Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jak - hur funkar det?  (läst 53420 gånger)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Jak - hur funkar det?
« Svar #80 skrivet: 14 nov-10 kl 13:44 »
ojoj,så man MÅSTE ha en gård för 3mille??? jaha .... ::)

Vid ca 2% värdestegring i fastigheter ä 3mille om 62år, i dag ca 750.000kr inte mycket till gård.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 14 nov-10 kl 13:51 »
Vid ca 2% värdestegring i fastigheter ä 3mille om 62år, i dag ca 750.000kr inte mycket till gård.

jag menade kanske mer att alla inte har ett behov utav att köpa en stor gård för x antal miljoner utan det finns folk som kan tänka sig att bo i ett hus för 500.000kr gott och väl.
alla har inte samma krav,varken på standard, utrymme eller annat.
och det finns gårdar/ställen för mindre än 3mille...
kolla www.carlssonring.se eller www.bertwig.se

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #82 skrivet: 14 nov-10 kl 13:54 »
Jo, idag. Men priserna går ju upp hela tiden. Det gäller att spara snabbare än vad priserna stiger, annars blir det nog aldrig något av sparandet. Det är det som gör att det trots allt kan vara smart att låna för att köpa.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 14 nov-10 kl 13:57 »
Jo, idag. Men priserna går ju upp hela tiden. Det gäller att spara snabbare än vad priserna stiger, annars blir det nog aldrig något av sparandet. Det är det som gör att det trots allt kan vara smart att låna för att köpa.
the bubble will burst!

Misse

• nr 9424
« Svar #84 skrivet: 14 nov-10 kl 14:01 »
jag menade kanske mer att alla inte har ett behov utav att köpa en stor gård för x antal miljoner utan det finns folk som kan tänka sig att bo i ett hus för 500.000kr gott och väl.
alla har inte samma krav,varken på standard, utrymme eller annat.
och det finns gårdar/ställen för mindre än 3mille...
kolla www.carlssonring.se eller www.bertwig.se
Jag skulle aldrig ens ha klarat att köpa ett hus som var så dyrt som en halv mille :o

Olika är våra världar.

Jag är i stort rättså glad över min situation då den ständigt tvingar mig att vara väldigt kreativ med allt, när jag inte kan köpa mig fri genom att betala för många av de saker som jag vill ha eller tycker mig behöva. Med mera pengar hade jag nog varit mera bekväm och gnällig av mig, och känt mig mindre tacksam för de små underverk som händer, som då inte hade hänt :-*

Jag har Jak-lån på mitt ställe men inte så stort lån.

''Den som är satt i skuld är inte Fri''

Kämpar själv med räntiga bensinkortsskulder, och snart är de borta, Halleluja :-* :D :-*
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

mysfaktor

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 14 nov-10 kl 14:08 »
Jag skulle aldrig ens ha klarat att köpa ett hus som var så dyrt som en halv mille :o

Olika är våra världar.

Jag är i stort rättså glad över min situation då den ständigt tvingar mig att vara väldigt kreativ med allt, när jag inte kan köpa mig fri genom att betala för många av de saker som jag vill ha eller tycker mig behöva. Med mera pengar hade jag nog varit mera bekväm och gnällig av mig, och känt mig mindre tacksam för de små underverk som händer, som då inte hade hänt :-*

Jag har Jak-lån på mitt ställe men inte så stort lån.

''Den som är satt i skuld är inte Fri''

Kämpar själv med räntiga bensinkortsskulder, och snart är de borta, Halleluja :-* :D :-*

hallå misse,puss på dej! :D
ett hus för en halv mille tycker jag är "normalt" men inte behöver man ta lån för att köpa det! nej,man sparar ihop till det!
jag som är pensionär tvingas oxå att vara ganska kreativ,men det är ju bara kul.
(följ gärna min tråd under ljugarbänken som heter "2.000kr"  :D ;)
hur kul kan det vara att inte behöva tänka efter ? bara köpa det man vill ha? nej,inget för mig ialfall.
efter att jag höll på att bli hemlös år 2003 är jag oxå VÄLDIGT tacksam för allt jag har i mitt liv.
önskar dig lycka till att bli av med bensinskulderna,det käns alltid skönast att ha betalt sakerna direkt när man köper. :)

Existens?

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 14 nov-10 kl 14:21 »
Tja, då ställer man sig och sparar 4000 kr i månaden i 11 år, så har man fått ihop till ett billigt hus i stort renoveringsbehov. Då får man spara i 3 år till för att kunna renovera.

År 8 i sitt sparande råkar man kliva ut framför en bil på ett övergångsställe och dör. Skitkul.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 14 nov-10 kl 14:30 »
Tja, då ställer man sig och sparar 4000 kr i månaden i 11 år, så har man fått ihop till ett billigt hus i stort renoveringsbehov. Då får man spara i 3 år till för att kunna renovera.

År 8 i sitt sparande råkar man kliva ut framför en bil på ett övergångsställe och dör. Skitkul.
ja börjar du i morgon och sparar i 11år så visst,men de flesta har väl sparat större delen utav sitt liv?

Suresh

• -
« Svar #88 skrivet: 14 nov-10 kl 14:37 »

Vad du är självisk Existensen. Tänk på barnen.

Dessutom är det kul att renovera ett hus pö om pö i takt med att pengarna kommer in. En väggskiva här, en tegelsten där - och så tycker folk synd om en och hjälper till och ger en pengar.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #89 skrivet: 14 nov-10 kl 14:41 »
Jag läste häromdagen att JAK sänkt sparfaktorn på det fria sparandet från 0,9 till 0,8 med motiveringen: "Styrelsens motivering till ändringen är att vi för närvarande har ett stort sparande i banken i förhållande till medlemmarnas lån"

Jag begriper inte riktigt hur det hänger ihop. Kan någon förklara?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

mysfaktor

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 14 nov-10 kl 14:48 »
Jag läste häromdagen att JAK sänkt sparfaktorn på det fria sparandet från 0,9 till 0,8 med motiveringen: "Styrelsens motivering till ändringen är att vi för närvarande har ett stort sparande i banken i förhållande till medlemmarnas lån"

som jag tolkar det får du mindre sparpoäng för att de har för mycket pengar i banken pga.stort sparande??

eller kan man tolka det på nåt annat sätt? (jag tror inte det)

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 14 nov-10 kl 14:59 »
ja börjar du i morgon och sparar i 11år så visst,men de flesta har väl sparat större delen utav sitt liv?

Om du med 'de flesta' menar 'nästan alla' så tror jag att du är ute och cyklar så det står härliga till. Menar du 'fler än som INTE sparat större delen av sitt liv' så KAN du ha rätt. Eller fel. Nån som har statistik på sånt nära tillgängligt? (dvs orkar googla eller så...)

eremit

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 14 nov-10 kl 15:04 »

Med tanke på svensken i gemen så vill jag påstå att han eller hon inte är en sparande typ.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 14 nov-10 kl 15:06 »
i min värld sparar de flest från det de får sitt första studiebidrageller första jobbet och en del sparar barnbidraget...de flesta i min värld börjar spara tidigt.

eremit

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 14 nov-10 kl 15:12 »

då kanske det är din värld som kan rädda skutan sverige.jag kommer hem till dig när det tryter i mitt eget skafferi!
om jag inte skaffat bin dessförinnan tillsammmans med nåra kompisar.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #95 skrivet: 14 nov-10 kl 15:20 »

JAK har svårt att få folk att vilja låna av de insatta pengarna. Många sparar i JAK, men få lånar. Just nu. Inte konstigt eftersom vanliga bankräntan är så låg att den gör att ett normalt banklån kan bli billigare än ett JAK-lån. Just nu.

Detta kan ändra sig med MYCKET kort varsel.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #96 skrivet: 14 nov-10 kl 15:24 »
i min värld sparar de flest från det de får sitt första studiebidrageller första jobbet och en del sparar barnbidraget...de flesta i min värld börjar spara tidigt.

Förutom alla som använt alla besparingar för att överleva arbetslöshet. :(
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 14 nov-10 kl 15:30 »
Förutom alla som använt alla besparingar för att överleva arbetslöshet. :(
ja då är det illa... ::) men du klrade dig ju en stund på dina besparingar eller hur? va tacksam för det.
har sett måånga som tror att de "sitter säkert" på sina jobb och inte är med varken i akassa eller facket.
både akassa och facket är prioritet 1 en utav de första dagarna på jobbet,just pga att du ska ha varit med x antal månader upp till ett år för att få ut akassa.

idag är det dessutom låånga väntetider hos både akassan och försäkrigskassan så ett sparande är ett MÅSTE.
många fick i krisen vänta upp till 8månader på sina akassepengar,men de som varken har akassepengar eller sparande,ja de är det synd om.

en kompis til mig fick vänta 8månader på sina pengar..hade hon inte haft ett sparande hade hon blivit hemlös och hamnat hos fogden efter 1månad!!

Suresh

• -
« Svar #98 skrivet: 14 nov-10 kl 16:12 »

Mycket klokt beslut som jag redan för 20 år sedan argumenterade för.

JAK bygger på en balans mellan sparade och lånade medel. På varje sparad krona utgår varke månad en sparpoäng. Varje lånad kostar en sparpoäng. För att sparpoängsskulden ("valutastocken" av sparpoäng inte skall växa inflatoriskt måste lånandet vara lika stort som sparandet. När det är lägre än så måste sparpoängen "devalveras" med en sparfaktor så att varje krona ger något mindre i sparpoäng per månad.

Då denna sparfaktor endast verkar på obundet försparande (eftersparandet är ju kontrakterat med givna oföränderliga poängberäkningar) kan och bör den ibland vara avsevärt mindre än 1,0. För att undvika den kan man även fatta beslut om att kontraktera försparandet som bundet.

« Senast ändrad: 15 nov-10 kl 11:50 av Sri Suresh »

mysfaktor

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 14 nov-10 kl 16:54 »
Mycket klokt beslut som jag redan för 20 år sedan argumenterade för.  Men då var jultomtarna i JAK inte mogna för det ännu, särskilt inte de egalitärt orienterade.

JAK bygger på en balans mellan sparade och lånade medel. På varje sparad krona utgår varke månad en sparpoäng. Varje lånad kostar en sparpoäng. För att sparpoängsskulden ("valutastocken" av sparpoäng inte skall växa inflatoriskt måste lånandet vara lika stort som sparandet. När det är lägre än så måste sparpoängen "devalveras" med en sparfaktor så att varje krona ger något mindre i sparpoäng per månad.

Då denna sparfaktor endast verkar på obundet försparande (eftersparandet är ju kontrakterat med givna oföränderliga poängberäkningar) kan och bör den ibland vara avsevärt mindre än 1,0. För att undvika den kan man även fatta beslut om att kontraktera försparandet som bundet.
du säger att varje lånad krona kostar en sparpoäng,alltså måste jag ha sparat 1miljon för att kuna låna 1miljon?
om jag har 1 miljon ,varför skule jag då behöva låna 1miljon? då får jag väl klara mig på det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser