Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Horsemanship"?  (läst 18737 gånger)

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #140 skrivet: 01 nov-10 kl 01:17 »
Öronen bakåt kan vara antingen "jaga bort" eller underlägsen - tänk "tuggande/slickande" föl/unghäst. Man måste se det i situation för att kunna avgöra.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #141 skrivet: 01 nov-10 kl 01:18 »
Jag håller inte med där .
Underlägsen sin ledare är mina hästar men inte stryker dom öronen för det .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: "Horsemanship"?
« Svar #142 skrivet: 01 nov-10 kl 21:19 »
Om vi börjar med att jämföra uttrycken hos Stacys och Annikas hästar, hur ser hästarna ut att trivas?

undrar

Trollmor
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: "Horsemanship"?
« Svar #143 skrivet: 01 nov-10 kl 21:45 »
Som jag tolkar filmerna är det Annikas hästar som trivs bäst. Härliga rörelser i härlig natur, fullt förtroende mellan hästar och människa  :).

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: "Horsemanship"?
« Svar #144 skrivet: 01 nov-10 kl 22:00 »
Om vi börjar med att jämföra uttrycken hos Stacys och Annikas hästar, hur ser hästarna ut att trivas?

undrar

Trollmor
Tycker bådas hästar ser ut att trivas, men man får se skillnaden på akademiska ridkonsten och western, är som o jämföra om en moppe eller hd trivs bäst i varmgarage... dom trivs nog lika bra...

Men Pignons hästar då? hur trivs dom? och vad gäller hästspråket, hästarna kan det redan, och dom kan redan det vi vill lära dom, gäller för oss att förstå hur vi kan göra oss förstådda...
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: "Horsemanship"?
« Svar #145 skrivet: 01 nov-10 kl 23:08 »
Den Annika jag menade var hon med fjordingarna.  Inte helt "akademiskt" ...  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: "Horsemanship"?
« Svar #146 skrivet: 01 nov-10 kl 23:20 »
Den Annika jag menade var hon med fjordingarna.  Inte helt "akademiskt" ...  :D
Nja hon börjar med voltige, men vad jag kollade så var där även spansk skritt, vilket är akademiskt.. så jo...det är skillnad ;)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: "Horsemanship"?
« Svar #147 skrivet: 01 nov-10 kl 23:22 »
OK för spanskt steg, men ungersk post ...  Nåja, häst som häst, människa som människa!  Min fråga gällde hur hästarna upplever aktiviteten och sällskapet!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ThinaA

  • Inlägg: 161
    • Västergötland
    • HjulTantens hemsida
SV: "Horsemanship"?
« Svar #148 skrivet: 02 nov-10 kl 09:40 »
akademisk ridkonst är en term som Branderup har tagit fram.
Vil man så kan man införliva viss atrick som tex spansks skritt/trav,som vissa hävdar har en gymnasticerande verkan.Men teorin bygger inte på att det är trick som skall ridas,utan har en helt annan inriktning.Och western och AR stammar ur samma grundfilosofi,man kan se det på riktigt skickliga ekipage.
Det skall kanske inte förväxlas md det vi oftast ser på D-tävlingar.

De hästar som jag gillar uttrycket på är Pignons bla,och en fransk kvinna somjag just nu inte kommer ihåg namnet på.

Till skillnad från andra så ser jag inte slickningar,"gäspningar" etc som att hästen förstått. Likaså med att hästen vänder huvudet bort från handlern och sägs ignorera denne,och skall då jagas på.

Bakåtlagda öron behöver inte vara aggression,men "vickande"öron -kan-betyda obehag(jag har inte hittat tillräckligt många studieobjekt där ännu).

hästar har tom en vinkel på öronen och en spänning av de nedersta musklerna i öronbasen som indikerar att de vil ha beröm,alt frågar omd et var rätt.
Där har jag sett flertalet objekt som uppvisat det beteendet oavsett ras och ridstil etc.
Men som sagt,det största misstaget folk gör är tt tro att om hästen vänder  bort huvudet så ignorerar den föraren.tvärtom,det är en av de mest extrema aggressionsundvikande signaler hästen kan ta till.

Antog att jag nu förvirrande en hel del:)

Alsterfeldt
Disability is an attitude

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: "Horsemanship"?
« Svar #149 skrivet: 02 nov-10 kl 10:14 »
Du har helt rätt Thina

För att se om hästen är aggresiv så kan man inte bara titta på öronen utan måste också titta på munnen .
Man kallar det för munvinkel . Finns väldigt fina bilder att studera i böcker .
Man brukar väl säga att den som "uppfann" spansk skritt var en Engelsman som tränade cirkuskonster med hästarna som ett led i dressyrträningen , kommer inte ihåg namnet nu men det finns i mina gömmor .
Därifrån har det sedan spridit sig eftersom det misstogs som en Spansk ( akademisk/klassisk) gångart .

Och det finns två typer av uppfattningar inom western tränarna , endel vill att hästen ska vrida huvudet mot tränaren medans den andra gruppen vill att hästen ska vända ifrån tränaren båda hävdar att de har rätt i sin filosofi . Och lyckas tala för varför vise/versa är rätt .

Hästens öron är aldrig stilla de rör sig hela tiden i alla riktningar , då den vill ha koll på läget .
Även om den är koncentrerad på oss så .. kom kompisen hem till stallet ? vem gnägger ? är det matdax ? osv
Körhästar har ju väldigt ofta sina öron bakåt för att lyssna till kusken  och visa att den är uppmärksam 

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #150 skrivet: 02 nov-10 kl 10:26 »
Till skillnad från andra så ser jag inte slickningar,"gäspningar" etc som att hästen förstått. Jag ser det som att hästen VILL göra som jag önskar, den försöker förstå Likaså med att hästen vänder huvudet bort från handlern och sägs ignorera denne,och skall då jagas på.Oxå från situation till situation, man måste se helheten
Bakåtlagda öron behöver inte vara aggression,men "vickande"öron -kan-betyda obehag(jag har inte hittat tillräckligt många studieobjekt där ännu). Jag har en häst som förra ägarna uppfattade som elak, pga öronen. Jag ser henne som villig att utföra det jag önskar. Hon har verkligen lärt mej att läsa öron
hästar har tom en vinkel på öronen och en spänning av de nedersta musklerna i öronbasen som indikerar att de vil ha beröm,alt frågar omd et var rätt.
Där har jag sett flertalet objekt som uppvisat det beteendet oavsett ras och ridstil etc.
Men som sagt,det största misstaget folk gör är att tro att om hästen vänder  bort huvudet så ignorerar den föraren.tvärtom,det är en av de mest extrema aggressionsundvikande signaler hästen kan ta till.Exakt.

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: "Horsemanship"?
« Svar #151 skrivet: 02 nov-10 kl 11:22 »
OK för spanskt steg, men ungersk post ...  Nåja, häst som häst, människa som människa!  Min fråga gällde hur hästarna upplever aktiviteten och sällskapet!
Ja precis, och jag svarade, att jag tror dom gillar det lika mycket, för det handlar om kommunikation, båda är i kommunikation och inte under tvång som tex under bett och sadel, utan med kroppsvikt och annat samspel :)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: "Horsemanship"?
« Svar #152 skrivet: 02 nov-10 kl 11:31 »
akademisk ridkonst är en term som Branderup har tagit fram.
Vil man så kan man införliva viss atrick som tex spansks skritt/trav,som vissa hävdar har en gymnasticerande verkan.Men teorin bygger inte på att det är trick som skall ridas,utan har en helt annan inriktning.Och western och AR stammar ur samma grundfilosofi,man kan se det på riktigt skickliga ekipage.
Det skall kanske inte förväxlas md det vi oftast ser på D-tävlingar.

De hästar som jag gillar uttrycket på är Pignons bla,och en fransk kvinna somjag just nu inte kommer ihåg namnet på.

Till skillnad från andra så ser jag inte slickningar,"gäspningar" etc som att hästen förstått. Likaså med att hästen vänder huvudet bort från handlern och sägs ignorera denne,och skall då jagas på.

Bakåtlagda öron behöver inte vara aggression,men "vickande"öron -kan-betyda obehag(jag har inte hittat tillräckligt många studieobjekt där ännu).

hästar har tom en vinkel på öronen och en spänning av de nedersta musklerna i öronbasen som indikerar att de vil ha beröm,alt frågar omd et var rätt.
Där har jag sett flertalet objekt som uppvisat det beteendet oavsett ras och ridstil etc.
Men som sagt,det största misstaget folk gör är tt tro att om hästen vänder  bort huvudet så ignorerar den föraren.tvärtom,det är en av de mest extrema aggressionsundvikande signaler hästen kan ta till.

Antog att jag nu förvirrande en hel del:)

Alsterfeldt
Ja Bendt har tagit fram riktlinjen akademisk ridkonst, men den härstammar från hur man red hästar på 13-1700 tal, bla därför det även kallas för "riddarridning" och ska man jämföra Western och AR, kan man ju säga att all ridning härstammar ur samma. för allt härstammar ju från första människan som satt på en häst.

Vad gäller slickningar o gäspningar håller jag med, ser det mer som avslappnat, och hästen förstår och kan redan, det är vi som ska lära oss.
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Knasterkvaster

  • Gäst
SV: "Horsemanship"?
« Svar #153 skrivet: 05 nov-10 kl 17:35 »
Beror på vilken "guru" du hänrör till, Hempflinger? Roberts? Perelli?

I få fall arbetar du med grimma ja... typ vid ledande, men i övrigt så har du en komunikation som utesluter fysisk kontakt.. så jag har nog inte missuppfattat ;)

jag gillar Jaana Heinola:

NH - Natural Horsemanship

Naturlig Hästkommunikation, Natural Horsemanship, bygger på ömsesidig respekt, tillit, kommunikation och förståelse. En dialog med hästen.

Vi människor behöver förstå hästens språk och beteende för att kunna uppnå en naturlig social kommunikation oss arter emellan. Vi ska kunna förstå psykologin bakom hästens sätt att vara, men också bakom vårt eget sätt att vara.

En stor del av att lära sig att förstå hästen bygger på att lära sig att förstå sig själv. Eftersom hästen läser av och känner dina emotioner är det viktigt att du är medveten om dina egna känsloreaktioner innan du börjar umgås med en häst.

För att kunna bli medveten om ditt eget kroppsspråk och vad det meddelar hästen ska du även ha god kroppsmedvetenhet, bra koordination, timing och känsla för hästen. Du behöver utveckla dina inre egenskaper som gör dig medveten, modig, kreativ, uppmärksam, fantasifull, intuitiv, ..., för att bli en naturlig hästmänniska med alla de egenskaper som hästen 'uppskattar' för att acceptera dig som en medlem i sin flock och som sin ledare.

Allt detta hjälper jag dig att nå med hjälp av Natural Horsemanship.

/Jaana Heinola, NH-instruktör

från hennes hemsida!
http://www.creativenh.se/


« Senast ändrad: 05 nov-10 kl 17:37 av Knasterkvaster »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser