Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hindra iller o mink?  (läst 14545 gånger)

LasseDalom

• -
SV: Hur hindra iller o mink?
« Svar #20 skrivet: 30 okt-10 kl 23:22 »
Citat från: Martin-77
Kan förståss hålla med om att grunden är att ha bra inhägnad men att en individ som fått smak på god lättillgänglig mat sannolikt prövar sig igen verkar sannolikt i min värld:)

Precis, och detta kan då stoppas på två sätt:
1. Bra hägn där han inte kan ta sig in.
2. Fälla och dödande.

Alt 2 öppnar dock för möjligheten att nästa hungriga rovdjur kan fortsätta hönsätandet, du blir ledsen över dina höns och du måste ut med fällan igen. Förfarandet fortsätter ända tills du använder dig av metod 1.

Martin-77

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 31 okt-10 kl 00:23 »
Precis, och detta kan då stoppas på två sätt:
1. Bra hägn där han inte kan ta sig in.
2. Fälla och dödande.

Alt 2 öppnar dock för möjligheten att nästa hungriga rovdjur kan fortsätta hönsätandet, du blir ledsen över dina höns och du måste ut med fällan igen. Förfarandet fortsätter ända tills du använder dig av metod 1.
Håller fortfarande med dig att en bra inhägnad är grunden:) men tror att en individ som fått smak på "maten" är mer motiverad än andra individer att få sig ett skrovmål igen, detta trots att inhägnaden förbättras. Är förståss inte säker på att det blir problem igen men om det hade drabbat mig hade jag satt ut en fälla...
Alltså föreslår jag metod 1 & 2
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

brainghost

• Småland
« Svar #22 skrivet: 31 okt-10 kl 07:09 »
Hoppas du inte bor neråt gialsved där "djurvännerna"släppte ut 17000 minkar vilka djävla dårar......

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #23 skrivet: 31 okt-10 kl 08:20 »
Vi har inte haft något besok ännu men här om dagen såg jag en mink eller iller några hundra meter från huset,Ska sätta upp några mård fällor idag ifall att den kommer,Ska bara sätta dit 0,5 m lång tunnel på 70 mm så att inte katterna tar sig in.Mvh.

Wildvittra

• -
« Svar #24 skrivet: 12 nov-10 kl 15:17 »
Sambon pratade med grannen igår, som bott här i mååånga år. Han sa att han varken sett iller eller mink här, trots att han är ute mycket i skogen, men däremot hermelin. Tror ni hermelin kan vara boven?

För övrigt har vi satt upp eltråd runt hönsgården, satt ut en fälla preparerad med smarrigheter och stänger in hönsen innan skymning. Än så länge har det gått bra och inga spår efter "monstret". *peppar peppar*   (:)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Martin-77

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 13 nov-10 kl 22:05 »
Sambon pratade med grannen igår, som bott här i mååånga år. Han sa att han varken sett iller eller mink här, trots att han är ute mycket i skogen, men däremot hermelin. Tror ni hermelin kan vara boven?

För övrigt har vi satt upp eltråd runt hönsgården, satt ut en fälla preparerad med smarrigheter och stänger in hönsen innan skymning. Än så länge har det gått bra och inga spår efter "monstret". *peppar peppar*   (:)
Tror inte på hermelin då den enligt vad jag tror är för liten för att rå på fullvuxna hönor.
Mink, Iller eller mård är mitt tips...
Vad gäller dessa djur så är det sällan man ser dem då de är förhållandevis skygga och främst nattaktiva. Är man nyfiken på dessa djur är spårsnön det i särklass bästa sättet att få en inblick i läget...
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

anders50

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 nov-10 kl 22:37 »
Hoppas du inte bor neråt gialsved där "djurvännerna"släppte ut 17000 minkar vilka djävla dårar......
Jag bor där...och här är det krig!   (fast det heter Gislaved, ;) men det var i Skillingaryd/ Vaggeryd de släpptes ut)

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser