Så lite lagringsmöjlighet som Ts beskrivit tycker jag verkar nästan meningslöst, och mest bara kostnad och besvär.
Behöver vara våldsamt mycket större volymer för att räcka en bit.
OM jag minns rätt (troligen inte...

) så lagrar en kubikmeter vatten 1,16 kWh per grad temperaturförändring.
Innebär alltså isf att om du har en tvåkubikstank som sjunker från 90 till 40 grader så ''lämnar den ifrån sig'' 116 kWh energi i form av värme. Typ 135 spänn med dagens elpris för mig. Om man inte räknar förlusterna.
Jag har liknande tankar/längtor/drömmar, men en lite större tank än tankarna om tankar som är i dina tankar.
Köpa sex stycken 5 x 5 meter plåtar av lagom tjocklek och sen svetsa ihop dom till en kub som då rymmer 125 m3 vatten.
Då blir lagringskapaciteten 145 kWh per grad temperaturförändring (eller vad det nu kan heta..)
Om jag då med 50 kvadrat solfångare (och kanske lite vedeldning) värmer upp tanken så den är ca 100 grader på hösten (får då ha ett halvt kilo övertryck i tanken för att det inte ska koka) och låter den sjunka till 35 grader framåt mars när solen börjar värma så smått igen så har jag tagit ut 9425 kWh med den temperaturskillnaden. Och det ska lätt räcka över en vinter i detta hus.
Har nu elvärme och rätt kallt inne, gör totalt av med ca 8000 kWh el per år när jag bor ensam.
Hade tänkt att ha ca en meter BRA isolering.
Tyngden från ett sånt här projekt kräver givetvis viss tankemöda men är absolut inte omöjligt. Inte ens svårt. Bara en del tänk

Sen tillkommer ju naturligtvis rejäla förluster vid långtidslagring, men har glömt det jag förut räknat ut

Var det hundra Watt förlust i timmen kanske när tanken var uppe i hundra grader

Isåfall 30 dagar gånger 24 timmar = 720 timmar. Gånger 100 WattTimmar = 72000. Som är samma som 72 kiloWattTimmar. 72 kWh i månaden är isf en helt okey förlust.
Större är problemet med transporten av värme i rören från tanken till huset. Komplicerat att minimera förlusterna där.
Ja ja, detta var lite av mina tänkta tankar om tankar och lagring