Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarisk vecka - behöver tips!  (läst 22891 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Vegetarisk vecka - behöver tips!
« skrivet: 11 jan-11 kl 08:17 »
Barnen och jag tänker ha en vegetarisk vecka för att dra ner på vårt köttätande och ffa undvika slentrianmässigt inköp av fulkött/korv/färs i butik (vi har en del bra ekologiskt, lokalt kött i frysen, och det får gärna räcka ett bra tag). Mjölkprodukter tänker vi dock äta och kanske ett och annat ägg. Haken är dock att få hyfsat näringsvettiga måltider. Ena barnet äter det mesta, andra barnet är lite känsligare. Framför allt äter han inte ost (utöver feta och parmesan), så gratänger och sånt går bort. Linser och bönor är inte heller populärt, fast jag själv äter det gärna. Eftersom barnen ofta är med och lagar mat så kan jag inte heller "smyga ned" ingredienser i maten som de inte gillar - förresten vill jag inte lura i dem mat heller.

Sallader o.d. går alltid ned, men känns lite kallt såhär års. Thai-inspirerad mat med wokade grönsaker funkar. Pasta med tomatsås uppskattas, men det känns som bara en massa kolhydrater. Olika slags vegetariska biffar/hamburgare har testats, men blandat resultat. Det går ned om det kniper, men inte mera. Jag  tycker det är kladdigt och svårt att steka, så bra recept skulle uppskattas. Soppa går också bra, men mättar inte hungriga snabbväxande barn såvärst länge. Med en elvaåring och en snart-trettonåring så går det åt mycket mat!

Tror problemet är att få med proteinerna så det inte bara blir kolhydratmat. Tips och idéer?

Juppepinne

• Östergötland
SV: Vegetarisk vecka - behöver tips!
« Svar #1 skrivet: 11 jan-11 kl 09:20 »
Hej! Jag har en kanongod lasagne men tyvärr är det ju keso i den (ost?) och sen har man ju ost uppepå, men det klarar man sig utan om man inte vill ha det.

Vegetarisk lasagne
4 pers.
200 grader i 60 minuter.

9 lasagneplattor
1 aubergine
1/2 dl olivolja
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 morot (äter inte morot så har inte testat att ha i det.)
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
200 g. färska champinjoner
2 dl. ruccolasallad (går även att byta ut med färsk spenat)
500 g. keso
2 1/2 dl. standardmjölk
(riven ost)
salt

Gör så här:
Skiva auberginen i tunna skivor och stek i olja tills de fått färg. Salta. Koka de krossade tomaterna med tomatpurén i en kastrull tills det mesta av vätskan kokat in. Salta. (I tomatblandningen brukar jag även ha i chilisås och ketchup för att få det lite mindre skarpt och mer sött). Skiva lök, vitlök och svamp i tunna skivor (vitlöken brukar jag pressa i tomatblandningen istället). Blanda grönsakerna i en bunke med oljan och ruccolan. Salta. Blanda keson med mjölken. Blanda grönsaksblandningen med tomatsåsen. Varva grönsaksblandningen och lasagneplattorna med kesömjölken i en ungssäker form. Avsluta inte med lasagneplattor överst utan se till att täcka dem ordentligt med grönsaker eller keso.

Sätt in i ugnen i ca 40-50 minuter. Ta ut och låt lasagnen vila i ca. 10 minuter.

Hälsningar Ida.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 jan-11 kl 10:14 »
Fisk. Jag köper sej, gott(tycker jag) och känns som ett vettigt alternativ. Alaska polloc smakar skit, dessutom inte lämplig för min blodgrupp.
Alla"vegoproteiner" jag kämpat med att "lära mig" tycka om, är sånt jag mår dåligt på.
Kan ostvägraren tänkas va en 0:a ?
Ett sätt är att ha proteiner för sig. Hoprörd mat går bort. Kokta ägg. Kikärtsröra. Var och tar det den vill ha, allt måste inte passa alla.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 11 jan-11 kl 10:34 »
Tack för tips såhär långt. Keep'em coming! :D

Fisk. Jag köper sej, gott(tycker jag) och känns som ett vettigt alternativ. Alaska polloc smakar skit, dessutom inte lämplig för min blodgrupp.
Alla"vegoproteiner" jag kämpat med att "lära mig" tycka om, är sånt jag mår dåligt på.
Kan ostvägraren tänkas va en 0:a ?

Jag vet inte vad barnen har för blodgrupp - själv är jag A+.

Fisk äter vi en del, alla tycker om vitfisk. Men det är svårt att få tag på fisk som är ett vettigt miljöval. Sej köper jag ibland. Ostvägraren vägrar också fet fisk, så makrill och strömming/sill går bort. :P

Ett sätt är att ha proteiner för sig. Hoprörd mat går bort. Kokta ägg. Kikärtsröra. Var och tar det den vill ha, allt måste inte passa alla.

Buffétänket är bra, det glömmer jag bort ibland.  :)

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 jan-11 kl 11:46 »
Googla på Ear4Your Type. Listorna på bra resp olämplig mat, ger dig kanske ett hum.
Sill ska inte va bra för A, en del tål det, men det är en längre utläggning. + har i detta sammanhang inte med saken att göra.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 jan-11 kl 13:43 »
Du kan många gånger läsa dig till vilken blodgrupp du är, när du tittar på vad du mår bra på, samt vilken kroppstyp du har. Sen finns det annat som spelar in. De grova dragen klaras dock med blodgrupp.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 11 jan-11 kl 14:29 »
Kan ni ta blodgruppsdiskussionen i en egen tråd, så tar vi mat- och recepttips här, plz!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 11 jan-11 kl 14:37 »
Pannkakor.
Ungspannkaka m äpplen i o kanel *mums*
Makaronlåda m champinjoner eller nåt annat gott .
Tacos m veggifärs
Pizza
Falafel
Våfflor
Paj ...så gott med olika fyllningar.
Stekta stora svampar (tror dom heter shitake) m bearnesesås och pommes *gott gott*
Finns ju massor  ;D men vio har ju oxå en veg i familjen *s* så jag tänker inte ens på det längre.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 11 jan-11 kl 14:37 »
Här är två supergoda recept som passar de som inte är så förtjusta i linser och bönor... =)

Portergryta

1 flaska porter eller mörkt öl (33cl)
½ dl koncentrerad svartvinbärssaft
½ dl soja
2 grönsaksbuljongtärningar
5 svartpepparkorn
5 enbär
1 gul lök
400 gr vegetariska grytbitar
1 msk vetemjöl

Koka öl, saft, soja, buljongtärningar, lök  & kryddor i ca 15 minuter (tills löken känns mjuk)
Lägg ner grytbitarna, låt koka upp.
Blanda vetemjöl med vatten och slå i grytan, låt koka ca 3 minuter. Smaka av.

Servera med kokt potatis, hasselbackare el dyl och god gelé.

Festgratäng med Quorn

1-2 påsar quornfiléer
3-4 dl creme fraiche
5 dl grädde
½ dl soja
½ dl chilisås
1,5 tsk sambal oelek

Sätt ugnen på 175-200 grader

Lägg quornbitarna i en form. Blanda ingredienserna till såsen och häll över.
Gratinera i ugn ca 30 min

Servera med klyftpotatis/ris och sallad.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #9 skrivet: 11 jan-11 kl 15:01 »
Äter ostvägraren Haloumi-ost? Den smakar ju inte som ost och kan vara lite rolig för barn eftersom den "gnisslar" mellan tänderna när den är stekt/grillad. Har för mig att den har väldigt hög proteinhalt.

Sen är ju tofu bra just för proteinerna. Skiva, salta, panera i ägg och mjöl och stek paneringen gyllenbrun i smör. Ganska smaklöst, men häftig geleig konsistens och mycket nyttigt, så ät till mer smakrika tillbehör eller doppa i koreansk eller japansk soja.

Vad tycker ungarna om groddar? Mungböngroddar innehåller mycket proteiner. Ett gott recept är att förvälla 100g mungböngroddar i några minuter tills de är mjuka, men krispiga. Häll av vattnet och blanda i 1 tsk salt och 1 tsk sesamolja. Låt stå en stund och dra. Servera som tillbehör till annan mat. Kokade på det sättet så smakar de inte bönor alls och konsistensen blir som inlagd gurka.

Chilli, med bönor istället för köttfärs kan funka som alternativ till köttfärsås när man äter spagetti. Kokar man den länge så minskar "bönsmaken" och bönorna löses upp, då kanske de lättare går ner.

Pannkakor innehåller ju ägg och det brukar ungar uppskatta. :) Omeletter i olika form med fyllning av grönsaker eller svampstuvning.

Ärtsoppa är en suverän proteinkälla, enkel, billig och god. :)

Pasta med pesto, parmesan och pinjenötter är gott och innehåller bra med protein (om du väljer pasta med ägg i), fast det kanske inte funkar för osthataren.

Olika vegetariska biffar har du ju redan nämnt och problemet med dem tycker jag alltid är just att de är kletiga och svåra att steka. Men de brukar bli bättre i konsistensen om man häller i något/några extra ägg i smeten. Bakar man dem i ugnen (torkar lite?) istället för att steka dem i pannan så blir de oftast fastare.

Funkar linser? En näve röda linser som kokas länge tills de har lösts upp i soppa eller sås? Det är gott att steka lite hackad, gul lök i olja, sen hälla i jasminris eller basmatiris och steka tills det blir vitt. På med buljong, vatten och några kryddnejlikor och koka riset som vanligt tills det är klart. Koka sen röda linser i vatten i en annan kastrull tills de är mjuka och lite mosiga. Häll av vattnet och rör ner linserna i riset och ät riset som vanligt till mat. Jättegott! :)

Nötter i olika form är bra proteinkällor så kanske som snacks eller strödda över maten?

Sen får man ju inte glömma att de flesta växter innehåller små mängder protein så även om man hoppar över proteindelen (t.ex. kött/fisk) i maten ibland så innebär det inte att protein saknas helt. Har för mig att t.ex. råris innehåller en hel del protein.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #10 skrivet: 11 jan-11 kl 15:12 »
Pasta med valnötssås är jättegott.

Bara koka pastan och blanda med hackade valnötter, en skvätt grädde, parmesanost och smaka av med salt och peppar.

Vurre

« Svar #11 skrivet: 11 jan-11 kl 15:14 »
Linser och bönor är inte heller populärt, fast jag själv äter det gärna.

Tror problemet är att få med proteinerna så det inte bara blir kolhydratmat. Tips och idéer?

Ska du äta vegetariskt med tillräckligt med protein för växande gossar kommer du inte undan linser och bönor, om ni inte ska leva på ägg.

Är de petiga med maten tycker jag att du ska be dem att själva föreslå vad som ska stå på menyn, inom rimliga ekonomiska och nutritionella gränser.

Själv tycker jag att svarta bönor är jävligt gott, även om färgen på kokvattnet är läbbig. Grytor är annars aldrig fel, matigare än soppa och man kan stoppa i det mesta i dem.

Dessutom vill jag slå ett slag för kokt dinkel och korngryn. Man kan ha det till mat istället för ris och man kan ha det i grytor för att få dem matigare. Min favorit är just nu olika varianter på Scotch broth, inte så vegetariskt förstås men mustig och god och med gryn i.
snus? vad är priset på en pris?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 11 jan-11 kl 15:42 »
Ska du äta vegetariskt med tillräckligt med protein för växande gossar kommer du inte undan linser och bönor, om ni inte ska leva på ägg.

Mjölkprodukter har ju onekligen en del protein

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #13 skrivet: 11 jan-11 kl 17:13 »
Hmm, nu kanske jag trampar på en helig ko, men jag blev lite förvånad över den här kommentaren:

"Eftersom barnen ofta är med och lagar mat så kan jag inte heller "smyga ned" ingredienser i maten som de inte gillar - förresten vill jag inte lura i dem mat heller."

Nu har inte jag barn (men jag har varit barn ;)), men jag kan inte tänka mig att det är ok för mina framtida ungar att vägra äta saker av princip. (men man ska aldrig säga aldrig :)) Det vill säga att de vägrar äta t.ex. mat som innehåller bönor (som de avskyr) men där det inte syns att det är bönor och inte smakar bönor. Jag ser det som helt ok att inte gilla saker och undvika dem (t.ex. bruna bönor), men mosade bönor i biffar som smakar just biffar (och inte bönor) känns lite väl petigt att undvika. Då handlar det ju inte längre om smaken på maten utan är snarare en maktkamp om själva födoämnet.

Jag ser det väl som att man kan undvika saker barnen verkligen avskyr (t.ex. kokta bönor), men samtidigt måste de lära sig att äta det som serveras och förstå hur man beter sig vid en måltid. Inte går vuxna bort på middagsbjudning och tvingar värden att undvika vissa ingredienser eftersom de "smakar illa" innan de ens har smakat rätten? Det ses ju som hemskt oartigt!

Så i min värld "smyger" man inte ner nåt i smeten, utan talar snarare om att det innehåller olika saker som är nyttiga för en och som man ska kunna äta vid enstaka tillfällen, även om det inte är särskilt gott. "Det här är vad som serveras, passar inte maten så får ni svälta."  ;D Lite hårt kanske, men ibland tror jag att vuxna måste peka med hela handen och visa hur man ska bete sig.

När jag var liten hade vi alltid regeln att man smakade först, sen fick man välja om man ville äta maten eller inte. Tyckte man att rätten var outhärdlig så kunde man få knäckemackor istället. Vi var inte särskilt förtjusta i knäckemackor, så oftast gick maten ner efter den första provsmakningen. :) Samtidigt undvek mina föräldrar att servera sånt som vi verkligen, verkligen tyckte illa om. Det handlar ju inte om att elakt tvinga barnet, utan snarare att få barnet att vilja smaka på allt och förstå kulturen kring en måltid. Mat är värdefullt och det är någon som har lagt ner tid och kärlek i att skapa måltiden, det tycker jag att barnen ska lära sig respektera. Både jag och mina syskon äter nuförtiden allt och gillar att prova nya rätter från andra kulturer så jag tror det var en ganska bra väg att gå.

Men förlåt, nu stal jag din tråd.  :-[ Menar absolut inte att kritisera hur du och din familj lever, alla har olika värderingar och syn på pedagogik och uppfostran. Jag antar att du känner dina barn bäst och vet vad de behöver. Jag blev bara så förvånad över kommentaren att jag inte kunde hålla tyst. :P

...eh...tillbaka till vegetariska recept. Kanske nån annan som har flera bra recept?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #14 skrivet: 11 jan-11 kl 17:56 »

Nu har inte jag barn (men jag har varit barn ;)), men jag kan inte tänka mig att det är ok för mina framtida ungar att vägra äta saker av princip. (men man ska aldrig säga aldrig :)) Det vill säga att de vägrar äta t.ex. mat som innehåller bönor (som de avskyr) men där det inte syns att det är bönor och inte smakar bönor. Jag ser det som helt ok att inte gilla saker och undvika dem (t.ex. bruna bönor), men mosade bönor i biffar som smakar just biffar (och inte bönor) känns lite väl petigt att undvika. Då handlar det ju inte längre om smaken på maten utan är snarare en maktkamp om själva födoämnet.

De har vid åtskilliga tillfällen smakat på olika sorters bönor etc liksom rätter som innehåller det (bönchili. t.ex.). De tycker helt enkelt inte om det. Och det accepterar jag. Vi har t.ex. gjort biffar med röda linser mm. Någon enstaka sån kan gå ned om det kniper, men de gillar det inget vidare.

Hos oss är det helt OK att undvika mat man inte gillar. Man får däremot inte sitta vid matbordet och säga usch och blä om mat, det är respektlöst mot dem som odlat och lagat maten. Gillar man inte något så låter man bara bli det och tackar vänligt nej om man blir trugad.

Jag växte upp i en familj där matbordet blev en arena för uppfostran och maktkamp. Jag tänker INTE ha det i mitt eget hem. Att äta ska vara trevligt och trivsamt. Och faktum är att mina barn äter en hel massa sorters mat med god aptit, inklusive de allra flesta grönsaker. Så jag ser ingen anledning att bråka om enstaka sorters mat.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 11 jan-11 kl 18:28 »
Håller med om man inte ska tvinga barn (och vuxna) att äta sånt de inte tycker om, däremot borde de alltid smaka på det som serveras. Ibland för att det kan vara ett nytt recept eller att smaken förändrats eller att kroppen bestämmer sig för att födoämnet helt enkelt behövs för att man ska må bra. Jag pratar av egen erfarenhet då jag under mina år var i det närmsta vegeterian. Jag gillade inte kött varken smak, koncistens eller hanteringen av djuren. Efter en längre sjukdomsperiod började jag få ett nästan obehgligt sug efter rött kött och gärna blodigt :o Hur som är det en annan historia.. Det här receptet är supergott! och enkelt. Även om dina ungar inte äter bönor går det att utesluta och modifiera i princip hur mycket som helst, eftersom det bara ska röras ihop kan du ju göra några med bönor så kan de ju dessutom få smaka om de vill :-[
Texmex-paprikor
Ingredienser
4 st paprikor
1 burk à 400 g kidneybönor
150 g quornfärs
2 dl Arlaköket lätt crème fraiche tomat&basilika
1 påse tacokrydda
2 st vitlöksklyftor
Gör så här
Sätt ugnen på 250°.
Skär av ett lock på paprikorna och kärna ur dem. Skär också bort lite i botten så att de står stadigare.
Skölj bönorna i kallt vatten och låt dem rinna av. Blanda bönor, quorn, crème fraiche, tacokrydda och vitlök. Fördela röran i paprikorna och lägg på locken. Gratinera i mitten av ugnen ca 15 min. Servera med sallad och ris.
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

melongurka

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 11 jan-11 kl 18:56 »
Glöm inte taco. rosta solrosfrön och blanda med alla sorters grönsaker. Om inte en god youghurtsås med basilika eller liknande funkar finns ju tzatsiki. Vill man undvika mjölkprodukter så gör egen tomatsås. Sen är det ju roligt för ungarna att göra sin egen tacorulle.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 11 jan-11 kl 19:04 »
Röda linser!
Plånbokens räddare! Ljuva ingrediens!

Linssoppa enligt "standardrecept", men lägg till 1 burk kokosmjölk och 1 paket santa maria soppsmak (eller gör en mer avancerad kryddning själv så slipper du tillsatserna).

Dahl (dvs linser på hindi): Stek lök och vitlök och currykryddor. Vräk i linser, en markatta-buljong-kub, vatten så det täcker. Skär 1-2 äpplen i kuber och lägg i. Låg värme tills linserna är mjuka, du kanske får fylla på vatten. Smaka av med salt, en sked honung. Servera med ris och sallad, eller naanbröd och sallad. Det är gott och sött!

Fyllda äggplantor. Gröp ur äggplantor. Peta i lite vad du vill och täck med ost.

Veg-köttfärs kan göras på rågflingor (torrstek dom i princip, se upp så dom inte blir gröt när du tillsätter vätska) eller cashewnötter.
//Lina

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #18 skrivet: 11 jan-11 kl 19:15 »
Kul med tips och recept. :)

Idag blev det nudlar och wokade grönsaker - lök, morot, broccoli, paprika och massor av chili, ingefära och vitlök.
Imorgon blir det ugnsbakade rotfrukter/potatis med tzatziki och kanske vitlöksbröd om jag orkar. Veg-lasagne någon dag och de där fyllda paprikorna lät intressanta. Vi får väl äta oss igenom olika recept.  :)

Biarka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 11 jan-11 kl 21:50 »
Ser goda recept med quorn i här, men tycker att det är för dyrt för min familj, vad kan/brukar man ersätta det med?
Gratinera kan man göra med en vanlig vitsås, så ChristinaR, gratänger behöver inte gå bort i mitt tycke!

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 1 användare
Broccolie

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser