Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka matrester kan man ge hönsen?  (läst 31114 gånger)

poze

• Östergötland
SV: Vilka matrester kan man ge hönsen?
« Svar #20 skrivet: 05 okt-10 kl 20:43 »
Under julbordstider så kan det bli lite väl mycket fett, då kan man lagra i frys om inte det är tillräckligt kallt ute.

slaktrester (mage, tarmar, huvud, benskav allt.), matavfall, fisk, mat från ica-soprum (grönsaker, gammelt bröd, mjölkprodukter, konserver etc) drönarutskärningsreser från bina, sniglar.... allt som man kan hitta på som inte behöver uppta extra odlingsmark eller energi för att få fram ger jag till hönsen (har haft 80st fram tills för ett par veckor sedan, sålt alla).

Det är ju det som är fördelen med grisar och hönor att de kan omvandla rester till mat igen.

Hönor är i övrigt helt totalt värdelösa som foderomvandlare så att ge dem odlade, förädlade samt framställda födoämnen är ganska ohållbart.

näe låt dem äta fritt av allt som dom kan komma över och de kommer att välja själv vad de sätter i sig, undvik avocado som sagt.

sedan får man hålla koll på som sagt så att de inte blir för feta och efter andra avvikelser så får man sätta sig ner och fundera på varför. förnuft.

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 06 okt-10 kl 15:43 »
Har du kaniner ihop med dina höns? Hur funkar de pickar inte hönsen på kaninen?
Mina 4 kaniner har bott med hönsen i 4 år snart o det funkar utmärkt .
Första dagarna var min lilla kaninhane lite kal på nosen då han envisades med att sniffa på hönsen .
Sen var det bra  ;D han lärde sej att hålla näsan för sej själv.
Jag ger alla matrester som sagt .
Höns är allätare som vi människor o behöver äta kött .
Matresterna är ju redan upphettade då jag har ju lagat maten .
Det inte höns o kaniner äter upp tar katterna .
Jag brukar fodra matrester utomhus på sommaren o i en bytta på vintern .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #22 skrivet: 11 okt-10 kl 16:27 »
kan man ge purjolök, oliver ??

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 11 okt-10 kl 17:12 »

vet inget om att det ska vara dåligt, men mina gillar inte alls oliver eller lök.. är nog det enda de inte uppskattar.. bönor går sällan hem heller

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #24 skrivet: 11 okt-10 kl 19:44 »

Jag skulle tippa på att de inte gillar rå purjolök men om det är i nån tillagad form i gryta eller soppa så slinker det nog ner.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #25 skrivet: 16 okt-10 kl 23:53 »
Mina älskar ost!
Dv. höns, undulater & ragdoll

Vilse

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 17 okt-10 kl 03:47 »
Höns är ju allätare i naturen,,dom äter ju kött,,maskar, sniglar,,kadaver,,,,,,
Jag ger mina höns allt som inte går åt av egna maten,,pluss majs och torrfoder,,och mycket grönt då dom ju är ute året om här nere. Rensar jag trädgårdslan och rabatter så slänger jag in till hönsen.

det med avocado har jag också hört men det hade inte min man hört och jag har hittat avocado rester i hönsmaten men ingen har blivit sjuk. Dom undviker lök och oliver.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #27 skrivet: 19 okt-10 kl 21:26 »
Varför inte mejeriprodukter? Jag ger mina hönor youghurt eller filmjölk varje morgon. Jättegott tycker de!

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #28 skrivet: 19 okt-10 kl 21:40 »
mina äter inte ens sallad el bröd el morötter  :o bortskämda som dom är  :-[ men majs är en höjdare
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Dela detta:

* Inloggade just nu

1761 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser