Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jak - hur funkar det?  (läst 53377 gånger)

Suresh

• -
SV: Jak - hur funkar det?
« Svar #300 skrivet: 28 jan-11 kl 10:31 »
Tjänar redan mera pengar än dig? Var det inte du som knappt tjänade några pengar alls? ;)

Du har rätt. Att tjäna mer än mig är ingen bedrift
Citera

Då kommer vi från olika håll.
Du kommer allltså från den rika sidan som har råd med JAK och jag från den fattiga sidan som inte har råd med JAK men hoppas att min son skall få det med hjälp från mig.

Hoppas bara inte min son blir som du, så att han bara tänker på sig själv efter att han har hamnat i JAK-träsket. ;D

Jag kommer från  den smarta sidan som började spara på JAK med små medel. Att min far slände på mig några hundratusen vid husköpet är bara en bonus.
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 10:37 av Sri Suresh »

Rosten

• Närke
« Svar #301 skrivet: 28 jan-11 kl 10:49 »
Jag kommer från  den smarta sidan som började spara på JAK med små medel. Att min far slände på mig några hundratusen vid husköpet är bara en bonus.
Du kommer från den sidan som började spara på JAK när det var extremt lönsamt.
När också huspriseran stod lågt så att man hade råd med JAK-lån
Men hur mycket sparar dina barn idag på JAK?

Far din slängde inte till dig några hundra tusen. Så resonerar bara en rik och bortskämd unge!

Du fick 500 000:- kontant vilket var en herrans massa pengar på den tiden och det är mycket pengar även idag som gåva.
Hade du förvaltat dom lika bra som han så hade du kunnat köpt var sin bostad kontant åt dina barn idag.

Då hade dom sluppit ränteträsket som dom nu kommer att hamna i.

Suresh

• -
« Svar #302 skrivet: 28 jan-11 kl 11:48 »

Far din slängde inte till dig några hundra tusen. Så resonerar bara en rik och bortskämd unge!

Far slängde på eget bevåg på mig ett par hundratusen när vi köpte vårt äktenskapliga hus, ett eller ett par hundratusen till senare och jag var en mycket rik och bortsdkämd unge. Nu är jag bara bortskämd.

Den sista hundratusingen fick mitt ex efter att far dött och mor gjort mig temporärt arvlös.

Citera

Du fick 500 000:- kontant vilket var en herrans massa pengar på den tiden och det är mycket pengar även idag som gåva.
Hade du förvaltat dom lika bra som han så hade du kunnat köpt var sin bostad kontant åt dina barn idag.

Då hade dom sluppit ränteträsket som dom nu kommer att hamna i.

Rent generellt är jag emot stora pengagåvor från föräldrar till barn - det ger upphov till det som nationalekonomiskt kallas för initialfördelningsproblematiken - kan ett spel anses rättvist om initialvillkoren för deltagarna i det är olika? Lika arvspeng åt alla.

Däremot är det en god gåva att kunna erbjuda sina barn ett räntefritt lån i livets startskede. Det  ger dem en riktig syn på pengars värde, utan att behöva göda någon annan genom att skuldsätta sig -så du gör helt rätt i att generera sparpoäng på JAK åt dina barn.

Rosten

• Närke
« Svar #303 skrivet: 28 jan-11 kl 11:57 »
Däremot är det en god gåva att kunna erbjuda sina barn ett räntefritt lån i livets startskede. Det  ger dem en riktig syn på pengars värde, utan att behöva göda någon annan genom att skuldsätta sig -så du gör helt rätt i att generera sparpoäng på JAK åt dina barn.

Men du har fortfarande inte svarat på dom 2 intressanta frågorna.

Sparar du på JAK åt dina barn för att ge dom en bra start?
Sparar dina barn på JAK för att få en bra start?

Suresh

• -
« Svar #304 skrivet: 28 jan-11 kl 12:00 »
Men du har fortfarande inte svarat på dom 2 intressanta frågorna.

Sparar du på JAK åt dina barn för att ge dom en bra start?
Sparar dina barn på JAK för att få en bra start?

Jag sparar inte ett skit åt mina barn, eftersom jag fortfarande ligger 12 000 000 sparpoäng back efter huslånet som gjorde att de kunde växa upp i ett räntefritt hem med gott om pengar för konsumtion.

Som jag tidigare skrev är jag ikapp den skulden när det är dags för pensionering för mig. Vid det laget hoppas jag att de har rett upp sina liv på egen hand.

Mina barn sparar själva inte på JAK vad jag vet. Jag och modern hade olika syn att se på ekonomi och jag har inte propsat på att de skall följa mitt exempel.
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 12:02 av Sri Suresh »

Existens?

• Gäst
« Svar #305 skrivet: 28 jan-11 kl 12:47 »
När man läser det sista inlägget från Suresh där det beskrivs hur han lagom till pensionen lyckats ta sig igenom eftersparet, så tycker åtminstone jag att det är uppenbart vilket lömskt system det är.   I nåt slags försök att framlägga låneformen som en god och trevlig modell verkar hakarna döljas väl genom snåriga beskrivningar och regler. Jag undrar i mitt stilla sinne hur många av låntagarna som inser konsekvenserna vid olika scenarior. 
Är åtminstone eventuellt överblivna sparpoäng arvbara?

Just idag rapporterade mäklarna att det nya bolånetaket fått effekt. Fler utestängs från möjligheten att köpa ett boende, och främst var det förstagångsköparna som fallit bort.  De lär inte heller ha nåt att hämta hos JAK.

louise

• Gäst
« Svar #306 skrivet: 28 jan-11 kl 12:53 »
Att JAK skulle dölja problem som suresh råkat utför är ren lögn. När jag skulle låna förklarade de villkoren precis som de var, och påpekade att man ska vara medveten om att man inte blir av med eftersparet.

Suresh

• -
« Svar #307 skrivet: 28 jan-11 kl 12:56 »
När man läser det sista inlägget från Suresh där det beskrivs hur han lagom till pensionen lyckats ta sig igenom eftersparet, så tycker åtminstone jag att det är uppenbart vilket lömskt system det är.   I nåt slags försök att framlägga låneformen som en god och trevlig modell verkar hakarna döljas väl genom snåriga beskrivningar och regler. Jag undrar i mitt stilla sinne hur många av låntagarna som inser konsekvenserna vid olika scenarior. 

Jag kan intyga att jag är helt nöjd med mitt upplägg och sparar frivilligt. Jag har tom. satt in 100 000 kr extra på ett bundet konto för att snabbare kunna göra rätt för mig.

När vi tog vårt JAK-lån låg räntan och pendlade runt 10 %. Det innebär att vi skulle ha betalt runt 60 000 kr om året i ränta i en vanlig bank. Istället kunde vi amortera 30 000 kr och efterspara lika mycket och därmed bli skuldfria.

JAK ger en realistisk bild av vad man har att vänta sig av ett ekonomiskt system i balans. Den eviga ränteskuldkarusellen serverar blå dunster i nuet och krascher i framtiden.

Rosten

• Närke
« Svar #308 skrivet: 28 jan-11 kl 12:56 »
Jag och modern hade olika syn att se på ekonomi och jag har inte propsat på att de skall följa mitt exempel.
Det är alltså därför som du propsar på att alla andra här på Alternativ skall följa dit exempel med att spara på JAK. ;D

Suresh

• -
« Svar #309 skrivet: 28 jan-11 kl 12:58 »
Det är alltså därför som du propsar på att alla andra här på Alternativ skall följa dit exempel med att spara på JAK. ;D

JAg har verkat som informatör för JAK 5 år innan jag träffade henne, 10 år under tiden vi var ihop och 15 år efter. En kvinna gör varken till eller ifrån.

Existens?

• Gäst
« Svar #310 skrivet: 28 jan-11 kl 13:01 »
Att JAK skulle dölja problem som suresh råkat utför är ren lögn. När jag skulle låna förklarade de villkoren precis som de var, och påpekade att man ska vara medveten om att man inte blir av med eftersparet.

Möjligt, men de många frågorna här om hur JAK fungerar, tyder ju på att informationen är sisådär enkel att förstå på hemsidan.

Suresh

• -
« Svar #311 skrivet: 28 jan-11 kl 13:06 »
Möjligt, men de många frågorna här om hur JAK fungerar, tyder ju på att informationen är sisådär enkel att förstå på hemsidan.

En av de skillnader som fanns i synen på JAK mellan mig och mitt ex var att hon ville ha ettt enkelt, lättbegripligt sätt att hantera sin ekonomi på.

JAg ville ha ett system som gjorde mina tre fyra års universitetsstudier av matematik och teoretisk fysik värd studiemödan.

Min huvudsakliga kritik mot JAK är att systemet är alldeles för folkligt och lättillgängligt och inte tillräkligt säkert, genomarbetat och robust.

Rosten

• Närke
« Svar #312 skrivet: 28 jan-11 kl 13:28 »

Just idag rapporterade mäklarna att det nya bolånetaket fått effekt. Fler utestängs från möjligheten att köpa ett boende, och främst var det förstagångsköparna som fallit bort.  De lär inte heller ha nåt att hämta hos JAK.
Det är inte JAK som försöker lura folk att deras system är perfekt.
Utan det är folk som av ideologiska skäl vill förändra världen men kanske inte riktigt bryr sig om just din personliga ekonomi som förskönar JAK.
Läser man JAKs tidning "Grus och Guld" så ser man massor av annonser där folk vill ha sparpoäng pga att dom har stora problem med eftersparet.

JAKs gruntanke är bra, utan tvekan. Problemet är eftersparandet för många. Vilket alla som är med i JAK vet om. (eller borde veta om ifall man kan räkna lite.)

JAKs poäng kan du skänka till vem som helst. Dina barn, grannen, någon helt okänd.
Och där kommer det lilla intressanta.  ;)

1. Du kan styra var den som får sparpoäng skall använda dom till. I exempelvis Sri Suresh fall så skulle hans far inte gett honom en halv miljon i kontanter.
Utan han skulle ha fått sparpoäng till sitt eftersparande istället. På så sätt hade pengarna funnist kvar och Sri Suresh hade haft en bra ekonomi.
Då han kanske redan nu hade varit skuldfri. Eller haft en lägre månadskostnad.
Därför är jag förepråkare av JAK till min son. Ger jag honom kontanter så kanske han bränner alla pengarna dagen efter han fyllt 18 år.
När han sedan skall köpa hus så finns inget kvar.
Skulle jag då ge honom massa sparpoäng så får han nytta av mina pengar. Utan att han kan bränna dom på dåliga saker.

2. Har du vinster på ditt företag så kan du låta företaget spara på JAK.
Företagen kan sedan skänka sparpoängen till dig eller som i mitt fall. Till sonen utan att skattemyndigheterna kan göra något.

Du skulle t.o.m kunna låna pengar på ditt företag och placera dom på JAK. Låta företaget betala räntan på lånet till banken och skänka sparpoängen till dig privat.
En typ av alternativ skatteplanering. :)

Suresh

• -
« Svar #313 skrivet: 28 jan-11 kl 13:34 »

Suveränt. Med slopade ränteavdrag blir det ännu färre pellejönsar ute på bostadsmarknaden, vilket leder till fallande bostadspriser.

pålle

• Gäst
« Svar #314 skrivet: 28 jan-11 kl 13:35 »
En av de skillnader som fanns i synen på JAK mellan mig och mitt ex var att hon ville ha ettt enkelt, lättbegripligt sätt att hantera sin ekonomi på.

JAg ville ha ett system som gjorde mina tre fyra års universitetsstudier av matematik och teoretisk fysik värd studiemödan.

Min huvudsakliga kritik mot JAK är att systemet är alldeles för folkligt och lättillgängligt och inte tillräkligt säkert, genomarbetat och robust.

ja du är väll som dom flesta bara det gynnar dig skälv. :)

Suresh

• -
« Svar #315 skrivet: 28 jan-11 kl 13:45 »
ja du är väll som dom flesta bara det gynnar dig skälv. :)

Jag vill ha en stabil uthållig, långsiktigt hållbar ekologisk ekonomi i balans med både naturlagar och matematiska beräkningsvillkor. Det gynnar alla.

Att gynna sig sjäv är inte fel, så länge som man inte utnyttjar annans trångmål flr egen vinning.

pålle

• Gäst
« Svar #316 skrivet: 28 jan-11 kl 13:49 »
Jag vill ha en stabil uthållig, långsiktigt hållbar ekologisk ekonomi i balans med både naturlagar och matematiska beräkningsvillkor. Det gynnar alla.

Att gynna sig sjäv är inte fel, så länge som man inte utnyttjar annans trångmål flr egen vinning.
men det gör du väll indirekt då du stänger ute många från att få det bättre.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #317 skrivet: 28 jan-11 kl 13:49 »
Citera
2. Har du vinster på ditt företag så kan du låta företaget spara på JAK.
Företagen kan sedan skänka sparpoängen till dig eller som i mitt fall. Till sonen utan att skattemyndigheterna kan göra något.

Du skulle t.o.m kunna låna pengar på ditt företag och placera dom på JAK. Låta företaget betala räntan på lånet till banken och skänka sparpoängen till dig privat.
En typ av alternativ skatteplanering

Tack för intressant info! Jag överväger starkt att ha mitt blivande företagarkonto hos JAK (så fort de fått igång sina nättjänster) och det där låter som en mycket intressant lösning om man vill ta lån för att köpa hus e d i framtiden. Problemet är väl bara att slantarna mister i värde så förbaskat när de inte åläggs ränta. Upp till 2% inflation om året betyder en hel del om de ska ligga på hög ett tag.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #318 skrivet: 28 jan-11 kl 13:55 »
men det gör du väll indirekt då du stänger ute många från att få det bättre.

Ingen vill ha råttor i skafferiet.

pålle

• Gäst
« Svar #319 skrivet: 28 jan-11 kl 13:57 »
Ingen vill ha råttor i skafferiet.
så talar en san kapitalist

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser