Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oisolerade hönshus i -30  (läst 20613 gånger)

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
SV: Oisolerade hönshus i -30
« Svar #40 skrivet: 22 jan-11 kl 16:29 »
Jag har inte heller el så jaghar traktens längsta förlängningssladdar kopplade till hönshuset.

Att ha höns som husdjur är totalt underskattat!
Pingu ( o många vuxna höns) bajsar helt enkelt inte på en när de sitter i knät.

Plingan har så torr o bra skit med så några torra knortar på andra sidan i dubbelsängen gör ju inget. Inte jämfört med en del torra skitar till karlar som kan förekomma  ;D...kvinnor vet vad jag pratar om  ;D

Helt oöverträffat mysigt att ha en liten tam höna som vill sitta i knät o spana när jag surfar data.
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #41 skrivet: 22 jan-11 kl 22:38 »
Jag har inte heller el så jaghar traktens längsta förlängningssladdar kopplade till hönshuset.

Att ha höns som husdjur är totalt underskattat!
Pingu ( o många vuxna höns) bajsar helt enkelt inte på en när de sitter i knät.

Plingan har så torr o bra skit med så några torra knortar på andra sidan i dubbelsängen gör ju inget. Inte jämfört med en del torra skitar till karlar som kan förekomma  ;D...kvinnor vet vad jag pratar om  ;D

Helt oöverträffat mysigt att ha en liten tam höna som vill sitta i knät o spana när jag surfar data.
Tack för kvällens längsta skratt (maken är däremot inte lika road ;D ;D ;D)

sagbus

• Småland
« Svar #42 skrivet: 23 jan-11 kl 06:57 »
 ;D  hahahah! tro fan att gubben inte e road. vore som att skita i eget bo  ;D

fylgja

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 25 jan-11 kl 09:52 »
"Att ha höns som husdjur är totalt underskattat!"

Precis vad jag ville höra! Är allergisk mot katt och barnen vill ha hund men jag tycker det vore mycket bättre med en höna eller två.
Stort plus att de inte bajsar på en, alltså, men hur skitigt blir det runt omkring då?
Och man kan väl inte räkna med att hitta en som lägger såna där praktiska torra skitar.  ;)
Gör tvål och örtsalt, stöper ljus, spinner och stickar, återanvänder, letar efter miljövänlig hud- och hårvård, odlar örter, matar kompostmask och letar efter kärleken!

Intricate

« Svar #44 skrivet: 26 jan-11 kl 08:03 »
"Att ha höns som husdjur är totalt underskattat!"

Precis vad jag ville höra! Är allergisk mot katt och barnen vill ha hund men jag tycker det vore mycket bättre med en höna eller två.
Stort plus att de inte bajsar på en, alltså, men hur skitigt blir det runt omkring då?
Och man kan väl inte räkna med att hitta en som lägger såna där praktiska torra skitar.  ;)

I böcker tycker jag det framställs som att det är lika mycket jobb med höns som det är med en guldfisk ungefär. För min del stämmer det inte. Det är svårare att hitta djurvakt när man är bortrest eftersom en hund kan man lämna till någon men hönsen finns ju hemma och någon måste dit på morgonen och öppna + kolla, mitt på dagen och kolla vatten + på kvällen och stänga + kolla att allt e ok.
Sen städningen...hönsen dammar och de skiter förstås. Även på din favoritaltan. Man kan ju ha de som rena laggårdsdjur där det helt enkelt är smutsigt och luktar skit men vill man kunna sitta inne i hönshuset och gosa med dem måste man ju göra rent i alla fall varannan dag. Men mina är experter på att böka spån i vattnet och drälla mat så det är daglig skötsel i alla fall en halvtimme misnt.
Sen om du eller barnen är allergisk så finns det ju i samband med hönsskötseln både hö, damm och dun att vara allergisk mot.

Vill inte avråda dig från att skaffa höns, bara förbereda dig.

fylgja

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 26 jan-11 kl 09:30 »
I de böcker jag har läst så låter det ungefär som du beskriver; ganska mycket jobb och ganska skitigt, det var därför jag blev så nyfiken på hur det funkar att ha dem inne.
Gör tvål och örtsalt, stöper ljus, spinner och stickar, återanvänder, letar efter miljövänlig hud- och hårvård, odlar örter, matar kompostmask och letar efter kärleken!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #46 skrivet: 26 jan-11 kl 10:00 »
I de böcker jag har läst så låter det ungefär som du beskriver; ganska mycket jobb och ganska skitigt, det var därför jag blev så nyfiken på hur det funkar att ha dem inne.
Att ha en höna inne en liten stund då och då kan väl vara mysigt för en själv om man vill. Men att ha höns inne i bur alltid tycker jag är taskigt mot hönsen.

Höns behöver vara ute och sprätta för att må bra. En liten eller ens stor bur inne kan inte tillgodose en hönsflocks behov.

Vill man ha höns som hobby ska man tänka på hönsens välmående först  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #47 skrivet: 26 jan-11 kl 19:23 »
Jag har myshöns som gillar att komma in, när det är ljummet ute står dörren alltid öppen. En natt hördes mystiska ljud under sängen... En MES hade samlat ägg under sängen och lagt sig till att ruva. Hon flyttades till köket i en söt liten halmfylld korg med sina ägg/sedemera kycklingar. Basen för hönsen måste alltid vara hus och rastgård ute, även om dom tillbringar en del tid i människohuset.
Här är nykläckta kycklingar inne de första dagarna (upp till veckor på vintern) med sina mammor. Några dagar vill man ju ha på sig för att se att allt går bra med dom små. Jag brukar maskinkläcka och ha ruvhöna beredd att ta över.  Med tama mammor får man också automatiskt tama kycklingar, jag hade aldrig stått ut med att ha hönor som inte kommer frivilligt till mig. Många är också väldigt ivriga på tricks, så länge man är snabb med belöningen (skalade solrosfrö). Jättemalaytuppen Gerhard har tex lärt sig att ligga på kommando.
Det här blev lite off-topic. Mina stora och vuxna höns har bara ett par plusgrader inne, det viktigaste är att det inte blir fuktigt och dålig ventilation för att man är rädd om värmen vintertid. MESarna har 10-12 grader, där bor också kycklingar med sina mammor när dom flyttar ut från mitt köksgolv.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

sagbus

• Småland
« Svar #48 skrivet: 28 jan-11 kl 07:25 »
jag har ju Pingu inne lös så hon får göra som hon vill. dock trorjag inte det är ltt att hålla rent efter fler höns inne. pingu  är inne när hon vill och sen är det viktigt att hon får komma ut i hönshuset och bala sig i spånet.
ska ha he´nne inne idag med men sen får hon flytta ut ett tag.

jo apropå värme...personligen tycker jag det är kass om man  inte har plusgrader i hönshuset, höns älskar värme och de fryser annars.
 mina brukar sitta mot elementet när de fryser och jag glömt sätta på det.

jag har haft henne sen hon var ett ägg så hon betraktar mig som mamma och sig själv som ...ehhh människa?

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser