Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tillstånd för kaninuppfödning..  (läst 16190 gånger)

Gösta

SV: tillstånd för kaninuppfödning..
« Svar #40 skrivet: 20 okt-10 kl 21:48 »
Jag kanske missförstod frågeställningen om djurhållning. Mitt svar avsåg förprövning av djurstallar.
Du måste förutom detta ha tillstånd för djuruppfödning på din fastighet. I bostadsområde skall grannar ge sitt samtycke och det ska tas hänsyn till om djurhållningen är störande. Tillståndet ges av kommunen. Utanför stadsplanerat område är detta sällan något problem.
Varför regeln om 6 kaniner finns har jag ingen logisk förklaring till. kan ha med försäljning möjligtvis och då betraktas som verksamhet.
Förprövning är än så länge gratis och ansöks hos Länsstyrelsen. Att detta skall ske från första kaninen avseende köttproduktion (eller ull) finns att läsa på f.d. djurskyddsmyndighetens regelverk som fortfarande gäller.
Gösta

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #41 skrivet: 20 okt-10 kl 22:06 »
Hur många kaniner får man ha med tillstånd? kan säkert ordna grannarnas godkännande... hade retat anmälaren gott..
Fjäderfän och kaniner

Gösta

« Svar #42 skrivet: 20 okt-10 kl 22:21 »
Tillstånd för djurhållning gäller generellt för alla typer av djur. Artspecifikt finns sedan regelverk för varje djurslag. De har i princip ingenting med varandra att göra. Djurtillstånd ges av kommunen. Specifik djurart ges av Länsstyrelsen.
Miljökontoret i din kommun kan ha synpunkter.
När en tvist uppstår med myndigheter så skall de alltid lämna sina synpunkter skriftligt samt ge möjligheter för att komma in med synpunkter. Ett kommunbeslut går alltid att överklaga i flera instanser, tro mig! Jag har inte någon enda gång accepterat påhopp från någon myndighet över huvud taget om det inte finns klara och logiska bestämmelser som hänvisats till >:D
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #43 skrivet: 20 okt-10 kl 23:53 »
Men om man nu läser paragraf 7 i den text som Ugglans refererade till, så ser det ju inte ut att vara något som helst problem att föda upp sällskapskaniner i lite större omfattning, bara man inte gör det yrkesmässigt eller komersiellt. Alltså om jag har mina åtta honor och säljer några ungar som sällskapskaniner och äter upp resten så ska det ju inte vara några problem.

Gränsen "6 kaniner" förstår jag är om man hyser andras kaniner, alltså har smådjurs-pensionat eller liknande. Det gäller inte egna, hemuppfödda kaniner, eller kaniner man köpt in i sin avel.
Det är i alla fall så jag tolkar texten.

Och när det gäller uppfödning av en utrotningshotad lantras så vore det väl fan om man inte skulle få hjälp att tråckla ut ett sånt här missförstånd.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #44 skrivet: 21 okt-10 kl 17:19 »
Fy fan vad tråkigt Nicklas! Det förklarade kexet... Citerar en av mina arbetskamrater...: "Avundsjuka kan yttra sig på många sätt..." eller?
Om de kom hit och såg min stela katt på 14 bast och min halta kanin (som förövrigt skuttar glatt i himlen om någon timme) vad skulle de göra då?
De har den plats, den mat och den aktivering de behöver. Och hur ska jag kunna bevisa hur gammal bondkatten är? För gammal och lite sliten i kroppen måste hon ju ha rätt att bli så länge hon mår bra? Jag går lika stelt jag -och jag är inte ens fyllda 24!  ::)

Paragrafryttare får man skaka av sig med en klackspark! Vad jag kunde se mådde dina kaniner alldeles utmärkt!

grimbart

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 21 okt-10 kl 20:09 »

Vad jag kunde se mådde dina kaniner alldeles utmärkt!
tack smic.. du har ju vart här och sett vanvården...
Fjäderfän och kaniner

Yrmff

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 21 okt-10 kl 20:31 »
YYYYRRRMMMFFF!!!!  >:(  >:(  >:(  >:(
Nu drar det i avtryckarfingret på den gamle punkarn!!!
Stå på dig!!!

mvh H

Smic

• Västergötland
    • Västergården
« Svar #47 skrivet: 21 okt-10 kl 20:51 »
Alla kan väl vid något tillfälle behöva en väckarklocka, men myndigheterna har ofta väldigt mycket pekfinger.

Lite OT men jag minns när en stor del av hästägarna här hemma blev tvungna att höja taket i sina stallar när vi fick ny djurskyddssinspektör. Det var många upprörda röster, många dyra pengar, många som faktiskt inte hade dem och fick sälja sina hästar eller stalla upp dem hos andra. Det handlade om djurskydd, men till vilket pris? Nu var vi inte en av de drabbade så jag vet inte hur petiga de var, i vissa fall var det gott och väl befogat vill jag minnas, men många tyckte inte att det behövdes hemma hos dem. (Här kan jag inte uttala mig för de hade jag inte varit hemma hos)

Var det många djur du blev tvungen att göra av med? Och man brukar väl få en viss tid inom vilket det skall vara åtgärdat?
« Senast ändrad: 21 okt-10 kl 21:36 av Smic »

grimbart

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 21 okt-10 kl 20:56 »
jag var inte hemma och kunde inte diskutera saken... men visst det är deras jobb att hitta fel och det ska man väl egentligen inte klandra dem för... nu får mina djur det kanonlyxigt..
Fjäderfän och kaniner

Smic

• Västergötland
    • Västergården
« Svar #49 skrivet: 21 okt-10 kl 21:03 »
Var det någon hemma alls eller kom de bara??

Och som tidigare skribenter sa -överklaga. Han/hon kanske hade en dålig dag. Djuren mår ju bra!
« Senast ändrad: 21 okt-10 kl 21:20 av Smic »

Smic

• Västergötland
    • Västergården
« Svar #50 skrivet: 21 okt-10 kl 21:23 »
Vet inte om det här hjälper men;
vänta ut det skriftliga beslutet från djurskyddet, och överklaga.  hjälper kanske inte mycket, men du hinner kanske ansöka om tillstånd från jordbruksverket innan den övriga (ursäkta) idiotbyråkratin hinner runt. om du har någon bekant som är veterinär (alt. om du känner någon som sitter i rasföreingen) så kan ju den hjälpa dig genom att intyga att dina kaniner är i gott skick och att då kan du ju kanske be om anstånd med tillstånd fram tills jordbruksverket hunnit göra sitt.

Har de hängt upp sig på tillståndet alltså? Ursäkta, nu lägger jag väldigt många inlägg... men jag blev lite konfunderad... Bäst att ringa och se till att man själv har ryggen fri känner jag!  :-\
« Senast ändrad: 21 okt-10 kl 21:42 av Smic »

grimbart

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 21 okt-10 kl 22:31 »
Var det någon hemma alls eller kom de bara??

Och som tidigare skribenter sa -överklaga. Han/hon kanske hade en dålig dag. Djuren mår ju bra!
grannen dvs min mor var hemma... vi har djuren gemensamt mellan våra tomter.. jag kommer inte överklaga.. jag åtgärdar de punkter som de klagat på och minskar ner... hoppas de blir nöjda så..
Fjäderfän och kaniner

sisel

• Småland
« Svar #52 skrivet: 22 okt-10 kl 20:23 »
VA..?!
Måste man ha tillstånd för kaniner..? Jag har 9 st rena sällskapskaniner, alla hanar är kastrerade, så jag bedriver ingen avel. Jag bor dessutom på landet utan grannar på nära håll.
Ska jag verkligen begära tillstånd för mina långörade kompisar??

Smic

• Västergötland
    • Västergården
« Svar #53 skrivet: 22 okt-10 kl 20:27 »
Jag pratade med länsstyrelsen idag, och det var om du inackorderade andras kaniner eller hade affärsverksamhet (är lite trött så jag har glömt det exakta ordet, men typ).
Man behövde också ha tillstånd om man skulle låna ut 6 eller fler kaniner. Men för hobby skulle det inte behövas.

sisel

• Småland
« Svar #54 skrivet: 22 okt-10 kl 20:30 »
Ok, det var ju för väl. Någon måtta på byråkratin får det vara.

grimbart

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 22 okt-10 kl 20:31 »
Jag pratade med länsstyrelsen idag, och det var om du inackorderade andras kaniner eller hade affärsverksamhet (är lite trött så jag har glömt det exakta ordet, men typ).
Man behövde också ha tillstånd om man skulle låna ut 6 eller fler kaniner. Men för hobby skulle det inte behövas.
va? :D
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #56 skrivet: 22 okt-10 kl 20:34 »
va? :D
Var det inte det vi sagt i flera av dina trådar, ofta har inspektörerna inte någon koll. Så gör inte för mycket, och gör dig inte av med avelsdjur, innan du fått skriftligt besked, och även då bör man dubbelkolla och överklaga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #57 skrivet: 22 okt-10 kl 20:47 »
gjort gryta av de flesta... man ledsnar fort när folk klagar på sånt man gör...
Jo, men det finns alltid folk som är sura och avundsjuka, eller som inte har ett eget liv, utan måste lägga sig i andras. Ska man låta dem förstöra för sig, så kan man snart inte göra något.

När jag bodde i lägenhet hade jag en alkoholiserad granntant, som anmälde mig för rena fantasier till alla myndigheter hon kunde komma på. Jag fick något besök i början, sedan ringde de bara och sa att de var tvungna att utreda, men att de såklart visste att anmälan var ogrundad. Tex påstod hon att hundarna var instängda i badrummet. Det var de också, den stund jag duschade och torkade dem. Aldrig annars. Hon påstod också att jag gick väldigt korta rundor med mina hundar. Också sant, främst när de var valpar, men även senare. De fick gå ut och kissa vid behov, och då gick jag bara till närmsta grönyta, ca 100m. Sen gick jag minst en ofta två långa rundor per dag, ca 2 h promenerade vi i snitt. Men de promenaderna var ju utom synhåll för grannen...

Så det går alltid att klaga på något, främst om man inte har hela bilden. Men om man bara pratar med myndigheterna, och vet vad som gäller, så löser sig det oftast på ett smidigt sätt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #58 skrivet: 23 okt-10 kl 11:49 »

Dvs precis det som föreskrifterna jag länkade till anger.  ;)
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

pålle

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 23 okt-10 kl 11:55 »
Dvs precis det som föreskrifterna jag länkade till anger.  ;)
Då kan man be dom fara och flyga då :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare (1 dolda)
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser