Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Horsemanship"?  (läst 19964 gånger)

esten

• -
SV: "Horsemanship"?
« Svar #120 skrivet: 09 okt-10 kl 22:44 »
OK ; vem talar om våld ? Det pratas om dominans .

Sid 32 Dominansens två grundsatser
Det finns två helt avgörande faktorer för dominans:
1) Utstrålning , personlighet , värdighet , självsäkerhet , erfarenhet och intelligens är de egenskaper ett ranghögt djur måste ha . Dessa " vapen" är av psykologisk natur och de är vida överlägsna de fysiska
2)Ranghöga djur utvecklar en speciell repertoar av attityder , tecken med vilka de demonstrerar och befäster sin ställning inför omvärlden- på det mest fredliga sätt.
bestämda rörelsemönster ,ledarsignaler som förmedlas genom rörelse och gester, alltså kroppsspråket.
Huvudtemat i den här boken är att noga belysa och beskriva dessa båda grundsatser.
Vi återvänder helt kort till vår gamle riddare. De Dominerade sina hästar i kraft av sin personlighet och sin utstrålning. De umgicks med sina hästar på humanast tänkbara sätt , DÄRFÖR ATT DE GJORDDE SIG TILL STÄLLFÖRETRÄDARE för hästens hela liv , nämligen hjorden.

Var du fått pratet om våld ifrån , fattar inte jag , då det hela handlade om Hempflings metod använde sig av DOMINANS eller inte .
Du kanske tror att dominans = VÅLD .

Förresten så skriver han även om RYGGNING SOM DOMINANSmedel och lär ut även det . Vilket du har nekat till .

Du kommer med väldigt dåligt underbyggda fakta och dålig förståelse för en lära du säger dig behärska , ursäkta läror .
OBS , Inget personangrepp , bara en iaktagelse

Utterman

• Skåne
« Svar #121 skrivet: 09 okt-10 kl 23:14 »
Ursäkta !

Vi använder exemplet med hingsten en gång till . Hingsten rusar kärlekskrank rakt emot mig och reagerar - av någon anledning - inte på min signal . Vad gör man då ? Mycket enkelt : Man drämmertill hästen hårt !

det är våld eller mistar jag mig?
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #122 skrivet: 09 okt-10 kl 23:55 »
Då var det dags att dela upp trådar igen....i alla fall fram till dess att någon kan belägga att det som den dömda veterinären sysslade med hade att göra med så kallad "horsemanship".

Har inte orkat gå igenom hela diskussionen och flytta inlägg för inlägg i kväll, ifall någon undrar varför en del inlägg i denna tråd som kanske borde varit kvar i ursprungstråden fick hänga med. Men de var inte så många tror jag.

Provocera och diskutera gärna, men starta gärna nya trådar när nya ämnen införs, så blir det lättare för oinvigda och läsare som kanske inte hinner läsa allt härinne att hänga med i svängarna.

Och "Frances", byt gärna namn på tråden om du vill, orkade inte uppbåda så mycket fantasi just nu... ;)

Och som vanligt får man försöka att komma ihåg att hålla sig till sakfrågan och undvika personangrepp...

/Moderator

« Senast ändrad: 09 okt-10 kl 23:59 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

esten

• -
« Svar #123 skrivet: 10 okt-10 kl 00:56 »
Så du hittade i boken som var så helt utan varje form av tvång eller dominans .

Nu borjar du att motsäga dig själv .

Han pratar heller inte om VÅLD utan om nödvärn i en mycket hotfull och farlig situation .

han skriver vidare (sid 188)
En undervisningsmetod kan i sig vara bra , men missförstås den är den ändå inte bra . Därför är jag angelägen att ni ska förstå mig rätt !
Icke-auktoritär uppfostran säger mindre om målet än om de medel som används för att komma dit .
Om inte allt ska urarta i anarki och destruktivitet , måste något annat komma i stället . Dessa medel kräver mycket mer disciplin och mycket större självkontroll av utbildaren än en uppfostran enligt gamla tiders auktoritetsprinciper.
För det handlar verkligen om uppfostran- åtminstonde är det avsikten med de icke-auktoritära ideerna . Annars skulle det inte heta icke-auktoritär uppfostran , utan icke-auktoritärt kaos !
Men kaos är just det som alltsomoftast uppstår .

Vi måste växa med hästen , och lära av varandra . Vår skyddsling kommer inte bara att tillkämpa sig den position i flocken som nu tillkommer honom . Han kommer också att iakta oss nogrannt, och eventuellt testa om vi fortfarande är starka nog för den roll vi tagit på oss .

Han skriver till sist att :Vad man gör med kunskapen (i den här boken ) är vars och ens ensak .

Så någonstans tror jag du har missuppfattat hela Hemflings lära .
Han jobbar inte utan dominans eller utan regler , utan de är mycket tydligt definierade .
Hans slutsats stämmer mycket bra överens med vad som står i bla Gueriniere och Alois Podhajskys verk .

Och genom detta svamel och tjafs har även jag frångått vad jag har försökt att lära mig och som står i alla dessa böcker !
Nämligen :Man visste också att detta sätt att arbeta med hästar fortlöpande förbättrar och stärker en människas personlighet . Alltså var umgänget med hästen slutligen inte längre något självändamål , utan framförallt vägen till målet . Hästen hjälpte dessa människor att utveckla sin personlighet .(sid 32 Dansa med hästar)

Så jag har vikt ner mig på en nivå där hästen skulle ha tagit komandot , genom att jag har inlett mig i denna diskusssion .
« Senast ändrad: 10 okt-10 kl 01:14 av esten »

Falin

• -
« Svar #124 skrivet: 10 okt-10 kl 18:09 »
Absolut inte slut på argument.. men att argumentera med någon som för en monolog känns inte värt att lägg tid på...

;D ;D ;D Aj, aj, aj, gå ut ur glashuset innan du kastar sten!
Eftersom du med all önskvärd tydlighet inte är intresserad av en seriös och givande diskussion, och dessutom otrevlig i dina svar så väljer jag att göra som flera andra - ignorera dig i fortsättningen. Synd, kunde ha blivit en bra diskussion annars.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #125 skrivet: 11 okt-10 kl 01:28 »
då får du imponera STORT... för det är så här det ser ut efter man lärt sig horsemanship ;)

Stacy Westfall's Championship Run 2006

Här är en trevligare film:

http://www.youtube.com/user/IneAnnikaSaito
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #126 skrivet: 11 okt-10 kl 20:01 »
Dom två är jätte duktiga bägge .
Jag önskar att jag kommer dit nån dag men det finns en bit kvar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

• -
« Svar #127 skrivet: 12 okt-10 kl 00:12 »
Dom två är jätte duktiga bägge .
Jag önskar att jag kommer dit nån dag men det finns en bit kvar .
Ja, båda är skickliga, men vad tycker hästarna?  Båda har moment med snurra runt, men vilken/vilka hästar ser ut att gilla momentet?

(Fast, vad gäller skicklighet, vem klarar flest olika moment?  Vem klarar att ge tecken åt flest hästar?  Vem fixar flest olika sätt att ge tecken åt hästen?)

Just_me

• Småland
« Svar #128 skrivet: 12 okt-10 kl 04:37 »
Jag har aldrig läst på om horsemanship men jag trodde verkligen grunden låg i kommunikation med hästar på ett språk de förstår?
Eller tänker jag på något helt annat?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #129 skrivet: 12 okt-10 kl 07:02 »
Jag vet inte varför det skulle vara "bättre" eller "finare" att utöra western-momenten utan utrustning.  Hela western-ridningen bygger ju på att utföra momenten med vikthjälper i och med att cowboysen behövde händerna till annat i sitt arbete. Att ta en vältränad westernhäst och sedan utföra detta i en inhägnad tycker inte jag är någon stor konst...

Hon med fjordingarna tycker jag är mycket coolare som gör detta ute...och fjordingar är ju inte direkt kända för att vara smidiga och samarbetsvilliga.. (förlåt nu alla fjordingfantaster över mina fördomar)I
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

JBF

• Småland
« Svar #130 skrivet: 12 okt-10 kl 07:29 »
Hon med fjordingarna tycker jag är mycket coolare som gör detta ute...och fjordingar är ju inte direkt kända för att vara smidiga och samarbetsvilliga.. (förlåt nu alla fjordingfantaster över mina fördomar)I
Jösses Frances... Du skulle träffat min fjordvalack i sin krafts dagar! Samarbetsvillig som få! Smidig, ja som ett väldigt atletiskt kassaskåp i alla fall ;D, men viljan fanns där!  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

esten

• -
« Svar #131 skrivet: 12 okt-10 kl 11:13 »
Håller med Frances !
När jg var i 7-8 års ålder och med familjen i sommarstugan hade några grannar en fjording där .
Och jag skulle få rida  :D
De hade ingen sadel , men jag fick huvudlag och tyglar . Hästen gick så fint fram till en krusbärsbuske böjde ner halsen och lät mig glida ner mitt i busken  :P

Så oavsett om du bara är vanlig "hästare" eller horsmanshipare , ska du ha mycket kunskaper för att hantera en fjording !
Om den inte vill ! Så vill den inte !

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #132 skrivet: 12 okt-10 kl 11:23 »
Håller med Frances !
När jg var i 7-8 års ålder och med familjen i sommarstugan hade några grannar en fjording där .
De hade ingen sadel , men jag fick huvudlag och tyglar . Hästen gick så fint fram till en krusbärsbuske böjde ner halsen och lät mig glida ner mitt i busken  :P

Så oavsett om du bara är vanlig "hästare" eller horsmanshipare , ska du ha mycket kunskaper för att hantera en fjording !

Det gäller nog alla hästraser :P

Har svårt att tänka mig att fjordingen du talar om tyckte att du stod högre i rang än den ;)
Är det inte en stor del av NH grejjen??? Att du är flockledare och hästarna följer din 'order' om vad som ska göras eller inte...

Hade jag varit häst skulle jag inte heller lyssnat på en 'liten fölunge' som försökte säga åt mig vad jag skulle göra ;D
Fast jag vet att det finns hästar som är 'lydiga' nog för att göra vad ett barn säger åt dem... ridskoleponnisar hör sällan dit ::)

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

pålle

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 12 okt-10 kl 11:24 »
Håller med Frances !

finns nog inslag av åsna där ;D

Birgit

« Svar #134 skrivet: 12 okt-10 kl 13:16 »
Citera
finns nog inslag av åsna där ;D
Gäller nog gotlandsruss också! Absolut ingen barnhäst! Där måste man vara en tydlig ledare för att de ska lyssna alls, enligt min erfarenhet. Men får man det förtroendet kan de gå långt med "mjuka" metoder.

pålle

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 12 okt-10 kl 13:34 »
Gäller nog gotlandsruss också! Absolut ingen barnhäst! Där måste man vara en tydlig ledare för att de ska lyssna alls, enligt min erfarenhet. Men får man det förtroendet kan de gå långt med "mjuka" metoder.
  ja du kan till och med gå till schetlans ponnyer och ska till läggas man får det för troende man förtjänar  alla så är du en bra ledare så får du en bra häst   o av set ras

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #136 skrivet: 12 okt-10 kl 13:39 »
Har så dåligt med bilder från min "hästbarndom" .. Men här är iallafall en bild på mig och min allra första hästlärare, shetlandsponnyn Lady. Hon var iallafall ingen barnhäst, både bitig och sparkig, men jag bara älskade henne och lärde mig massor  :-*

Minns fortfarande känslan av att ligga på hennes varma rygg som om det vore igår...och ser med vemod på mina små äpplen som inte fallit långt ifrån trädet, när dom umgås med sina ponnysar och lär sig hur hästar fungerar..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Trollmor

• -
« Svar #137 skrivet: 31 okt-10 kl 23:51 »
Med risk att skriva detta i fel tråd:

Jag har äntligen haft möjlighet att titta på några av filmerna, och vill bara påpeka att Estens film från Mumbay inleds med kommentaren att mannen misshandlat hästen, strax efter kastar någon ett föremål som liknar en sten, och tycks träffa hästen, varefter vi även får höra att det rör sig om ett föl.  Aggressiv, ja, men inte utan anledning!

Fråga:  Vad tycker den häst som utför en rörelse med öronen bakåtstrukna?

Vilse

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 01 nov-10 kl 00:33 »
Med risk att skriva detta i fel tråd:

Jag har äntligen haft möjlighet att titta på några av filmerna, och vill bara påpeka att Estens film från Mumbay inleds med kommentaren att mannen misshandlat hästen, strax efter kastar någon ett föremål som liknar en sten, och tycks träffa hästen, varefter vi även får höra att det rör sig om ett föl.  Aggressiv, ja, men inte utan anledning!

Fråga:  Vad tycker den häst som utför en rörelse med öronen bakåtstrukna?

Underkastelse aer naagot jag tycker mej ha set naer jag haallit paa med haestar,,oeronen enbart aer inte agression,,agression och oeron saaa har man ett helt annat ansikte paa haesten som daa foerstaerks av andra signaler,,

precis som at hundar med staande oeron viker ner dom foer at visa at dom underkastar sej,,

jag har inte laest hela traaden,,

sk agoera det nu,,

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #139 skrivet: 01 nov-10 kl 01:13 »
En häst som utför något med öronen bakåtstrukna har antingen ont i själ eller kropp.
Mina är glada och alerta med öronen framåt när vi arbetar tillsammans.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 4 användare (1 dolda)
Liz, Trulsa, Svedjorna1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser