Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap  (läst 13193 gånger)

randigko

  • Inlägg: 41
    • Övriga världen
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #20 skrivet: 08 okt-10 kl 15:50 »
Det låter som ett Gotlandsfår, det du beskriver.  ;D
Lammvikter över 17 kg och bra päls. 2 lamm/tacka och lätta lammningar. Friska djur och fina pälsskinn.

För att få 760:-/lamm under 23 kg så krävs det ett slaktpris på MINST 33:-/kg.
Glädjekalkyl eller uppfinna ett hjul som redan finns? ???
Menar höstens notering plus 4 kr kg för E klass plus skinn
Dono ferrum!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #21 skrivet: 08 okt-10 kl 16:15 »
Hur många här är det som har fått något lamm E-klassat?
Jag tror att det är rätt ovanligt... ???
Jag hörde någon kommentera att det är ytterst få lamm i Sverige som någonsin hamnar i E-klass.

Jag har fått ett Gotlandslamm U-klassat en gång och var lite i chock pga det :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

randigko

  • Inlägg: 41
    • Övriga världen
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #22 skrivet: 08 okt-10 kl 16:19 »
Det var liksom det som var poängen. Att sätta dugliga gotländska pälsfår i E!
« Senast ändrad: 08 okt-10 kl 16:46 av randigko »
Dono ferrum!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #23 skrivet: 08 okt-10 kl 16:25 »
Jag hittade statistik från 2003, där fanns inga i E. Ekologiska lamm i U 1% och något fler i konventionell, kanske 1,5%.
Men någon annan kanske är bättre på att googla fram nyare statistik?  ;D

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #24 skrivet: 08 okt-10 kl 16:47 »
Jaja, den dagen det går att få vackra Gotlandsskinn från lamm som klassar sig som E av Scan (eller vad fasen de nu heter detta året >:D) fast de endast är uppfödda på bete, ring mig då! ;D (Eller skicka ett PM)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

randigko

  • Inlägg: 41
    • Övriga världen
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #25 skrivet: 08 okt-10 kl 16:50 »
Ungefär vad jag trodde, väldigt få E-lamm! (särskilt de som har fina skinn) Det är det mitt lilla projekt går ut på.
Dono ferrum!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #26 skrivet: 08 okt-10 kl 17:37 »
Jag hade tänkt stanna där, och inte fortsätta debatten, men... sen tänkte jag att jag undrar vad du tror att alla fårmänniskor i Sverige sysslar med... egentligen? ??? ???

"Jag tar och avlar fram bra skinn, men skiter i hur kroppen ser ut!"

eller

"Jag tar och avlar fram bra kroppar och skiter i hur skinnen ser ut!"

eller

"Jag skiter i hur kropp och skinn ser ut, bara det är ett får!"

Det är faktiskt ett kraftigt underkännande av fårfolket i landet att tro att ditt "projekt" är så förbaskat nydanande och dessutom möjligt !!!
Som om inte ambitionen hos fårägarna är att få fram just lamm som lönar sig, både kropp och skinnmässigt. Att sedan säga att detta är lätt fixat på 6-7 år, gör mig faktiskt förbannad. Men det är väl en annan diskussion. :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #27 skrivet: 08 okt-10 kl 18:54 »
Jag hade gottlandsfår för några år sedan och gillade inte deras mentalitet. Hur är den rasen du pratar om i jämförelse.

randigko

  • Inlägg: 41
    • Övriga världen
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #28 skrivet: 08 okt-10 kl 19:13 »
Jag hade gottlandsfår för några år sedan och gillade inte deras mentalitet. Hur är den rasen du pratar om i jämförelse.

Den kommer gissningsvis att bli precis som ett gotlandsfår i humöret är jag rädd.
Dono ferrum!

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #29 skrivet: 08 okt-10 kl 19:44 »
Men hallå! Du tycker alltså att det vore en bra idé med såna här slaktkroppar på gotlandsfår: http://www.pedigreesheep.com/texels.htm
Du tror inte att det möjligtvis finns ett samband mellan köttfårens lamningsproblem etc och kroppsformen?

Om detta blir en utbredd uppfattning är det dags att starta genbank för det fantastiska gotlandsfåret. För att bevara en sund, frisk fårras med unik päls, bra modersegenskaper, lätta lamningar och förmåga att föda upp två fina lamm över en betessäsong. Trevliga är de också.

I dagens läge med genotypning och sånt kan förvisso avelsarbete gå snabbare än med de traditionella metoderna, men det behöver kanske inte betyda att vi ska förstöra en världsunik ras. Bara för att slakteriet erbjuder 4 kr mer per kilo. Hur dum får man vara?

Dessutom, korsa in en endaste liten gnutta köttras i gotlandsfåret och skinnets värde sjunker med hundratals kronor. Vilken nytta gör då löjliga 92 kronor? (Ingen uppfödare med bra gotlandskinn säljer skinnen till slakteriet. Skulle vara som ren välgörenhet då.. Så dum känner inte jag någon som är.)
« Senast ändrad: 08 okt-10 kl 21:17 av Mushi »

Höjden

  • Inlägg: 80
  • Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #30 skrivet: 08 okt-10 kl 20:07 »
Hej har läst igenom tråden nu och är lite nyfiken på vad baggen/arna är för superexemplar? Du har bagglinjen med stort B eller ;)? Är själv nystartad och har gjort min första mönstring i år så nu fattar jag hur många parametrar som ska stämma för att få en homogen grupp med bästa kvalitén på ull och kropp (jag har Finullsfår) för att inte tala om trivselfaktorn med sociala, lugna och lättlammande tackor. Genetiken spelar oss ofta spratt och det krävs i längden ett brett urval för att komma från inaveln. En x-korsning med Gotlandsfårutseednde känns som en tillbakagång just på pälsen. Hur stor besättning är det om 6 år och hur många bagglinjer som inte är besläktade med varandra har man tillgång till? (Det låter nästan som ett räkneexempel från högstadiet, men jag undrar bara...) ;D

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #31 skrivet: 08 okt-10 kl 21:19 »
Dessutom, korsa in en endaste liten gnutta köttras i gorlandsfåret och skinnets värde sjunker med hundratals kronor. Vilken nytta gör då löjliga 92 kronor? (Ingen uppfödare med bra gotlandskinn säljer skinnen till slakteriet. Skulle vara som ren välgörenhet då.. Så dum känner inte jag någon som är.)

Jag håller verkligen med! Jag skulle aldrig drömma om att ge mina skinn till slakteriet >:D.
Att få 1600:-/skinn jämfört med 150:- mer för slaktkroppen är en dålig deal!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

randigko

  • Inlägg: 41
    • Övriga världen
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #32 skrivet: 08 okt-10 kl 21:54 »
Nu börjar det skena lite tycker jag. Jag tycker inte heller att slakteriet skall få skinn av god kvalitet för 80 kronor. Jag ville bara visa en försiktig kalkyl där mervärdet av köttet värderas till 80 kr per lamm. Självklart skall man i så stor utsträckning som möjligt ta pälsskinnen till en bättre marknad än slakteriet!
Dono ferrum!

randigko

  • Inlägg: 41
    • Övriga världen
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #33 skrivet: 08 okt-10 kl 22:14 »
Jag hade tänkt stanna där, och inte fortsätta debatten, men... sen tänkte jag att jag undrar vad du tror att alla fårmänniskor i Sverige sysslar med... egentligen? ??? ???

"Jag tar och avlar fram bra skinn, men skiter i hur kroppen ser ut!"

eller

"Jag tar och avlar fram bra kroppar och skiter i hur skinnen ser ut!"

eller

"Jag skiter i hur kropp och skinn ser ut, bara det är ett får!"

Det är faktiskt ett kraftigt underkännande av fårfolket i landet att tro att ditt "projekt" är så förbaskat nydanande och dessutom möjligt !!!
Som om inte ambitionen hos fårägarna är att få fram just lamm som lönar sig, både kropp och skinnmässigt. Att sedan säga att detta är lätt fixat på 6-7 år, gör mig faktiskt förbannad. Men det är väl en annan diskussion. :-[
För mig är detta inte en debatt, det är en fråga om någon eller några vill vara med på ett projekt. Projektet är nydanade, men det är inget försök att underkänna fåraveln i sverige som helhet. Det är inte min avsikt att provocera, helt enkelt.
Dono ferrum!

randigko

  • Inlägg: 41
    • Övriga världen
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #34 skrivet: 08 okt-10 kl 22:55 »
Men hallå! Du tycker alltså att det vore en bra idé med såna här slaktkroppar på gotlandsfår: http://www.pedigreesheep.com/texels.htm
Du tror inte att det möjligtvis finns ett samband mellan köttfårens lamningsproblem etc och kroppsformen?

Om detta blir en utbredd uppfattning är det dags att starta genbank för det fantastiska gotlandsfåret. För att bevara en sund, frisk fårras med unik päls, bra modersegenskaper, lätta lamningar och förmåga att föda upp två fina lamm över en betessäsong. Trevliga är de också.

I dagens läge med genotypning och sånt kan förvisso avelsarbete gå snabbare än med de traditionella metoderna, men det behöver kanske inte betyda att vi ska förstöra en världsunik ras. Bara för att slakteriet erbjuder 4 kr mer per kilo. Hur dum får man vara?

Dessutom, korsa in en endaste liten gnutta köttras i gotlandsfåret och skinnets värde sjunker med hundratals kronor. Vilken nytta gör då löjliga 92 kronor? (Ingen uppfödare med bra gotlandskinn säljer skinnen till slakteriet. Skulle vara som ren välgörenhet då.. Så dum känner inte jag någon som är.)


Texel och suffolk finns att beskåda både här och var och dom där franska tror jag inte finns här. De har vid första påseende väldigt grova ben och stora huvuden vilket borde kunna leda till lammningssvårigheter. ´

Meningen med min avel är att fixa till något nytt för dem som vill ha allsidiga får.
Avsikten är inte att utrota gotländska pälsfår (märkligt antagande)










Dono ferrum!

SnuttAlice

  • Inlägg: 54
  • Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #35 skrivet: 08 okt-10 kl 23:03 »
Jag tycker hela projektet verkar mycket intressant. Hade jag mark till det så hade jag hoppat på direkt. Alla dagens raser har ju trots allt uppkommit genom olika korsningsavel... ;)

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #36 skrivet: 08 okt-10 kl 23:07 »
...
Dessutom, korsa in en endaste liten gnutta köttras i gotlandsfåret och skinnets värde sjunker med hundratals kronor.
...

Jag har köttraskorsnings-tackor och en ryabagge och ett par av mina lamm i år har haft helt suveräna pälsar, så det behöver ju inte bli helt åt helvete ::) Dom hade hyfsad slaktvikt också trots att jag inte ger kraftfoder...

 ;) Och det är ju ingen som bett dig korsa dina får så du behöver ju inte oroa dig sååå mycket ;)

Jag undrar också varifrån du fått att hela gotlandsrasen ska avlas åt fanders bara för TS lilla projekt  ??? men jag tycker även att det skulle vara idé att ha genbank för ALLA lantraser, bara 'för ordningens skull' ;D

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #37 skrivet: 09 okt-10 kl 09:31 »
Jag har köttraskorsnings-tackor och en ryabagge och ett par av mina lamm i år har haft helt suveräna pälsar, så det behöver ju inte bli helt åt helvete ::)

Det finns snygga pälsar som inte är gotlandsfår! Alla fårpälsar är värdefulla på något sätt. Men ett par snygga pälsar i en besättning räcker liksom inte om man ska prata om "det perfekta fåret" (ur lönsamhetssynpunkt, som det här är tal om..). Att få jämn och skyhög kvalité kräver åratal av oerhört konsekvent avel.

Självklart gör var och en som den vill..

Men med tanke på hur otroligt många funktionella husdjursraser som har, i mina ögon, förstörts av avel som syftar till att uppnå samtidens ideal för lönsamhet så stör den här sortens idéer mig rätt mycket. Det är så 1900-tal! Kan folk aldrig fatta att man förlorar MYCKET på vägen om ens främsta syfte är att avla för att tillfredställa dagens klassningsregler. Smak till exempel. Det är nya tider nu, man kan ta betalt för kött som smakar gott. Jag har aldrig smakat något köttraskött som varit gott, oavsett klassning. Det KAN ju berott på otillräcklig hängning eller nåt, men med tiden har jag utvecklat en stark avsmak för det bleka, feta, smaklösa kött som jag förknippar med köttraslamm. (Korsning lantras/kött har jag aldrig smakat vad jag kan komma ihåg.)

Är det pengar du vill tjäna så finns det helt enkelt bättre sätt, det är vad jag vill ha sagt.

Fast jag fattar att det troligen inte är din främsta drivkraft, att du brinner för dina idéer och tycker att avel är spännande. Nu är jag klar! Hejdå.
« Senast ändrad: 09 okt-10 kl 09:53 av Mushi »

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #38 skrivet: 09 okt-10 kl 15:39 »
Det finns snygga pälsar som inte är gotlandsfår! Alla fårpälsar är värdefulla på något sätt. Men ett par snygga pälsar i en besättning räcker liksom inte om man ska prata om "det perfekta fåret" (ur lönsamhetssynpunkt, som det här är tal om..). Att få jämn och skyhög kvalité kräver åratal av oerhört konsekvent avel.

Har aldrig sagt att jag har det perfekta fåret heller ::) vad jag menade var att det går få bra kvalité på skinn/päls OCH bra kött - både kvalité och slaktvikt  :D

Jag har aldrig själv avlat på får för att få varken perfekta skinn eller perfekta slaktkroppar, för jag tror inte på det perfekta ;D Jag är ganska säker(baserat på livet, universum och allting - som jag uppfattar det  ;) ) att det inte finns något som är perfekt... Åtminstone ingenting som människan försöker 'framställa'  :-\
Jag har får för att jag gillar dem som djur och individer ;D OCH för att vi får gott kött från dem!

Jag har aldrig smakat något köttraskött som varit gott, oavsett klassning. Det KAN ju berott på otillräcklig hängning eller nåt, men med tiden har jag utvecklat en stark avsmak för det bleka, feta, smaklösa kött som jag förknippar med köttraslamm. (Korsning lantras/kött har jag aldrig smakat vad jag kan komma ihåg.)

Vi hade ren köttras förut och det var mycket gott kött och stor slaktvikt... Blekt, fett och smaklöst har jag aldrig varit med om bland våra djur :D Tvärtom...
Våra nuvarande blandisar har lika bra kött och när vi bytt ut hela flocken till Rya, så förväntar jag mig lika bra kött som jag haft tidigare :D :D :D

Jag tror att det har mer med uppfödning att göra än med ras... men det är jag det :P

Jag önskar fortfarande TS all möjlig lycka och välgång med projektet ;D ;D ;D

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #39 skrivet: 09 okt-10 kl 17:59 »
Jag har aldrig smakat något köttraskött som varit gott, oavsett klassning. Det KAN ju berott på otillräcklig hängning eller nåt, men med tiden har jag utvecklat en stark avsmak för det bleka, feta, smaklösa kött som jag förknippar med köttraslamm. (Korsning lantras/kött har jag aldrig smakat vad jag kan komma ihåg.)

 ??? Lamm behöver ju egentligen inte hänga alls... köttet är ju så mört ändå. Det är ju egentligen bara för att det ska bli mer lättahanterat vid styckning. Detta oavsett ras.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 2 användare
Aika, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser