Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tillstånd för kaninuppfödning..  (läst 16152 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: tillstånd för kaninuppfödning..
« Svar #80 skrivet: 12 nov-10 kl 23:47 »

Men det vore onekligen intressant att gå till botten med detta...

/Sara
dax att de förtydligar regelverket lite? jag anser att jag har som hobby och självhushåll..säljer vissa djur.. tjänar inga pengar på djuren..får väl några hundra per år så det blir några säckar mat...har haft ca 35-50djur som mest inklusive ungar... MEN jag anser inte att det är storskaligt eller yrkesmässigt..det är snarare en hobby... papper för tillstånd har jag hemma så de ska skickas in...sen kan jag sälja,hyra ut,ta emot, och ha hur många som helst samt sälja som ormmat mm...om jag fattat den lappen rätt...
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #81 skrivet: 13 nov-10 kl 00:04 »
Ja, dom behöver absolut förtydliga reglerna. Som det ser ut nu kan man ju tolka det precis hur som helst...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #82 skrivet: 13 nov-10 kl 10:19 »
Reglerna är som jag ser det solklara, vad gäller djurskyddslagen.

§ 16 i djurskyddslagen säger att tillstånd behövs om verksamheten bedrivs yrkesmässigt eller i större omfattning.

L 120 definierar vad som är större omfattning. Det är vad jag skrev i inlägget ovan ( mer än 6 kaniner uthyrda, inackorderade eller för förmedling).

I L120 (se § 2) definieras vad myndigheterna menar med upplåter, förvarar eller utfodrar, och det är vad jag relaterar till.

För tydlighetens skull har jag nedan kopierat in § 7 i L 120, min kursivering:

7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.

Om man ska föda upp kaniner avsedda att säljas som livsmedel så är läget något annorlunda har jag för mig. Gösta vet säkert bättre. Sedan vill jag nämna att Sveriges Kaninproducenter och Jordbruksverket håller på med diskussioner om hela regelkomplexet vad gäller kaniner som produktionsdjur. I dag finns inga regler, men vi anser att det behövs.

« Senast ändrad: 13 nov-10 kl 10:24 av Edgar »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 13 nov-10 kl 11:41 »
Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd

39 § Om det behövs för att hindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer, får kommunen föreskriva att
1. nötkreatur, häst, get, får eller svin,
2. pälsdjur eller fjäderfä som inte är sällskapsdjur, eller
3. orm
inte får hållas inom område med detaljplan eller områdesbestämmelser utan särskilt tillstånd av den kommunala nämnden. Ett sådant tillstånd får förenas med särskilda villkor.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19980899.HTM

Attes matte

• Jämtland
« Svar #84 skrivet: 13 nov-10 kl 11:49 »
Jamen dåså! Va tusan dividerar vi om då?!  ;D

Alltså, om jag har tio avelsdjur (kaniner) och inte bedriver nån yrkesmässig avel utan bara för självhushåll/hobby, så behöver jag inte fundera på om jag behöver tillstånd eller inte. Det gäller bara att följa alla de vanliga regler om djurhållning som finns. (Alltså burmått och sånt)

Strålande!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #85 skrivet: 13 nov-10 kl 19:13 »
hej,

när jag frågade vännäs kommun sa de att de inte fattade beslut i sådana frågor längre utan det var miljö balken som gällde. Bara att jag inte störde grannarna med ljud eller lukt så var det bara att köra på., Nu har vi får höns vaktlar bin och en massa kaniner. Allt till husbehov. Än har ingen klagat, de köpa ägg och honung, köttet äter vi själv eller byta med vissa grannar.

Jag pratade med miljöchefen ansikte mot ansikte.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #86 skrivet: 19 nov-10 kl 11:47 »
Kan det vara så att olika inspektörer har olika ideer om reglernas tillämpning?
Vore intressant hur de svarar om man ställer samma frågor till olika inspektörer i olika delar av landet.

*bara lite nyfiken*
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #87 skrivet: 19 nov-10 kl 11:54 »
Det kanske finns för få inspektörer som har fullgjort sin utbildning...

Man är behörig att börja som inspektör med en 3-årig utbildning i nästan vadsomhelst som har med djur och natur att göra, men inom 2 år ska man ha fullgjort en vidareutbildning. Det kanske är lite löst med att följa upp på om inspektörerna verkligen gör det.

Som resultat har man inspektörer som inte kan föreskrifterna på djuren dom ska inspektera, än mindre "predikatet" (dvs hur det bör tolkas) och inte har någon egen erfarenhet av djuruppfödning, som blir stingsliga när man påpekar deras okunskap.

Det man gör då är att ringa till inspektörens chef =).

//Lina

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Meritaton

« Svar #89 skrivet: 19 nov-10 kl 18:15 »
nu har jag blitt anmäld av nån knäpplapp angående min djurhållning... jag har för många kaniner.. jag har tyvärr inte fixat tillstånd.. på gotlandskaninens hemsida fattade jag det som att man inte behövde tillstånd för kaninuppfödning.. 6kaniner får man ha..jag har för närvarande 30st en hona har 8ungar så det skiter sig i en bur... de var här och gnällde på att det inte fanns mat i burarna.. jag matade dem 9.00.. morsan mata dem 14.00..  länsstyrelsen var här 16.00..hö fanns i burarna..samt vatten..vissa skålar var välta..(jag använder inte vattenflaskor för de är jobbigare att fylla och funkar inte vintertid.. FRI TILLGÅNG PÅ FODER I FORM AV PELLETS OCH SPANNMÅL SKA INTE KANINER HA..FRAMFÖR ALLT INTE GOTLANDSKANINER..vi matar och fyller vattenskålarna 3gånger om dagen och burarna städas en gång per vecka eller vid behov.. fan vad grinig man blir.. nu får jag slakta ut merparten av mina djur och det känns fördjävligt..

Men hallååå!
Inte ens kor eller hästar har fri tillgång till kraftfoderpellets.
Fri tillgång på strå foder har de, men inte kraftfoder.
Va va dedär för pölliga idioter som va å hälsa på?
Va de riktigt dinga eller?

Meritaton

« Svar #90 skrivet: 19 nov-10 kl 18:24 »
Gården/platsen skall ha tillstånd för djurhållning. Avslag kan bara ges om djuren är allvarligt störande för övrig bebyggelse. T.ex ett större svinhus mitt i ett samhälle. Uppfödning av tuppar i tättbebyggt område. Djurhållning på vattenskyddad mark mm
Kaniner skall ha god tillgång på stråfoder.
Kraftfoder kan med fördel ges som hel havre eller krossat korn. Grenar av icke besprutade träd. barrträd är ok men ger en lätt viltsmak på köttet.
För närvarande pågår en utredning om kraftfoder till kaniner på Länsstyrelsen.
Orsaken till detta är att animaliska tillsatser har hittats i vissa kaninpellets.
Gösta

Oj, vet du vilka pelletsar det e fråga om och hurudana animaliska tillsatser?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #91 skrivet: 19 nov-10 kl 18:28 »
Mästers har ju skummjölk...
//Lina

Meritaton

« Svar #92 skrivet: 19 nov-10 kl 18:36 »
Mästers har ju skummjölk...

ja men mjölk e väl inge farligt?
alla djur föds ju upp på mjölk så jag ser inte de som nåt att hänga upp sig på.
Ungarna diar mamman och sen växer de upp på mästers där de ingår mjölk så de fortsätter bara.

De e värre med fiskmjöl och sånt skit för de hör ju inte till deras normala vad de annars växer upp på.

Men alla levande däggdjur börjar ju livet med mjölk.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #93 skrivet: 20 nov-10 kl 12:10 »
Jo men det är en animalisk produkt... och köttproducerande djur får inte fodras med animaliska produkter enligt jordbruksverkets regler...

(mjölk till vuxna djur är ju lite... fel....)
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 3 användare (1 dolda)
Daniel-S, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser