När man läser det sista inlägget från Suresh där det beskrivs hur han lagom till pensionen lyckats ta sig igenom eftersparet, så tycker åtminstone jag att det är uppenbart vilket lömskt system det är. I nåt slags försök att framlägga låneformen som en god och trevlig modell verkar hakarna döljas väl genom snåriga beskrivningar och regler. Jag undrar i mitt stilla sinne hur många av låntagarna som inser konsekvenserna vid olika scenarior.
Är åtminstone eventuellt överblivna sparpoäng arvbara?
Just idag rapporterade mäklarna att det nya bolånetaket fått effekt. Fler utestängs från möjligheten att köpa ett boende, och främst var det förstagångsköparna som fallit bort. De lär inte heller ha nåt att hämta hos JAK.
Det är inte JAK som försöker lura folk att deras system är perfekt.
Utan det är folk som av ideologiska skäl vill förändra världen men kanske inte riktigt bryr sig om just din personliga ekonomi som förskönar JAK.
Läser man JAKs tidning "Grus och Guld" så ser man massor av annonser där folk vill ha sparpoäng pga att dom har stora problem med eftersparet.
JAKs gruntanke är bra, utan tvekan. Problemet är eftersparandet för många. Vilket alla som är med i JAK vet om. (eller borde veta om ifall man kan räkna lite.)
JAKs poäng kan du skänka till vem som helst. Dina barn, grannen, någon helt okänd.
Och där kommer det lilla intressanta.

1. Du kan styra var den som får sparpoäng skall använda dom till. I exempelvis Sri Suresh fall så skulle hans far inte gett honom en halv miljon i kontanter.
Utan han skulle ha fått sparpoäng till sitt eftersparande istället. På så sätt hade pengarna funnist kvar och Sri Suresh hade haft en bra ekonomi.
Då han kanske redan nu hade varit skuldfri. Eller haft en lägre månadskostnad.
Därför är jag förepråkare av JAK till min son. Ger jag honom kontanter så kanske han bränner alla pengarna dagen efter han fyllt 18 år.
När han sedan skall köpa hus så finns inget kvar.
Skulle jag då ge honom massa sparpoäng så får han nytta av mina pengar. Utan att han kan bränna dom på dåliga saker.
2. Har du vinster på ditt företag så kan du låta företaget spara på JAK.
Företagen kan sedan skänka sparpoängen till dig eller som i mitt fall. Till sonen utan att skattemyndigheterna kan göra något.
Du skulle t.o.m kunna låna pengar på ditt företag och placera dom på JAK. Låta företaget betala räntan på lånet till banken och skänka sparpoängen till dig privat.
En typ av alternativ skatteplanering.