Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jak - hur funkar det?  (läst 53354 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Jak - hur funkar det?
« Svar #320 skrivet: 28 jan-11 kl 13:59 »
Suveränt. Med slopade ränteavdrag blir det ännu färre pellejönsar ute på bostadsmarknaden, vilket leder till fallande bostadspriser.
Och man får öka ROT-avdraget så att folk har råd att bygga hus istället. ;)
För ingen politiker törs säga till folk att dom inte skall kunna bo i hus.
Sjunker huspriserna så sjuker också politikers och andra rika personers huspriser mera än andra i kroner och ören.
Det brukar inte vara så populärt

Får vi en vänsterregering så kommer byggnads att ställa krav för deras medlemmars skull och byggnads brukar inte vara att leka med för sossarna. ;D

Så hur vi än gör så kommer vi altid tillbaka till ruta 1.

Suresh

• -
« Svar #321 skrivet: 28 jan-11 kl 14:02 »
En intressant sak är att kommunister och vänsterpartister aldrig har gillat JAK.

Det är något i den marxistiska ideologin som stöter bort människor från räntefritt tänkande. Marxister är vana att betrakta alla sorters avkastning på kapital som utsugning. När JAK då säger att vinst är OK, privategendom är OK, folkrörelseägda banker är lösningen på klassamhällets vedermödor, men att ränta är ocker, då slår något slint i kommunisthjärnan, som börjar kräva nollvinster, statligt ägda banker och ränta på strejkfonderna.

Följdaktligen har det aldrig funnits någon kommunist/vänsterpartist/trotte i JAK:s ledning och knappast ej heller bland de aktiva medlemmarna. Däremot har jag träffat representanter i styrelsen från samtiliga fyra borgerliga partier. I senaste Grus & Guld meddelas att 11 riksdagsledamöter är medlemmar i JAK, vilket är en överrepresentation med 10 ggr jämfört med befolkningen i sin helhet. Samtliga namngivna är miljöpartister eller sossar, men som sagt ingen vänsterpartist.
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 14:05 av Sri Suresh »

Rosten

• Närke
« Svar #322 skrivet: 28 jan-11 kl 14:10 »
Tack för intressant info! Jag överväger starkt att ha mitt blivande företagarkonto hos JAK (så fort de fått igång sina nättjänster) och det där låter som en mycket intressant lösning om man vill ta lån för att köpa hus e d i framtiden. Problemet är väl bara att slantarna mister i värde så förbaskat när de inte åläggs ränta. Upp till 2% inflation om året betyder en hel del om de ska ligga på hög ett tag.
Pengarna är ju oskattade!
Då det inte är dina pengar utan företagets så förlorar du väldigt lite på inflationen. Eftersom du bara äger ca 35% av pengarna.
Du kan även fondera 20% av den oskattade vinsten för sämre tider i framtiden.
Du fonderar då 65% av statenspengar och 35% av dina pengar hos JAK och får då sparpoäng på hela skiten. ;D

Sätter du in dom pengarna så förlorar du bara 0.35% på varje procent som inflationen äter upp.
Alltså i princip nästan noll. 
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 14:20 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #323 skrivet: 28 jan-11 kl 14:19 »
Följdaktligen har det aldrig funnits någon kommunist/vänsterpartist/trotte i JAK:s ledning och knappast ej heller bland de aktiva medlemmarna. Däremot har jag träffat representanter i styrelsen från samtiliga fyra borgerliga partier. I senaste Grus & Guld meddelas att 11 riksdagsledamöter är medlemmar i JAK, vilket är en överrepresentation med 10 ggr jämfört med befolkningen i sin helhet. Samtliga namngivna är miljöpartister eller sossar, men som sagt ingen vänsterpartist.
Att det kommer in riksdagsledamöter i JAK är ju helt naturligt. Även att du träffat på folk från dom fyra olika borgerliga partierna där är ju helt naturligt.
Då JAK är för folk med hög inkomst eller folk som köper väldigt billiga hus i kommuner utan framtid.

Personligen så tycker jag att JAK nog var bättre förut så man var tvungen att spara ihop sparpoäng först och man hade ett fördelningstal.
Då slapp man det förhatliga eftersparanden som ställer till problem för fattiga människor.

Fast på den tiden var det bara dom som var rika som hade råd att spara ihop tillräckligt mycket sparpoäng. ;D
Alltså precis som idag. Har du pengar så kan JAK hjälpa dig att få mera pengar. ;)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #324 skrivet: 28 jan-11 kl 14:21 »
Pengarna är ju oskattade!
Då det inte är dina pengar utan företagets så förlorar du väldigt lite på inflationen. Eftersom du bara äger ca 35% av pengarna.
Du kan även fondera 20% av den oskattade vinsten för sämre tider i framtiden.
Du fånderar då 65% av statenspengar och 35% av dina pengar hos jag och får då sparpoäng på hela skiten. ;D

Sätter du in dom pengarna så förlorar du bara 0.35% på varje procent som inflationen äter upp.
Alltså i princip nästan noll.

Ok, jag hänger inte hundra med här. Kan avsättandet av pengar på ett JAK-sparkonto räknas som fondering alltså? Hur behandlas sparpoängen sen då. Ska de bokföras som en "gåva" till mig själv eller som utdelning eller vadå?

Man kan väl ha hela det ordinarie skattekontot hos JAK också väl och tjäna sparpoäng och starta på ny kula varje år eller?

Tar JAK emot utländska kunder föresten? Nån som vet nått om det? :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Rosten

• Närke
« Svar #325 skrivet: 28 jan-11 kl 14:34 »
Ok, jag hänger inte hundra med här. Kan avsättandet av pengar på ett JAK-sparkonto räknas som fondering alltså? Hur behandlas sparpoängen sen då. Ska de bokföras som en "gåva" till mig själv eller som utdelning eller vadå?

Man kan väl ha hela det ordinarie skattekontot hos JAK också väl och tjäna sparpoäng och starta på ny kula varje år eller?

Tar JAK emot utländska kunder föresten? Nån som vet nått om det? :)
Om du har en enskild firma så kan du placera pengarna var du vill. Exempelvis i madrassen eller hos JAK.
När du fonderar pengarna så skriver du i din bokföring att du har fonderat exempelvis 25 000:- vilket innebär att dom inte skall skattas för detta året.
Pengarna kan sedan ligga i en låda under sängen eller på ditt vanliga JAK konto. Men till nästa års deklaration så måste dom finnas kvar. Finns dom inte där så får du endera skatta för dom eller visa skattemyndigheten att du köpt saker för dom. Typ bikupor eller vad du nu sysslar med. Du kan alltså använda pengarna under året men måste fixa tillbaka dom till varje nyår. Du kan sedan fondera 20% av vinsten varje år. För att du kanske i framtiden har tänkt att köpa en jättedyr slunga eller liknade.
Om du inte använt pengarna efter 5 år så måste du skatta för dom. Men du kan varje år placera din "fond" i JAK och även ha firmans andra pengar också i JAK.

Sparpoängen skall inte skrivas in i bokföringen eller liknade. För sparpoäng är inte belagda med skatt.
Utan det är bara JAK och du som vet att du fått sparpoäng.
Om många skulle göra så här så skulle nog sparpoäng bli
beskattningbara i framtiden som gåva eller liknaden. Men idag är dom helt "fredlösa" ;D

Suresh

• -
« Svar #326 skrivet: 28 jan-11 kl 14:41 »
Personligen så tycker jag att JAK nog var bättre förut så man var tvungen att spara ihop sparpoäng först och man hade ett fördelningstal.

Håller med helt. Slopandet av fördelningstalet är orsaken att jag lämnade JAK som anställd konsult. Det är ingen katastrof, men vittnar om att vissa insikter om systemets funktionssätt saknas.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #327 skrivet: 28 jan-11 kl 14:44 »
Om du har en enskild firma så kan du placera pengarna var du vill. Exempelvis i madrassen eller hos JAK.
När du fonderar pengarna så skriver du i din bokföring att du har fonderat exempelvis 25 000:- vilket innebär att dom inte skall skattas för detta året.
Pengarna kan sedan ligga i en låda under sängen eller på ditt vanliga JAK konto. Men till nästa års deklaration så måste dom finnas kvar. Finns dom inte där så får du endera skatta för dom eller visa skattemyndigheten att du köpt saker för dom. Typ bikupor eller vad du nu sysslar med. Du kan alltså använda pengarna under året men måste fixa tillbaka dom till varje nyår. Du kan sedan fondera 20% av vinsten varje år. För att du kanske i framtiden har tänkt att köpa en jättedyr slunga eller liknade.
Om du inte använt pengarna efter 5 år så måste du skatta för dom. Men du kan varje år placera din "fond" i JAK och även ha firmans andra pengar också i JAK.

Sparpoängen skall inte skrivas in i bokföringen eller liknade. För sparpoäng är inte belagda med skatt.
Utan det är bara JAK och du som vet att du fått sparpoäng.
Om många skulle göra så här så skulle nog sparpoäng bli
beskattningbara i framtiden som gåva eller liknaden. Men idag är dom helt "fredlösa" ;D

Ah, gött mos! Gäller denna möjlighet även ekonomiska föreningar och aktiebolag? Bina har jag nämligen i ett nystartat kooperativ och det andra företaget vill jag ju omvandla till AB så fort som möjligt om/när det tagit fart.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #328 skrivet: 28 jan-11 kl 14:48 »
Då JAK är för folk med hög inkomst eller folk som köper väldigt billiga hus i kommuner utan framtid.

Jag delar inte den synpunkten då jag är en låginkomstagare med ett billigt hus i en kommun med stor framtidspotential.

Rosten

• Närke
« Svar #329 skrivet: 28 jan-11 kl 15:12 »
Ah, gött mos! Gäller denna möjlighet även ekonomiska föreningar och aktiebolag? Bina har jag nämligen i ett nystartat kooperativ och det andra företaget vill jag ju omvandla till AB så fort som möjligt om/när det tagit fart.
Du kan alltid välja var du skall placera pengarna (läs JAK) oavsett om det är en ekonomisk förening eller ett AB
Du kan alltid också välja vad du vill placera dina sparpoäng

Men jag kan inte reglerna för fondering av pengar i AB men skulle tro att dom är ännu mera fördelaktiga.
Eftersom många väljer att bilda ett AB.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #330 skrivet: 28 jan-11 kl 16:12 »
Du kan alltid välja var du skall placera pengarna (läs JAK) oavsett om det är en ekonomisk förening eller ett AB
Du kan alltid också välja vad du vill placera dina sparpoäng

Men jag kan inte reglerna för fondering av pengar i AB men skulle tro att dom är ännu mera fördelaktiga.
Eftersom många väljer att bilda ett AB.

Ok, grymt. Sparpoäng with no strings attached känns onekligen som en klart odålig grej. =)

Rosten

• Närke
« Svar #331 skrivet: 28 jan-11 kl 16:58 »
Ok, grymt. Sparpoäng with no strings attached känns onekligen som en klart odålig grej. =)
Gör du rätt så kan du bli rik och rösta på borgarna i framtiden. ;D

Georgisten

• Östergötland
« Svar #332 skrivet: 28 jan-11 kl 18:24 »
Gör du rätt så kan du bli rik och rösta på borgarna i framtiden. ;D

Den dagen den sorgen. Ska definitivt spana in den här möjligheten iaf.   ;)
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 18:26 av Vargalyster »

Rosten

• Närke
« Svar #333 skrivet: 28 jan-11 kl 19:21 »
Jag delar inte den synpunkten då jag är en låginkomstagare med ett billigt hus i en kommun med stor framtidspotential.
Hus är inte billiga i en kommun med stort framtidspotetial. ;)
Där är husen dyra.

Billiga hus finns i utflyttningskommunerna.
Där man minskar antalet innevånare varje år.
Där snittålderna ökar varje år så att åldringsvården käkar upp alla pengar i kommunen.
Eller där kommunledningen består av ett gäng gamla mossiga gubbar som har suttit vid makten i 100 år.

Våran kommun blev självständig för ca 15 år sedan. Innan så tillhörde vi Örebro.
Då var det en utflyttningskommun med dåliga bussförbildelser och ingen framtidstro.
Sen blev vi en egen kommun och det första som hände var att alla kommunala taxer steg i höjden. >:(
Vilket vart måttligt populärt.
Sen så körde vi på som vanligt med Centern i spetsen.
För några år sedan så vart det helt kaos i politiken bland dom som ville förändra och dom som inte ville förändra.
Så mitt under en mandatperiod så splittrades hela skiten och centern tappade all makt.
Då moderater och vänsterpartiet till slut var så upprörda att dom kunde sätta sig ner och regera tillsammans.

Efter det så har det blivit drag i kommunen. Det första man gjorde var att sänka tomtpriserna.
Då för 5 år sedan gick det att köpa en tomt för 20 000:- med kommunalt vatten och avlopp framdraget till tomtgräns.
Vissa skrek rätt ut att man slösade bort kommunens pengar.
Men idag så blomstrar kummunen. det byggs hus överallt och har så gjort under hela lågkonjukturen.
Så vi har framtidspotential och på så sätt har också huspriserna skjutit i höjden.
Så nu har man inte råd att låna på JAK för att köpa i denna kommun heller.

Om eran kommun är på väg framåt så kommer era billiga hus försvinna och ersättas med samma hus fast ett betydligt dyrare pris.

Rosten

• Närke
« Svar #334 skrivet: 28 jan-11 kl 19:27 »
Den dagen den sorgen. Ska definitivt spana in den här möjligheten iaf.   ;)
Som jag ser det så är detta en av tre möjligheten att i framtiden för egna pengar kunna köpa ett hus med JAK lån.
Det andra är att någon annan har sparat ihop dina sparpoäng under exempelvis dein uppväxt.
Det tredje är att huspriserna halveras genom exempelvis stora räntehöjningar.
Men då kommer det inte att finnas några pengar på JAK att låna. ;)

Suresh

• -
« Svar #335 skrivet: 28 jan-11 kl 20:16 »
Där är husen dyra.

Billiga hus finns i utflyttningskommunerna.
Där man minskar antalet innevånare varje år.

......

Om eran kommun är på väg framåt så kommer era billiga hus försvinna och ersättas med samma hus fast ett betydligt dyrare pris.

Herrljunga har haft samma befolkningsantal i 100 år. alla grannkommuner expanderar. Husen hos oss är fortfarande billiga, men priserna är på väg uppåt.

Suresh

• -
« Svar #336 skrivet: 28 jan-11 kl 20:18 »
Efter det så har det blivit drag i kommunen. Det första man gjorde var att sänka tomtpriserna.
Då för 5 år sedan gick det att köpa en tomt för 20 000:- med kommunalt vatten och avlopp framdraget till tomtgräns.
Vissa skrek rätt ut att man slösade bort kommunens pengar.
Men idag så blomstrar kummunen. det byggs hus överallt och har så gjort under hela lågkonjukturen.

Intressant. Vad heter kommunen?

Rosten

• Närke
« Svar #337 skrivet: 30 jan-11 kl 11:51 »
Intressant. Vad heter kommunen?

Lekeberg en bra men tyvärr fortfarande en liten kommun med dyra avgifter för dom som har kommunalt vatten och avlopp.
Ligger 2 mil utanför Örebro.
http://lekeberg.se
Kommunen där miljöpartiet säger nej till vindkraft i kommunen pga diverse påhittade otroliga turistmöjligheter som skulle gå förlorade;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser