Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap  (läst 15146 gånger)

Anso1971

• Dalarna
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #40 skrivet: 09 okt-10 kl 18:20 »
Kanske intresserad... Eller jag är intresserad men har inte så mycket fårkunskap. Men det kanske går att lära sig, annars vore det ju illa  ;D
Hur mycket mark måste man ha?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 09 okt-10 kl 19:03 »
Kollade med en stor fårbonde, som också är mycket kunning, idag (vi träffades av andra orsaker). Hon berättade att det aldrig har slaktats ett lamm i Sverige som klassat sig som E.... Ville bara informera för ordningens skull.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Gunhild

« Svar #42 skrivet: 09 okt-10 kl 19:53 »
Jag blir lite trött på alla bakåtsrävare som inte kan acceptera en ny ras eller nytänkande från något håll!
Vi bedriver köttproduktion med tidig lamning och tidig leverans till slakterierna. I år fick vi i snitt 46 kr /kg inklusive kontrakttillägg.  Vi hade slaktvikter på mellan 22 och 26 kg och därmed över 1000 kr per lamm från slakteriet. Utöver detta är alla våra skinn sålda till en möbelsnickare. Skinnen är sålda redan innan lammen är födda och färgas i alla möjliga färger. Visst vi får inte 1500/skinn men det täcker kostnaden för kraftfoder och grovfoder. JA NI LÄSTE RÄTT vi ger våra lamm kraftfoder för att möta marknadens krav på tidiga lamm!  I den här tråden förekommer så mycket fördommar att man blir helt matt. På våra 65 lammande tackor hade vi tre fellägen där vi behövde hjälpa tackan. 4 lamm dog för oss och vi upplever bättre modersinstinkter på våra korsningstackor mot den besättningen med gotlandsfår som vi hade tidigare. Allt handlar om medveten avel och inte om vilken ras man har. Avlar man vidare på djur som har problem vid lamningen får man skylla sig själv. Vi har en granne med en riktigt fin gotlandsbesättnig som har en högre lammdödlighet än vad vi har och fler fellägen. Vi har ändå så stora texelbaggar vi hittar och vi har inte några problem vid lamningarna.

randigko

• Övriga världen
« Svar #43 skrivet: 09 okt-10 kl 21:23 »

Är det pengar du vill tjäna så finns det helt enkelt bättre sätt, det är vad jag vill ha sagt.

Fast jag fattar att det troligen inte är din främsta drivkraft, att du brinner för dina idéer och tycker att avel är spännande. Nu är jag klar! Hejdå.
Jag kan nog ännu komma att tjäna pemgar på det här;men framför allt tror jag att jag med gott samvete kan säga att jag inte skall behöva förlora på det. Det jag gör kostar i stort inte mer än annan fårskötsel, och de första åren ger det gissningsvis inte inte mycket mer än vanlig fårskötsel heller. Men sedan skall ni se...

De som först lär tjäna något är de som hjälper till med projektet.

Men mest av allt vill jag länka utvecklingen till ett nytt spår, av nyfikenhet, idealsm och självhävdelse!
« Senast ändrad: 09 okt-10 kl 21:37 av randigko »
Dono ferrum!

randigko

• Övriga världen
« Svar #44 skrivet: 09 okt-10 kl 21:46 »
Jag tycker hela projektet verkar mycket intressant. Hade jag mark till det så hade jag hoppat på direkt. Alla dagens raser har ju trots allt uppkommit genom olika korsningsavel... ;)
Du är välkommen att ansluta dig när du skaffat mark.
Dono ferrum!

randigko

• Övriga världen
« Svar #45 skrivet: 09 okt-10 kl 21:55 »
Kanske intresserad... Eller jag är intresserad men har inte så mycket fårkunskap. Men det kanske går att lära sig, annars vore det ju illa  ;D
Hur mycket mark måste man ha?

Det behövs bara ett par hektar för en  liten flock som den jag talar om. Välkommen!
Dono ferrum!

randigko

• Övriga världen
« Svar #46 skrivet: 09 okt-10 kl 22:01 »
Jag blir lite trött på alla bakåtsrävare som inte kan acceptera en ny ras eller nytänkande från något håll!
Vi bedriver köttproduktion med tidig lamning och tidig leverans till slakterierna. I år fick vi i snitt 46 kr /kg inklusive kontrakttillägg.  Vi hade slaktvikter på mellan 22 och 26 kg och därmed över 1000 kr per lamm från slakteriet. Utöver detta är alla våra skinn sålda till en möbelsnickare. Skinnen är sålda redan innan lammen är födda och färgas i alla möjliga färger. Visst vi får inte 1500/skinn men det täcker kostnaden för kraftfoder och grovfoder. JA NI LÄSTE RÄTT vi ger våra lamm kraftfoder för att möta marknadens krav på tidiga lamm!  I den här tråden förekommer så mycket fördommar att man blir helt matt. På våra 65 lammande tackor hade vi tre fellägen där vi behövde hjälpa tackan. 4 lamm dog för oss och vi upplever bättre modersinstinkter på våra korsningstackor mot den besättningen med gotlandsfår som vi hade tidigare. Allt handlar om medveten avel och inte om vilken ras man har. Avlar man vidare på djur som har problem vid lamningen får man skylla sig själv. Vi har en granne med en riktigt fin gotlandsbesättnig som har en högre lammdödlighet än vad vi har och fler fellägen. Vi har ändå så stora texelbaggar vi hittar och vi har inte några problem vid lamningarna.
Välkommen Gunhild!
Dono ferrum!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #47 skrivet: 10 okt-10 kl 08:10 »
Jag har hört siffror på 3 tackor med lamm per hektar, vet inte om det stämmer. Eller om det är räknat på bara bete, eller om det ingår vall för vinterfoder. Men ett antal hektar lär det gå åt för 20 tackor med lamm, vilket om jag inte missminner mig, var det som ts tänkte starta med. Sedan kommer väl flocken att växa antar jag.

Vissa uppgifter saknas för att man ska kunna bedöma om man har förutsättningar att vara med i projektet.

Tex, vilken lamningstid är det tänkt att man ska ha? Lamning ute, i stallar eller i lösdrift?

Kan fåren bo i enklare lösdrift/oisolerat hus, typ lada, eller kräver uppfödningsformen andra byggnader?

Ska det vara flera avelsgrupper som hålls strikt separerade? Ska de bara insemineras första året, och sedan gå med bagge?

Ska de födas upp i huvudsak på grovfoder, eller ska man räkna med att köpa in kraftfoder?

Även om ts står för inköpskostnaden för fåren så innebär ju inte det att den som ska sköta fåren inte får kostnader. Stängsling, byggnader, grindar/fållor, maskiner för att sköta marker och skörda foder, inköp av foder.... Dessa kostnader är sannolikt högre än kostnaden för djuren, och de lär inte betala sig första året, så ett vettigt långsiktigt avtal är ju nödvändigt. Men kan vara svårt att få till, diverse svårigheter kan ju uppkomma, med sjukdomar och dödsfall bland djuren, karantän pga smittor i närområdet osv. Vem står för förlusterna då?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

morellen

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 10 okt-10 kl 09:18 »
Bra frågor där

och om nu projektet är så nydanande bord men inte vara angelägen om att ha djuren hos någon med kunskap o inte bara mark? Det är trots allt en dj-la skillnad att sköta får mot att läsa om att sköta får .

Vilken erfaraenhet har du själv av får och fåravel? Vad bidrar du med förutom idéer? Vad finns det för försäkringar för deltagare i ditt projekt mot att det inte bara blir frågan om ett pyramidspel med fåravel ?

Falin

• -
« Svar #49 skrivet: 10 okt-10 kl 18:17 »
Bra frågor där

och om nu projektet är så nydanande bord men inte vara angelägen om att ha djuren hos någon med kunskap o inte bara mark? Det är trots allt en dj-la skillnad att sköta får mot att läsa om att sköta får .

Fast här verkar det ju inte vara klang och jubel hos de som har haft får i många år precis...  ::) Då är det kanske bättre att komma med som ny och förutsättningslös i projektet, och ha en positiv syn på det? Att man inte har haft får innan betyder ju att man får läsa på, gå kurser och omge sig med bra veterinär och "fårmentorer". Någonstans måste man ju börja med sin fårskötsel, och jag törs säga att jag med mina 4 fårår har mer kunskap än en och annan fårbonde jag stött på, som har haft får i +25 år... 

samaka

• Dalarna
« Svar #50 skrivet: 10 okt-10 kl 19:13 »
Fast här verkar det ju inte vara klang och jubel hos de som har haft får i många år precis...  ::) Då är det kanske bättre att komma med som ny och förutsättningslös i projektet, och ha en positiv syn på det? Att man inte har haft får innan betyder ju att man får läsa på, gå kurser och omge sig med bra veterinär och "fårmentorer". Någonstans måste man ju börja med sin fårskötsel, och jag törs säga att jag med mina 4 fårår har mer kunskap än en och annan fårbonde jag stött på, som har haft får i +25 år...

Detta är så sant!! Man kan möta folk som har haft djur i hela livet och som dålig koll och man kan möta nyblivna djurägare som kan jättemycket. Allt handlar om vilket intresse man har för att förkovra sig inom sitt område.

randigko

• Övriga världen
« Svar #51 skrivet: 10 okt-10 kl 21:45 »

Vilken erfaraenhet har du själv av får och fåravel? Vad bidrar du med förutom idéer? Vad finns det för försäkringar för deltagare i ditt projekt mot att det inte bara blir frågan om ett pyramidspel med fåravel ?

Om meningen var att lura någon torde det vara listigare att ta andras får än att låna ut mina egna räntefritt? Jag kan får gott nog för att lära ut både ett och annat, så det viktigaste är en person med stort intresse och mycket gräs. Kommer någon van person in så går allt mycket lättare för mig men huvudsaken är att något blir av.
Dono ferrum!

randigko

• Övriga världen
« Svar #52 skrivet: 10 okt-10 kl 22:11 »
Jag har hört siffror på 3 tackor med lamm per hektar, vet inte om det stämmer. Eller om det är räknat på bara bete, eller om det ingår vall för vinterfoder. Men ett antal hektar lär det gå åt för 20 tackor med lamm, vilket om jag inte missminner mig, var det som ts tänkte starta med. Sedan kommer väl flocken att växa antar jag.

Vissa uppgifter saknas för att man ska kunna bedöma om man har förutsättningar att vara med i projektet.

Tex, vilken lamningstid är det tänkt att man ska ha? Lamning ute, i stallar eller i lösdrift?

Kan fåren bo i enklare lösdrift/oisolerat hus, typ lada, eller kräver uppfödningsformen andra byggnader?

Ska det vara flera avelsgrupper som hålls strikt separerade? Ska de bara insemineras första året, och sedan gå med bagge?

Ska de födas upp i huvudsak på grovfoder, eller ska man räkna med att köpa in kraftfoder?

Även om ts står för inköpskostnaden för fåren så innebär ju inte det att den som ska sköta fåren inte får kostnader. Stängsling, byggnader, grindar/fållor, maskiner för att sköta marker och skörda foder, inköp av foder.... Dessa kostnader är sannolikt högre än kostnaden för djuren, och de lär inte betala sig första året, så ett vettigt långsiktigt avtal är ju nödvändigt. Men kan vara svårt att få till, diverse svårigheter kan ju uppkomma, med sjukdomar och dödsfall bland djuren, karantän pga smittor i närområdet osv. Vem står för förlusterna då?
Vad gäller arealbehovet så beror det på markens bördighet, hur lång sommar det är och så vidare. Där får man fråga sig fram i trakten, tycker jag, det är lite svårt att säga något allmängiltigt  om vårt avlånga land.

Lammningstid är valfri, och ute eller inne är bra vilket som, det finns för- och nackdelar med båda sätten.Det är dock ett krav att gimmrar får lamma som ettåringar, för att generationerna skall flyta på.

Byggnader är heller ingen specialfråga, det är fråga om härdiga djur, inte "pudlar".

Strikt/strikta avelsgrupper? Ja självklart men detta är möjligt utan mycket besvär eller kostnader. Semin endast första året.

Kraftfoder är valfritt, och det får vara upp till den som fodrar vad som skall ges.

Ja det blir ett vettigt långsiktigt avtal.
Dono ferrum!

träsleven

• -
« Svar #53 skrivet: 11 okt-10 kl 14:32 »
Jag har inte lusläst tråden ska jag först erkänna, men för mig låter det hela mer som en jätte-utopi! Har själv hållit på med får avel i över tjugo år med flera olika raser och korsningar. Man kan inte få fram en helt ny fårras på sex år! Inte med alla fårens egenskaper på topp. Totalt omöjligt, om du frågar mig. Att man kan förbättra en eller möjligen två egenskaper det är möjligt. Får är levande djur och det innebär att mycket kan hända på vägen i avelsarbetet. Har man otur kan mycket gå snett ett år med döda lamm o komplikationer på tackor m m. Man kan inte styra upp levande varelser som om man talade om en maskin som ska förbättras. Naturen är oerhört nyckfull.
Att det inte skulle ha förekommit lamm som klassat sig i E i Sverige kan jag dementera. Har själv haft texelkorsningar som klassade sig både E och U detta är dock en fem år sedan ungefär. Men det förekommer nog med köttraslamm även nu!
Men som sagt hur bra avelsdjur man än väljer så kan saker och ting gå snett på vägen. Ska man jobba på att ta fram en ny ras så bör man nog tänka sig att ta god tid på sig. Och räkna med åtskilliga snedsprång på vägen. Dessutom behövs alltid en viss bredd inom avelsbasen för att undvika för mycket inavel.

Gunhild

« Svar #54 skrivet: 13 okt-10 kl 21:26 »
Avlar man med elit djur så kan man snabbt få fram bra djur. Skulle jag ha de ekonomiska förutsättningar att jag kunde köpa de dyraste och finaste baggarna varje år så är jag över tygad om att jag snabbt skulle ha en mycket fin besättning.

hustran

« Svar #55 skrivet: 13 okt-10 kl 22:32 »
Kollade med en stor fårbonde, som också är mycket kunning, idag (vi träffades av andra orsaker). Hon berättade att det aldrig har slaktats ett lamm i Sverige som klassat sig som E.... Ville bara informera för ordningens skull.
Vill bara påpeka att vi haft både E och U klassade lamm.x-lamm texel finull. Hur i allsindar kan någon bestämt påpeka motsatsen?

Falin

• -
« Svar #56 skrivet: 14 okt-10 kl 11:47 »
Jag har inte lusläst tråden ska jag först erkänna, men för mig låter det hela mer som en jätte-utopi!

Nu börjar det bli många såna här inlägg, tycker jag. Mycket kommentarer om att det är omöjligt och andra ännu otrevligare antydningar. Vad är problemet? Avundsjuka, bitterhet för att man själv inte lyckats eller vågat? Eller är det den gamle bekantingen Jante som tittar fram, helt enkelt?

träsleven

• -
« Svar #57 skrivet: 16 okt-10 kl 14:30 »
Avlar man med elit djur så kan man snabbt få fram bra djur. Skulle jag ha de ekonomiska förutsättningar att jag kunde köpa de dyraste och finaste baggarna varje år så är jag över tygad om att jag snabbt skulle ha en mycket fin besättning.
Det var inte fråga om man kan få fram bra djur det kan man naturligtvis få inom vilken ras det nu är fråga om. Det har jag fått också, men inte en helt NY RAS som har alla egenskaper på topp. Där behöver man utan tvekan ganska lång tid på sig!

Gunhild

« Svar #58 skrivet: 16 okt-10 kl 19:44 »
Som jag har fattat det är det en ny ras i Serige?

Har man möjliget att ta in anvels djur från de bästa besättningar i ett annat land så måste de ju leda till att man snabbt får en bra besättning.

Så gör man ju med andra raser för att få fram mer rastypiska djur, och med de egenskaperna som man önskar.

SnuttAlice

• Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
« Svar #59 skrivet: 17 okt-10 kl 13:42 »
Som jag har fattat det är det en ny ras i Serige?

Har man möjliget att ta in anvels djur från de bästa besättningar i ett annat land så måste de ju leda till att man snabbt får en bra besättning.

Så gör man ju med andra raser för att få fram mer rastypiska djur, och med de egenskaperna som man önskar.

jag tror inte att det är en redan existerande ras, utan en ras som skall tas fram med hjälp av genetiska studier.

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser