Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hindra iller o mink?  (läst 14544 gånger)

Wildvittra

• -
Hur hindra iller o mink?
« skrivet: 25 okt-10 kl 15:49 »
Ja som ni vet har den j*veln tagit 9 höns för oss för en vecka sen :'(
Har tätat alla hål, grävt ner nät i backen m.m. bara för att idag förstå att iller/mink tar sig in genom hönsnät hur lätt som helst. Kändes lite hopplöst där ett tag men jag ska f*n inte ge upp, funderar på att beställa en minkfälla och så sitter jag och tittar på fyrkantsnät med mindre maskor. Finns påHögberga med maskor på ca 1 cm, duger de mot illern? Hittar även fyrkantsnät med maskor på 6 mm på Harald Nyborg. Vad ska jag satsa på för att skydda mina höns mot iller/mink-j*veln?
Kanske inte blir så snyggt med så små maskor men kosta vad det kosta vill... orkar inte med att förlora ett gäng till.  :-\

Nåt annat bra att tänka på för att försvåra så mycket som möjligt?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur hindra iller o mink?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-10 kl 16:09 »
Vi hade Illerbesök innan vi fick upp våra eltrådar runt hela tomten. Tänkte visa ett par bilder hur det ser ut.

Hur vi har gjort det vid en av grindarna.Först gar vi grävt och lagt sten samt dragit elen under till andra sidan.

Sedan hear det fyllts igen

och slutligen drogs elen hela vägenfram till vedbod och husknut.

Eventuellt kommer vi att sätta upp en tredje tråd lite högre upp ifall det blir mycket snö i vinter igen. Men dessa två trådar har räckt. Vi har haft räv precis utanför och grannen ett par hundra meter bort har blivit av med både höns ankor och gäss i år så nog fungerar det  ;D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 25 okt-10 kl 16:17 »
Smart :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Wildvittra

• -
« Svar #3 skrivet: 26 okt-10 kl 16:30 »
Tack för de fina bilderna! Funderar lite kring el också men undrar hur effektivt det är om man sätter det kring hönsgård o hönshus? Kan illern hoppa över trådarna och upp på nät/husvägg? Hur långt ner måste man sätta trådarna för att de ska hindra illern (de är väl väldigt lågbenta)? Hur ska man hindra hönsen själva att få en stöt?

Funderar mellan att sätta elkabel, tätare nät eller nån slags plåt eller skivor längst ned på nätet så illern glider av när den försöker klättra. Vad tror ni är bäst? Har ska även gräva ner mer nät/stenar i vår när tjälen släpper, nu är marken stenhård så varken jag eller illern kan gräva... (en klen tröst).

Vill verkligen har råd och hjälp i denna fråga, går med ständig oro för nya besök i hönshuset. Nu får hönsstackarna gå inne på dagarna medan jag är på jobbet o bara komma ut en timme på lunchen, lider med dem för de vill ju vara ute, men jag vågar inte!  :'(

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 26 okt-10 kl 16:44 »
jag har illrar och använder alltid 4-kantshålsnät til dom annars rymmer dom direkt .
Det lär funka med det större hålet på¨en cm men inte större skulle jag ha iaf ju mindre hål desto starkare nät .
En iller skakar sönder ett hönsnät hur lätt som heslt med sina långa huggtänder .
Dom är mästare på att ta sej in överrallt så det måste vara tätt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 26 okt-10 kl 16:56 »
Hos mig tog sig mården in genom att klättra utanpå brädfodringen upp till taket där det fanns en luftspalt .

Hönsen var instängda för natten .Allt tätt neråt , fanns bara luftspalten men den kunde klättra bra på träväggen .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 26 okt-10 kl 17:03 »
en vanlig kaninbur sån man har inomhus bröt min hane sönder dom svettsade pinnarna på o tog sej ur när vi flyttade ..jag förlorade några kycklingar då .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 26 okt-10 kl 17:59 »
Svetsat fyrkantsnät klarar det mesta, finns på ÖB och Jula om jag inte minns fel.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 26 okt-10 kl 19:07 »
Fördelen med el är att rovdjur inte börjar med att hoppa upp på väggar eller nät utan dom går fram och kollar i markhöjd först. Får dom sig då en stöt springer dom därifrån. Mina hundar som promt skulle nosa på eltråden sprang tjutande 100meter bort. Obehaget är förmodligen lika stort för en iller eller räv så jag tror inte dom kommer sig för att försöka att forsera tråden igen.... 

Om elen sitter på utsidan ska det mycket till att hönorna får en stöt och om dom provar att picka på eltråden gör dom inte om samma misstag. Jag hade alla mina höns inhägnade med 4 eltrådar första vintern på mitt förra ställe, då det var stenhård tjäle när jag flyttade dit och det inte fanns möjlighet att sätta upp vanligt stängsel eller hönsgård förrrän tjälen släppt. Jag köpte helt enkelt tramstolpar i plast kokade vatten i vattenkokaren och "töade ner" en stolpe i taget  ;) Hönsen gick på elen ett par gånger den första veckan men inte mer.

Alla jag vet som har el om sina hönsgårdar får ha djuren ifred (inte av rovfågel dock) och har inte haft några förluster så länge elen fungerat.

Den svaga punkten är om det blir snödrivor eller strömmen går.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Agustiflora

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 26 okt-10 kl 19:51 »
Ja, det där med el är ett bra alternativ mot oönskade rovdjur. Bara man sätter första tråden tillräckligt lågt så inte något djur kan komma under den med huvudet. Får dom den bara i nacken springer dom bara genom. Att få eltråden lite snabbt över ryggen bekommer dom inte. Jag har sett räv gena över fårhagar utan att bry sig om elen. Dock var den tråden kanske knappt två decimeter över backen, men det var också större djur.

Som Azoo-Lina har gjort tycker jag verkar vara ett riktigt bra exempel. Första tråden sitter på bra höjd för oönskade illrar/minkar. Att använda aluminiumtråd leder strömmen bra. Man förlorar inte så mycket spänning på vägen och det klarar lite påliggande gräs bättre. Eltråd har tunnare rostfria ledare som lättare bryts av, speciellt om snön ligger på så aluminiumtråd är bättre.

Har tjälen kommit i marken kan ett annat alternativ vara slagborrmaskin som även kan underlätta om marken är moränhaltig, som är vanligt i Sverige. Vatten sedan på så sitter pinnen till våren om man vill ha det så.

fräsen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 okt-10 kl 20:25 »
Mitt bästa tips är: låna en fälla.
Vi fick in en iller i hönsgården i vintras, en jägare var vänlig o lånade ut en fälla. Det tog två nätter, sen satt den där o jag o hönorna kunde sova lugnt igen.

Wildvittra

• -
« Svar #11 skrivet: 27 okt-10 kl 11:09 »
Tack för alla svar!
Var får jag tag på grejerna till eltråden?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 27 okt-10 kl 11:25 »
Tack för alla svar!
Var får jag tag på grejerna till eltråden?

Lantmännen, Granngården, Harald Nyborg. De flesta hästbutiker har också.

Dessutom finns nätbutiker:
http://lantbutiken.se/butik/
http://www.willab.se/WILLABB2C/TradePoint/b2c/ui/catalog/ItemCatalog.aspx?CategoryKey=2
http://www.nordpost.se/
Du behöver bara det allra minsta elagregatet om du bara ska ha ett kort stängsel. El band och Elrep är inte lika effektiva, ren metalltråd är bäst.

När det kommer till elagregatet kan det var värt att kolla efter begagnat här

http://www.lantbruksnet.se/
http://www.blocket.se/

Wildvittra

• -
« Svar #13 skrivet: 27 okt-10 kl 11:29 »

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 27 okt-10 kl 11:48 »
Funkar förmodligen men är lite för fult, synligt och iögonenfallande för min smak ;) Nätet är orange inte grönt som på bilden ::) Finns att köpa på flera ställen och i varierande längder och höjder.

Wildvittra

• -
« Svar #15 skrivet: 27 okt-10 kl 11:54 »
Haha jo inte det snyggaste kanske, men känns som det är av mindre betydelse just nu faktiskt...  :-[
Var finns det annars att köpa?

Martin-77

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 27 okt-10 kl 12:18 »
Många bra lösningar på mink/iller problemet!
Men som du var inne på tidigare är en fälla inte fel som komplement när någon redan fått blodad tand.
Så mitt tips: Investera i en minkfälla, finns både för levandefångst och direkt dödande slagfällor och sätt ut den så snart du kan. Antar att rackaren som redan varit inne snart blir sugen igen så bästa vore nog att pröva fånga den...
Själv har jag alltid en fälla stående hemma som jag kan sätta ut om det dyker upp huliganer;)
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

LasseDalom

• -
« Svar #17 skrivet: 27 okt-10 kl 12:57 »
Citat från: Martin-77
Så mitt tips: Investera i en minkfälla, finns både för levandefångst och direkt dödande slagfällor och sätt ut den så snart du kan.

Det ger ingen lösning på problemet om du inte upprätthåller en kontinuerlig utrotning av allt potentiellt rovvilt i området. Man kanske får utlopp för hämndkänslorna dock.

Bygg iställt ett säkert hägn. Då kan man åka hemifrån och sova lungt om natten. Naturen kan fortsätta att fungera som den skall i vår omgivning och vi kan trivas med våra husdjur.

Wildvittra

• -
« Svar #18 skrivet: 27 okt-10 kl 14:44 »
Det ger ingen lösning på problemet om du inte upprätthåller en kontinuerlig utrotning av allt potentiellt rovvilt i området. Man kanske får utlopp för hämndkänslorna dock.

Bygg iställt ett säkert hägn. Då kan man åka hemifrån och sova lungt om natten. Naturen kan fortsätta att fungera som den skall i vår omgivning och vi kan trivas med våra husdjur.

Ett säkert hägn är det jag främst prioriterar åt mina höns, så alla tips mottages tacksam! Sen att kompletter med en fälla för att få bort just detta djur (inte pga hämndkänslor - jag är bland de mest blödiga människor som finns) utan för att just detta djur som sagt säkert fått smak på hönsen, tycker jag låter som ett bra förslag!

Martin-77

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 30 okt-10 kl 23:11 »

Kan förståss hålla med om att grunden är att ha bra inhägnad men att en individ som fått smak på god lättillgänglig mat sannolikt prövar sig igen verkar sannolikt i min värld:)
Hämndbegär kan säkert vara en till viss bidragande del till att jag skulle satt ut en fälla men om det känns bättre så kan man väl ta till vara på skinnet från minken eller vad det nu må vara så är det "skörd" av en förnyelsebar resurs;)
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser