Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bäcköring  (läst 35272 gånger)

allvetarn

• Skåne
SV: bäcköring
« Svar #40 skrivet: 21 nov-10 kl 18:34 »
japp ;) skitkul. men dom var inte stora.. största var på 19 cm, inte helt dåligt men dom var tunna som maskar o långa.. :-\ fått en på 17 för ett tag sen som var mycket "större". bara att fortsätta, tillslut hugger väl en stor! :) lika konstigt varje gång det nappar pulsen stiger som en rymdraket, kvittar om det är en stor fisk eller en bäcköring på 8 cm! ;D
Brevduvor, höns

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #41 skrivet: 22 nov-10 kl 21:20 »
Fiske efter öring är förbjudet under höst och vinter, bara så du vet.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #42 skrivet: 23 nov-10 kl 01:19 »

Var då?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ronny

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 23 nov-10 kl 01:47 »
Vet inte vad som är tillåtet eller inte, men gubbarna förr satte ofta "backor" för att ta ål och bäcköring. En pinne som stacks ner i bäckkanten, fiskelina (inte plastlina för den är inte tillräckligt mjuk) fäst i pinnen, en spik till sänke, en metkrok, en daggmask rejält påträdd. ut med backorna på kvällen och vittja på morgonen. Dom satte i rätt små bäckar. Under broar, i bäckkrökar, intye i forsande vatten i alla fall. Jag var ofta med dem när jag var en liten "påg". Det var vansinnigt spännande! Dom kunde få rätt bra med fisk.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #44 skrivet: 23 nov-10 kl 02:50 »
Vet inte vad som är tillåtet eller inte, men gubbarna förr satte ofta "backor" för att ta ål och bäcköring. En pinne som stacks ner i bäckkanten, fiskelina (inte plastlina för den är inte tillräckligt mjuk) fäst i pinnen, en spik till sänke, en metkrok, en daggmask rejält påträdd. ut med backorna på kvällen och vittja på morgonen. Dom satte i rätt små bäckar. Under broar, i bäckkrökar, intye i forsande vatten i alla fall. Jag var ofta med dem när jag var en liten "påg". Det var vansinnigt spännande! Dom kunde få rätt bra med fisk.

Nä, den typen av fiske är inte tillåten, det vet jag. Men att det skulle vara förbjudet att fiska öring under höst och vinter...  ??? Vi pimplar ofta öring. Aldrig hört talas om att det inte skulle vara tillåtet...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gångtrött

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 23 nov-10 kl 07:41 »
Jag har aldrig hört talas om något generellt fiskeförbud efter öring höst/vinter. Hösten är ju den bästa tiden för öringfiske normalt sätt, när insekterna börjar "droppa av" och falla ned i vattnet.
Och uppe i norr är ju vinterfiske efter ädelfisk "nationalsporten" i princip.

esten

• -
« Svar #46 skrivet: 23 nov-10 kl 10:20 »
Vissa fiskevårdsföreningar har sina egna regler .
Det enda förbudet mot öringsfiske höst och vinter gäller vandrande öring alltså den som går mellan havet och åar/älvar .
Men det är tillåtet i sjöar och mindre vattendrag . Om inte fvf har någon specialregel .

allvetarn

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 23 nov-10 kl 19:20 »
njaa, i "vår" lilla bäck är det ett bestånd av bäcköring. tror inte där är några regler, på fisket efter dom! ;D.. som esten så har vissa ställen regler för det, men vilda öringar tror jag inte är förbjudet o ta, det är väl i så fall havsöringen som vandrar nu vid denna tiden..
Brevduvor, höns

Zeus

« Svar #48 skrivet: 23 nov-10 kl 21:46 »
Tror det har med arternas reproduktion att göra. Synd att fiska upp dem innan de fått avkomma, och i sådana fall av samma anledning det ofta finns minimimått.
Mvh

allvetarn

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 24 nov-10 kl 17:19 »
Tror det har med arternas reproduktion att göra. Synd att fiska upp dem innan de fått avkomma, och i sådana fall av samma anledning det ofta finns minimimått.
Mvh

släpper tillbaka alla jag fångar.. bara så ni vet!
Brevduvor, höns

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #50 skrivet: 25 nov-10 kl 11:57 »
havsöringen fiskas från april till sista september på västkusten... däremellan är den fredad för lek...minimimått 45cm...

Bäcköring däremot är en annan fråga...
Fjäderfän och kaniner

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 25 nov-10 kl 22:00 »
Jag har varit i Boråstrakten och elfiskat bäcköring i två dagar ;D
Några storfångster har det inte varit tal om, 150 rackare kanske, mellan 4 och ca 100 gram. Alla släpptes naturligtvis tillbaks efter vägning och mätning.
...och vi hade tillstånd från länsstyrelsen.
Fy fasiken vad elfiske är roligt >:D
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

allvetarn

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 26 nov-10 kl 17:20 »
vad är elfiske??  :o
Brevduvor, höns

esten

• -
« Svar #53 skrivet: 26 nov-10 kl 17:39 »
Man använder sig av elfiske om man vill inventera ett mindre vatten typ bäck . Fisken bedövas en kort stund och kan samlas upp för att vägas mätas eller om man vill ta ut stickprover till fiskhälsan .
Det är alltså förbjudet att elfiska om man inte gör det för länsstyrelsens fiskenhet och fiskhälsan .

allvetarn

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 27 nov-10 kl 10:39 »
okej,  :)
Brevduvor, höns

korva

• Tornedalen
    • Norrbotten
« Svar #55 skrivet: 24 apr-11 kl 14:43 »
bäcköring, eller som vi kallar den häruppe, forell...finns vilt i våra vatten, bäckar häruppe...skiftande färger...från ljusa till helt svarta med röda prickar...enormt starka och explosiga i sina hugg...tar dom även med egenbunden fluga på sommaren.....hälsn från Tornedalens vildmark
SET

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
« Svar #56 skrivet: 24 apr-11 kl 20:12 »
Var då?

/Sara

I de nordliga delarna av länet så är det förbjudet att fiska lekande öring, harr leker på våren och öringen på hösten. Därmed så får man fiska, men man måste släppa tillbaka fångsten.
Mvh
nordjamten.wordpress.com

Jakt, fiske, skogsbruk och decentralicering

korva

• Tornedalen
    • Norrbotten
« Svar #57 skrivet: 29 apr-11 kl 09:00 »
öringfiske är aldrig förbjudet....bara man använder sunt förnuft och ej tar mer fisk än man själv ska äta....
SET

Rosten

• Närke
« Svar #58 skrivet: 29 apr-11 kl 17:59 »
Även jag har varit med och fiskat på detta viset. Vi knöt linan i tunna grenar som stack ut över bäcken.
Fick i princip fisk på alla krokar. Så man var noga med att inte fiska i samma bäck för ofta. Utan man bytte bäck efter varje fiskenatt.
Kom ihåg att fisken var väldigt smakrik men väldigt små. Inget man åt sig mätt på precis.

Vet inte om det är tillåtet idag. Många fiskar ju gädda på vintern på liknade sätt. Så kanske får man fortfarande göra så.
Jag har i alla fall inte hört om någon som fiskar på detta sättet längre.

LasseDalom

• -
« Svar #59 skrivet: 29 apr-11 kl 21:59 »
Ingen aning om det är tillåtet, men bland mina gamla fiskekompisar ansågs det plågsamt för fisken att man inte avlivade den snarast efter krokning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser