Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Horsemanship"?  (läst 20040 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #40 skrivet: 07 okt-10 kl 19:25 »
Prata illa...? Jag kan ju bara tala om det jag vet!
Men varför GÖRS det inget? Ska det va såhär? Dom som utövar detta "seriöst", tycker dom att det är helt okej? Jag kan inte föstå detta alls. Finns det ingen organisation? Det är faktist helt självförvållat om sånt här får fortgå.

Återigen tillbaks till min ursprungliga fråga. Kan det finnas andra anledningar varför man prompt ska ha fölet över en presenning?

Eftersom ingen har ideer kan jag bara komma med två förklaringar, antingen "horsemanship" eller, eftersom detta handlar om en veterinär, att hon hade fotbad in och ut ur stallet. Men det låter ju inte rimligt att ett föl inte skulle följa övriga hästar genom ett fotbad... 

Eller vad tror ni?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 07 okt-10 kl 19:38 »
Kan bara säga att det är tragiskt att läsa denna tråd då det nyligen diskuterats friskt ang hästmannen .
Vad Gångtrött och några andra försökte få fram syns nu väldigt tydligt .
När inga börjar domdera och skrika här inne .

Hon var högt utbildad och därtill uppfödare , borde veta bättre .
Hon försökte med övervåld tvinga ett föl över en press som använts vid slakt ,liklukt/blodlukt ?
Fölet fick sådana skador at det behövde slaktas .
Det fanns fleraa oberoende vittnen som kunde styrka anmälan .
Som hade skett vid upprepade tillfällen , hon hade stått åtalad tre ggr . ( vad stod det i HM tråden ? hur många gånger var det 3 , för ett djurförbud ?)
Hon hade dessutom påtvingat sin vilja genom ELPÅFÖSARE och pisk för att dressera sina föl och unghästar .
Men med hennes kunskaper och utbildning så får man tydligen göra mer , var ligger skillnaden .
HM släppte inte ut sina hästar dagligen , och gav kanske inte bästa foder och strö .
Men veten då som orsakar en hästs död och mycket för mycket våld .
Huvudsaken det ser rent och fint ut och att personen finns inom den stelt fyrkantiga sociala sfär alla tycker sig vara i .
Alla utanför ska utrotas och kan tryckas ner som hackckycklingar , och användas som slagpåsar även för som i detta fallet en högt upp placerad vet som även hon nu är åtalad .
Åklagaren ville ju ha fängelse .

Kan för övrigt säga att man ALDRIG vare sig i Sverige eller utomlands har bundit tömmen från mun till ett framben som någon skrev . Det är alldeles för stora skaderisker . tömmen går av om det går bra annars gör käken det , och tömmen skär sönder benet .
På Wången sa man åt mig att knyta tömmen i ett träd/stubbe bakom hästen då min tilldelade fyraårs hingst var en sken häst .
Hobbles har ni ju fått förklarat , men att binda upp benet är något annat . Då lägges det en åtta runt överarmsben och skenben så att hästen inte kan sätta ned benet .
Det används i USA men inte inom horsmanschip utan vid veterinära åtgärder där hästen ska hållas lugn . Ramlar hästen omkull är risken stor att det inte går att komma åt att släppa på bandet och med benet bundet på det viset kan den heller inte resa sig . = Stora skaderisker .

Kommer ihåg en kille som var i ropet tidigt nittiotal , som lärt sig i USA , han tog emot svåra hästar . Bla band han upp dem timvis vid en stolpe i skogen föe att lära dem att stå bundna .
Han sa själv att det var horsemanship han höll på med , han brukade även binda benen på detta vis .
Han försvann väldans kvickt Stefan ...?
Tror inte han försvunnit, sök på Nätet ;)
Horsemanship är antagligen inget patenterat ord, eller är det?
Vad som exakt är "Horsemanship" är ganska luddigt enligt mig... Det verkar bero på utövaren ;)
För mig har det i alla fall varit kunskap att hantera hästen på ett vettigt bra sätt och då har det funnits en hel massa Horsemanshippare här i Sverige redan innan man började använda amerikanska termer.
                                    Mvh
                                 Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

esten

• -
« Svar #42 skrivet: 07 okt-10 kl 19:55 »
Hoppas det funkar .
Nevzorov haute ecole

http://www.hauteecole.ru/en/films_books.php?id=0&id=972

Det fanns ingen anledning att tvinga fölet över pressen speciellt som den använts vid slakt och därför borde ha luktat av blod och kött/lik
« Senast ändrad: 07 okt-10 kl 20:00 av esten »

pålle

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 07 okt-10 kl 20:03 »
Hoppas det funkar .
Nevzorov haute ecole

http://www.hauteecole.ru/en/films_books.php?id=0&id=972

Det fanns ingen anledning att tvinga fölet över pressen speciellt som den använts vid slakt och därför borde ha luktat av blod och kött/lik
Frågan är väll hur har han komme dit hän?

Frances

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 07 okt-10 kl 20:05 »
ja, precis, tjusig reklam film är  ju ingen konst att framställa..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

esten

• -
« Svar #45 skrivet: 07 okt-10 kl 20:25 »
Det får man veta om man blir medlem på hans forum och går med i skolan där det delas ut övningar och läxor . För att komma till nästa nivå ska man sända in en video på sin häst och hur långt man kommit i träningen .

Det är bara att klicka fram i listan överst till ni hittar forumet på en av de sidhänvisningarna .

Det finns tränare i Norge och Danmark men inte i Sverige .

Utterman

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 07 okt-10 kl 20:28 »
Frågan är väll hur har han komme dit hän?

ja inte genom att binda upp benen ;) utan använda sig av horsemanship, du ser kanske en skillnad??

men man kan inte lära en blind höna o skita i vasken.. de har ja förstått med dig pålle.. ;)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Utterman

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 07 okt-10 kl 20:31 »
ja, precis, tjusig reklam film är  ju ingen konst att framställa..

ja eller hur,,, sniff sniff.. luktar jävligt mycket avundsjuka här inne ;)

men men här har ni då...http://svtplay.se/v/1791600/hastsport/hemligheten_bakom_pignons_spektakulara_show
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Frances

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 07 okt-10 kl 20:39 »
 ;D Men lilla Utterman, du är ju för gullig

Om jag bara iddes, skulle jag göra ett ryck och få över en gammal vHs påmig o min D-ponny som jag red utan träns o sadel utan sadelgjord vid 10 rs ålder..men jag bara orkar inte  ;D

Utterman

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 07 okt-10 kl 20:48 »
Jamen va i helsike, jag fattar ju att varje pellejöns som vevat ett rep ramför en häst inte egentligen sysslar med horsemanship, men om inte självaste horsmanship-gurun sysslar med horsemanship, hur i hela världen ska en helt vanlig hästmänniska avgöra vem som faktist syslar med horsemanship. Ge mig några namn så ska jag genast börja studera....

Skulle rekomendera Hempflinger i första hand, men även Monty Roberts, blanda dessa två och du får en bra horsemanship, Pirelli som många använder avråder jag ifrån då dom utför bestraffning i form av fysisk skada.. Monty har även han ett sätt att lägga press och "tvingar" fram det han vill åstadkomma men på ett sätt utan slag.. Hempflinger är mer på det harmoniska hållet..... även om inte alla kan bli Horsevispers kan alla lära sig att fungera med sin häst i harmoni och lära sig läsa den och därmed få ut mer av den...

Finns många som kallar sig för tränare i horsemanship. men man får kolla upp personerna, referenser mm... Monty och Hempflinger har klinics i sverige då o då, Hempflinger bor för övrigt i Danmark så är inte långt för en fantastisk helg där man lär sig en massa... själv fick jag omskolas helt och jobbar forfarande med det då jag var sk "ridskole elev" sen efter det trodde man att man kunde allt om hästar.. inte ens rider rätt gör man så därför ska jag även ta lektioner i akademisk ridning...

Att fungera i total harmoni med mina hästar är mitt mål... och säkert deras med...

Frances

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 07 okt-10 kl 20:52 »
Jamen TACK, äntligen ett helt vettigt bemötande på en enkel fråga!

Utterman

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 07 okt-10 kl 20:54 »
Nej, hobbling har inget med Horsemanship att göra, men det har inte en pressening heller, det använder man till så mycket annat, så det första jag tänker på då jag ser en pressening är inte Horsmanship  ::) .
Men sedan har inte, anser jag , människans yrke med hur h*n är som person, man är inte automatiskt en  laglydig person bara för att man är polis...har vi kanske sett på nyhetrna förut  o:) .
Horsemanship är ,i enkla tag "tryck och eftergift", det människan tränar i ex de 7 "lekarna" är enbart att kunna ge eftergiften exakt och för att kunna göra det,så krävs det att man kan läsa hästens signaler, det är inte så mycket krångligare än så.

Frances försöker nog bara få igång en diskussion, inte kan det väl finnas NÅGON människa, som TROR på att det är horsemanship??

och tror man det, så kanske man ska vidga sina vyer lite mer än den egna hästhanteringen, som kanske inefattar Bobcat,,bara det att vi andra inte fattat kopplingen ännu??

du kanske missade o läsa när jag skrev att preseningar används i agility! men att det även döms poäng i horsemanship där.. inget sagt att presening ingår i horsemanship...Ser att du studerat Monty Roberts eftersom du påpekar tryck och eftergift ;) men horsemanship är så mycket mer än så...

esten

• -
« Svar #52 skrivet: 07 okt-10 kl 20:56 »

pålle

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 07 okt-10 kl 20:59 »
ja inte genom att binda upp benen ;) utan använda sig av horsemanship, du ser kanske en skillnad??

men man kan inte lära en blind höna o skita i vasken.. de har ja förstått med dig pålle.. ;)
var du skiter det bryr ja mig inte om  men att det går att manipulera film det vet ja  lika så med träningen   det var ju ingen otränad häst som visades upp   men vist vet även ja att det går att träna sin pålle till både det ena och det andra utan våld eller   hjälp medel

Utterman

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 07 okt-10 kl 21:01 »
;D Men lilla Utterman, du är ju för gullig

Om jag bara iddes, skulle jag göra ett ryck och få över en gammal vHs påmig o min D-ponny som jag red utan träns o sadel utan sadelgjord vid 10 rs ålder..men jag bara orkar inte  ;D

då får du imponera STORT... för det är så här det ser ut efter man lärt sig horsemanship ;)

Stacy Westfall's Championship Run 2006

Utterman

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 07 okt-10 kl 21:02 »

absolut inte och jag tycker säkert det är minst lika idiotiskt som dig.. men att kalla det för horsemanship?? nä.. rent djurplågeri....

Frances

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 07 okt-10 kl 21:03 »
Om jag bara hade minsta behov av att hävda mig.....

Utterman

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 07 okt-10 kl 21:04 »
var du skiter det bryr ja mig inte om  men att det går att manipulera film det vet ja  lika så med träningen   det var ju ingen otränad häst som visades upp   men vist vet även ja att det går att träna sin pålle till både det ena och det andra utan våld eller   hjälp medel

WOW a break thru!!!

kodakmoment lixom...... det är ju inte det vi lixom försöker bena ut.. att ALLA inte använder våld.. själv har jag gått ifrån allt vad ridskola heter då de lär ut fel enl vad jag tycker...

Utterman

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 07 okt-10 kl 21:06 »
Om jag bara hade minsta behov av att hävda mig.....
hahahaha ja du ;) ska du slå Stacy på en d ponnt när du va 10.. då får du allt hävda dig ;) och de va ju du som tog upp det ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 07 okt-10 kl 21:06 »
Citera
absolut inte och jag tycker säkert det är minst lika idiotiskt som dig.. men att kalla det för horsemanship?? nä.. rent djurplågeri....

O du hävdar att kvinnan hade förmodligen inga avsikter att efterlikna "horsemanship" och hade antagligen aldrig tittat på liknande filmer som du lägger upp och gärna velat göra så...?

OCH att det är väldigt sällsynt att folk ger sig på "horsemanship"  med katastrofala resultat?

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser