Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka matrester kan man ge hönsen?  (läst 31093 gånger)

Mimmi_83

• Dv Kochin
    • Värmland
Vilka matrester kan man ge hönsen?
« skrivet: 05 okt-10 kl 08:56 »
Mina höns får Fenix hel veg brun och så klart grönsaker och sånt..

men jag har läst på flera ställen att man ger matrester. så jag undrar vad det kan vara tex för matrester..
Den som jag fick mina höns av sa att de inte skulle äta mejeri produkter så det har jag ju undvikit..

men kan man ge dom alla matrester eller bara endel??
Lånade 7 dv kochin i sommar.. när hösten kom och vi insåg att vi va tvungna att lämna tillbaka dom, fick vi en idé om att vi kunde kanske få köpa dom.. Men fick tyvärr inte köpa dom.. Vår lilla dotter på snart 4 år fick dom av han som ägde dom.. så det löste sig...

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Vilka matrester kan man ge hönsen?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-10 kl 09:08 »
Våra får alla matrester som blir över förutom andra fjäderfän.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 05 okt-10 kl 09:37 »
Vi ger dem ALLT utom avocado, då jag läste nånstans att den innehåller nåt ämne som hönor inte tål.

Ibland slinker det nog med en och annan kycklingbit också, men det är så sällan att jag faktiskt inte bryr mig om det.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 05 okt-10 kl 09:49 »
kyckling från affären får dom (sällan det med) men inte den som kommer från gården..  :P

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 05 okt-10 kl 09:57 »
kyckling från affären får dom (sällan det med) men inte den som kommer från gården..  :P
Skojar du med mig? Om de nu tvunget ska få hönskött, så skulle jag hellre ge från mina hemslaktade än från de i affären. Mina vet jag vad de ätit, och att de varit friska. Skulle det finnas några spår av mikroorganismer, så är de vana vid dem.

Men själv skulle jag inte ge dem hönskött öht, och här blir nästan aldrig några rester, så de får nöja sig med det de hittar ute, utöver fodret.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 05 okt-10 kl 10:01 »
nej jag är fullkomligt allvarlig annars skulle jag inte skriva det  :D argumenten håller jag för mig själv, har lärt mig att det är bättre  ;D för att göra det ännu bättre får de även ko, gris osv från affären. Det som inte orkas ätas upp

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 05 okt-10 kl 10:10 »
Ja, man tänker olika. Jag äter mina rester själv, om det skulle bli några. Kostar jag på mig att äta kött så tas minsta smula tillvara som människomat. Djuren får hålla tillgodo med blast och liknande, men allt som duger till människomat äts upp av mig. Sen har jag en tight matbudget också, och en filosofi om att det är omoraliskt att låta mat kosta pengar och energi utan att äta upp den.

Dessutom minskar man smittrisken bland sina djur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mimmi_83

• Dv Kochin
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 05 okt-10 kl 10:13 »
dom blir inte dåliga av att äta kött då eller?
Är nybörjare när det gäller höns...
Mina får majs och grönsaker och bröd...
Majs är favvoriten...
pasta och ris får dom oxå.. kokar då lite extra så det ska bli över..(använder ej salt eller smör)
Lånade 7 dv kochin i sommar.. när hösten kom och vi insåg att vi va tvungna att lämna tillbaka dom, fick vi en idé om att vi kunde kanske få köpa dom.. Men fick tyvärr inte köpa dom.. Vår lilla dotter på snart 4 år fick dom av han som ägde dom.. så det löste sig...

Misonten

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 05 okt-10 kl 10:15 »
Våra älskar pasta, persika, ris mm, men jag slänger inte ut matrester hur som helst.. Tycker det blir slavsigt då!! Varför ge dom kött av olika slag? De får dom hitta i naturen som dom själva vill ist.
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 05 okt-10 kl 10:17 »
fast nu snackar jag inte en hel stek eller nått..... nu pratar jag om typ kanter, fettklumpar osv som VI inte vill äta.. Hemma är det också alltid noga med att man sparar på så mycket som går.. alltså samma som du ger till dina höns som till mina, kycklingben med kött kvar som hönsen kan hitta men inte vi. Trodde det var vad vi kalla matrester..? i alla fall i vårat hem  :)

Mimmi_83

• Dv Kochin
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 05 okt-10 kl 10:22 »
sen har jag hört att man kan ge dom fisk för att de ska börja värpa..
är det bra för dom? det kommer inte smaka fisk av äggen eller?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 05 okt-10 kl 10:22 »
sen har jag hört att man kan ge dom fisk för att de ska börja värpa..
är det bra för dom? det kommer inte smaka fisk av äggen eller?

ge inte för mycket då smakar äggen fisk :P

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #12 skrivet: 05 okt-10 kl 10:24 »
Jag ger då mina höns alla rester.
Utom lök och citrusfrukter

Hunden får också njuta av våra rester såklart och får de köttbitar inte hönsen får
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

johe71

« Svar #13 skrivet: 05 okt-10 kl 11:57 »
men kan man

sedan finns det en viss skillnad på kan och får också... vill man följa alla regler så gäller bland annat följande:
* "Det är otillåtet att utfodra produktionsdjur med matavfall som innehåller animaliska beståndsdelar (pälsdjur undantagna)"
* "För gårdseget matavfall krävs värmebehandling (minimum 75°).  För externt matavfall (skolor, butiker etc) krävs dessutom tillstånd av Jordbruksverket"

om man sedan vill följa reglerna är upp till var och en men man bör (?) veta om att man bryter mot dem om man väljer att göra det

rackarns

• Närke
« Svar #14 skrivet: 05 okt-10 kl 12:52 »
Men det gäller väl produktionsdjur och inte hushållshöns eller?

johe71

« Svar #15 skrivet: 05 okt-10 kl 13:20 »
Men det gäller väl produktionsdjur och inte hushållshöns eller?

jordbruksverket definierar produktionsdjur på detta sätt: "alla djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel (bl.a. kött, mjölk och ägg), ull, päls, fjädrar, skinn eller andra produkter av animaliskt ursprung"

jordbruksverket och våra andra myndigheter gör oftast ingen som helst skillnad på hur många djur man har i lagtexterna

ingenting från myndigheterna utan något undantag, i vissa specifika regler finns det specificerat antal, tex hur många höns man ska ha för att behöva anmäla sig till värphönsregistret, hur många höns man får ha innan man behöver tillstånd för torgförsäljning, hur många höns man får ha innan salmonellaprovtagning blir obligatorisk

men oftast så gäller samma regler oavsett om du har en höna eller 10000 höns

av denna enkla anledning så finns det givetvis många som bara har några få hobbyhöns som väljer att inte följa alla regler...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 05 okt-10 kl 13:46 »
Mina får ALLT utom avokado .
Dom o kaninerna slåss om gobitarna S**

Det finns så många regler så några måste man nog bryta bara för att  ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

annans

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 05 okt-10 kl 14:33 »
Jag ger mina höns grönsaksavfall, bröd, kokt pasta o ris mm

Jag har tvp större kaniner som bor och sover med hönsen, detgår utmärkt. De sover i ledigt värpnäste, luktar hönsen i rumpan då o då, men det blir knappt en pickning av näbben...

Ronny

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 05 okt-10 kl 14:51 »
Den som jag fick mina höns av sa att de inte skulle äta mejeri produkter så det har jag ju undvikit...

Det har jag faktiskt inte hört förut. Jättedumt tycker jag...yoghurt är tex mycket bra! Men, viss han/hon menar väl att vanlig mjölk som blir blåsur? Det är ju ingen höjdare precis. Har ni för mycket mjölk kan ni ju röra ut det i något torrfoder och se till att det blir uppätet med en gång.
Det gäller ju matreseter över huvud taget. Jag har sett avfallsplatser till höns och grisar med minst en veckas hela matsedel och det är ju för jävla äckligt. En bra regel är att inte ge dem det du själv inte skulle må bra av.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Mimmi_83

• Dv Kochin
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 05 okt-10 kl 20:03 »
sedan finns det en viss skillnad på kan och får också... vill man följa alla regler så gäller bland annat följande:
* "Det är otillåtet att utfodra produktionsdjur med matavfall som innehåller animaliska beståndsdelar (pälsdjur undantagna)"
* "För gårdseget matavfall krävs värmebehandling (minimum 75°).  För externt matavfall (skolor, butiker etc) krävs dessutom tillstånd av Jordbruksverket"

om man sedan vill följa reglerna är upp till var och en men man bör (?) veta om att man bryter mot dem om man väljer att göra det

okej tack för det svaret...

Har aldrig och kommer aldrig ge mina höns kött..
Men detta med animaliska beståndsdelar  innebär det även mejeri produkter??

Dela detta:

* Inloggade just nu

1177 gäster, 3 användare
carlie2, ärt, Jonas_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser