Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Horsemanship"?  (läst 19989 gånger)

esten

• -
SV: "Horsemanship"?
« Svar #100 skrivet: 08 okt-10 kl 15:48 »
Alla som håller på med hästar vet nog att hästar ÄLSKAR att busa och bralla .
En av deras favoritlekar är ju FÖLJA JOHN .
Så att lära dem dessa " konster " är inte så svårt bara man vet hur man ska göra .
Horsmanship i sig är ingen hemlighet och inte så svårt heller , det handlar om att leka och ha kul .
Två filmer som visar det .
Film ett är en del i en videodagbok som går att följa för den som vill , hästen är en connemara ponny ( kan vara både egensinniga , envisa och obstinata om dom vill ) platsen , någonstans i Sverige
Andra filmen är en "reklamsnutt" men det syns tydligt även där att hästen härmar .
Playing with Conny - 7 april

[url=http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI#]Honza Bláha a Gaston]

Honza Bláha a Gaston
http://

Hästarna i båda filmerna är helt lösa och om de inte ville leka så var det enkelt för dem att bara gå sin väg .

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #101 skrivet: 08 okt-10 kl 20:24 »
Orden aggressiv och okontrollerbar tog jag från hur filmsnutten hade döpts och texterna i den, och om du läser det jag skrev så tyckte jag att han gjorde ett bra jobb. Hur är det nedvärderande och patetiskt?

Att jag sedan inte tycker att hästen attackerar honom - självklart får det stå för mig och min tolkning. Men jag har sett hästar som verkligen attackerar människor, och tro mig, det ser helt annorlunda ut.

Jag håller helt med dig i din analys. Orastad och yster men det är långt ifrån en häst som verkligen anfaller.....

Utterman

• Skåne
« Svar #102 skrivet: 09 okt-10 kl 16:45 »
Jag håller helt med dig i din analys. Orastad och yster men det är långt ifrån en häst som verkligen anfaller.....

Har med sett och varit med om häst som anfaller, men även som denna som gör UTFALL och kan tas för attak..
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #103 skrivet: 09 okt-10 kl 17:32 »
Men den här gör ju inte regelrätta utfall, jag ser en enda gång att den ens sparkar i människans riktning men inte ens i närheten av att träffa. Men så liten yta måste den ju ha någonstans att göra av med sin kropp.

Rubriken på filmen stämmer inte alls och jag tror många nybörjare hamnar i fällan att de blir rädda, tror att hästen attackerar och därför plötsligt ska göra någon form av respektövningar med en massa backningar involverat (något som faktiskt kan framkalla ett riktigt anfall, speciellt med en hingst). Istället för att förstå att det handlar om överskottsenergi och låta den galoppera och bralla av sig överskottsenergin och sedan har du en  en häst som har ro att samarbeta.

Utterman

• Skåne
« Svar #104 skrivet: 09 okt-10 kl 18:32 »
Men den här gör ju inte regelrätta utfall, jag ser en enda gång att den ens sparkar i människans riktning men inte ens i närheten av att träffa. Men så liten yta måste den ju ha någonstans att göra av med sin kropp.

Rubriken på filmen stämmer inte alls och jag tror många nybörjare hamnar i fällan att de blir rädda, tror att hästen attackerar och därför plötsligt ska göra någon form av respektövningar med en massa backningar involverat (något som faktiskt kan framkalla ett riktigt anfall, speciellt med en hingst). Istället för att förstå att det handlar om överskottsenergi och låta den galoppera och bralla av sig överskottsenergin och sedan har du en  en häst som har ro att samarbeta.

Ursäkta om jag ler.. men kan inte låta bli... du kommer verkligen med mer o mer korkade inlägg... ;)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #105 skrivet: 09 okt-10 kl 19:32 »
Utterman  :o var vänlig och skärp till dig lite, det där var väl ett otroligt omoget och onödigt inlägg  >:(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

esten

• -
« Svar #106 skrivet: 09 okt-10 kl 19:46 »
Jag har tittat på Hempflings film nu ett par gng och jag säger som de flesta andra att hästen är mycket O-hanterad , FEL-hanterad och BULIG som vissa hingstar kan vara som inte riktigt vet hur de ska vara och bete sig .
Här är en aggresiv unghäst och OM lusitanon i Hempflings film var aggresiv så vill inte jag stå ivägen .
ANIMAL ATTACK - Horse Attacks Guy in Retaliation (MOST DARING)
http://

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #107 skrivet: 09 okt-10 kl 20:21 »
Ursäkta om jag ler.. men kan inte låta bli... du kommer verkligen med mer o mer korkade inlägg... ;)

Slut på argument kanske?! Det brukar ju vara en känd orsak till att man går till personangrepp....Om det nu känns lite jobbigt att visa sig ha missläst den s.k. "aggressiva" hästen kan det vara ett tips att bara erkänna eller om man anser sig ha rätt plocka fram vettiga argument. Estens film visar just en aggressiv häst, du kan ju jämföra den med lusitanon. :P

Utterman

• Skåne
« Svar #108 skrivet: 09 okt-10 kl 20:31 »
Utterman  :o var vänlig och skärp till dig lite, det där var väl ett otroligt omoget och onödigt inlägg  >:(

på vilket sätt? jag tycker att det var ett korkat inlägg och det står jag för! så vad är problemet???

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #109 skrivet: 09 okt-10 kl 20:34 »
Det är iförsig inte mitt problem om du inte önskar nån form av respekt på det här forumet. Kommer hädanefter att förbise dina inlägg helt o hållet.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Utterman

• Skåne
« Svar #110 skrivet: 09 okt-10 kl 20:37 »
Slut på argument kanske?! Det brukar ju vara en känd orsak till att man går till personangrepp....Om det nu känns lite jobbigt att visa sig ha missläst den s.k. "aggressiva" hästen kan det vara ett tips att bara erkänna eller om man anser sig ha rätt plocka fram vettiga argument. Estens film visar just en aggressiv häst, du kan ju jämföra den med lusitanon. :P

Absolut inte slut på argument.. men att argumentera med någon som för en monolog känns inte värt att lägg tid på...

Som jag tidigare skrivit så handlar INTE Hempflinger om att dominera och då göra dessa backövningar mm du pratar om, vist det förekommer men tror du snöat fast på Perelli och Montys typ av horsemanship...
Tycker du som är så bra på att googla borde hittat skillnaden nu?

För sällan man hör något som du har erfarenhet av utan allt kommer från google.. om du inte vist det innan så är alla hästar individer och alla funkar inte inom en ram..

Själv har jag plockat lite här o lite där.. men håller mig mestadels till Hempflinger.... vilken föredrar du?

Utterman

• Skåne
« Svar #111 skrivet: 09 okt-10 kl 20:42 »
Det är iförsig inte mitt problem om du inte önskar nån form av respekt på det här forumet. Kommer hädanefter att förbise dina inlägg helt o hållet.

jag ger respekt till de som ger respekt och inte ser minsta lilla chans att hacka..och du är vad jag förstått en av dessa, de som inte klarar av att höra hur andra sköter sina hästar och trivs med det.. utan ska hacka ner och kalla det de ena o de andra... och kanske blir skönt o slippa dina kommentarer ;)
Eller pratar du för hela forumet?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #112 skrivet: 09 okt-10 kl 20:52 »
Absolut inte slut på argument.. men att argumentera med någon som för en monolog känns inte värt att lägg tid på...

Som jag tidigare skrivit så handlar INTE Hempflinger om att dominera och då göra dessa backövningar mm du pratar om, vist det förekommer men tror du snöat fast på Perelli och Montys typ av horsemanship...
Tycker du som är så bra på att googla borde hittat skillnaden nu?

För sällan man hör något som du har erfarenhet av utan allt kommer från google.. om du inte vist det innan så är alla hästar individer och alla funkar inte inom en ram..

Själv har jag plockat lite här o lite där.. men håller mig mestadels till Hempflinger.... vilken föredrar du?

Jag har gjort två korta inlägg i tråden, du otaliga, undrar vem som för en monolog... ::)
Till skillnad från dig så gillar jag att ha klara källor till varför jag tycker som jag gör men jag har sysslat med hästar både på fritid och i jobb under att stort antal år.
Jag undanber mig dock personangrepp och eftersom du lägger dig på den nivån utan att ge någon ursäkt så ser jag ingen anledning att diskutera med dig hädanefter.

esten

• -
« Svar #113 skrivet: 09 okt-10 kl 21:00 »
Som jag tidigare skrivit så handlar INTE Hempflinger om att dominera

Ursäkta !
Läser ur Hempflings bok nu .(Andra kapitlet heter förästen:kommunikation,DOMINANS och förtroende)
Sammanfattningsvis: hästen är ett flockdjur. Som en följd av miljoner års påverkan på de genetiska anlagen kan den endast skilja på stark eller svag - att dominera eller domineras . Något mellanting finns inte . (sid 29 )

Hela hans bok går ut på att dominera hästen .

I sista kapitlet skriver han om bestraffning och utsläckning .
Vi använder exemplet med hingsten en gång till . Hingsten rusar kärlekskrank rakt emot mig och reagerar - av någon anledning - inte på min signal . Vad gör man då ? Mycket enkelt : Man drämmertill hästen hårt !
I en situation som den här . när det handlar om att försvara sitt eget vitala livsrum , kan man aldrig vara nog energisk . (sid 198-199 )
« Senast ändrad: 09 okt-10 kl 21:02 av esten »

Utterman

• Skåne
« Svar #114 skrivet: 09 okt-10 kl 21:04 »
Jag har gjort två korta inlägg i tråden, du otaliga, undrar vem som för en monolog... ::)
Till skillnad från dig så gillar jag att ha klara källor till varför jag tycker som jag gör men jag har sysslat med hästar både på fritid och i jobb under att stort antal år.
Jag undanber mig dock personangrepp och eftersom du lägger dig på den nivån utan att ge någon ursäkt så ser jag ingen anledning att diskutera med dig hädanefter.

;) det du kallar monolog från min sida anser jag som försvar... och att anse att du gjorde ett korkat inlägg.. men hallå...bara för du är på ett forum är du ingen prinsessa lixom... lika mycket som jag är en prins.. men var ligger skillnaden på de påhopp mot min person och de mot dig??

jag personligen behöver inga källor till att tycka.. jag tycker utifrån min person och vad JAG tycker och inte vad andra skriver... det är lätt... bara att säga vad man själv tycker och har för erfarenheter...
Att kopiera in massa dravel från google gör ju att du låter som en obstinat tonåring som vill hävda sig...

Men kommer du med eget tyckande och inte andras,, då har du min respekt och mer om du står för den.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #115 skrivet: 09 okt-10 kl 21:48 »
Esten gjorde ett föredömligt källarbete i tidigare inlägg. Du hävdade att Hemplingmetoden inte handlar om att dominera, Esten angav från källan att det är precis tvärtom. Case closed.
Istället för att googla efter filmer kanske du skulle koncentrera dig mer på att gå rätt på källan?

Det här var mitt sista inlägg till dig då jag inte har tänkt diskutera med någon som kör med personangrepp. Det är helt ok att ha olika uppfattningar, det är inte ok att indirekt kalla någon korkad.

Utterman

• Skåne
« Svar #116 skrivet: 09 okt-10 kl 21:54 »
Esten gjorde ett föredömligt källarbete i tidigare inlägg. Du hävdade att Hemplingmetoden inte handlar om att dominera, Esten angav från källan att det är precis tvärtom. Case closed.
Istället för att googla efter filmer kanske du skulle koncentrera dig mer på att gå rätt på källan?

Det här var mitt sista inlägg till dig då jag inte har tänkt diskutera med någon som kör med personangrepp. Det är helt ok att ha olika uppfattningar, det är inte ok att indirekt kalla någon korkad.

du är korkad.. är ett personangrepp. ditt inlägg är korkat är menat till att det enbart var dravel i skrivelsen...

Märks att väldigt få här inne läser vad man skriver.... men tar det en sista gång... jag personligen blandar olika horsemanship och tar det som passar mig och mina hästar...

och hänvisningen hittar då inte jag i mina böcker... inte helt säker på ens att det är hempflinger utan Perelli

esten

• -
« Svar #117 skrivet: 09 okt-10 kl 22:03 »
och hänvisningen hittar då inte jag i mina böcker... inte helt säker på ens att det är hempflinger utan Perelli

Dansa med hästar Klaus Ferdinand Hempfling : LT .
Kommunikation genom kroppsspråk , Samlad ridning på hängande tygel

pålle

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 09 okt-10 kl 22:04 »
 Trodde denna tråden handlade om en djurplågande veterinär :P

Utterman

• Skåne
« Svar #119 skrivet: 09 okt-10 kl 22:21 »
Dansa med hästar Klaus Ferdinand Hempfling : LT .
Kommunikation genom kroppsspråk , Samlad ridning på hängande tygel

Citat ur boken: Om ett mycket uppmärksammat sätt att kommunicera med hästen genom kroppsspråk, så att man dominerar den utan tvång och kan leda den utan grimma, longera på volt i fri form och rida på hängande tygel.

Det där med att använda våld hittar ja då inte i min bok,, kanske tryckfelsnisse som varit framme i din bok ;)
Och inget han säger på de kliniks jag varit på heller...

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser