Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tusan finns i brödet?  (läst 12710 gånger)

Skogsnatt

• Gäst
Vad tusan finns i brödet?
« skrivet: 19 okt-10 kl 05:53 »
Jag köpte ett färdigskivat bröd från Pågens och råkade glömma det i jaktstugan. Det var bakat den 19 augusti. När jag kom dit igen så kunde jag med förvåning konstatera att det inte var mögligt , men jag kände inte för att äta det ändå. Nu har jag lagt det i källaren och låtit det vara och det finns inget mögel än. Jag bara undra vad i herrans namn dom lägger i degen, det borde ju varit grönt och kuddigt vid detta laget???????????

träsleven

• -
SV: Vad tusan finns i brödet?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-10 kl 09:42 »
Läs på innehållsförteckningen om du inte är rädd av dig! ;D Industribröd är väl nuförtiden mer en evighetsprodukt än ett riktigt bröd. Riktigt bröd utan extra mycket E-nummer det möglar ju alltid. Och det är väl ett sorts "friskhetstecken". Riktig industrimat kan nog förvaras utan frys o kyl näranog hur länge som helst tyvärr! Jag har en god vän som hade glömt ett paket Mamma Scans köttbullar i sitt garage, han hittade det flera veckor senare. Detta var mitt i sommaren och paketet såg likadant ut som när det köptes. Det var sista gången han köpte industritillverkade köttbullsattrapper.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 19 okt-10 kl 09:50 »
Huvvaligen! Innehållsförteckningar blir jag mörkrädd av... massa saker man inte ens kan uttala gömmer sig där. Kan rekommendera http://www.aktavara.org/
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

lukin

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 okt-10 kl 09:58 »
Om brödet har torkat så kan det inte ske någon mögeltillväxt. Var brödet torrt?

//sven

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 okt-10 kl 21:35 »
Huvvaligen! Innehållsförteckningar blir jag mörkrädd av... massa saker man inte ens kan uttala gömmer sig där. Kan rekommendera http://www.aktavara.org/

Hmm. Jag ska nog köpa mitt bröd på kondiset här istället. Det blir klart dyrare, men det andra verkar ju vara ren kemi

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 okt-10 kl 21:37 »
Om brödet har torkat så kan det inte ske någon mögeltillväxt. Var brödet torrt?

//sven
Det låg i och ligger i en plastpåse, så mögel borde frodas. Det ska få ligga i källaren, så får man se vad som händer

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 19 okt-10 kl 22:01 »
Hmm. Jag ska nog köpa mitt bröd på kondiset här istället. Det blir klart dyrare, men det andra verkar ju vara ren kemi
Ledsen att grusa dina förhoppningar, men även kondisbrödet är ganska onyttigt, och proppat med kemikalier. Dessutom oftast bakat utan ett spår av varken skal eller grodd, alltså saknas nästan alla de naturliga vitaminerna, mineralerna och fibrerna. Vill man ha nyttigt och gott bröd får man baka själv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 okt-10 kl 22:05 »
Ledsen att grusa dina förhoppningar, men även kondisbrödet är ganska onyttigt, och proppat med kemikalier. Dessutom oftast bakat utan ett spår av varken skal eller grodd, alltså saknas nästan alla de naturliga vitaminerna, mineralerna och fibrerna. Vill man ha nyttigt och gott bröd får man baka själv.
Eller så får man flirta med någon, som bakar till en!!! Bröd ska man ju ha och jag lär inte ha varken tid eller bli färdig till att göra det själv

jenses

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 okt-10 kl 22:10 »
...och jag lär inte ha varken tid eller bli färdig till att göra det själv
Det tar kanske 10-15 min i veckan att baka själv och diska efteråt...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 19 okt-10 kl 22:21 »
Effektiv tid. Det blir en hel del väntetid också, men då kan man ju göra något roligare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 19 okt-10 kl 22:32 »

För mig brukar bara disken i sig ta längre tid än så :P
Effektiv tid. Det blir en hel del väntetid också, men då kan man ju göra något roligare.

Testa det här http://www.alternativ.nu/index.php?topic=49384.0
Då har du långa väntetider och hinner göra lite 'större' saker.
Annars är det ofta bara 20-40 minuters 'väntetider' och då hinner man ju knappt plocka upp hammaren/sopen/hundkopplet eller vad det nu är man skulle behöva göra den dagen :D

:-* /Anette
« Senast ändrad: 19 okt-10 kl 22:50 av Whippet »
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 19 okt-10 kl 22:35 »
Jag föredrar att kalljäsa med bara lite jäst, eller helst surdeg, över natten. Massor av tid till annat under väntetiden...

Nissepisse

« Svar #12 skrivet: 19 okt-10 kl 22:36 »
Här finner ni svar på varför det inte möglar. Har inte med E-nummer, tvärtom faktiskt, det är för rent när det bakas.
http://www.gp.se/konsument/konsumentguider/1.20400-brod-moglar-ej-06

Hamburgare någon?
http://aht.seriouseats.com/archives/2008/09/12-year-old-mcdonalds-hamburger-still-looking-good.html

Baka eget bröd är inte så himla jobbigt, ge det en chans.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 19 okt-10 kl 22:44 »

Ha ha! Nu var du rolig... Är det en sats med scones då, eller?

Men Skogsnatt, nu ska du få ett recept på ett saftigt bröd som är plättlätt att baka själv, oavsett kunskap, tid eller erfarenhet. ;)

Filmjölkslimpa:

4,5 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
3 dl vetekli
3 tsk salt
2½ tsk bikarbonat
3 dl filmjölk
1,5 dl mörk sirap
3 dl mjölk
1,5 dl lingonsylt

Blanda först alla torra ingredienser i en stor skål, häll sen ner alla våta ingredienser utom lingonsylten och rör ihop till en grov smet. Vänd till sist ner lingonsylten lite försiktigt så att man inte mosar sönder alla lingon.
Ös upp smeten i två ugnsformar (såna där avlånga som rymmer ca 1,5 liter). Smeten ska inte nå upp till mer än halva formen.

Sätt in formarna i kall ugn, sätt den på 125 grader och grädda i ca 1,5 - 2 timmar. Det går att testa med en trästicka om den är klar eller inte om man är osäker.

Brödet blir sött, grovt och konsistensen påminner lite om mjukpepparkaka. ;) Och så är det förrädiskt gott.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 okt-10 kl 22:49 »
Här nere finns det köpebröd utan e-nummer, som inte möglar, i den vanlige affären. Fast det kanske är ovanligt?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 19 okt-10 kl 22:57 »
Här nere finns det köpebröd utan e-nummer, som inte möglar, i den vanlige affären. Fast det kanske är ovanligt?

Här nere?

/Sara

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 19 okt-10 kl 22:59 »
Jo, men det kan innehålla konserveringsmedel i alla fall, bara utskrivet som namn. Och mjölbehandlingsmedel innehåller det troligen också, behöver vad jag vet inte skrivas ut för det ska "förbrukas/försvinna" vid jäsning och bakning. Och troligen är majoriteten av mjölet ett vetemjöl utan vare sig skal eller grodd. Enligt uppgift är det sådant bröd svenska folket vill ha, ett bröd utan smak och utan näring, men med massor av snabba kolhydrater så att vi lika gärna kunde ätit kanelbulle, sett till verkan i kroppen.

jenses

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 okt-10 kl 23:04 »
Ha ha! Nu var du rolig... Är det en sats med scones då, eller?
Ha ha, ja, rolig är jag nästan alltid...
Nä, det var två kalljästa surdegslimpor på cirka 1,3 kilo stycken,
och jag använder köksmaskinen för att knåda och en varmluftsugn för att grädda
istället för att knåda för hand och gräddning i den vedeldade ugnen.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 19 okt-10 kl 23:19 »
Ha ha, ja, rolig är jag nästan alltid...
Nä, det var två kalljästa surdegslimpor på cirka 1,3 kilo stycken,
och jag använder köksmaskinen för att knåda och en varmluftsugn för att grädda
istället för att knåda för hand och gräddning i den vedeldade ugnen.

Jo, men ingredienserna ska plockas fram, blandas, knådas (även om man använder assistent så går man ju inte så långt under tiden, jäsas (och då kan man inte åka iväg nånstans), bröden bearbetas och formas, jäsas igen, och slutligen gräddas (och då går man GARANTERAT ingenstans).
Jag skulle då aldrig säga att ett rejält brödbak tar mindre än två timmar.  ;)

Men det var ju egentligen helt och hållet OT...  ;D

/Sara

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #19 skrivet: 19 okt-10 kl 23:27 »
Jo, men ingredienserna ska plockas fram, blandas, knådas (även om man använder assistent så går man ju inte så långt under tiden, jäsas (och då kan man inte åka iväg nånstans), bröden bearbetas och formas, jäsas igen, och slutligen gräddas (och då går man GARANTERAT ingenstans).
Jag skulle då aldrig säga att ett rejält brödbak tar mindre än två timmar.  ;)

Men det var ju egentligen helt och hållet OT...  ;D

/Sara

När jag bakar kalljäst bröd rör jag ihop degen, knådar och lägger bullarna direkt på plåten och jäser under natten i kylskåp. Så jag måste också säga att effektiv tid under disk och bak tar en 10 till 15 minuter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 3 användare
Galaxie, Stengrim, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser