Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bäcköring  (läst 35242 gånger)

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
SV: bäcköring
« Svar #60 skrivet: 29 apr-11 kl 22:18 »
Då det i dagsläget är förbjudet att använda sig av levande betesfisk som agn, borde det även vara otillåtet att fiska på det sätt som ni pratar om.
Mvh
nordjamten.wordpress.com

Jakt, fiske, skogsbruk och decentralicering

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
« Svar #61 skrivet: 29 apr-11 kl 22:24 »
Då det i dagsläget är förbjudet att använda sig av levande betesfisk som agn, borde det även vara otillåtet att fiska på det sätt som ni pratar om.
Mvh

Om vi samtidigt bortser från det etiskt korrekta i frågan dvs.
nordjamten.wordpress.com

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #62 skrivet: 29 apr-11 kl 22:31 »
njaa, i "vår" lilla bäck är det ett bestånd av bäcköring. tror inte där är några regler, på fisket efter dom! ;D.. som esten så har vissa ställen regler för det, men vilda öringar tror jag inte är förbjudet o ta, det är väl i så fall havsöringen som vandrar nu vid denna tiden..
Tvärt om, det är just den vilda man vill skydda. Exempelvis i Kolbäcksån i Västmanland är öringen skyddad. I Handölan i Jämtland är den dock inte det, eftersom den är full av förrymda, odlade öringar  ;D

Den naturligt förekommande öringen hotas av pH-värden, felaktiga temperaturer, folks okunnighet när det gäller att ställa till oreda i åar och vattendrag, översvämningar pga åkerbruk, felaktigt bottenunderlag samt naturliga vandringshinder. Jag tror dock att öringsbeståndet i just Kolbäcksån har återhämtat sig något efter en mängd åtgärder på senare år.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Rosten

• Närke
« Svar #63 skrivet: 29 apr-11 kl 23:25 »
Mvh
Fast det är ju tillåtet med gäddsaxer och då sitter fisken fast tills man vitjar dom.

LasseDalom

• -
« Svar #64 skrivet: 29 apr-11 kl 23:35 »
För fritidsfiske har jag hört att de är förbjudna. Annars är det ju ett oerhört djurplågeri så alla förnuftiga människor använder inte sådana.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #65 skrivet: 29 apr-11 kl 23:53 »
gäddsax skulle jag personligen aldrig använda inte heller nät... möjligheten att släppa tillbaka fisk försvinner helt och man kan ju faktisk få fel art i nätet.. däremot en krok placerad i ryggfenan och munnen på en agnfisk ser jag inga problem med..fiskpiercing är ju snyggt ;D
Fjäderfän och kaniner

Rosten

• Närke
« Svar #66 skrivet: 30 apr-11 kl 09:49 »
däremot en krok placerad i ryggfenan och munnen på en agnfisk ser jag inga problem med..fiskpiercing är ju snyggt ;D
Och helt förbjudet. Räknas som djurplågeri.

Skulle du sätta en stor krok genom ryggen på en hund och slänga honom i havet för att fiska haj?

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
« Svar #67 skrivet: 30 apr-11 kl 20:14 »
Fast det är ju tillåtet med gäddsaxer och då sitter fisken fast tills man vitjar dom.

Jag frågar farbror fiskeriverk; får man använda gäddsax i fisket?

Farbror svarar; saxredskap är inte tillåtet i fritidsfisket. Däremot är gäddsaxar tillåtet för yrkesfisket och för de som fiskar med stöd av enskild rätt.

Källa
Mvh
nordjamten.wordpress.com

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #68 skrivet: 30 apr-11 kl 22:47 »
Och helt förbjudet. Räknas som djurplågeri.

Skulle du sätta en stor krok genom ryggen på en hund och slänga honom i havet för att fiska haj?
djurplågeri.. då kan man ju inte fiska heller..kroken fastnar ju i mungipan...   då anser jag att nätfiske är värre där fiskarna sitter intrasslade i timtals..eller trålfiske där fiskarna blir mos och sedan dumpas halvdöda för att kvoten blev fylld.. likaså fiskar som blir trycksjuka då de fiskas i havet på djupt vatten och tarmarna trillar ut... liknelsen med hunden var inget bra..den är ju inte ens vattenlevande men sätt den i sele i löplina på land så blir det en bättre liknelse...
Fjäderfän och kaniner

Ren Hals

« Svar #69 skrivet: 30 apr-11 kl 22:58 »
öringfiske är aldrig förbjudet....bara man använder sunt förnuft och ej tar mer fisk än man själv ska äta....

Du är dåligt påläst. I princip alla fiskevårdsområden i Sverige där insjööring förekommer har fiskeförbud - på öringen eller i hela vattnet under lekperioden. Vissa så tidigt som från 1 september, annars från 1 oktober. Och sedan ofta till årsskiftet.

Sen skulle jag vilja tillägga att det inte finns någon art som heter bäcköring. Det folk vanligtvis kallar bäcköring är inget annat än vanlig insjööring, antingen små öringar (dvs unga individer) eller dvärgväxta sk tusenbrödrabestånd som pga av dålig näringstillgång och/eller brist på predatorer utvecklar bestånd med individer som "stannar i växten".

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #70 skrivet: 30 apr-11 kl 23:07 »
Du är dåligt påläst. I princip alla fiskevårdsområden i Sverige där insjööring förekommer har fiskeförbud - på öringen eller i hela vattnet under lekperioden. Vissa så tidigt som från 1 september, annars från 1 oktober. Och sedan ofta till årsskiftet.

Sen skulle jag vilja tillägga att det inte finns någon art som heter bäcköring. Det folk vanligtvis kallar bäcköring är inget annat än vanlig insjööring, antingen små öringar (dvs unga individer) eller dvärgväxta sk tusenbrödrabestånd som pga av dålig näringstillgång och/eller brist på predatorer utvecklar bestånd med individer som "stannar i växten".
Nu har vi en art öring i Sverige. Bäcköring, insjööring och havsöring är densamma.
Det har visat sig att öringar ur samma kull kan vandra till havet eller stanna kvar i bäcken alt. sjön.
Allt handlar om fitness, att få många livskraftiga avkommor i slutändan.
Honor gynnas av storlek, för hannar är det inte lika viktigt.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Rosten

• Närke
« Svar #71 skrivet: 30 apr-11 kl 23:43 »
djurplågeri.. då kan man ju inte fiska heller..kroken fastnar ju i mungipan...   då anser jag att nätfiske är värre där fiskarna sitter intrasslade i timtals..eller trålfiske där fiskarna blir mos och sedan dumpas halvdöda för att kvoten blev fylld.. likaså fiskar som blir trycksjuka då de fiskas i havet på djupt vatten och tarmarna trillar ut... liknelsen med hunden var inget bra..den är ju inte ens vattenlevande men sätt den i sele i löplina på land så blir det en bättre liknelse...
Fast enligt naturvårdsverket så är fiske med levande agn där man sätter kroken igenom fisken förbjudet pga djurplågeri.
I framtiden så kommer kanske även fiske med krok att bli förbjudet, vad vet jag?

Fiske där man återsätter fisken pga att man endast vill ha spänningen att dra upp en fisk borde bli förbjudet redan idag.
Samma sak med tävlingsfiske. Som är ett sjuk sätt att tävla i.

Skall man fånga djur så skall man göra det för mat inte för nöjet.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #72 skrivet: 01 maj-11 kl 02:33 »
djurplågeri.. då kan man ju inte fiska heller..kroken fastnar ju i mungipan...   
Nä just det! Den enda gången jag anser detta är försvarbart är i inventeringssyfte eller andra forskningssyften. Fiske på det här sättet för vårt höga nöjes skull är onödigt. Vi skadeskjuter ju inte viltet för nöjes skull heller, för att sedan släppa lös det.  ???

Citera
då anser jag att nätfiske är värre där fiskarna sitter intrasslade i timtals..eller trålfiske där fiskarna blir mos och sedan dumpas halvdöda för att kvoten blev fylld.. likaså fiskar som blir trycksjuka då de fiskas i havet på djupt vatten och tarmarna trillar ut... liknelsen med hunden var inget bra..den är ju inte ens vattenlevande men sätt den i sele i löplina på land så blir det en bättre liknelse...
Dom här metoderna är inte ett svatt bättre heller. Typiskt för oss människor.

Honor gynnas av storlek, för hannar är det inte lika viktigt.
Njah det är en sanning med modifikation. Öringens biologi är som laxens i det här avseendet. Det finns dom stora hannarna som lockar till sig honor och dom små som smygparar sig och ger avkomma. Det är en komplicerad biologi där alla faktorer måste stämma. Saknas en faktor så störs helheten.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Ren Hals

« Svar #73 skrivet: 01 maj-11 kl 07:43 »
Fiske där man återsätter fisken pga att man endast vill ha spänningen att dra upp en fisk borde bli förbjudet redan idag.
Samma sak med tävlingsfiske. Som är ett sjuk sätt att tävla i.

Skall man fånga djur så skall man göra det för mat inte för nöjet.

Så för att skydda djuren från lidande ska vi förbjuda att man inte slår ihjäl dem?  ???
Om du hade varit öring, vilket hade du föredragit av att bli krokad, inhalad och försiktigt återsatt eller krokad, inhalad och ihjälslagen? Tror du att öringar upplever det som något ärofyllt uppdrag att få tjäna som mat åt en människa?  ;)

Rosten

• Närke
« Svar #74 skrivet: 01 maj-11 kl 10:13 »
Så för att skydda djuren från lidande ska vi förbjuda att man inte slår ihjäl dem?  ???
Om du hade varit öring, vilket hade du föredragit av att bli krokad, inhalad och försiktigt återsatt eller krokad, inhalad och ihjälslagen? Tror du att öringar upplever det som något ärofyllt uppdrag att få tjäna som mat åt en människa?  ;)
Det är ju tvärt om. Du bör avliva den snarat efter att du fångat den. Precis som vid jakt.

Om du hade varit ett rådjur. Hade du då tyckt om att blivit skjuten och dödad direkt eller skadskjuten, fotograferad och släppt för att jägaren skulle kunna skryta hur många djur han skadeskjutit under året?

Jag kan förstå när man sätter tillbaka en fisk som är för liten eller för stor.
Men kan inte förstå när man endast fiskar för att få uppleva spänningen att kroka en fisk och man inte tänker ta med den hem till mat.

Fisketävlingar, nöjesfiske där tanken är att släppa tillbaka all fisk och trollingbåtar kan jag absolut inte förstå.
« Senast ändrad: 01 maj-11 kl 10:15 av Rosten »

Ren Hals

« Svar #75 skrivet: 01 maj-11 kl 11:03 »
Det är ju tvärt om. Du bör avliva den snarat efter att du fångat den. Precis som vid jakt.

Om du hade varit ett rådjur. Hade du då tyckt om att blivit skjuten och dödad direkt eller skadskjuten, fotograferad och släppt för att jägaren skulle kunna skryta hur många djur han skadeskjutit under året?
Jag skulle tveklöst ha valt att leva - precis som i princip alla djur och alla människor och allt annat levande. Jag har väldigt svårt att se att en nöjesfiskare som fångar och släpper tillbaka kanske något tiotal fiskar per år skulle vara ett värre problem än alla som köper någon som helst fiskprodukt eller fiskebiprodukt från en bransch där biljarder fiskar varje år dör (och lever, vilket gäller för odlad fisk) under ytterst plågsamma omständigheter. Ta tex en genomsnittlig kattägare, som genom att köpa kattmat kanske bidrar till att hundratals eller tom tusentals fiskar varje år måste kvävas till döds. Är det inte mycket, mycket värre än om jag - mycket försiktigt och med stor kunskap om hur man undviker att skada fisken - krokar och återsätter några enstaka fiskar?
Och återigen: Det är ingen ära för ett djur att bli uppäten av en människa och det finns heller ingen nyttoaspekt när det handlar om konsumtion inom västvärlden. De flesta är ju övergödda och äter betydligt mer än de behöver.
Jag kan hålla med om att det finns många nöjesfiskare som inte kan hantera och återutsätta fisk utan att ge den skador, men då är det väl dessa okunniga och slarviga typer man ska kritisera och inte dra alla över en kam. Jämförelsen med jägare som skadeskjuter blir mer relevant om du tex tänker dig en typ av jakt där man springer ikapp djuret och håller fast det i stället för att skjuta det till döds, eftersom man kan släppa djuret utan skador och men - precis som vid korrekt genomfört "catch & release"-fiske.

Jag kan förstå när man sätter tillbaka en fisk som är för liten eller för stor.
Men kan inte förstå när man endast fiskar för att få uppleva spänningen att kroka en fisk och man inte tänker ta med den hem till mat.
Mat är inte allt i livet. Man lever inte av bröd allenast. Det finns en viktig aspekt med människan som biologisk varelse med en massa genetisk lagrade drivkrafter som undertrycks och glöms bort i det moderna konsumtionssamhället. Vi behöver göra annat än jobba ihop mat för att må bra. Vi är djur med lite polityr utanpå.

Neiklot

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 01 maj-11 kl 11:46 »

Nja.. detta är fel!

Havsöring, insjööring och bäcköring är samma art.

Samtliga leker (och föds) i rinnande vatten.
En smolt av "havsöring" kan alltså stanna kvar i lekvattnet och utvecklas då till att bli just en bäcköring.

"Fenomenet" med tusenbröder sker oftast i mindre vatten som ex. små tjärnar och dyl där vattendrag till/från är begränsade eller ringa.

Hur som helst: Bäcköring är rätt benämning på just öring som är stationär i det rinnande vattnet.

/Neiklot

Neiklot

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 01 maj-11 kl 11:49 »
Rosten: En konstig liknelse men ändå -

Om man odlar grönsaker och äter dessa, kan man då inte även odla blommor enbart för att njuta av dom med ögat/doften?

:)

/Neiklot

Neiklot

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 01 maj-11 kl 11:50 »
Förresten, Rosten!

Brukar inte du jaga kråkor?
(Har för mig att du skrivit det någonstans)

Äter du dessa?

Rosten

• Närke
« Svar #79 skrivet: 01 maj-11 kl 15:21 »
Förresten, Rosten!

Brukar inte du jaga kråkor?
(Har för mig att du skrivit det någonstans)

Äter du dessa?
Jag jagar kråkor om jag får en beställning inte i "viltvårdande" syfte.
Men hittils så har jag aldrig fått en beställning på kråkor så här lever dom.
Utan är det fågel så är det kaja, skata, stadsduva och ringduva som jag får beställning på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser