Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept med många ägg!  (läst 15894 gånger)

Pippilutt

• Södermanland
SV: Recept med många ägg!
« Svar #20 skrivet: 06 nov-10 kl 16:42 »
Jaa, mycket gärna
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #21 skrivet: 06 nov-10 kl 17:54 »
skit jag trodde man gjorde maränger av vitan ... hahaha
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

esten

• -
« Svar #22 skrivet: 06 nov-10 kl 17:56 »
receptet kommer nu !

Maränger av ägggula : ( ca 35 st )
3 äggulor
1 msk vatten
4 dl florsocker
1/4 tsk hjorthornssalt
1 tsk vaniljsocker
( mandel )
Sätt ugnen på 150 grader . Rör äggulor och vatten . Sikta ev. och tillsätt sockret . Vispa kraftigt tills massan blir mycket tjock , ljus och porös . Tillsätt hjorthornssaltet och vaniljsockret . Klicka smeten på smord och mjölad plåt . Strö ev. ¨på lite hacked mandel . Grädda i 20 min.

Receptet kommer från häftet Mat som vunnit från år 1974
« Senast ändrad: 06 nov-10 kl 18:09 av esten »

SnuttAlice

• Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
« Svar #23 skrivet: 06 nov-10 kl 18:49 »
man kan även göra hemlagad glass av ägg, sockerkaka, omelett, pensla ägg på degen innan man slänger in den i ugnen (vid bakning), hundar och katter mår bra av att få ägg som lite extra tillskott. pannkaka brukar också bli gudomligt gott av ankägg vill jag minnas...

Norrsken

• -
« Svar #24 skrivet: 07 nov-10 kl 12:20 »
Av gulorna gör man såklart glass!! Enda problemet med att göra egen glass är ju att det blir så mycket vitor över, och det känns lite dumt att bara kasta dem...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 07 nov-10 kl 13:33 »
Gör maränger eller sorbet eller Oopsies av vitorna (LCHF-"bröd")
//Lina

Cederqvist

• Gotland
« Svar #26 skrivet: 07 nov-10 kl 15:56 »
bearnaisesås, går åt ca fem hönsägg till tre portioner. Inlagda ägg går att göra med maltvinäger oxå, blir riktigt gott.
Bodde en sväng på Irland och blev beroende av inlagda ägg, ute på landsbygden finns det folk som äter dom med lite smör, kan rekommenderas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

868 gäster, 3 användare
ASIO Sweden, The_prepping_pirate, Seimo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser