Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! det är lodjur häromkring  (läst 9086 gånger)

tamtam

• Uppland
Hjälp! det är lodjur häromkring
« skrivet: 07 okt-10 kl 08:50 »
Fick ett samtal igår att de sett lodjur i byn där jag har fåren.
Går de på fåren? Vad kan jag göra??

Utterman

• Skåne
SV: Hjälp! det är lodjur häromkring
« Svar #1 skrivet: 07 okt-10 kl 08:59 »
WOW vilken nyhet att det finns lodjur i Sverige!!??

Som du vet är lodjuret ett infött djur i den svenska faunan men fåret inte... skaffa högre stängsel, ta in nattetid.. mitt råd.. för bättre och leva med än mot naturen och dess naturliga invånare ;)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 okt-10 kl 09:10 »
Har du tur så är lammen för stora för att lodjuren ska röra dom så här års.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 07 okt-10 kl 09:12 »
Följ Uttermans råd och/eller skaffa hund i fårflocken. Då behöver man inte ta in dem nattetid.

Lo finns på många platser i landet!

tamtam

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 07 okt-10 kl 10:03 »
Har du tur så är lammen för stora för att lodjuren ska röra dom så här års.

Jag har inga lamm! 5 tackor 2år +

tamtam

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 07 okt-10 kl 10:04 »
WOW vilken nyhet att det finns lodjur i Sverige!!??

Som du vet är lodjuret ett infött djur i den svenska faunan men fåret inte... skaffa högre stängsel, ta in nattetid.. mitt råd.. för bättre och leva med än mot naturen och dess naturliga invånare ;)

Nej de vet jag väl! men att det rör sig inne i byarna. trodde det var skygga?

tamtam

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 07 okt-10 kl 10:06 »
Följ Uttermans råd och/eller skaffa hund i fårflocken. Då behöver man inte ta in dem nattetid.

Lo finns på många platser i landet!
Nu kanske jag är korkad? men menar du att jag ska lämna min hund ute med fåren på natten:P?

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 07 okt-10 kl 10:12 »
 Lodjur tar även vuxna tackor...
Birgit menar att du ska ha en eller två boskapsväktare som bor tillsammans med fåren året runt och dygnet runt. Då blir den lilla fårflocken dyr att vakta...
 Att rovdjursstängsla för lodjur är inte så jätteenkelt.... Det får inte finnas några träd nära hagen som gör att dom kan hoppa in över stängslet. Jag vet inte om viltskadecenter ändrat sina rekommendationer men förut var dom att "problemlodjur" skulle skjutas bort eftersom stängsling inte var så effektiv, men det kan ju ha ändrats?
                                                      Mvh
                                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Utterman

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 okt-10 kl 10:14 »
Ja om du är rädd för lodjuret så.... att dom tar tamboskap kan vi tacka den ökade jakten för... så vad som är rätt och fel här är en moralfråga...alternativet du har är ju att stalla in dom nattetid.....
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 07 okt-10 kl 10:19 »
Ja om du är rädd för lodjuret så.... att dom tar tamboskap kan vi tacka den ökade jakten för... så vad som är rätt och fel här är en moralfråga...alternativet du har är ju att stalla in dom nattetid.....
Vilken jakt menar du har ökat så att lodjuren måste ta tamdjur? Jakten på lodjur har minskat så att stammen blivit större och sprider sig mer i Sverige.
Här har alltid funnits lodjur men det är ytterst sällan tamdjur blir tagna.
Kanske lodjuret som stryker runt i byn är sjukt? Dom brukar vara skygga.
                                 Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

tamtam

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 07 okt-10 kl 10:21 »
Vilken jakt menar du har ökat så att lodjuren måste ta tamdjur? Jakten på lodjur har minskat så att stammen blivit större och sprider sig mer i Sverige.
                                 Mvh
                               Charlotte

Den måste iallafall passera en del hus och en bilväg för att ta sig ner till fåren. Och de lgger ju lite gömt. Vet nte vad de har för luktsinne:-)

Utterman

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 07 okt-10 kl 10:43 »
                                 Mvh
                               Charlotte

Rådjur och småviltet som är deras basföda... och om du följer med i debatterna så ser du att avskjutningen på lo ökat i landet.. det började med att vargen tog tamdjur nu Lo,, varför? dels att småviltet försvinner och dels för att hjordarna blir större och att de flesta inte vill lägga ner tiden och pengarna för att säkra den mot viltet..

Sen drar sig bebyggelsen längre o längre ut i markerna så dom har ingen annanstans att ta vägen...

Sano

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 07 okt-10 kl 11:48 »

Sen drar sig bebyggelsen längre o längre ut i markerna så dom har ingen annanstans att ta vägen...

Inte drar sig väl bebyggelsen längre och längre ut i markerna? Såvitt jag ser och förstår flyttar folk huvudsakligen från landsbygden och in till städernas utkanter. Åtminstone häromkring står det fullt av övergivna hus ute i markerna - och väldigt få nybyggda.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #13 skrivet: 07 okt-10 kl 21:42 »
Där jag bor har det funnits lodjur i alla år men de har aldrig rivit något får(än). Lodjuren är visserligen skygga, man ser dem inte ofta, men för några år sedan blev ett rådjur rivet av ett lodjur i ett litet skogsparti mitt i byn. Ett annat år var det en kvinna som såg ett lodjur genom fönstret i en skogsdunge, också det mitt i byn. Här har tidigare funnits mycket rådjur, harar och älgar. Nu i höst har vi inte sett något av dessa djur. Jag vet inte om alla blivit skjutna, flyttat eller blivit uppätna av vargar och lodjur.
Med andra ord, jag tror att så länge det finns vilda djur som rådjur och olika slags smådjur så får fåren vara ifred. Om de inte återvänder vet jag inte hur det går, då kanske rovdjuren börjar ta får. För säkerhets skull tar jag in mina tackor på natten när det blir höst, hittills har de, och alla andra får häromkring, klarat sig.
Åsenfår, hundar och katter

ulfg

« Svar #14 skrivet: 07 okt-10 kl 21:58 »
Jag tycker att det är lite okänsligt att börja köra krama rovdjuren debatt i en sån här tråd. Det är inget kul när det börjar dyka upp lo i ens trakt när man inte haft det innan och man har får. Även om man älskar naturen, osv.
Tyvärr tycker jag att den realistiska sanningen är att man inte kan skydda sig särskilt mycket för om oturen skulle vara framme och något djur blir slaget av en lo. Det finns inga stängsel som hindrar en lokatt som kan hoppa från ett träd. Det går inte att skaffa vakthund till en liten hobbyflock på 5 får om man inte har det som specialintresse.
Ett lo kan ta ett får lika gärna som det kan ta ett rådjur om lusten till enkel mat slår till.
Den enda klena tröst jag kan ge är att ett lo oftast tar ett djur, äter upp det och vandrar vidare. Det river inte alla andra djur som en lös hund eller en varg kan göra. Det djur som dödas dör antagligen snabbt och effektivt och plågas inte. Eftersom det är enstaka kringströvande djur så kan man bli av med ett djur och sedan händer det oftast ingenting mer. Bor man innanför ett etablerat lorevir blir det lite annorlunda. Då måste man försöka skydda sig med stängsel i öppen mark, alternativt hund, intagning natttetid, eller fundera på om det är värt jobbet och oron att ha får. Det här var inte mycket till tröst...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 07 okt-10 kl 22:03 »
Eftersom jag själv förlorade en del av mina får till ett lodjur, som höll på att lära upp sina ungar, är jag för försiktighet, om Du vill ha fåren kvar!  Om Du har möjlighet att ta in dem och/eller vakta dem, så är det nog bra.

Och tack för Ditt inlägg, ulfg!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gunhild

« Svar #16 skrivet: 09 okt-10 kl 20:00 »
Där jag bor har det funnits lodjur i alla år men de har aldrig rivit något får(än). Lodjuren är visserligen skygga, man ser dem inte ofta, men för några år sedan blev ett rådjur rivet av ett lodjur i ett litet skogsparti mitt i byn. Ett annat år var det en kvinna som såg ett lodjur genom fönstret i en skogsdunge, också det mitt i byn. Här har tidigare funnits mycket rådjur, harar och älgar. Nu i höst har vi inte sett något av dessa djur. Jag vet inte om alla blivit skjutna, flyttat eller blivit uppätna av vargar och lodjur.
Med andra ord, jag tror att så länge det finns vilda djur som rådjur och olika slags smådjur så får fåren vara ifred. Om de inte återvänder vet jag inte hur det går, då kanske rovdjuren börjar ta får. För säkerhets skull tar jag in mina tackor på natten när det blir höst, hittills har de, och alla andra får häromkring, klarat sig.
Den hård a vintern förra året gjorde att många rådjur dog.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #17 skrivet: 09 okt-10 kl 21:02 »
Jag håller inte med om att det har blivit en "kramarovdjurdebatt" av denna tråd. I varje fall för oss, som bor mitt i rovdjursområdet är det ganska bra att få diskutera vad man kan göra för att skydda fåren, vad det kan bero på att rovdjuren river/inte river tamdjur, vad det beror på att småvilt och rådjur försvinner o s v. Förra vintern var det nog många som "strök med" men när det gäller rådjur och harar så såg vi 6 - 7 rådjur var och varannan morgon på försommaren och harar fanns det gott om. På två månader nu har jag inte sett någon enda. Här fanns också många hjortar och en älgkalv, som sprang över vägen i tid och otid, alla är försvunna nu. Det gör att jag blir orolig för mina får. Jag tar visserligen in tackorna på nätterna men jag har 11 bagglamm i en hage, där de bara har ett vindskydd att gå in i.
Åsenfår, hundar och katter

Martin-77

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 09 okt-10 kl 21:37 »
Kan tipsa om att kolla på viltskadecenters hemsida om stängsling mot rovdjur där borde det mesta stå.
Lodjuren är ju faktsikt spridda över stora delar av sverige och inom deras utbredningsområde finns det många fårhagar men förhållandevis få Lodjursangrepp som jag förstått det.
Mao ingen stor risk som jag ser det. Ihop med bra stängsling skulle jag nog sattsat på att ha dem ute, men man vet ju aldrig säkert :(
Att lodjuren skulle vara skygga skulle jag inte vilja hålla med om, skulle snarare säga att de sällan ses pga att deras aktiva tid är under natten. Inte sällan de stryker efter husväggarna visserligen oftast runt obebodda hus.
Vidare skulle jag inte säga att de har revir utan hemområde, i praktiken innebär det att deras område går omlott. Så det kan mao vara många olika individer som dyker upp på samma ställe vid olika tidpunkt.
« Senast ändrad: 09 okt-10 kl 22:01 av Martin-77 »
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Utterman

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 09 okt-10 kl 21:51 »
Jag tycker att det är lite okänsligt att börja köra krama rovdjuren debatt i en sån här tråd. Det är inget kul när det börjar dyka upp lo i ens trakt när man inte haft det innan och man har får. Även om man älskar naturen, osv.
Tyvärr tycker jag att den realistiska sanningen är att man inte kan skydda sig särskilt mycket för om oturen skulle vara framme och något djur blir slaget av en lo. Det finns inga stängsel som hindrar en lokatt som kan hoppa från ett träd. Det går inte att skaffa vakthund till en liten hobbyflock på 5 får om man inte har det som specialintresse.
Ett lo kan ta ett får lika gärna som det kan ta ett rådjur om lusten till enkel mat slår till.
Den enda klena tröst jag kan ge är att ett lo oftast tar ett djur, äter upp det och vandrar vidare. Det river inte alla andra djur som en lös hund eller en varg kan göra. Det djur som dödas dör antagligen snabbt och effektivt och plågas inte. Eftersom det är enstaka kringströvande djur så kan man bli av med ett djur och sedan händer det oftast ingenting mer. Bor man innanför ett etablerat lorevir blir det lite annorlunda. Då måste man försöka skydda sig med stängsel i öppen mark, alternativt hund, intagning natttetid, eller fundera på om det är värt jobbet och oron att ha får. Det här var inte mycket till tröst...

Förstår mycket väl att det inte är skoj att höra att det finns de som faktiskt gillar rovdjuren... men enl min åsikt är det upp till den som håller sina djur i dessa områdens egna plikt att stängsla in sina djur eller ha dom inne.

Att skydda sina djur är en självklarhet, men även att värna om den svenska faunan..

Och skyddshund till en hobby flock håller jag med dig om att det är lite väl o ta i... men man får helt enkelt ta in då..

eftersom dom är rätt skygga finns det medel att skrämma bort dom med, kan inte på rak arm ge dig tips men vet jag sett något program om just lo och hur dom skrämde bort dom...

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser