21 feb-11 kl 20:51 »
Tror att programide´n är ändrad efter massiva protester, står om det i Härliga Hund, men jag har inte hunnit läsa det ännu

Elcyion

  • Inlägg: 85
    • Uppland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #45 skrivet: 21 feb-11 kl 22:17 »
Det var ett seminarium eller liknande som filmades och sändes på SVT... Fan att jag inte kommer på vad det heter, Anders Hallgren talade också...


Du som har sett den kanske kan maila Anders Hallgren och fråga vad det hette? http://www.andershallgren.se/
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #46 skrivet: 22 feb-11 kl 11:16 »
Hittade det: http://urplay.se/160919 Nu har jag inte kollat men jag hoppas att allt är med, det borde det vara.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #47 skrivet: 22 feb-11 kl 22:24 »
Hittade det: http://urplay.se/160919 Nu har jag inte kollat men jag hoppas att allt är med, det borde det vara.


Kul att du hittade den!
Har inte sett hela än (har högljud konkurans från rummet bredvid där en hårdrocks-tonåring gör sig hörd). Ska se klart den sen.

Kanske är det lönt att skapa en egen tråd om just det ämnet? Är mycket intresserad att diskutera saken!

Som en hundmänniska som ägt en golden, en pitbull och en gatuhund håller jag inte med teorin till hundra procent. Tycker den är alldeles för förenklad. Hundar ÄR mer komplicerad. Och det är också vargar. Dessutom är det vissa, kan man kalla det för faktafel kanske, i den första talarens tal. Då när det gäller gatuhundar. Har utgår från länder som Rumänien som nu haft problem med "vilda hundar" sedan mitten av 70-talet bara. Inte av tex mellanöstern som haft vilda hundar i flera hundra år. Där lever de på ett helt annat sätt.

Sen förstår jag inte vad han får det där med schimpanserna ifrån?! Det är allmänt känt att de mycket snabbt lär sig tolka människors kroppsignaler och även tar åt sig på så sätt att de börjar använda sig av samma signaler sins emellan! Konstig sak av honom att påstå....

Ska se klart den snart!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #48 skrivet: 23 feb-11 kl 00:59 »
Hittade det: http://urplay.se/160919 Nu har jag inte kollat men jag hoppas att allt är med, det borde det vara.

Kikat på föreläsningarna som ju, tycker jag, till en del handlade om media. Men intressant ändå speciellt han som angav att någon med en stövare upplevde att det var ett problem att hunden jagade ;D Kanske därför vissa hundägare tycker de har så mycket problem - de har helt enkelt valt "fel" ras ??? För vilken människa kan fostra bort specifika rasegenskaper dvs ta bort jaktdriften hos en jakthund, vallningsbenägenheten hos en bc och vem har inte sett en sib husky släpande på en utmattad ägare etc och vad finns det för anledning att försöka göra det ??? Bara en liten fundering i vinternatten ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #49 skrivet: 23 feb-11 kl 01:12 »
Kikat på föreläsningarna som ju, tycker jag, till en del handlade om media. Men intressant ändå speciellt han som angav att någon med en stövare upplevde att det var ett problem att hunden jagade ;D Kanske därför vissa hundägare tycker de har så mycket problem - de har helt enkelt valt "fel" ras ??? För vilken människa kan fostra bort specifika rasegenskaper dvs ta bort jaktdriften hos en jakthund, vallningsbenägenheten hos en bc och vem har inte sett en sib husky släpande på en utmattad ägare etc och vad finns det för anledning att försöka göra det ??? Bara en liten fundering i vinternatten ;)

Jag tror stenhårt på att det är ett vanligt problem.
Har en kompis som har en huskey som enligt henne är heeelt hopplös.
Men då går hon ett kort varv runt kvarteret nån gång per dag och kanske nån längre tur OM det är fint väder och hon känner för det :/

Och så det här en sa: ÄR det ett problembeteende eller ett hundbeteende vi klagar på?
Jag skrev nyligen i en tråd att jag irriterar mig på att vår så beskedliga snälla tik börjat skälla när hon är ute med en annan hund på gården när vi inte är med.
Fick ju veta att det är ett helt korrekt beteende från hennes sida.
Lösningen är helt enkelt att inte låta dem vara ute själv. Om jag nu prompt ska ha henne att sluta.

Men när det gäller att ha en tydlig ledarroll gentemot hunden vet jag inte om jag helt köper det här anti-alfa pratet. Men jag kanske missuppfattar?

ex:
Jag hade problem med min pitbull. Det var enbart pga att han kände ett behov av att vakta/passa mig. När jag med enkla övningar visade honom att det var JAG som vaktade honom och inte tvärt om slutade han helt.
Det här "problembeteendet" blev förstärkt av mig pga att jag blev överfallen av en man som hoppade ur en bil. När jag slog honom reagerade min pitbull med att hoppa upp och hugga killen i handen.
Efter det tänkte jag att det var kört. Nu skulle ju han bli rädd för män/bilar/folk och dessutom bita dem!
Nu visade det ju säg att det var jag, och inte han som blev rädd när jag mötte män när vi gick i mörkret. Det var ju JAG som blev rädd och fick hjärtklappning när en bil saktade in framför oss. Inte hunden.... Han reagerade ju bara på mina signaler om att det var fara å färde :/

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #50 skrivet: 23 feb-11 kl 01:36 »
Jag tror stenhårt på att det är ett vanligt problem.
Har en kompis som har en huskey som enligt henne är heeelt hopplös.
Men då går hon ett kort varv runt kvarteret nån gång per dag och kanske nån längre tur OM det är fint väder och hon känner för det :/

Och så det här en sa: ÄR det ett problembeteende eller ett hundbeteende vi klagar på?
Jag skrev nyligen i en tråd att jag irriterar mig på att vår så beskedliga snälla tik börjat skälla när hon är ute med en annan hund på gården när vi inte är med.
Fick ju veta att det är ett helt korrekt beteende från hennes sida.
Lösningen är helt enkelt att inte låta dem vara ute själv. Om jag nu prompt ska ha henne att sluta.

Men när det gäller att ha en tydlig ledarroll gentemot hunden vet jag inte om jag helt köper det här anti-alfa pratet. Men jag kanske missuppfattar?

ex:
Jag hade problem med min pitbull. Det var enbart pga att han kände ett behov av att vakta/passa mig. När jag med enkla övningar visade honom att det var JAG som vaktade honom och inte tvärt om slutade han helt.
Det här "problembeteendet" blev förstärkt av mig pga att jag blev överfallen av en man som hoppade ur en bil. När jag slog honom reagerade min pitbull med att hoppa upp och hugga killen i handen.
Efter det tänkte jag att det var kört. Nu skulle ju han bli rädd för män/bilar/folk och dessutom bita dem!
Nu visade det ju säg att det var jag, och inte han som blev rädd när jag mötte män när vi gick i mörkret. Det var ju JAG som blev rädd och fick hjärtklappning när en bil saktade in framför oss. Inte hunden.... Han reagerade ju bara på mina signaler om att det var fara å färde :/
Ja hundar läser av väldigt bra och säkert inte bara på kroppsspråk utan ännu mer på dofter och lukter (som vi nutidsmänniskor gör allt för att försöka dölja). Fast jag tror inte man kan dölja rädsla, aggresivitet och stress för ett djur som lever så mycket i doftvärlden som hunden gör :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #51 skrivet: 23 feb-11 kl 01:55 »
Ja hundar läser av väldigt bra och säkert inte bara på kroppsspråk utan ännu mer på dofter och lukter (som vi nutidsmänniskor gör allt för att försöka dölja). Fast jag tror inte man kan dölja rädsla, aggresivitet och stress för ett djur som lever så mycket i doftvärlden som hunden gör :)

Nej det tror inte jag heller. Det har man märkt tydligt på tiken vi har nu. Hon gnäller och vankar omkring om vi är stressade eller oroliga.
Även om man försöker ha en lugn fasad inför djuren.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #52 skrivet: 15 mar-11 kl 09:00 »
Jag reagerade precis som Just_me gällande "vilda" hundar. Har ju själv rest mycket i Indien, Thailand, Sri Lanka, Grekland, Italien m.fl länder.
Först, är det väldigt få hundar som ÄR vilda. Bara för att de lever ett fritt liv, betyder det inte att ingen äger dem. De flesta hundarna har ett hem. Oftast ser du det tydligast nattetid, då de är betydligt vaksammare än dagtid. Nästan alla restauranger, hotell, butiker och husägare har hundar. Många gånger har de både hane och tik som lever i något parförhållande. De är väldigt noga med att inte släppa in andra hundar, kända som okända, på ägarnas "revir". Däremot utanför "reviret" kan de umgås och träffas helt avslappnat. Det är det sistnämnda Per Jensen sett antagligen och tror att "så är det alltid".
Händer det sedan något speciellt, något ätbart dyker upp på neutral plats osv. så ser man tydligt att det finns de i "gänget" som har företräde. Vilket enligt mig tydligt visar en rangordning.
Det är nästan omöjligt att hitta en framfusig, hoppande, skällande hund i dessa länder heller. Människor och hundar vet var de har varandra. Ytterst sällan ser man folk tillrättavisa hundar. De har en rak relation utan komplikationer. Hundarna är otroligt lugna och avslappnade och håller inte på med "dumheter" som vi ofta har problem med.
Hundarna lever sitt liv och människorna sitt, men de har nytta av varandra och trivs med det.

Vi har ju en annan syn här, detta med "alltid koll". Vi litar inte på våra hundar, tror dem om att vara farliga, göra fel saker osv. Vilket leder till att de sällan får gå lösa och sköta just "hund saker".
Naturligtvis känner en hund direkt om du är osäker, rädd, arg osv. Man kan inte ljuga för en hund. Så de problem vi har här är kanske inte så konstigt? Vi låter inget vara som det är utan lägger oss i och styr allt. Hundar är inte gjorda för detta och företeelsen är tämligen ny även i Sverige.

Elcyion

  • Inlägg: 85
    • Uppland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #53 skrivet: 21 mar-11 kl 21:58 »
Men när det gäller att ha en tydlig ledarroll gentemot hunden vet jag inte om jag helt köper det här anti-alfa pratet. Men jag kanske missuppfattar?

ex:
Jag hade problem med min pitbull. Det var enbart pga att han kände ett behov av att vakta/passa mig. När jag med enkla övningar visade honom att det var JAG som vaktade honom och inte tvärt om slutade han helt.
Det här "problembeteendet" blev förstärkt av mig pga att jag blev överfallen av en man som hoppade ur en bil. När jag slog honom reagerade min pitbull med att hoppa upp och hugga killen i handen.
Efter det tänkte jag att det var kört. Nu skulle ju han bli rädd för män/bilar/folk och dessutom bita dem!
Nu visade det ju säg att det var jag, och inte han som blev rädd när jag mötte män när vi gick i mörkret. Det var ju JAG som blev rädd och fick hjärtklappning när en bil saktade in framför oss. Inte hunden.... Han reagerade ju bara på mina signaler om att det var fara å färde :/

Ofta när personer pratar om alfaroller (absolut inte riktat till dig personligen) menar de aktoritet. Hunden ska lyda för att du begär det. Annars kommer det ofta någon form av obehag (allt från ett nej till att tryckas ner i backen).
Jag är anti-alfa. Det jag ser mig själv i för min hund (och andra djur) är en tydlig föräldrar-/lärarroll. I den rollen erbjuder jag stabilitet, trygghet, vägledning och inlärning. Men hårda tag (av alla de slag) är något jag försöker undvika in i det längsta.
Det är iaf min syn på alfa/anti-alfa.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Ta i med hårdhandskarna .....alltid fel?
« Svar #54 skrivet: 22 mar-11 kl 18:16 »
Ofta när personer pratar om alfaroller (absolut inte riktat till dig personligen) menar de aktoritet. Hunden ska lyda för att du begär det. Annars kommer det ofta någon form av obehag (allt från ett nej till att tryckas ner i backen).
Jag är anti-alfa. Det jag ser mig själv i för min hund (och andra djur) är en tydlig föräldrar-/lärarroll. I den rollen erbjuder jag stabilitet, trygghet, vägledning och inlärning. Men hårda tag (av alla de slag) är något jag försöker undvika in i det längsta.
Det är iaf min syn på alfa/anti-alfa.

Jag ser ju alfa som beskyddare, inte som nån som tar i och är hård, aggresiv.
Så frågan handlar kanske lite om vad man deffinerar ordet som.
Det var så uppenbart i mitt fall att jag behövde vara trygg och stadig med min pittbull, var jag inte det blev han osäker och orolig.
Jag vet inte om jag är anti-alfa eller pro-alfa. Men jag vet att jag rytit i ibland, bitit hunden i örat en gång och jag såg inget fel i det.

När vår hund Dess kom från Rumänien väntade vi några veckor innan vi tog hem min hund igen. Han var så påflugen ofta, och kamphunds-stilen att leka på kan skrämma andra hundar (De vill ärna "kramas").

När de möttes rusade min hane fram till Dess som smällde honom över nosen med ett bett, blev inge hål i huden elelr ens en rispa men han fatta vinken och satte sig ner och skämdes.
Sen hade hon stenkoll på honom, han anpassade sig efter henne sätt att leka och var inte alls så påträngande som han brukade vara med andra hundar han bara träffade ibland.

Jag tar det som ett tecken på att man visst kan "ta i" när det behövs.

Enda gången jag skadat en hund var när jag blev anfallen till häst av en schefer. Annars har jag aldrig brukat våld.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser