Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bete nu?  (läst 1562 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Bete nu?
« skrivet: 20 okt-10 kl 08:00 »
Tänkte bara höra om någon fortf har fåren på bete....mina går på vall nu som slogs i början av juli, så det är grönt och fint uppvuxet.
De verkar nöjda med det.... Hoppas hoppas att snön inte blir liggande!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bete nu?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-10 kl 11:12 »
Våra går fortfarande ute på bete, men de får hö också nu eftersom det börjar bli lite dåligt med gräs.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 20 okt-10 kl 11:28 »
Tog in mina i lördags och då hade de gått på tillskottsfoder(hösilage) i en vecka... De hade fått gå kvar om jag inte hade en gråhund (tillhörande ett lokalt jaktlag) som var och jävlades med dem hela tiden >:(

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Birgit

« Svar #3 skrivet: 21 okt-10 kl 07:28 »
Mina tackor går ute. Lammen är inne och baggarna - av säkerhetsskäl - de ska jobba i dec.

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 21 okt-10 kl 09:18 »
Här är de inne sen 5 oktober... går i liten rasthage om dagarna och äter ensilage. Mycket varg runt om nu...  ::)   Funderar hur det är med lama som vakt ? men de får inte äta ensilage har jag läst... sen vaktar de väl mot mig också kanske  (:)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 21 okt-10 kl 09:36 »
Nu är det dags att ta in här också. Gräset fryser på nätterna och kan knappas innehålla så mycket vettigt längre. Jag ska bara fixa i ordning fårhuset (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=99082.0) sen tar jag in dem.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 21 okt-10 kl 10:27 »
Citera
Funderar hur det är med lama som vakt ? men de får inte äta ensilage har jag läst... sen vaktar de väl mot mig också kanske 
Du funderar inte på vakthund istället? Den blir din bäste vän också ;)

Maddie

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 21 okt-10 kl 19:50 »
Du funderar inte på vakthund istället? Den blir din bäste vän också ;)
Njae.... förstår inte riktigt hur det funkar ... ???  de bor  hos fåren ? Alltid ? De ska inte hämtas och gås ut o gå med ? Vad händer när folk går förbi hagen med hund ? Äter de i hop med fåren ? ( Alltså hundmat då) När man stallar in fåren, går de kvar hos dem ändå ? Det måste väl vara särskilt staket så de inte hoppar ut ?   ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser