Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pepparmintskyssar  (läst 4295 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Pepparmintskyssar
« skrivet: 08 jan-11 kl 21:32 »
Nu blir jag j---a tokig!  >:D Jag vet inte hur många jular jag försökt göra pepparmintskyssar, men jag har alltid misslyckats! När jag kokt sockerlagen och rört i pepparmintsolja, så har allt kristalliserats efter en stund, långt innan jag hunnit dutta ut det på plåten. Vad f-n gör jag för fel?! Har sockerlagen blivit för varm? Eller har den svalnat för fort? HJÄLP!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Pepparmintskyssar
« Svar #1 skrivet: 08 jan-11 kl 21:39 »
Jag skulle råda dig att göra en halv sats tills du känner att du hinner med.. Vad har du för recept?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 08 jan-11 kl 22:58 »
Kokar du sockerlagen för länge (så att den blir för varm)? Är sockerlagen kalll när du rör i pepparmintsoljan?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nettus

• Småland
« Svar #3 skrivet: 09 jan-11 kl 12:54 »
Så här ser receptet ut:
4 dl florsocker
1 dl vatten
1 tsk ättiksprit
10 droppar pepparmintsolja

Koka socker, vatten och ättiksprit i en liten tjockbottnad kastrull på ganska hög värme tills lagen håller trådprov (115 grader), ca 10 min. Rör om lite då och då. Häll upp sockerlagen i en skål och låt den svalna lite. Tillsätt pepparmintsoljan under omrörning tills den blivit väl inarbetad. Ställ sedan skålen i en kastrull med kokhett vatten och arbeta massan med en gaffel tills den tjocknar. Klicka ut smeten på bakplåtspapper.

Tidigare trodde jag att sockerlagen blivit för varm, så numera mäter jag noga med termometer.
« Senast ändrad: 09 jan-11 kl 12:57 av Nettus »

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 09 jan-11 kl 13:16 »
Använd en tjockbottnad kastrull så håller den värmen bättre.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 09 jan-11 kl 23:42 »
Gissar vilt, kan det vara det kokheta vattnet som du ställer skålen i som ställer till det? Vattenbad behöver ju inte vara kokheta. Tänker att det kanske blir för varmt? Kan det hjälpa att vispa med elvisp istället för gaffel?

Nettus

• Småland
« Svar #6 skrivet: 10 jan-11 kl 11:52 »
Tja, det är nog snarare att vattnet varit för svalt... Det har nog inte varit kokande.

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 10 jan-11 kl 12:01 »
Jag har haft samma problem med mintkyssarna. Det blir nån slags sockerbetong :-(
Har tänkt testa att köra utan att hälla upp i skålen och vattenbadet. Känns som att det är där det brister för mig. Men har inte kommit mig för än.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Nettus

• Småland
« Svar #8 skrivet: 14 jan-11 kl 15:00 »
Jag har haft samma problem med mintkyssarna. Det blir nån slags sockerbetong :-(
Har tänkt testa att köra utan att hälla upp i skålen och vattenbadet. Känns som att det är där det brister för mig. Men har inte kommit mig för än.

/ Alba
Tänker likadant. Förstår inte syftet med vattenbadet...

Alba

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 14 jan-11 kl 20:51 »
Testade utan vattenbadet. Nu fattar jag. Det stelnar ändå så himla snabbt i kastrullen, jag hann göra några "fina" kluttar. Sen fick jag värma på spisen igen. Men det funkade ändå bättre än vattenbadet, men det blev inga fina, runda former direkt. Kanske fick det koka för länge i alla fall. Men nu känner jag ändå att jag ska göra ett nytt försök snart. Konsistensen blev ändå helt ok denna gång  :-[

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 15 jan-11 kl 16:21 »
Nu har jag gjort pepparmintskyssar enligt receptet ovan. Jag bifogar en bild på resultatet. De blev inte helt bra. Jag använde två rostfria tjockbottnade kastruller, en till smeten och en till vattenbadet. Ett fel jag gjorde var att jag hällde smeten i en tjock plastskål. Tror att smeten blev sval för snabbt då och att det varit bättre med en rostfri skål/bunke. Jag använde termometer och tog bort smeten från plattan när smeten uppnått 115 grader. När smeten svalnade blev den hård. Hällde då ett några droppar kokhett vatten och ökade värmen på plattan till vattenbadet rejält. Det kokte nästan.

Alba

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 16 jan-11 kl 10:19 »
De blev inte helt bra.
Jag tycker de ser jättebra ut!  :D
Håller med att problemet är att smeten svalnar för fort. Hur kluttade du ut dem? Jag provade att hälla, och klutta ut med två teskedar. Ingetdera funkade särskilt bra, då smeten stelnade så fort...

/ Alba

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 16 jan-11 kl 10:27 »
Jag tycker de ser jättebra ut!  :D
Håller med att problemet är att smeten svalnar för fort. Hur kluttade du ut dem? Jag provade att hälla, och klutta ut med två teskedar. Ingetdera funkade särskilt bra, då smeten stelnade så fort...

/ Alba

Tack!  :) Men, man ser inte att några är kristalliga eller vad man ska säga. Lyckades inte få smeten helt jämn. Jag kluttade ut dem med en tesked. Det var lite trixigt eftersom smeten ville svalna. Gick det för långsamt så avdunstade vatten från smeten och den började stelna så inför de sista så tog jag i ett par droppar vatten till. Rörde mellan varje sked jag fiskade upp.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 17 jan-11 kl 08:58 »
Citera
http://www.chokladsajten.com/index.php?option=com_garyscookbook&Itemid=0&func=detail&id=555

Det här är proffsvarianten. Inte så svårt som det ser ut.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser