Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oisolerade hönshus i -30  (läst 20606 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Oisolerade hönshus i -30
« skrivet: 02 dec-10 kl 08:18 »
Hur fungerar era oisolerade hönshus (ni som har såna) nu när det är -30 grader ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Oisolerade hönshus i -30
« Svar #1 skrivet: 02 dec-10 kl 08:24 »
har inte så kallt här ännu, men jag köpte en värmelampa för nån dag sedan, Vissa av hönorna ligger under vissa inte. men minus -30 är jädrans kallt.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 02 dec-10 kl 09:17 »
Vi hade -25 i morse. Det fungerar inte särskilt bra. ::) Äggen fryser och vattnet fryser. Jag har ett element och en värmelampa där inne ifall att hönorna vill ha lite värme. Ska strö med massor av halm för att de ska slippa kylan från golvet i alla fall. Skulle ha täppt till alla små springor med fogskum men tror inte det härdar särskilt bra när det är så här kallt, så nu hoppas jag på mildväder i några dagar i alla fall.
Men nu har jag i alla fall lärt mig den hårda vägen, jag ska isolera nästa år. Skit samma att jag inte vet hur men på något sätt ska jag allt klara det.  ;D
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 02 dec-10 kl 09:38 »

Men nu har jag i alla fall lärt mig den hårda vägen, jag ska isolera nästa år. Skit samma att jag inte vet hur men på något sätt ska jag allt klara det.  ;D

Om honshuset inte ar sarskilt vardefullt och du har mycket sno ar det enkelt gjort att bara skotta upp en snovall runt huset (som ligger an mot honshuset en eller ett par meter upp pa vaggen) och lata det ligga tills varen kommer. Sno isolerar forskrackligt bra!

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #4 skrivet: 02 dec-10 kl 09:47 »
ja nu är det lite upp och ner i vädret i sverige.. vi i norr som har haft mellan -10 och  -23 i flera veckor och Lite snö..  nu har vi bara -4 , känns som blida (plusgrader) ..   
bästa tips jag har är som tidigare skrev.. skotta snö runt huset , har ni snö på taktet på hönshuset så  issolerar det..  något som är bra är badrumsellement, den värmer bra enbart vämelampa hjälper inte i 20-30 minus.. man måste ha nåt mer.. man får väl vara snabba på att plocka in äggen , hönsen klarar väl minusgrader men jag brukar tycka att det är värst när vattnet fryser, så jag ger varmt vatten flera ggr per dag..  hoppas ni bara har så kallt nån få natt.. det är inte kul med kalllt i veckor.. som vi har haft..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #5 skrivet: 09 dec-10 kl 21:38 »
Nu har vi inte riktigt så kallt som -30 men oisolerat är det och vattnet fryser. Värmelampa har jag haft tidigare vintrar, men tycker detn är ineffektiv.
Så nu har jag inhandlat ett styck kamflänselement! Paketet står i hallen o bara väntar på att öppnas! Mitt mål är att hålla iaf nollgradigt de värsta nätterna!

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Lars Pers Maria

• -
« Svar #6 skrivet: 09 dec-10 kl 22:05 »
Jag har "grislampa" över vattnet och det funkar till - 24 i alla fall. Vi hade det i flera dagar. Äggen fryser dock. Har de inte spruckit sönder hinnan är det ingen fara tycker jag. De är lika bra som de ofrusna. Jag hinner inte med att plocka in äggen då en del verkar värpa i tidiga morgontimman.

Höns är tåliga tycker jag. Lät bli att mocka ut inför vintern så ströbädden värmer ganska bra
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Nina W

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 10 dec-10 kl 03:09 »
Du kan hänga upp en infravärme-lysrör över sittpinnen. Vet inte hur många du har men en 7-8 får i alla fall plats under ett lysrör.

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 10 dec-10 kl 05:43 »
Kylan medför extra omsorger...mitt samvete gav mig ingen vila. Mitt hönshus är timrat på 32 kvadrat,i måndags delade jag av det med en isolerad vägg så nu har hönsen 15 kvadrat varav 2 är en "hall" som fungerar som sluss... Som kallast var det -8 inne då utomhus temp var -23,tupparnas kammar började bli lila... Nu är det nollgradigt där inne med hjälp av en 100w keramiklampa som hänger över sittbordet och kammarna är åter röda :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 10 dec-10 kl 06:58 »
Vi hade oerhört kallt i vårat hönshus förut.. Vattnet frös jättesnabbt... Vi hade en värmelampa i vaktelburen till en 20x10meters lada vilket inte hjälpte speciellt mycket i resten av ladan...
Det var inte ens behagligt att vara nere hos hönsen då man behövde ha massor av kläder för att inte fryra...

Några frysta ägg har vi dock inte haft? Även att jag förvarade de i ett av fönsterna i hönshuset(ladan),,,,,

Hönsen fick inte heller stora frostskador,, var bara ena tuppen som fick några svarta prickar på kammen...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #10 skrivet: 10 dec-10 kl 07:32 »
jag har också isolerat i lagårn och vattnet frös lite då och då. Det löste jag genom att köpa flera djur och ha de lite tätare. De är nu 2 per kvm och håller värmen bra. Äggen plockas ofta och vattnet bytts morgon och kväll. Till våren säljs överskottsdjuren. Nu är det 2-3 grader varmt i huset.

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #11 skrivet: 10 dec-10 kl 13:10 »
Man kan ju också med enkla medel göra ett-hus-i-huset. Med en filt eller trasmatta som man hänger ovanför hönsens sittpinnar, o med nån sidovägg så kommer det lilla utrymmet som blir att hålla sig varmare med hjälp av hönsens egen värme.
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 11 dec-10 kl 11:50 »
Minus 30 har vi inte haft än, men kallt är det ute! Fähuset på lagården där våra höns och getter bor är oisolerat men timrat med locklistpanel utanpå, rätt tjocka väggar alltså. På rännet ovanför fähuset har vi spridit ut löshö, och hönsen fick innanfönster förra vintern. Största skillnaden för lagårdstemperaturen gör getterna, de alstrar mycket värme för att vara så pass små. Det blir inte minusgrader i lagården och ishinna på djurens vatten förrän det är 10 till 15 minus ute, klart godkänt! Önskar mig en varmvattenberedare i lagårn, så jag slapp bära varmvatten från huset.
Ingen av hönsen har fått några frostskador, så vi siktar på att klara vintern utan att behöva brassa på med elvärme hos djuren.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 11 dec-10 kl 12:20 »
Upphöjt vatten gör att det fryser mycket långsammare, så om man fyller på med drygt 30o-igt vatten så håller det sig flytande i många timmar om hönshuset är varmare än -5o.

Om man ser till att ha dragfritt hus, men ändå ventilerar så att det inte blir för fuktigt (svår ekvation, jag vet), har någorlunda bra fönster, eller kompletterar med innerfönster eller en plexiskiva fastskruvad på insidan, och har en isolerad dörr, ev kompletterad med en filt, jutesäck eller liknande för att minska ev drag och värmeförlust, så borde ett rimligt antal höns kunna hålla temp på plus även om det är många minus ute.

Visst ska hönsen ha gott om plats, men om de ska hålla värmen bör man ha minst två hönor per kvadratmeter på vintern, eller bygga ett hus i huset, där hönsen kan få upp värmen på natten. Höns ska vara relativt lätta att lära att gå genom kattlucka eller genom typ plastremsor som man använder för att minska luftcirkulationen. Bra både till hönslucka ut, och om man har ett hus i huset.

Bor man där det är riktigt kallt bör man nog isolera. Att sätta upp vindpapp/plast och ett lager isolering gör stor skillnad. Tänk bara på att materialet antingen ska tåla fukt, eller så får man se till att det inte kan komma in fukt i isoleringen. Annars kommer möglet direkt, och då är det troligen bättre med ett kallt hönshus, sett till hälsan för djur och människor.

Själv bor jag i Skåne, iofs zon 3, men klarar mig med vindtätt och isolering bara i taket så länge det är varmare än 10 minus.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #14 skrivet: 27 dec-10 kl 22:46 »
Nu är det sandfyllda kamflänselementet på pats och det är en bra lösning, trygg och dryg då elementet håller värmen längre iom sandfyllnaden.
Har nu ett ganska optimalt läge med ett draperi som delar av hönshuset från tak och halvvägs ner till golvet. I utrymmet bakom draperiey finns sittpinnar och reden samt elementet.
Numera är det ingen frost eller isrosor på väggarna i hönsens sovutrymme! Försöker hålla kring 0 till några 2-3 plusgrader.
Låter elementet gå nattetid då utetemperaturen kryper ner mot minus 15-20 grader.
Ska ta nån bild imorgon och lägga in här

Torry

« Svar #15 skrivet: 28 dec-10 kl 18:29 »
Håller med!
Kamflänselement är det bästa som hänt mitt hönshus (näst hönsen).  ;D
Funkar kanonbra och känns säkert.
//Torry

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 28 dec-10 kl 18:56 »
Om man bygger in en tjock frigolitplatta och sen ställer vattnet på så isolerar det bra underifrån. Värt att prova.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #17 skrivet: 28 dec-10 kl 23:18 »
Hm, undrar om en het vetekudde under vattenautomaten hjälper? Måste nästan testa....

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #18 skrivet: 29 dec-10 kl 14:56 »
Jag undrar om dom inte tycker att den blir för god att picka på??

Xoot

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 dec-10 kl 18:38 »
Jag brukar värma en vetekudde i micron ibland. Har den över axlarna runt nacken.
Känns varm ungefär 35minuter.

En värmelampa gör mycket. Kan stå vattenskålar osv en bra bit ifrån utan att frysa om värmen får stråla.

Innan när vi hade ganska dålig isolering utan någon värmekälla så kunde vi ligga på -7grader invändigt.
Tack och lov åtgärdat idag. Men då ställe jag vattenskålen på 2.st stenplattor.

Gör mycket att komma upp från marken.
Tyvärr kan jag inte komma på materialets namn men då använde vi en speciell behållare, bringare, bägare, skål, vattenskål som frös MYCKET senare än vanliga skålar. Återkommer när minnet finns. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser