Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tillstånd för kaninuppfödning..  (läst 16116 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
tillstånd för kaninuppfödning..
« skrivet: 19 okt-10 kl 23:52 »
nu har jag blitt anmäld av nån knäpplapp angående min djurhållning... jag har för många kaniner.. jag har tyvärr inte fixat tillstånd.. på gotlandskaninens hemsida fattade jag det som att man inte behövde tillstånd för kaninuppfödning.. 6kaniner får man ha..jag har för närvarande 30st en hona har 8ungar så det skiter sig i en bur... de var här och gnällde på att det inte fanns mat i burarna.. jag matade dem 9.00.. morsan mata dem 14.00..  länsstyrelsen var här 16.00..hö fanns i burarna..samt vatten..vissa skålar var välta..(jag använder inte vattenflaskor för de är jobbigare att fylla och funkar inte vintertid.. FRI TILLGÅNG PÅ FODER I FORM AV PELLETS OCH SPANNMÅL SKA INTE KANINER HA..FRAMFÖR ALLT INTE GOTLANDSKANINER..vi matar och fyller vattenskålarna 3gånger om dagen och burarna städas en gång per vecka eller vid behov.. fan vad grinig man blir.. nu får jag slakta ut merparten av mina djur och det känns fördjävligt..
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
SV: tillstånd för kaninuppfödning..
« Svar #1 skrivet: 20 okt-10 kl 00:43 »
Va?!?! Måste du slakta??? Varför då?? Jag hoppas verkligen att du upplyste inspektören om vad som gäller för kaniners skötsel...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 20 okt-10 kl 07:21 »
NÄÄÄÄÄ
Lägg av!
Förstår inte hur de tänker, Aha de vill ha feta kaniner i sverge som inte går att avla på är det iden??

Jag som ska få hem kaniner idag.
Jag ger de lagon med mat som räcker i magarna på de inte i skålarna!!!!
Så man måste alltså skicka in ett futtet papper till länstyrelsen om man får ha en kanin?!?
Mvh Oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

SnuttAlice

• Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
« Svar #3 skrivet: 20 okt-10 kl 07:27 »
nu har jag blitt anmäld av nån knäpplapp angående min djurhållning... jag har för många kaniner.. jag har tyvärr inte fixat tillstånd.. på gotlandskaninens hemsida fattade jag det som att man inte behövde tillstånd för kaninuppfödning.. 6kaniner får man ha..jag har för närvarande 30st en hona har 8ungar så det skiter sig i en bur... de var här och gnällde på att det inte fanns mat i burarna.. jag matade dem 9.00.. morsan mata dem 14.00..  länsstyrelsen var här 16.00..hö fanns i burarna..samt vatten..vissa skålar var välta..(jag använder inte vattenflaskor för de är jobbigare att fylla och funkar inte vintertid.. FRI TILLGÅNG PÅ FODER I FORM AV PELLETS OCH SPANNMÅL SKA INTE KANINER HA..FRAMFÖR ALLT INTE GOTLANDSKANINER..vi matar och fyller vattenskålarna 3gånger om dagen och burarna städas en gång per vecka eller vid behov.. fan vad grinig man blir.. nu får jag slakta ut merparten av mina djur och det känns fördjävligt..
Vet inte om det här hjälper men;
vänta ut det skriftliga beslutet från djurskyddet, och överklaga.  hjälper kanske inte mycket, men du hinner kanske ansöka om tillstånd från jordbruksverket innan den övriga (ursäkta) idiotbyråkratin hinner runt. om du har någon bekant som är veterinär (alt. om du känner någon som sitter i rasföreingen) så kan ju den hjälpa dig genom att intyga att dina kaniner är i gott skick och att då kan du ju kanske be om anstånd med tillstånd fram tills jordbruksverket hunnit göra sitt.

SnuttAlice

• Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
« Svar #4 skrivet: 20 okt-10 kl 07:32 »
NÄÄÄÄÄ
Lägg av!
Förstår inte hur de tänker, Aha de vill ha feta kaniner i sverge som inte går att avla på är det iden??

Jag som ska få hem kaniner idag.
Jag ger de lagon med mat som räcker i magarna på de inte i skålarna!!!!
Så man måste alltså skicka in ett futtet papper till länstyrelsen om man får ha en kanin?!?
Mvh Oskar

ja, tyvärr måste man skicka in pappersansökan om man ska fler än 6 kaniner. Dessutom vet sällan djurskyddsinspektörerna vilken skötsel som krävs för de olika djurarterna som de möter i sitt arbete. Sorgligt men sant.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 okt-10 kl 07:41 »
Vet inte om det här hjälper men;
vänta ut det skriftliga beslutet från djurskyddet, och överklaga. 

Det är alltid klokt att vänta ut det skriftliga.
De flestas erfarenhet är att då är det ytterligare 10 punkter som de har fått fundera fram i lugn och ro på kontoret.

Leontina

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 20 okt-10 kl 11:03 »
Har jag förstått det hela rätt att om man (som jag just nu) har ett avelspar och fem ungar, dvs. 7 kaniner, så måste man skicka in papper på det?

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #7 skrivet: 20 okt-10 kl 11:14 »
Hittade efter en lång stunds letande denna blankett att skriva i & skicka in för oss med fler djur än 6 kaniner för uppfödning inom genbanksarbete för bevarande.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurskydd/D102.PDF

Har jag förstått det hela rätt att om man (som jag just nu) har ett avelspar och fem ungar, dvs. 7 kaniner, så måste man skicka in papper på det?

Tror det avser vuxna djur i avel ej kaninungar...
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 20 okt-10 kl 12:15 »
får vänta på papperet.. men om jag förstått det rätt så får man inte utfodra fler än 6 kaniner regelbundet utan tillstånd.. frågan e hur lätt man får tillstånd om de kunnat anmärka på djurhållningen :'(..
Fjäderfän och kaniner

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 20 okt-10 kl 12:26 »
får vänta på papperet.. men om jag förstått det rätt så får man inte utfodra fler än 6 kaniner regelbundet utan tillstånd.. frågan e hur lätt man får tillstånd om de kunnat anmärka på djurhållningen :'(..

Aaaaah grimbart,

jag förstår sorgen och din upprördhet, men försök ha lite is i magen.... som det skrevs tidigare, ansök om tillstånd och avvaktar skriftliga beskedet. Överklaga om det inte funkar direkt.. tills dess är det lätt vår och om allt skiter sig kan du säljer dina kaniner.

Intressant vore jo vad grannen  :o (eller vem det nu var som anmälde dig) har emot dig.. och hur personen vet att du har oanmäld kaninavel i anmälningspliktig omfattning??  ???

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 20 okt-10 kl 12:29 »
det var inte kaninaveln i sig som var anmäld.. dessutom var det min mor som blev anmäld.. läs andra tråden om sittpinnar till kycklingar..
Fjäderfän och kaniner

Leontina

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 20 okt-10 kl 12:32 »
Någon som vet vad exakt som menas med "regelbundet". Man har ju ofta kvar kaninerna till 16-20 veckors ålder innan slakt. Räknas det då som att man utfodrar dom regelbundet?

Stackars dig Gimbart, hoppas att det löser sig till det bästa!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 okt-10 kl 12:33 »
Men varför måste man slakta ut besättningen? Kan man inte åtgärda det de anmärkte på och sedan få fortsätta?

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 20 okt-10 kl 12:35 »
Någon som vet vad exakt som menas med "regelbundet". Man har ju ofta kvar kaninerna till 16-20 veckors ålder innan slakt. Räknas det då som att man utfodrar dom regelbundet?

Stackars dig Gimbart, hoppas att det löser sig till det bästa!
så fort man tar en kull ungar så blir det för många... synd på genbanken jag skaffat mig.. undrar hur många andra det är som har tillstånd...
Fjäderfän och kaniner

Januschka

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 20 okt-10 kl 12:36 »
det var inte kaninaveln i sig som var anmäld.. dessutom var det min mor som blev anmäld.. läs andra tråden om sittpinnar till kycklingar..

Mamman och du äger väl mellan er.. 6 hon 6 du och resten är släktens som bara är installad över vintern??

Men jag fattar, inspektören verkar inte ha alltför mycekt aning eller är mera benägen att följer lagen än djurens bästa  :o.. jobb är jobb osv.. Hårresande.

Vart kan man egentligen anmäla tvivel på en myndighetsanställds kompetens? Borde inte det blev utredd sedan?? Frågan dycker jo upp i en el andra sammanhang med....

Undrar
Januschka

grimbart

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 20 okt-10 kl 12:38 »
Men varför måste man slakta ut besättningen? Kan man inte åtgärda det de anmärkte på och sedan få fortsätta?
alla kommer jag inte slakta ut.. men man tappar lusten att föda upp djur.. man känner sig utpekad som en djurplågare typ.. det är inte kul..  egentligen borde väl min mamma kunna äga 6 kaniner,jag 6,frugan 6 och mina barn 6st var..eller?
Fjäderfän och kaniner

Januschka

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 20 okt-10 kl 12:43 »
egentligen borde väl min mamma kunna äga 6 kaniner,jag 6,frugan 6 och mina barn 6st var..eller?

Jag ser inget hinder... någon?
Det görs jo med bisamhällen också hörde jag.... 

Januschka

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 20 okt-10 kl 12:43 »
så fort man tar en kull ungar så blir det för många... synd på genbanken jag skaffat mig.. undrar hur många andra det är som har tillstånd...

Jag är ganska säker på att gränsen för 6 djur avser avelsdjur, inte ungar.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

grimbart

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 20 okt-10 kl 12:45 »
Jag är ganska säker på att gränsen för 6 djur avser avelsdjur, inte ungar.

/Sara
utfodrar mer än 6 djur regelbundet står det...
Fjäderfän och kaniner

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 okt-10 kl 12:49 »
 va fan ska man inte ens få ha för egen mat och kunna sälja en och annan för bevarade syftets skull ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser