Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oisolerade hönshus i -30  (läst 20616 gånger)

Bella64

• Jämtland
SV: Oisolerade hönshus i -30
« Svar #20 skrivet: 30 dec-10 kl 16:01 »
Jag har köpt värmeplattor till vattenautomaterna på www.boleproducts.com, kostar 275:- + moms /st.
Funkar i rätt kalla utrymmen. :)

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #21 skrivet: 30 dec-10 kl 19:29 »
Här har vi haft som mest ca. -17 och i mitt hönshus var det ca. -10.
Det är på ca. 5 kvm med 12 dvärghöns. Värmelampa över vattnet och isolerat tak + två ytterväggar. Hönshuset ligger i ett utehus. :) Jag vill helst ha några + därinne med det vill inte mamma och pappa, kostar mycket med elemet och höns klarar ju av kyla. Mitt vatten fryser inte där vattnet ligger i, det vita, utan det fryser i rännorna runt.  :-\ Byter till varmvatten en gång per dag.
Dv. höns, undulater & ragdoll

edithsdotter

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 30 dec-10 kl 20:13 »
. Mitt vatten fryser inte där vattnet ligger i, det vita, utan det fryser i rännorna runt.  :-\ Byter till varmvatten en gång per dag.

Använder vanliga plastburkar till vattnet just nu för att slippa att det fryser så snabbt som i automaten. Nackdelen är att hönsen kan välta ut vattnet resp smutsa ner det men det andra alternativet är ju att de är utan vatten långa stunder på grund av att det frusit i automaten.

pyromanen

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 30 dec-10 kl 20:25 »
Tjock ströbädd, lite sågspån i väggen men ingen isolering alls uppåt. Värmekabel i vattnet. En vanlig glödlampa med timer (på ca 8-9 timmer i dygnet) för ljusets skull. 

Det känns tydligt varmare inne än ut i alla fall, men vi har ingen termometer i hönshuset så precis hur mycket minus det har varit därinne när det varit -22 ute (som kallast) vet jag inte.  Upplever inte att hönsen lider av kylan.  Har totalblandade lantrashöns i alla färger med ganska mycket Hedemora i. 

Har man tuffa racer tror jag dethär med dåligt samvete över kyla i hönshuset mer handlar om att man tillägger dom mänskliga egenskaper och tänker att man själv skulle frysa därute.  Jag tror hönsen lider mer av mörkret och att inte kunna vara ute och sprätta och hitta godsaker i sin naturliga jungel-botten miljö under buskarna  :D

För en del år sedan var det en sommar där ovanligt många höns hade ruvat ("rena" hedemora var det). Ja det var lite anarki får jag erkänna, det var höns och kycklingar lite överallt, några i hörummet, några inne hos fåren, någr under ladugården och en flock hedemora bosatte sig ute i en klarbärsbuske i hönsgården där de flög upp o satte sig på grenar på kvällen istället för att gå in i hönshuset. Och vi hade låtit dom göra detta hela hösten och sen blev det vinter och kallt.  Nån morgon när det varit -16 var dom täckta av ett vitt lager rimfrost på fjädrarna, men inte blev dom dåliga av det, de var friska och välmående. Sen blev det alldrig kallare den vintern och det funkar nog inte hur kallt som hälst, tror de kan få frostskador på kammen o så runt -20.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #24 skrivet: 10 jan-11 kl 16:27 »
Utlovade ju bilder på mitt hönshus. Här kommer några där man ser värmeelementet och hur jag delat av hönshuset med filt under vintern.
Nattetid hänger jag ner tyget så att värmen hönsen själva producerar alt. elementet om det är igång, hålls kvar i denna lägre sovdelen. På morgonen lyfter jag tyget åt sidorna för att maximera ljusinsläppet från de två fönsterna.

Här sitter halvportionerna. hmm... ungdjuren menar jag ;) och myser.

Ett styck sandfyllt flänselement, tungt men rejält fastskruvat i husets trävägg.
Tycker faktiskt att jag fått till en lösning som funkar bra. Man får pröva sig fram helt enkelt :)

/Johanna

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 12 jan-11 kl 21:10 »
Mina höns (55 st) bor på ca 30 kvm och jag tycker att man som hönsägare inte ska vara så snål med värme. såklart de ska ha plusgrader.  tog upp mina tama hönor och de darrade. lillnakis kröp in i min dunjacka för att värma sig o då bar jag dit både element och värmelampa.

i ena hörnan finns " Costa del Sol", en 250 w infraröd med avgränsat utrymme o spån att bala i.

visst har elräkningen krupit iväg men jag märker att de mår bättre.

katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #26 skrivet: 12 jan-11 kl 21:15 »
Här har vi haft som mest ca. -17 och i mitt hönshus var det ca. -10.
Det är på ca. 5 kvm med 12 dvärghöns. Värmelampa över vattnet och isolerat tak + två ytterväggar. Hönshuset ligger i ett utehus. :) Jag vill helst ha några + därinne med det vill inte mamma och pappa, kostar mycket med elemet och höns klarar ju av kyla. Mitt vatten fryser inte där vattnet ligger i, det vita, utan det fryser i rännorna runt.  :-\ Byter till varmvatten en gång per dag.
Nu har vi satt in element och tätat alla springor, det är +20 minst därinne även om elementet inte är på alls hög styrka! Vi har också värmelampa.
HÄRLIGT!  8)

sagbus

• Småland
« Svar #27 skrivet: 12 jan-11 kl 21:24 »
Gott det Blånelson!
dina höns kommer tacka dig, men mina har inte mer än runt 5-7 plus, jag ser på Pingu om det är för kallt men det verkar vara ok.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #28 skrivet: 12 jan-11 kl 21:35 »
Om du menar att kammen blir lite svart så kleta på ett lager med helosan :)
Men nu går vi mot ljusare och varmare tider vänner!  ;D

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #29 skrivet: 13 jan-11 kl 01:53 »
Om du menar att kammen blir lite svart så kleta på ett lager med helosan :)
Men nu går vi mot ljusare och varmare tider vänner!  ;D
Nja, här ska det bli kallt igen snart  ::)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Intricate

« Svar #30 skrivet: 13 jan-11 kl 09:17 »
Beror ju lite på vad man har för höns också...
jag har dvärghöns som är frussna av sig. Har iofs isolerat hönshus men om det är -30 grader ute och strömmen går så funkar ju inte elementet. Bästa tipset är väl att sätta in en sån här termometer som man kan läsa av på avstånd så man kan se inne hos sig hur varmt hönsen har det ute hos sig.

Tycker inte de bör ha mindre än nollgradigt någonsin (inte stora höns heller) men om strömmen går och temperaturen sjunker till minus i hönshuset så brukar jag ta in dem på toaletten hemma tills strömmen är tillbaka. Alltid bra att ha sådana nödlösningar.

För övrigt måste jag bara skriva att jag tycker att många missuppfattar en sak gällande temperatur i hönshus.
Man brukar ju säga på frågan om hur varmt de ska ha det att - så länge vattnet inte fryser så...
Det betyder för mig att de ska ha plusgrader, inte att det är minusgrader i luften och att vattnet värms med någon värmeplatta under.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #31 skrivet: 15 jan-11 kl 20:29 »
Nja, här ska det bli kallt igen snart  ::)
Haha, ljusare blir det iaf. Här har vi runt 2+ nu  ;D

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #32 skrivet: 15 jan-11 kl 20:42 »
Haha, ljusare blir det iaf. Här har vi runt 2+ nu  ;D

-31,6 i morse

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #33 skrivet: 15 jan-11 kl 20:58 »
Kaldt hønsehus er ulempen med å være snill mot hønene og gi dem god plass. Mange tett sammen varmer mer.

sagbus

• Småland
« Svar #34 skrivet: 16 jan-11 kl 11:26 »
Det bästa med tama höns är att det går att känna om de fryser när man håller i dem.
Har nyss haft den lägst rankade tuppen inne på varmt fotbad och massa god mat i ett par dar. han såg hängig ut o även om han ska slaktas så ska han ha en chans att må bra.

förra vintern hade jag Pingu i köket med sina nykläckta kycklingar. hon bodde i en vedkorg med handduk över.  ;D

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #35 skrivet: 16 jan-11 kl 19:28 »
Det låter mysigt att få bo i köket i en vedkorg. Jag har haft värmelampa och det har gått bra hela vintern. Kallast har det varit +5 grader i hönshuset. Men dom får bo lite tätare på vintern och de höjer temperaturen. Alla har mått som prinsessor och prinsar.

sagbus

• Småland
« Svar #36 skrivet: 17 jan-11 kl 20:30 »
Gott det. Pingu har alltid varit bortskämd utav mig. när hon vill in så hoppar hon upp på min arm o vill åka med in i huset.
väl inne så får hon leverpastej o havregryn sen när mättnaden tar över hoppar hon upp i dubbelsängen o somnar i värmen från kakelugnen  ;D

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #37 skrivet: 17 jan-11 kl 21:50 »
 :D Det kallar jag bortskämd, men det låter ju mysigt. Lycklig höna ;)

fylgja

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 20 jan-11 kl 20:10 »
Om man inte har el i hönshuset då?
Vad tror ni om att värma upp tegelstenar på kaminen och lägga ut? Gör det nån nytta eller svalnar de direkt?
Sen vill jag gärna höra mer om att ha höns inomhus. Det låter mysigt! Men får du inte hönsskit i sängen?
Gör tvål och örtsalt, stöper ljus, spinner och stickar, återanvänder, letar efter miljövänlig hud- och hårvård, odlar örter, matar kompostmask och letar efter kärleken!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #39 skrivet: 20 jan-11 kl 22:42 »
Om man inte har el i hönshuset då?
Vad tror ni om att värma upp tegelstenar på kaminen och lägga ut? Gör det nån nytta eller svalnar de direkt?
Sen vill jag gärna höra mer om att ha höns inomhus. Det låter mysigt! Men får du inte hönsskit i sängen?

Det gör en i närheten som har sina höns i ett träskjul :) Hon värmer tegelstenar och lägger in.. Funkar..

Finns blöjor att köpa till höns.. haha!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser