Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bete nu?  (läst 1563 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Bete nu?
« skrivet: 20 okt-10 kl 08:00 »
Tänkte bara höra om någon fortf har fåren på bete....mina går på vall nu som slogs i början av juli, så det är grönt och fint uppvuxet.
De verkar nöjda med det.... Hoppas hoppas att snön inte blir liggande!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bete nu?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-10 kl 11:12 »
Våra går fortfarande ute på bete, men de får hö också nu eftersom det börjar bli lite dåligt med gräs.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 20 okt-10 kl 11:28 »
Tog in mina i lördags och då hade de gått på tillskottsfoder(hösilage) i en vecka... De hade fått gå kvar om jag inte hade en gråhund (tillhörande ett lokalt jaktlag) som var och jävlades med dem hela tiden >:(

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Birgit

« Svar #3 skrivet: 21 okt-10 kl 07:28 »
Mina tackor går ute. Lammen är inne och baggarna - av säkerhetsskäl - de ska jobba i dec.

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 21 okt-10 kl 09:18 »
Här är de inne sen 5 oktober... går i liten rasthage om dagarna och äter ensilage. Mycket varg runt om nu...  ::)   Funderar hur det är med lama som vakt ? men de får inte äta ensilage har jag läst... sen vaktar de väl mot mig också kanske  (:)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 21 okt-10 kl 09:36 »
Nu är det dags att ta in här också. Gräset fryser på nätterna och kan knappas innehålla så mycket vettigt längre. Jag ska bara fixa i ordning fårhuset (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=99082.0) sen tar jag in dem.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 21 okt-10 kl 10:27 »
Citera
Funderar hur det är med lama som vakt ? men de får inte äta ensilage har jag läst... sen vaktar de väl mot mig också kanske 
Du funderar inte på vakthund istället? Den blir din bäste vän också ;)

Maddie

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 21 okt-10 kl 19:50 »
Du funderar inte på vakthund istället? Den blir din bäste vän också ;)
Njae.... förstår inte riktigt hur det funkar ... ???  de bor  hos fåren ? Alltid ? De ska inte hämtas och gås ut o gå med ? Vad händer när folk går förbi hagen med hund ? Äter de i hop med fåren ? ( Alltså hundmat då) När man stallar in fåren, går de kvar hos dem ändå ? Det måste väl vara särskilt staket så de inte hoppar ut ?   ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser