Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tillstånd för kaninuppfödning..  (läst 16177 gånger)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: tillstånd för kaninuppfödning..
« Svar #60 skrivet: 23 okt-10 kl 13:03 »
Då kan man be dom fara och flyga då :)

Exakt!  :D Under förutsättning att du inte har kaninpensionat, inackordering, förmedling av djur, uppfödning av foderdjur eller försöksdjur och att du inte har kaninerna som yrke, förstås...
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

pålle

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 23 okt-10 kl 14:10 »
Exakt!  :D Under förutsättning att du inte har kaninpensionat, inackordering, förmedling av djur, uppfödning av foderdjur eller försöksdjur och att du inte har kaninerna som yrke, förstås...
nog ingen risk  :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #62 skrivet: 29 okt-10 kl 20:34 »
Kraven man måste följa är ju faktiskt inte särskilt hårda...

Minimiburstorlek, ett bohus/hylla, pinnar, alltid fullt i höhäcken och vatten minst två ggr per dag vid frystemp, 1ggr vid normaltemp (alltså inget krav om dygnetrunt-vatten). Faktiskt inte svårt alls att klara av. Enda som kan bli kinkigt är om man har en normal bur men många ungar som är över 6v i den, då måste buren vara +0,25kvm per kaninunge.

Jag blev anmäld för att jag hade mina kaniner utomhus och någon knäppis tyckte att jag var en djurplågare eftersom vattnet frös. En inspektör var ut dit UTAN att ringa mig först, dom ringde efteråt, och påpekade att vattnet var fruset.
Jaa, sa jag, det är ju minus tio grader ute, vatten fryser väldigt fort då. Hon påpekade även att det saknades hyllor hos en del, jag fick en vecka på mig att åtgärda och vid besök nummer 2 var dom då nöjda. Så nöjda att dom inte brydde sig om att 20 av mina fack bara hade 45cm takhöjd!

Jag hade då 24 fack för hobbyuppfödning (utställning och hoppning) och man behöver då INTE ha tillstånd, speciellt inte eftersom jag hade kaninburarna bredvid ett stall. I tätbebyggelse är det bäst att ringa kommunen och fråga.

GRIMBART:
Om du har fräscht hö (helst i höhäck) så kan dom inte och borde inte ha anmärkt på att kaninerna saknade pellets. En mycket klantig inspektör om han/hon inte ens bekymrat sig om att läsa L80 innan dom for ut, men om du får ett åläggande angående det så kan du bara överklaga.

Skriv ut L80 inför återbesöket (för det blir väl ett sådant om du hade saker att åtgärda) och highlighta kaninparagraferna.
« Senast ändrad: 29 okt-10 kl 20:39 av skiesabove »
//Lina

Godis

• Halland
« Svar #63 skrivet: 03 nov-10 kl 19:24 »
Då kan du upplysa länstyrelsen över att du behöver inget tillstånd om du inte har företag och säljer kaninungar genom företaget. Att du bara får ha ca 8 kaniner handlar om du bor i bostads område ej på gård..

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #64 skrivet: 03 nov-10 kl 21:56 »
Då kan du upplysa länstyrelsen över att du behöver inget tillstånd om du inte har företag och säljer kaninungar genom företaget. Att du bara får ha ca 8 kaniner handlar om du bor i bostads område ej på gård..
tjena jag ska ansöka om tillstånd.. Vatten måste finnas hela tiden..undantag vintertid då det ska finnas uppvärmt två gånger per dag... Hö eller gräs skall ges i foderhäck..absolut inte på burgolvet..får aldrig vara slut.. Och granris samt hel säd/spannmål skall man tydligen aldrig ge till gnagare enligt länsstyrelsen...mängden burar/kaniner var tydligen inte så noga helt plötsligt.. 
Fjäderfän och kaniner

pålle

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 03 nov-10 kl 21:59 »
tjena jag ska ansöka om tillstånd.. Vatten måste finnas hela tiden..undantag vintertid då det ska finnas uppvärmt två gånger per dag... Hö eller gräs skall ges i foderhäck..absolut inte på burgolvet..får aldrig vara slut.. Och granris samt hel säd/spannmål skall man tydligen aldrig ge till gnagare enligt länsstyrelsen...mängden burar/kaniner var tydligen inte så noga helt plötsligt..
var för ska man inte ge dom hel havre?

grimbart

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 03 nov-10 kl 22:01 »
var för ska man inte ge dom hel havre?
fråga mig inte :P blir knäpp på det här...
Fjäderfän och kaniner

pålle

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 03 nov-10 kl 22:04 »
fråga mig inte :P blir knäpp på det här...
he   ja lite konstigt låter det ju som

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 03 nov-10 kl 23:25 »
Och granris samt hel säd/spannmål skall man tydligen aldrig ge till gnagare enligt länsstyrelsen...

Vilken tur då att kaninerna inte är gnagare.

Sussilo

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 04 nov-10 kl 10:45 »
Vilken tur då att kaninerna inte är gnagare.

;D ;D ;D Ack dessa myndigheter! Mina kaniner har fått allsköns ris och grenar under årens lopp, även granris. Urinen blev rödfärgad den gången jag gav dem hela julgranen ute i kaningården, men några sjukdomstecken lade jag inte märke till. Hel havre fick de ibland beroende på vilka andra djur jag hade att utfodra. Inte blev kaninerna sjuka av det heller.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #70 skrivet: 04 nov-10 kl 12:06 »
Ett problem för rättssäkerhet (och i detta sammanhang även djurskydd) är att vissa myndigheters anställda är okunniga men tror att de vet allt. De är också proppfulla av prestige, och man måste ha uttalanden från personer högre upp i deras myndighets hierarki för att få rätsida på dem.

Definition på en byråkrat: En person som ser varje lösning som ett problem.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #71 skrivet: 04 nov-10 kl 18:03 »
Att ge julgranen är inte så bra, dom brukar vara vansinnigt besprutade (om det är en köpesgran alltså).

Idiotinspektören du har fått träffa har ju inte läst lagen ordentligt.

Urdrag ur L80:

3 § Kaniner och gnagare ska ha tillgång till gnagmaterial.
         Allmänna råd till 8 kap. 3 §
             Gnagmaterial bör utgöras av hårda fodermedel såsom knäcke-
         bröd, råa rotfrukter, hö, färska grenar med bark eller dylikt.

Man behöver alltså inte ens ge grenar.... Hö räknas.

//Lina

Gösta

« Svar #72 skrivet: 04 nov-10 kl 20:33 »
Gården/platsen skall ha tillstånd för djurhållning. Avslag kan bara ges om djuren är allvarligt störande för övrig bebyggelse. T.ex ett större svinhus mitt i ett samhälle. Uppfödning av tuppar i tättbebyggt område. Djurhållning på vattenskyddad mark mm
Kaniner skall ha god tillgång på stråfoder.
Kraftfoder kan med fördel ges som hel havre eller krossat korn. Grenar av icke besprutade träd. barrträd är ok men ger en lätt viltsmak på köttet.
För närvarande pågår en utredning om kraftfoder till kaniner på Länsstyrelsen.
Orsaken till detta är att animaliska tillsatser har hittats i vissa kaninpellets.
Gösta

Elvan

• Bohuslän
« Svar #73 skrivet: 12 nov-10 kl 21:01 »
Jag har inte läst igenom tråden, men vill bidra med en mailkonversation jag hade med en person på jordbruksverket i somras efter att jag läst om tillstånd på deras sida:

Meddelande:
Hejsan!
Jag undrar om regeln om särskilt tillstånd. Om man har en eller några
kaniner (max sex) och någon eller flera får ungar som man sedan gör sig
av med efter att de blivit tillräckligt stora. Måste man då ha
tillstånd? Om så är fallet så behöver ju i princip de flesta med
kaninungar ha tillstånd eftersom det ofta blir 6 eller fler ungar.
Om man äger men inte har hand om kaniner (tex har en fodervärd åt sin
kanin) räknas det även då som att man behöver tillstånd för att ha fler
än sex stycken?

Sida: Kaniner
Länk:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

Sv: Meddelande angående sidan Kaniner
    Från:  Claes Anderson    Datum: 27/7/2010 3:34:17 PM

Hej XX

Det du beskriver kommer inte räknas som yrkesmässig verksamhet och det
ställs då inget krav på ett så kallat ** 16-tillstånd*.

Vänliga hälsningar

Claes Anderson
Jordbruksverket
Avdelningen för djurskydd och hälsa
Enheten för sällskapsdjur (inkl CITES-frågor)
551 82 Jönköping
Tfn 036-15 51 39

Swedish Board of Agriculture
Department for Animal Welfare and Health
Division for CITES and Pet Animals
SE-551 82 JönköpingPhone +46 36 15 51 39

claes.anderson@jordbruksverket.se

EDIT: Utgår från att detta inte bryter mot PUL då det inte är en privatperson utan en myndighet och informationen finns på jordbruksverkets hemsida
« Senast ändrad: 12 nov-10 kl 21:04 av Elvan »
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #74 skrivet: 12 nov-10 kl 21:12 »
Det är detta jag har misstänkt. Att om man inte har en yrkesmässig verksamhet så finns det ingen gräns på hur många kaniner man får ha innan man måste söka tillstånd. Inom rimliga gränser såklart. Men till självhushåll eller genbanksarbete ska det ju inte behövas. Så har i alla fall jag uppfattat reglerna.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #75 skrivet: 12 nov-10 kl 22:58 »
Jordbruksverket svarade på §16-tillstånd (djurskyddslagen), och det behövs inte om man inte bedriver verksamheten yrkesmässigt eller i större omfattning.

Större omfattning är det om man (Se L 120)
a) hyr ut 6 eller fler kaniner
b) tar emot 6 eller fler av andras kaniner (typ kaninpensionat)
c) tar emot 6 eller fler av andras kaniner för försäljning eller annan förmedling

Om man inte gör det så kan jag inte förstå annat än att det inte är av större omfattning. Märkligt, men som jag förstår det kan man då föda upp hundratals kaniner. Det finns inget lagstöd för att hävda att tillstånd behövs, under förutsättning att det inte bedrivs yrkesmässigt.

Sedan ska man, som Gösta skriver, ha tillstånd för djurhållning från kommunen, vilket är en helt annan sak.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #76 skrivet: 12 nov-10 kl 23:07 »
Sedan ska man, som Gösta skriver, ha tillstånd för djurhållning från kommunen, vilket är en helt annan sak.

Hur funkar detta då? Inte behöver man väl tillstånd för tex en katt en hund två kaniner et cetera, eller är det så att kommunen normalt har generella tillstånd?

För flera år sedan när jag först funderade på höns ringde jag vårt miljökontor eller vad det heter och de sa att det inne i bostadsområden var ok att ha ca 5 hönor (men ingen tupp) utan tillsatånd.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

grimbart

• Västergötland
« Svar #77 skrivet: 12 nov-10 kl 23:09 »
Jordbruksverket svarade på §16-tillstånd (djurskyddslagen), och det behövs inte om man inte bedriver verksamheten yrkesmässigt eller i större omfattning.

Större omfattning är det om man (Se L 120)
a) hyr ut 6 eller fler kaniner
b) tar emot 6 eller fler av andras kaniner (typ kaninpensionat)
c) tar emot 6 eller fler av andras kaniner för försäljning eller annan förmedling

Om man inte gör det så kan jag inte förstå annat än att det inte är av större omfattning. Märkligt, men som jag förstår det kan man då föda upp hundratals kaniner. Det finns inget lagstöd för att hävda att tillstånd behövs, under förutsättning att det inte bedrivs yrkesmässigt.

för närvarande efter slakt så har jag 3 hanar och 7 honor...då behöver jag inget tillstånd? yrkesmässigt kan det aldrig bli..isåfall med förlust..rejäl förlust... det med tillstånd från kommun för djurhållning får kollas upp.. är inte det bara för yrkesfolk?storskalig djurhållning?...
Fjäderfän och kaniner

Elvan

• Bohuslän
« Svar #78 skrivet: 12 nov-10 kl 23:24 »
för närvarande efter slakt så har jag 3 hanar och 7 honor...då behöver jag inget tillstånd? yrkesmässigt kan det aldrig bli..isåfall med förlust..rejäl förlust... det med tillstånd från kommun för djurhållning får kollas upp.. är inte det bara för yrkesfolk?storskalig djurhållning?...

10 kaniner räknas nog som större omfattning då gränsen skall vara 6 st enligt nedan citat från jordbruksverkets sida http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html):
"I vissa fall behöver du tillståndOm du driver en yrkesmässig verksamhet med kaniner eller om du upplåter, förvarar eller utfodrar kaniner i större omfattning behöver du tillstånd från länsstyrelsen. En verksamhet är av större omfattning då du upplåter, förvarar eller utfodrar sex eller fler kaniner per år."

Dock är ni två så kanske behövs det ändå inte. Om jag vore du skulle jag gå in på länken och skriva ett meddelande till dem och berätta om dina förutsättningar, antalet kaniner och att ni är två personer osv och sedan fråga om du behöver tillstånd, efter detta har du något att falla tillbaka på. och har fått en second opinion dessutom. Var noga med att få alla detaljer rätt i din fråga så att inte inpektören kan hitta några småsaker att invända emot.
« Senast ändrad: 12 nov-10 kl 23:27 av Elvan »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #79 skrivet: 12 nov-10 kl 23:36 »
Men det är ju just detta att förvara, utfodra eller upplåta andras kaniner... Alltså hyra ut eller ha kanin-pensionat eller liknande.

Men det vore onekligen intressant att gå till botten med detta...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 1 användare
haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser