Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Långtidslagring av solvärme  (läst 3930 gånger)

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
Långtidslagring av solvärme
« skrivet: 13 okt-10 kl 17:42 »
Hej alla!

Jag sitter här o funderar på hur man skulle kunna lagra överskottsvärmen från främst solfångaren till höst/vinter. Jag skissar fortfarande på uppvärmningssystemet till huset som jag snart ska bygga. Det blir solfångare, vattenmantlad köksspis+murspis med insats och en liten pelletspanna för backup.

Så nu är den stora frågan den hur man kan lagra värmen som finns i överflöd på sommaren till årets kallare dagar. Har hört att halm ska ha lägre värmegenomgångskoefficient än mineralull så man kanske ska gräva ner en gammal oljetank på nåra kubik nån/nåra meter ner i jorden och diffususionsspärra kanterna innan man lägger ner tanken och sen typ 1,5 m isolering av halmbalar runt om. Verkar som experterna på långtidslagring i industriellt syfte förspråkar nergrävning av tankar för att hålla värmen.

Tanken är ju förstås inte att ha 70 gradit vatten i december men kanske 30-40 grader så man slipper bränna på så mycket för att få rätt temp på vattnet. Dessutom skulle man kunna lagra en del av värmen från spisarna när det blir överskott även där. Det handlar trots allt om ganska många kW som går till vattnet. Hur det rent praktiskt ska lösas med ventiler hit o dit det får ja lösa sen. Nu är frågan hur man bäst lagrar värmen.

Vad tror ni? Andra förslag eller åsikter på de jag har skrivit?

På återseende!
Lever livet Utan E nr så gott det går!

esten

• -
SV: Långtidslagring av solvärme
« Svar #1 skrivet: 13 okt-10 kl 17:54 »
En stilla undran ...... Hur stort hus tänker du bygga ?

Jag hade solfångare och vedpanna , en 1000 kb + en 500 kb acc tank inne i pannrummet .
Under sommaren användes enbart lilla accen och hade en temp på 90 gr . Behövde ju bara varmvatten .
PÅ vintern kopplades stora accen in och lilla ifrån . Från slutet av augusti till efter nyår var medel tempen ca30 gr , men efter nyår då solen tittade fram igen så steg yempen dessa dagar upp till ca 70 gr .

Risken med att försöka "lagra" för stor mängd mot vad du gör av med kan resultera i att du bygger en avkylnings anläggning i stället . Energin går alltså åt fel håll .

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 13 okt-10 kl 19:04 »
En stilla undran ...... Hur stort hus tänker du bygga ?

Jag hade solfångare och vedpanna , en 1000 kb + en 500 kb acc tank inne i pannrummet .
Under sommaren användes enbart lilla accen och hade en temp på 90 gr . Behövde ju bara varmvatten .
PÅ vintern kopplades stora accen in och lilla ifrån . Från slutet av augusti till efter nyår var medel tempen ca30 gr , men efter nyår då solen tittade fram igen så steg yempen dessa dagar upp till ca 70 gr .

Risken med att försöka "lagra" för stor mängd mot vad du gör av med kan resultera i att du bygger en avkylnings anläggning i stället . Energin går alltså åt fel håll .

Huset blir 180-200 kvm, inte riktigt spikat än. Men du får gärna förklara mer av det du skrivit. Hur laddade du dina acc? Tror du att ja kan få fel verkan med för mycket värme?

Tänkte att ta vatten från magasinet i en slinga till acc tanken inne i huset. Då tar man ju bara så mycket som man vill. Eller?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 13 okt-10 kl 22:31 »
Jag föreslår att du räknar igenom hur mycket energi du kan lagra i tilltänkt vattenvolym, bestämmer dig för hur mycket den energin är värd och bedömer sedan om det finns någon lönsamhet i projektet med hänsyn till hur mycket arbete och kostnader du måste lägga ner i att förverkliga det hela. Glöm inte att ta med värmeförlusterna i beräkningen.

Min "magkänsla" är att det behövs betydligt större vattenvolymer än de kubikmeter man kan få plats med i en gammal oljetank, för att det överhuvudtaget ska vara någon mening. Om man gräver ner tank och isolering under jord måste isoleringen vara gjord av något material som inte kan dra åt sig fukt eller ruttna, så halmbalar är nog uteslutna i det här fallet.

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 14 okt-10 kl 10:59 »
Min "magkänsla" är att det behövs betydligt större vattenvolymer än de kubikmeter man kan få plats med i en gammal oljetank, för att det överhuvudtaget ska vara någon mening. Om man gräver ner tank och isolering under jord måste isoleringen vara gjord av något material som inte kan dra åt sig fukt eller ruttna, så halmbalar är nog uteslutna i det här fallet.

Jag tänkte klä in hela paket med diffspärrs plast. Men de där med att det krävs mer vattenvolym än de som ryms i en oljetank känns som att de egentligen blir så. Då kanske det inte är värt det då jag har vedspisar o pelletspanna.

Tänkte att man kanske kunde förvärma inkommande vattnet till acc tanken från magasinet för att få mindre temp diff. Då går det kanske åt mindre energi att värma upp vattnet till värmesystemet och till kranarna.

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 14 okt-10 kl 11:21 »
Nu ska jag FÖRSÖKA förklara mmitt system . Det var några år sedan nu .
Solfångaren var ett slutet system fyllt med en typ av glykol med egen cir-pump , vätskan leddes genom en värmeväxlare som sedan kunde alterneras mellan de båda acc-tankarna , också detta var ett slutet system .Med egen cirk-pump.
Sedan kom då pannvattnet i sitt system in i stora accen i en separat del som då även blev tanken för pannvattnet . Det värmde stora accen genom strålvärmen genom plåtarna . Där gick även vattnet från solfångarvärmeväxlaren igenom så att det tog med sig värmen från pannvattnet och spred det lite jämnare i tanken .
Pannan hade även sin egna cirk-pump .
Från stora tanken gick sedan ledningar för värmen och varmvattnet in i huset . (sommarsystemet var ju lite enklare då det bara var varmvatten)
Men det gick först genom en värmeväxlare till .
Därför att vattnet delades mellan huset och ladugården . Det fanns både omklädningsrum och dush/toa i ladugården plus ett mjölkrum som förutom varmvatten även hade vattenburen golvvärme .
Så inte var det speciellt billigt i elkostnader med hur många vart det ? 6 ciirk-pumpar ?
Men att jag klarade mig mer än halva året med enbart solfångaren var klart .
Och på hösten innan jag kom igång riktigt med eldningen så fungerade systemet i ladugården , inte som buffert utan som avkylning . jag ville inte stänga cirk-pumparna helt utan vred ner på min , de är ju lite vanskligt att ha dem stående helt .

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 14 okt-10 kl 14:03 »
Lilla tanken var från början en varmvatten beredare med värmeslinga från panna så den var automatiskt isolerad.

Stora 1 kbm tanken var helt oisolerad , men de flesta rören hit och dit var antingen isolerade med de här färdiga " skumgummi" överdragen eller gullfiber och värmereflekterande folie

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 14 okt-10 kl 14:13 »
De låter intressant, riktigt intressant. det är dit jag vill!

Funderar på att gräva ner tanken 2 m med 1-2 m halmisolering runt (diff spärr först så ingen fukt når halmen) o sen köra på de system ja skissat i paint (Bifogat) då ja inte orka rita nåt i autocad. Hade möjligtvis blivit snyggare.

Vedkaminerna och solfångarna går på samma lina via vv, är inte riktigt riktigt löst än men de borde bli bäst så. Förgreningarna i sol/ved linan styrs med temp givare så att allt överskott går till magasinet (acc 1) när tempen är tillräckligt hög i acc 2. Pelletspannan är direkt på Acc 2 då den enbart finns där som stöd under natt/dagtid då ingen eldar. Vattnet i Acc 1 förvärmer inkommande kallvatten och ökar då dess temp.

Vad tror du Esten o ni andra? Kika på min skiss o plita ner lite konstruktiv kritik!

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 14 okt-10 kl 14:35 »
Att inte sätta en värmeväxlare mellan kommer att stäla till besvär . Är det mulet några dagar eller vintertid kommer den att få en avkylande effekt på resten av systemet . Det kommer att märkas , jag lovar .

För att styra solfångar delen hade jag ett styrskåp där jag kunde ställa om /sköta årstidsväxlingar - dag/natt temperaturen . Det skötte om att reglera cirkpumpen till solfångaren plus shuntar temp givare och termostater i systemet för att hindra värmeförluster på detta sätt via direkt inlopp .

VV från pannan styrdes också via tempgivare och termostater men där var det "mekaniskt" , Dvs Tempen på pannvattnet styrde det hela .

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 14 okt-10 kl 14:39 »
Att inte sätta en värmeväxlare mellan kommer att stäla till besvär . Är det mulet några dagar eller vintertid kommer den att få en avkylande effekt på resten av systemet . Det kommer att märkas , jag lovar .

Var menar du? Mellan linan o sol/ved? Men enkla termogivare borde räcka för att styra ventilerna. Styrning av solfångarna o vedspisen styrs som vanligt, som om de va kopplade mot acc tank. Eller?

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 14 okt-10 kl 14:43 »
Jag menar nåt i stil med att om det är långvarigt mulet eller kallt kommer solfångaren att ta med sig värmen från acctanken ut till solpanelen där värmen kommer att dunsta ut i världsrymden

Misse

• nr 9424
« Svar #11 skrivet: 14 okt-10 kl 14:54 »
Så lite lagringsmöjlighet som Ts beskrivit tycker jag verkar nästan meningslöst, och mest bara kostnad och besvär.
Behöver vara våldsamt mycket större volymer för att räcka en bit.

OM jag minns rätt (troligen inte...;)) så lagrar en kubikmeter vatten 1,16 kWh per grad temperaturförändring.
Innebär alltså isf att om du har en tvåkubikstank som sjunker från 90 till 40 grader så ''lämnar den ifrån sig'' 116 kWh energi i form av värme. Typ 135 spänn med dagens elpris för mig. Om man inte räknar förlusterna.

Jag har liknande tankar/längtor/drömmar, men en lite större tank än tankarna om tankar som är i dina tankar.

Köpa sex stycken 5 x 5 meter plåtar av lagom tjocklek och sen svetsa ihop dom till en kub som då rymmer 125 m3 vatten.
Då blir lagringskapaciteten 145 kWh per grad temperaturförändring (eller vad det nu kan heta..)
Om jag då med 50 kvadrat solfångare (och kanske lite vedeldning) värmer upp tanken så den är ca 100 grader på hösten (får då ha ett halvt kilo övertryck i tanken för att det inte ska koka) och låter den sjunka till 35 grader framåt  mars när solen börjar värma så smått igen så har jag tagit ut 9425 kWh med den temperaturskillnaden. Och det ska lätt räcka över en vinter i detta hus.
 Har nu elvärme och rätt kallt inne, gör totalt av med ca 8000 kWh el per år när jag bor ensam.

Hade tänkt att ha ca en meter BRA isolering.
Tyngden från ett sånt här projekt kräver givetvis viss tankemöda men är absolut inte omöjligt. Inte ens svårt. Bara en del tänk :)

Sen tillkommer ju naturligtvis rejäla förluster vid långtidslagring, men har glömt det jag förut räknat ut :P
Var det hundra Watt förlust i timmen kanske när tanken var uppe i hundra grader ???
Isåfall 30 dagar gånger 24 timmar = 720 timmar. Gånger 100 WattTimmar = 72000. Som är samma som 72 kiloWattTimmar. 72 kWh i månaden är isf en helt okey förlust.

Större är problemet med transporten av värme i rören från tanken till huset. Komplicerat att minimera förlusterna där.

Ja ja, detta var lite av mina tänkta tankar om tankar och lagring :P
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 14 okt-10 kl 15:57 »
Jag menar nåt i stil med att om det är långvarigt mulet eller kallt kommer solfångaren att ta med sig värmen från acctanken ut till solpanelen där värmen kommer att dunsta ut i världsrymden

Men det medföljer styrenhet till de flesta solfångare. Det vanliga är juh faktiskt att koppla solfångare direkt i solslingan på acc tanken och använda styrningen dvs att starta/stoppa cirk pumpen beroende på temp. Så det borde funka att koppla solfångaren vv direkt på ledningen. Det enda man då måste göra är att växla mellan acc 1 & 2. Vad gällande vedspisen är det samma där, vv o sen har den sin styrning i likhet med solfångaren. Det ser jag inte som nåt problem...

Förlusterna verkar ju inte vara så stora Misse om Esten har ett system som fungerar. Dessutom laddar jag magasinet hela året med vedspisen . Det handlar främst om att värma kv in till acc tank 2. Tror att Esten har ett bra system som nog kan funka för mig också!

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser