Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Horsemanship"?  (läst 20163 gånger)

trallallaa

• Gäst
SV: "Horsemanship"?
« Svar #60 skrivet: 07 okt-10 kl 21:13 »
Citera
du kanske missade o läsa när jag skrev att preseningar används i agility! men att det även döms poäng i horsemanship där.. inget sagt att presening ingår i horsemanship...Ser att du studerat Monty Roberts eftersom du påpekar tryck och eftergift  men horsemanship är så mycket mer än så...

Ja jisses,hmm, ännu ett antagande som är fel, hur i hela friden får du in MONTY i hela horsemanship grejen  :o , jisses *skakar på huvudet* ... Monty  ;D ;D ;D ;D ;D Han har ju lika mycket horsemanship i sitt agerande som...vad hette han nu igen, Stefan....

pålle

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 07 okt-10 kl 21:14 »
WOW a break thru!!!

kodakmoment lixom...... det är ju inte det vi lixom försöker bena ut.. att ALLA inte använder våld.. själv har jag gått ifrån allt vad ridskola heter då de lär ut fel enl vad jag tycker...
var för visar du inte upp en film ur det gått till i stället för färdig tränade hästar vore mycke bättre och trovärdigare i mina ögon   för övrig så börjar tråden falla i från ämnet

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #62 skrivet: 07 okt-10 kl 21:21 »
Citera
hahahaha ja du  ska du slå Stacy på en d ponnt när du va 10.. då får du allt hävda dig  och de va ju du som tog upp det

Svårt att slå Stacy i westwernridning i och med att jag aldrig sysslat med det.

Att jag red utan utrustning kom sig av att våra beten låg en bra bit bort och det var bökigt att få med sig allt på cykel, i början hade jag med träns, men sen kom jag på att det gick lika bra utan. Red min ponny, en fullblodskorsning, på betet som var flera ha och hade sällskap av dom andra hästarna. Det var tider det  :)
Videon kom till när en man hade sett mig rida under sommaren, han kom förbi med sin bamsestora videokamera o frågade om jag kunde göra samma hemma på gårdsplan så han fick det på film... busig som jag är la jag till en sadel utan gjord..för att göra det lite häftigare ändå  ;D Fast filmen är lite pinsam, jag bränner i full galopp mellan husen...utan hjälm :-[ Det var inte så noga med sånt då...

När jag jobbade på en stor stuteri hämtade jag stona som skulle till veterinären på min egna häst, hade ändå inga händer över eftersom jag hade fullt med andra hästar i händerna, så det gick lika bra utan träns. Och ja..det gick fort ibland, men jag visste ju att dom stannar när dom kommer till stallet  :) ja just det, tokiga travhästar var det ju också  ;)

O inte behöver jag nån "horsemanship" för det.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

esten

• -
« Svar #63 skrivet: 07 okt-10 kl 21:21 »
Det står ju ingenstans i artikeln att det är horsmanship hon sysslar med utan det har blivit en konstruktion och vinkling från er sida , men det fanns ändå ingen rimlig förklaring till varför .
Såvida den inte täckte slaktplatsen och div slaktrens som låg kvar alldeles i dörröppningen till stallet ???

Utterman

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 07 okt-10 kl 21:23 »
var för visar du inte upp en film ur det gått till i stället för färdig tränade hästar vore mycke bättre och trovärdigare i mina ögon   för övrig så börjar tråden falla i från ämnet

ok, hoppas du blir nöjd ;)

Hempfling - Aggressive Stallion Tamed - Borderline March 2008
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #65 skrivet: 07 okt-10 kl 21:23 »
Citera
Men kan inte låta bli att fundera över VARFÖR fölet skulle över presenningen..? Hade det inte varit enklare att flytta på presenningen... För....det är väl inte...sånt däringa horsemanship.. där brukar ju presenningar vara en populär övning.... 

Så här kom vi in på horsemanship. Jag bara undrade  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Utterman

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 07 okt-10 kl 21:29 »
Jo och jag reagerade för att ens jämföra den kvinnan med horsemanship ;) kontentan är iaf att idiotkärringen inte ens borde få äga en uppstoppad vandrande pinne....
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

pålle

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 07 okt-10 kl 21:31 »

det var ju i alla fall betydligt  intressantare  :)

Utterman

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 07 okt-10 kl 21:31 »
Svårt att slå Stacy i westwernridning i och med att jag aldrig sysslat med det.

Att jag red utan utrustning kom sig av att våra beten låg en bra bit bort och det var bökigt att få med sig allt på cykel, i början hade jag med träns, men sen kom jag på att det gick lika bra utan. Red min ponny, en fullblodskorsning, på betet som var flera ha och hade sällskap av dom andra hästarna. Det var tider det  :)
Videon kom till när en man hade sett mig rida under sommaren, han kom förbi med sin bamsestora videokamera o frågade om jag kunde göra samma hemma på gårdsplan så han fick det på film... busig som jag är la jag till en sadel utan gjord..för att göra det lite häftigare ändå  ;D Fast filmen är lite pinsam, jag bränner i full galopp mellan husen...utan hjälm :-[ Det var inte så noga med sånt då...

När jag jobbade på en stor stuteri hämtade jag stona som skulle till veterinären på min egna häst, hade ändå inga händer över eftersom jag hade fullt med andra hästar i händerna, så det gick lika bra utan träns. Och ja..det gick fort ibland, men jag visste ju att dom stannar när dom kommer till stallet  :) ja just det, tokiga travhästar var det ju också  ;)

O inte behöver jag nån "horsemanship" för det.

haha nä det är lite skillnad.. har själv just nu 18 hästar på gården och gjorde likadant förr, men nu så använder jag mig av det jag lärt mig och behöver inte tänka att dom stannar vid stallet, utan dom tar det i min takt och alla på led ( utom en för tillfället obstinat fjolåring) beror bara på hur säkert man vill ha det och i vilken harmoni..

pålle

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 07 okt-10 kl 21:32 »
Jo och jag reagerade för att ens jämföra den kvinnan med horsemanship ;) kontentan är iaf att idiotkärringen inte ens borde få äga en uppstoppad vandrande pinne....
hon borde väll  inte ens va veterinär

esten

• -
« Svar #70 skrivet: 07 okt-10 kl 21:33 »
[quote  uppstoppad vandrande pinne....
[/quote]
 ??? ;D

Utterman

• Skåne
« Svar #71 skrivet: 07 okt-10 kl 21:35 »
det var ju i alla fall betydligt  intressantare  :)

Ja Hempflinger är enl mitt tycke den som är bäst på att dels lära ut och har bäst kontakt med hästarna.. men finns många vinklingar där med... Pirelli som är poppis tex, använder våld för att träna sina hästar.. vilket jag personligen avskyr och avstår ifrån... Roberts använder enormt tryck och spelar på hästens rädsla för o driva igenom sitt...

Utterman

• Skåne
« Svar #72 skrivet: 07 okt-10 kl 21:36 »
hon borde väll  inte ens va veterinär
nä absolut .....

pålle

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 07 okt-10 kl 21:43 »
Ja Hempflinger är enl mitt tycke den som är bäst på att dels lära ut och har bäst kontakt med hästarna.. men finns många vinklingar där med... Pirelli som är poppis tex, använder våld för att träna sina hästar.. vilket jag personligen avskyr och avstår ifrån... Roberts använder enormt tryck och spelar på hästens rädsla för o driva igenom sitt...
den saken ska inte ta med dig då ja kan det där för lite ja har ju mina horsmans  kunskaper  och dom duger fint åt mig  ;D fas det kallas ju inte horsmnas kunskap vist :)

Utterman

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 07 okt-10 kl 22:09 »
den saken ska inte ta med dig då ja kan det där för lite ja har ju mina horsmans  kunskaper  och dom duger fint åt mig  ;D fas det kallas ju inte horsmnas kunskap vist :)

alla har sitt sätt men allt går att utveckla.... jag tyckte med att mitt  sätt innan fungerade, men nu  så är det så mycket lättare och intressantare.... värt och pröva.. ja lovar.. ja e ingen mästare i de heller men på god väg o bli hyfsat kunnig i grunderna;)

pålle

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 07 okt-10 kl 22:13 »
alla har sitt sätt men allt går att utveckla.... jag tyckte med att mitt  sätt innan fungerade, men nu  så är det så mycket lättare och intressantare.... värt och pröva.. ja lovar.. ja e ingen mästare i de heller men på god väg o bli hyfsat kunnig i grunderna;)
ja jo vist men nu har ja ju inga smalbeningar eller rider utan bruks hästar :) fundera på det du ;D o:)

Utterman

• Skåne
« Svar #76 skrivet: 07 okt-10 kl 22:25 »
ja jo vist men nu har ja ju inga smalbeningar eller rider utan bruks hästar :) fundera på det du ;D o:)

jo men även brukshästar är en häst oavsett om man rider eller ej.. den sk horsemanshipen förekommer mest i markarbete... och det finns de som nyttjar detta för de tyngre raserna med ;) som tex för ett antal år sedan när jag såg en nordsvensk köra ett program från den höga skolan,,, spanska ridskolan.. en capriole mm.. mycket imponerande.. så finns inga begränsningar på häst typ,, bara typen bakom hästen ;) alltså du och jag...

Utterman

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 07 okt-10 kl 22:27 »

en liten video..

Glömde o tillägga en viktig sak i det hela med... både du och hästarna kommer ha skoj och du mjukar upp leder och muskler som man inte annars gör.. o de gör gott för en begynande gubbamage ;)

My Stalion and me. Natural Horsemanship.

Falin

• -
« Svar #78 skrivet: 07 okt-10 kl 22:37 »

Med all respekt - killen i overallen gör ett bra jobb - men jag ser ingen aggressiv och okontrollerbar häst här? Däremot ser jag en mycket aktiv och levnadsglad unghingst, som kanske är lite understimulerad.

pålle

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 07 okt-10 kl 22:44 »
jo men även brukshästar är en häst oavsett om man rider eller ej.. den sk horsemanshipen förekommer mest i markarbete... och det finns de som nyttjar detta för de tyngre raserna med ;) som tex för ett antal år sedan när jag såg en nordsvensk köra ett program från den höga skolan,,, spanska ridskolan.. en capriole mm.. mycket imponerande.. så finns inga begränsningar på häst typ,, bara typen bakom hästen ;) alltså du och jag...
jaha du   men mycke går det vet ja    du kan ju titta unde bruks hästar så förstår du kanske

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser