Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Horsemanship"?  (läst 20177 gånger)

pålle

• Gäst
SV: "Horsemanship"?
« Svar #80 skrivet: 07 okt-10 kl 22:57 »
en liten video..

Glömde o tillägga en viktig sak i det hela med... både du och hästarna kommer ha skoj och du mjukar upp leder och muskler som man inte annars gör.. o de gör gott för en begynande gubbamage ;)

My Stalion and me. Natural Horsemanship.
ja lyfta på bena och klia sig det kan dom skälva  och vadet jäler lyfta på framskamskangken så kandom  det ned :D

Utterman

• Skåne
« Svar #81 skrivet: 07 okt-10 kl 23:15 »
jaha du   men mycke går det vet ja    du kan ju titta unde bruks hästar så förstår du kanske

bodde utanför Jönköping ett tag och arbeta på en gård där allt sköttes med häst så vet vad brukshäst är och används till ;)

F ö så har min mosters man fortfarande häst i skogsbruket uppe i östersund... och vet att hästarna mår bättre av att få böja sig  ;) tror inte vi e på samma spår men de gör inget...
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Utterman

• Skåne
« Svar #82 skrivet: 07 okt-10 kl 23:16 »
Med all respekt - killen i overallen gör ett bra jobb - men jag ser ingen aggressiv och okontrollerbar häst här? Däremot ser jag en mycket aktiv och levnadsglad unghingst, som kanske är lite understimulerad.

Mmmm lovar att du skulle göra det bättre själv? eller?  :-X ;D
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

pålle

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 07 okt-10 kl 23:59 »
bodde utanför Jönköping ett tag och arbeta på en gård där allt sköttes med häst så vet vad brukshäst är och används till ;)

F ö så har min mosters man fortfarande häst i skogsbruket uppe i östersund... och vet att hästarna mår bättre av att få böja sig  ;) tror inte vi e på samma spår men de gör inget...
nä så är det nog är mycket väl medveten om vad dumdenar  fast ja skojar lite med dej  ha det gott nu

esten

• -
« Svar #84 skrivet: 08 okt-10 kl 00:58 »
En film bara för Pålle .
Cobus - min riddarhäst
http://

Det är i och för sig en friser men den har hår på bena och lite mer muskler

pålle

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 08 okt-10 kl 01:02 »
pålle skrattar och ler och tackar för den fina filmen :)

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #86 skrivet: 08 okt-10 kl 10:59 »
Gud vad fint ;)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Falin

• -
« Svar #87 skrivet: 08 okt-10 kl 12:14 »
Mmmm lovar att du skulle göra det bättre själv? eller?  :-X ;D

Så om man inte kan göra  något bättre själv har man ingen rätt att ha åsikter?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #88 skrivet: 08 okt-10 kl 12:22 »
Visst, visst är det fint.

MEN jag måste säga att jag har liite svårt för den där totala kontrollen och underordnaden. Det passar inte mig, jag vill kunna se glimten av hästens vilda o starka själ, lite mer ge och ta och samarbeta i harmoni....fast på ett annat sätt. Jag respekterar dig o du respekterar mig och frihet under ansvar...

Som med fölmärrarna jag skrev innan, dom bär mig dit jag vill och jag låter dom rusha på, eftersom jag har full tillit till dom och jag vet att dom tycker det är roligt att vara lite busiga. :)

Och kom nu snälla Utterman inte o snacka om avundsjuka med massa smileys, det är ju bara fånigt.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #89 skrivet: 08 okt-10 kl 12:54 »
Jag fattar inte att hon inte får fängelse för detta ?!

men sverige är vidrigt .....här får man plåga sina djur ......
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Utterman

• Skåne
« Svar #90 skrivet: 08 okt-10 kl 13:51 »
Visst, visst är det fint.

MEN jag måste säga att jag har liite svårt för den där totala kontrollen och underordnaden. Det passar inte mig, jag vill kunna se glimten av hästens vilda o starka själ, lite mer ge och ta och samarbeta i harmoni....fast på ett annat sätt. Jag respekterar dig o du respekterar mig och frihet under ansvar...

Som med fölmärrarna jag skrev innan, dom bär mig dit jag vill och jag låter dom rusha på, eftersom jag har full tillit till dom och jag vet att dom tycker det är roligt att vara lite busiga. :)

Och kom nu snälla Utterman inte o snacka om avundsjuka med massa smileys, det är ju bara fånigt.

Men då kanske du borde läsa vad jag skriver när jag säger att det är ett samarbete i harmoni.... det är inte hästen som ska lära sig att lyda mig blint.. utan jag som ska lära mig hästens signaler för att kunna samarbeta på ett plan där hästen och jag samspelar.. handlar inte ett skvatt om dominans eller total lydnad..

Och vad gäller det vilda och glimten i ögat på dom.. det kan jag lova att du får se när du är i balans och harmoni... att hoppa upp på en häst med vetskapen att dom stannar vid stallet... det är inget bus.. det är en flykt, och dom flyr till den trygga plats som i detta fall är stallet...

:-[

Utterman

• Skåne
« Svar #91 skrivet: 08 okt-10 kl 13:54 »
Jag fattar inte att hon inte får fängelse för detta ?!

men sverige är vidrigt .....här får man plåga sina djur ......

Det som är absolut skandalöst är väl att Sverige stoltserar med att ha världens hårdaste djurlagar?? men tydligen så är det numer ok om man e vet att plåga sina hästar utan att få fängelse för det... men men blir man förvånad i ett land som tom tillåter att ha sex med djuren????

Utterman

• Skåne
« Svar #92 skrivet: 08 okt-10 kl 13:54 »
Så om man inte kan göra  något bättre själv har man ingen rätt att ha åsikter?

beror väl på hur man uttrycker sig ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #93 skrivet: 08 okt-10 kl 14:12 »
Citera
att hoppa upp på en häst med vetskapen att dom stannar vid stallet... det är inget bus.. det är en flykt, och dom flyr till den trygga plats som i detta fall är stallet...

::) Det är det här som gör mig avig mot sånna horsemanship-förespråkare som dig..

Jag brukade rida 1 av 3-5 hästar som jag hade med mig, det handlade alltså inte om att jag hoppade på en häst som skenade i panik hem. Utan att när jag märkte att dom tyckte det var roligt, släppte jag helt enkelt iväg märrarna och lät dom busa lite. Jag KUNDE ha lunkat sakta o fint om jag ville.... Men lite roligt kan väl gamla fölmärrar få ha?

Men det tjänar ju ingenting till att diskutera med en som bara vänder på allt man säger.. Och TYVÄRR brukar det vara så när det gäller horsemanship...så det år nog vara för min del även i fortsättningen, för dom som sysslar med det verkar ju absolut inte vara intresserade av att sprida kunskap och skaffa fler som är intresserade. Och det kan jag ju förstå, om var och varannan kotte övade in välsmorda program att visa upp, skulle det ju vara tråkigt att inte glänsa med sina kunskaper själv...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 08 okt-10 kl 14:23 »
Kan nog va lugnast att vara sin egen hors man skippare :D o:)

Frances

• Västergötland
« Svar #95 skrivet: 08 okt-10 kl 14:25 »
Citera
Kan nog va lugnast att vara sin egen hors man skippare

;D :-*

Falin

• -
« Svar #96 skrivet: 08 okt-10 kl 14:45 »
beror väl på hur man uttrycker sig ;)

Och vad var det för fel på sättet jag uttryckte mig på?

Utterman

• Skåne
« Svar #97 skrivet: 08 okt-10 kl 14:59 »
::) Det är det här som gör mig avig mot sånna horsemanship-förespråkare som dig..

Jag brukade rida 1 av 3-5 hästar som jag hade med mig, det handlade alltså inte om att jag hoppade på en häst som skenade i panik hem. Utan att när jag märkte att dom tyckte det var roligt, släppte jag helt enkelt iväg märrarna och lät dom busa lite. Jag KUNDE ha lunkat sakta o fint om jag ville.... Men lite roligt kan väl gamla fölmärrar få ha?

Men det tjänar ju ingenting till att diskutera med en som bara vänder på allt man säger.. Och TYVÄRR brukar det vara så när det gäller horsemanship...så det år nog vara för min del även i fortsättningen, för dom som sysslar med det verkar ju absolut inte vara intresserade av att sprida kunskap och skaffa fler som är intresserade. Och det kan jag ju förstå, om var och varannan kotte övade in välsmorda program att visa upp, skulle det ju vara tråkigt att inte glänsa med sina kunskaper själv...

nu har du missat vad jag skrivit tidigare igen ;) testa o läs hela tråden så kanske du förstår.... jag är inte ute efter o "värva" folk till o syssla med horsemanship.. jag talar om egna erfarenheter och den skillnad JAG ser sen jag började med detta... sen vad du gör ger ja blanka fan i....

Att glänsa med egna kunskaper skulla jag gärna göra, men varför?? jag nöjer mig med att kunna komunicera med mina hästar, har inga planer på att vare sig lära ut till ryttare eller andra hästar...

Gett tips om de som är något och ha inom detta område men det ska vridas till och nervärderas... klart att man nervärderar tillbaka...

men att inte veta vad det är man talar om utan drar allt över en kant,,, tja.. inte ens värt o kommentera eg...

Utterman

• Skåne
« Svar #98 skrivet: 08 okt-10 kl 15:05 »
Med all respekt - killen i overallen gör ett bra jobb - men jag ser ingen aggressiv och okontrollerbar häst här? Däremot ser jag en mycket aktiv och levnadsglad unghingst, som kanske är lite understimulerad.

det var väl här jag menade med ditt uttalande... om du kunnat läsa hästar så ser du att hingsten inte "busar" utan faktiskt gör utfall, även mot hempflinger.. så de där med att han inte är "aggressiv" köper jag inte.. okontrollerbar köper jag inte heller då jag vet att alla hästar går att samarbeta med... men att nervärdera honom på det sätt du gjorde.. tja.. patetiskt från din sida... men är säker på att du själv fixat det utan overall ;)

Falin

• -
« Svar #99 skrivet: 08 okt-10 kl 15:33 »

det var väl här jag menade med ditt uttalande... om du kunnat läsa hästar så ser du att hingsten inte "busar" utan faktiskt gör utfall, även mot hempflinger.. så de där med att han inte är "aggressiv" köper jag inte.. okontrollerbar köper jag inte heller då jag vet att alla hästar går att samarbeta med... men att nervärdera honom på det sätt du gjorde.. tja.. patetiskt från din sida... men är säker på att du själv fixat det utan overall ;)

Orden aggressiv och okontrollerbar tog jag från hur filmsnutten hade döpts och texterna i den, och om du läser det jag skrev så tyckte jag att han gjorde ett bra jobb. Hur är det nedvärderande och patetiskt?

Att jag sedan inte tycker att hästen attackerar honom - självklart får det stå för mig och min tolkning. Men jag har sett hästar som verkligen attackerar människor, och tro mig, det ser helt annorlunda ut.

Du tjatar om att jag ska göra det bättre själv hela tiden, och kanske kan jag det, kanske inte. Men om vi utgår från att jag inte kan det, så frågar jag igen: får jag inte ha några åsikter då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser