Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stoppa upp skata..  (läst 2181 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
stoppa upp skata..
« skrivet: 24 okt-10 kl 23:22 »
jag skulle vilja lära mig att stoppa upp skator och kråkor.. inte så noga med slutresultatet.. bara man kan trä på fågelskinnet med fjädrar och vingar på en modell.. och det skall inte rötna... nån som har tips?
Fjäderfän och kaniner

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: stoppa upp skata..
« Svar #1 skrivet: 20 nov-10 kl 15:26 »
Det första kluriga är att få av skinnet helt, vilket du säkert har listat ut. Om man lyckas få av skinnet i en bit eller så som man vill ha det så bör man skrapa av kött från skinnet. Bästa vore ju om det inte följde med när man drog av det. Blanda ihop 1 dl rapsolja en ägg gula och en msk såpa. Få det handvarmt och smörj in hela skinnet med det. Sen får det där gucka in sig i tre dagar. Det du kan göra är att ha koll på att skinnet inte hinner börja stelna. Sen kan du fylla det med det du vill ha i och låta det torka. Det knepiga kan vara att få näbben kvar.

Jag antar att du ska ha den till bulvan och att den luktar lite olja och så kanske du inte bryr dig om.

Det här är bara kvalificerade spekulationer då jag aldrig har gjort de själv.
Men det borde funka om man bara ser till att skinnet inte torkar medans det ligger och suger i sig blandingen. Man kan ju torka bort överbliven blanding innan mar trär på den eller fyller den med material. När den torkar blir den stel.

Lycka till, Micke.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 20 nov-10 kl 16:30 »
Man brukar göra en stomme av hönsnät så att det går att modellera fågeln . Ståltrådar i vingar och stjärt för att kunna forma dem som man vill . Vanligast är nog att man sedan fyller med sågspån som ev får en tillsats av malmedel eller annat mot ohyra .
När man torkar skinnet brukar man använda sågspån då också det suger upp bra så utsidan inte blir så slafsig .
Hantera försiktigt håll rent och torrt där du ska arbeta .

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 01 jan-11 kl 23:53 »
jag skulle vilja lära mig att stoppa upp skator och kråkor.. inte så noga med slutresultatet.. bara man kan trä på fågelskinnet med fjädrar och vingar på en modell.. och det skall inte rötna... nån som har tips?
Det skulle jag också vilja lära mig. ;D
Dom i plast är ju ingen höjdare. ;)

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 02 jan-11 kl 12:09 »
När skinnet är flått och renskrapat så pensla det med formaldehyd HCHO , dvs formalin . det motverkar att det ruttnar .

Tex flugbindningsmaterial är ofta behandlat bed formalin .

Ta en spruta med kanyl och spruta in på de ställen ni inte når , inne i vingar och huvud etc .
Se vidare mitt förra inlägg om hur ni bygger modellen .

Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser