Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jak - hur funkar det?  (läst 53391 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Jak - hur funkar det?
« Svar #40 skrivet: 12 nov-10 kl 14:04 »
Joo men det är det jag menar, om barnen ska ta över huset måste dom ta över lånet - dom "ärver" skulden (om dom vill ha huset alltså). Men försäkring vid dödsfall lät smart.
//Lina

Naturliv

• Södermanland
« Svar #41 skrivet: 12 nov-10 kl 14:10 »
Joo men det är det jag menar, om barnen ska ta över huset måste dom ta över lånet - dom "ärver" skulden (om dom vill ha huset alltså). Men försäkring vid dödsfall lät smart.

Min sambo har sina bostadsrättslån försäkrade, det kostar något högre ränta men han tycker att det är okej. Den dagen han trillar av pinn får hans barn lägenheten rakt av och kan dela, sälja eller lösa ut varann. En omtanke om efterlevande. För min egen del blir det att skriva samboavtal om att ha rätt att bo kvar en rimlig tid om olyckan skulle vara framme.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

mysfaktor

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 12 nov-10 kl 14:13 »
nu menade jag ju typ om mina föräldrar skulle gå bort och de fortfarande har skulder,då ärver inte jag deras skulder...
så m man har barn och skulder så ärver ju inte barnen skulderna...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #43 skrivet: 12 nov-10 kl 14:21 »
Nä men dom ärver inte heller huset, för det äger ju banken...

//Lina

Suresh

• -
« Svar #44 skrivet: 12 nov-10 kl 14:38 »

Där har du kärnan i det ekonomiska systemet. Syftet med det är att återföra allt ägande till en ekonomisk aristokrati och låta bönderna vara livegna. Vis av den franska revolutionens debacle måste man dock låta populaset festa medan reduktionen sakta och långsamt gör sitt arbete. När så allt ägande är fråntaget dem kan man säga: - Men ni visste ju vad ni gjorde!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #45 skrivet: 12 nov-10 kl 14:42 »
Ooouff, som man säger i Kiruna. Men jo, du har ju rätt.

Jag tycker att fler folk ska flytta ut i "obygden", det finns massvis med billiga gårdar här. Den billigaste jag sett som ändå var boduglig var 85 000kr och då ingick några hektar mark också, visst skulle man få renovera för några hundra tusen för att få vettig standard för folk och fä, men det är ju ändå billigt. Man har en chans att bli skuldfri, speciellt om man har låga levnadskostnader och amorterar massor.
//Lina

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #46 skrivet: 12 nov-10 kl 16:01 »
The Essence Of The Banking Industry...

Jepps, intecknad när man föds och skuldsatt när man dör. Det är så det ska va.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Existens?

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 13 nov-10 kl 10:10 »
men andra med lån verkar ju inte VILJA amortera och det tycker jag är beklagligt.
varför inte vilja betala för sig och bli av med sitt lån lixom?

Man får ju inte glömma skatteeffekten.. Amorterar gör man med skattade pengar.

Räntan får man dra av, betalar man t.ex 100 000 i ränta, så får man ett skatteavdrag på 30 000. Man betalar alltså bara runt 70 % av räntan. Har man inga skulder får man ju ge dom pengarna till staten istället.

Ska en företagare på en gård kunna göra en amortering på 100 000 per år, så måste h*n tjäna in minst 200 000 bara till det ändamålet.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 13 nov-10 kl 10:26 »
kanske kan ni nu då förstå varför jag tycker att man ska betala huset kontant?
för då har ju inte banken nåt hus!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #49 skrivet: 13 nov-10 kl 10:35 »
Å andra sidan, om en ska betala sitt hus/gård kontant så har en ändå en boendekostnad för att leva någonstans under tiden en sparar ihop pengarna till köpesumman. Så då kan en lika gärna låna till sitt köp, kostnaden blir nog ungefär detsamma i slutänden.
Att amortera på sitt hus/gårdslån är alltid bra, men visst har Existens? en poäng vad gäller inkomster från gården; det ska skattas först...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Suresh

• -
« Svar #50 skrivet: 13 nov-10 kl 11:19 »
Ränteavdragen borde bort. Men det är en kletig väv att dra i, eftersom man då också måste avskaffa skatten på ränteinkomster - och då kommer du få ett bokföringstrixande för att omvandla vinster till räntor. 

mysfaktor

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 13 nov-10 kl 18:49 »
Å andra sidan, om en ska betala sitt hus/gård kontant så har en ändå en boendekostnad för att leva någonstans under tiden en sparar ihop pengarna till köpesumman. Så då kan en lika gärna låna till sitt köp, kostnaden blir nog ungefär detsamma i slutänden.
Att amortera på sitt hus/gårdslån är alltid bra, men visst har Existens? en poäng vad gäller inkomster från gården; det ska skattas först...
och jag ser fortfarande inte problemet.
jag bara undrar sparar inte ni alternativare några pengar där ni bor nu? det låter ju inte så eftersom ni säger"man ska ju bo nånstans under tiden man sparar"

Existens?

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 13 nov-10 kl 22:47 »
För egen del ser jag ingen varken vits eller önskan att spara ihopp till min gård/boende innan jag köper det. Jag vill vara bonde/bo där jag vill, medan jag är hyfsat ung och har kraften. Ser ingen mening med att spara pengar i 40 år för att köpa en gård lagom till pensionen.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 13 nov-10 kl 22:53 »
För egen del ser jag ingen varken vits eller önskan att spara ihopp till min gård/boende innan jag köper det. Jag vill vara bonde/bo där jag vill, medan jag är hyfsat ung och har kraften. Ser ingen mening med att spara pengar i 40 år för att köpa en gård lagom till pensionen.
finns det nån motsättning i det?
varför skulle du behöva spara i 40år?
allt beror väl på hur mycket du sparar och när du börjar?
(nej jag pratar allmänt ej om min situation)

Suresh

• -
« Svar #54 skrivet: 13 nov-10 kl 23:02 »
The Essence Of The Banking Industry...

Jepps, intecknad när man föds och skuldsatt när man dör. Det är så det ska va.

Amen.

Suresh

• -
« Svar #55 skrivet: 13 nov-10 kl 23:03 »

Du kan du arrendera. Slutresultatet blir detsamma och du slipper oroa dig för värdesänkningar.

Existens?

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 13 nov-10 kl 23:06 »
finns det nån motsättning i det?
varför skulle du behöva spara i 40år?
allt beror väl på hur mycket du sparar och när du börjar?
(nej jag pratar allmänt ej om min situation)

3 miljoner till en gård.

4000 sparade kronor i månaden på ett lönejobb=62 års sparande.

Jag vill leva ett liv också, därför sätter jag sparandet till 4000 i månaden.

Kanske är det för att jag vet hur fort ett liv kan ta slut, som jag vill passa på att leva när jag finns, och inte gneta som attan för att kunna köpa nåt om 62 år.

Du kan du arrendera. Slutresultatet blir detsamma och du slipper oroa dig för värdesänkningar.

Ja, man kan arrendera, men jag värdesätter ägandet och möjligheten att skapa nåt.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 13 nov-10 kl 23:09 »
3 miljoner till en gård.

4000 sparade kronor i månaden på ett lönejobb=62 års sparande.

Jag vill leva ett liv också, därför sätter jag sparandet till 4000 i månaden.

Kanske är det för att jag vet hur fort ett liv kan ta slut, som jag vill passa på att leva när jag finns, och inte gneta som attan för att kunna köpa nåt om 62 år.

Ja, man kan arrendera, men jag värdesätter ägandet och möjligheten att skapa nåt.
ojoj,så man MÅSTE ha en gård för 3mille??? jaha .... ::)

Existens?

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 13 nov-10 kl 23:11 »
ojoj,så man MÅSTE ha en gård för 3mille??? jaha .... ::)

Tja, det kanske man inte måste, men den där jag bor nu kostar det. Och den är ändå i minsta laget för att leva på.

Suresh

• -
« Svar #59 skrivet: 13 nov-10 kl 23:13 »

Vad är ägandet värt om du aldrig blir skuldfri?  Och om du vill skapa något, varför söker du inte upp en venture capitalist som är villig att satsa på din idè mot en rimlig avkastning, eller en muslimsk bank beredd att skriva ett vinst-förlustavtal? Varför prompt låna pengar i bank och betala ränta? Varför denna besatthet med att binda upp sig på främmande kapital?

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser